A magyar gazdálkodók 2010-ben ismerkedhettek meg először testközelből a New Holland traktorkínálatának fokozatmentes sebességváltóval szerelt változatával, a T7000 Auto Command szériával. Nincsenek fokozatok, nincsenek sebességcsoport-váltások, csak a menetsebesség abszolút fokozatmentes növekedése, az adott alkalmazáshoz való tökéletes illeszkedés érdekében.
A saját gyártású fokozatmentes sebességváltókkal maximálisan kihasználható az alacsony üzemi fordulatszámú és nagy nyomatékú New Holland motorok minden előnye. Az 50 km/h ECO-fokozatban a motor a rendkívül üzemanyag-takarékos 1550-es fordulatszámon forog. A sebességváltó működési sebessége a minimális 30 m/h, illetve a maximális 40 vagy akár 50 km/h közé esik, a traktor számára fokozatmentes sebességváltást garantálva a teljes működési tartományban. A négy különböző üzemeltetési mód — Automatikus, Tempómat, Manuális és TLT — lehetővé teszi, hogy bármilyen jellegű munkát is végezzen a traktor, az üzemeltetéshez szükséges optimális feltételeket könnyen be lehessen állítani, és hosszan fent lehessen tartani (optimális motorfordulat, haladási sebesség vagy terhelés), a munkaművelet igényének megfelelően. A sebességváltó vezérlő szoftvere egyidejűleg vezérli a motorfordulatot, a terhelést és váltóáttételt, a vezető által meghatározott haladási sebesség és kívánt üzemi fordulatszám-tartomány szerint. A működést tekintve ez annyit jelent, hogy a kezelő a multifunkciós kar segítségével beállít egy haladási sebességet, amelyet a vezérlő az aktuális terhelésnek megfelelő optimális üzemanyag-fogyasztást eredményező áttétel és motorfordulat kiválasztásával biztosít. Bán Csaba, Sopronhorpács környéki családi gazdálkodó, aki az elsők között vásárolt T7040 Auto Command erőgépet, immár valós gyakorlati tapasztalatokról is be tud számolni a traktorral kapcsolatban: “Nagyon tetszik a T7000 Autó Command traktorban, hogy kivétel nélkül mindig meg tudom találni a számomra legideálisabb haladási sebességet és áttételt, legyen szó akár vetésről, trágyaszórásról, bármilyen talajműveletről vagy akár nagy sebességű közúti vontatásról. A gép fogyasztását is folyamatosan figyelem, és elmondhatom, hogy minden esetben nagyon elégedett lehetek. Ezek voltak az elsődleges okai annak, amiért az Auto Command traktorszériát választottam.”
A fejlesztés során azonban nem egyedül egy új sebességváltó kifejlesztése volt a cél. Együttműködve a London mellett fekvő basildoni és a belgiumi Zedelgemben található New Holland gyárakkal született meg az új traktorszéria. Az erőforrások és a mellső hidak kivételével az új Auto Command széria a legtöbb fontos elemében eltér a Full PowerShift T7000 traktoroktól. Az új széria a 167-225 LE közé eső teljesítménytartományban öt modellt kínál (T7030-T7070). A kizárólag az új fokozatmentes sebességváltóval elérhető új T7070-es modell bevezetésével kiszélesedik a 200 LE feletti választék. A T7070 Auto Commandt névleges motorteljesítménye 225 LE, maximálisan pedig 251 LE leadására képes.
A sebességváltó vezérlését egy külön erre a célra fejlesztett kartámaszegység és a hozzá kapcsolódó kezelőszervek biztosítják, amelyek kialakítását és elrendezését egy speciális ergonómiai modellező szoftver segítette. A SideWinder IIt jobb oldali könyöktámasz fejlesztési munkálataiba több mint 300 gazdálkodót vontak be annak érdekében, hogy egy könnyen és kényelmesen használható kezelőszervet hozzanak létre.
Szintén újdonságnak számít a kartámaszon található Integrált Vezérlő Panel, amely gyors hozzáférést biztosít az olyan funkciókhoz, mint pl. a Terralockt vonóerő-vezérlő rendszer, az automata TLT és differenciálzár, az Auto Command menet üzemmódok, a hátsó három pont emelése-süllyesztése, a mellső hídrugózás ki-bekapcsolása vagy a táblavégi forduló program vezérlése.
A Command Gript vezérlő kar segítségével egy ujjal irányt válthatunk, vezérelhetjük az elektrohidraulikus kihelyezett szelepeket, a hátsó 3-pont függesztőszerkezet emelését és süly-lyesztését, az IntelliSteert kormány-automatika rendszert, a táblavégi forduló rendszert, de akár aktiválhatjuk az Auto Commandt sebességváltó menetvezérlést is. — A táblavégi forduló funkciót sokat használom, nagy segítség számomra — mondja Bán Csaba.
Menetvezérlés üzemmódban a traktor a motorfordulatszámot és az áttételt a kívánt sebesség fenntartása érdekében szabályozza, miközben gondoskodik a legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztásról. Ugyanezen a karon állíthatjuk be a kívánt célsebességeket igény szerint; pl. állítson be egy munkasebességet 2. célsebességként, valamint egy sorvégi forduló sebességet 1. célsebességként. A kettő kiválasztható célsebességet egy gombnyomással előhívhatjuk és válthatunk is köztük. Bán Csaba: — Az első célsebességet a táblavégi fordulóhoz állítom be, a másodikat az adott munkaművelethez, a harmadikat vonuláshoz, és egy gombnyomással váltok köztük.
Az alapértelmezett automata üzemmódban az Auto Commandt sebességváltó a motorfordulatszámot és az áttételt a célsebesség fenntartása érdekében szabályozza. Amikor TLT-vel hajtott munkagéppel dolgozik a traktor, a TLT üzemmód használata ajánlott, így a sebességváltó állandó értéken tartja a motorfordulatszámot.
Az IntelliView IIIt érintőképernyős monitor könnyen hozzáférhető információkat szolgáltat a gépkezelő számára a munkavégzés hatékonyságára, a szerviz- és teljesítményadatokra vonatkozóan, de egyéb jellemzők is könnyen beállíthatók vele, mint például a kihelyezett szelepek átfolyása és időzítése vagy a táblavégi forduló programozása.
“Kiváló megoldás a kihelyezett szelepek kabinból állítható olajárama, mert így menet közben tudom szabályozni például a szervestrágyaszóró lehordó láncok sebességét. Igen sok időt és fáradtságot takarít meg nekem a kabinból precízen állítható hidraulikus függesztőkar. Például ezen opció megléte nélkül ekeszintezésnél jóval több állásidő lenne bérmunkában.”
Az ISOBUS 11783 kompatibilis IntelliView IIIt monitor teljes mértékben alkalmas az ilyen szabványt kielégítő munkagépek vezérlésére, így nem szükséges a munkaeszközök igen drága kontrollmonitorának megvásárlása.
— Ha egy kis időt rászán az ember arra, hogy megtanulja kezelni, akkor nagyon nagy segítséget jelent a mindennapi munka során. Sokat használom többek között a kihelyezett szelepek térfogatáramának pontos beállítására. Egy barátom is kipróbálta, akinek más márkájú, de hozzám hasonlóan fokozatmentes erőgépe van, és az ő elmondása alapján a monitor jóval egyszerűbben kezelhető az Auto Command-ban — így Bán Csaba.
Hogy mindezek a funkciók tényleg egy karnyújtásnyira legyenek a magasabb vagy alacsonyabb gépkezelőtől, ezért a SideWinder IIt oldalán található gomb segítségével az egész kartámasz pozíciója átlósan fel-le állítható.
A traktorok öt hátsó és négy mellső kihelyezett hidraulikakör-vezérlő szeleppel is rendelhetők, amelyek a Command Gript vezérlőkaron elhelyezett nyomógombokkal vagy a SideWindert II kartámaszon található kapcsolókkal működtethetők. A traktorok rendelhetők joystick vezérlőkarral, amellyel akár négy hátsó vagy mellső kihelyezett hidraulikaszelep működtethető, ami ideális mellső 3-pont vagy homlokrakodó használatához.
A maximálisan masszív, 10.463 kg emelési kapacitású hátsó 3-pont-függesztő-szerkezet képes a legnehezebb munkagépekkel is hosszú időn keresztül dolgozni. A rendszer integrált szállítási lengéscsillapító funkciót tartalmaz. Ez a funkció elnyeli a nehéz függesztett munkagépek által keltett hosszirányú lengéseket nagy sebességű vonulás során. — Következő fejlesztésként egy mellső függesz-tést fogok beszerezni a T7000-esre — vetíti előre a sopronhorpácsi vállalkozó.
Az Auto Commandt sebességváltó legfontosabb biztonsági jellemzője az Aktív StartStop funkció. A traktor megállításakor a sebességváltó rögzíti a traktort, így az nem gurul el sem előre, sem hátra, még nehéz teher szállítása során sem. A traktor biztonságos parkolásáról az irányváltó karral működtethető elektronikus rögzítőfék gondoskodik. “- Csak beülök, megmozdítom a traktort a lábpedállal, megnyomom a C gombot, és a gép már gyorsít is. Pillanatok műve, nagyon tetszik.”
A T7000-es széria rendelhető a New Holland által tervezett és kifejlesztett, teljesen integrált IntelliSteert kormányautomatika rendszerrel. A DGPS- vagy RTK-technológia és egy teljesen integrált vezérlőrendszer használatával az IntelliSteert rendszerrel biztosítható a párhuzamos fogások egymás melletti pontossága, akár 1-2 cm-es hibahatárral.
Az új T7000 Auto Commandt traktorok új fejlesztésű fokozatmentes erőátviteli rendszere soha nem látott hatékonysággal dolgozik együtt a nagy nyomatékú New Holland motorokkal, az üzemanyag-takarékosság egy új szintjét elérve. Az új SideWinderlIt jobb oldali kartámasz az új multifunk-ciós joytstick karral, érintőképernyős IntelliView IIIt kezelői felületével, integrált vezérlő paneljával a legtapasztaltabb gépkezelőt is meggyőzi arról, hogy ilyen szinten egyetlen gépet sem tartott még az irányítása alatt.
Az itt ismertetett kiemelkedő jellemzők elismeréseképpen kapta meg a New Holland T7070 AutoCom-mandt a 2010-es Év traktora kitüntető díjat, amit a világ legnagyobb mezőgazdasági seregszemléjén, az Agritechnica 2009-es kiállításon hirdettek ki!
Molnár István IKR Zrt.