Már majdnem hagyomány a John Deere cégnél, hogy a „T” kombájnsorozatot kétévente modernizálja. Legutóbb, a 2016‑os modell‑évre már megnövelték a tisztítást, beépítettek egy nagyobb teljesítményű dobventilátort, és a magleválasztó átmérője 660 mm‑ről 800 mm‑re nőtt. Most további, jelentősebb újítások következnek, amelyeket a T-sorozat már tartalmazni fog a 2019‑es idényben. Igaz, hogy a szakemberek számára az új gumihevederes járószerkezet és a PremiumFlow új vágóasztal-generációja is már messziről szembetűnő, emellett azonban a burkolat alatt is változott néhány részlet – ami a John Deere adatai szerint akár 12 százalékkal is képes növelni a cséplési teljesítményt. De nézzük meg az újításokat lépésről lépésre…
RUGÓZOTT GUMIHEVEDERES JÁRÓSZERKEZET
És még valami: a korábbi járószerkezet szabálytalan háromszög formájú volt, az új kialakítása egyenlőszárú háromszög alakú – több mint 1,80 m magas. A John Deere adatai szerint így körülbelül 30 százalékkal nagyobb a fel‑fekvő felület a hasonló járószerkezetekéhez képest, tehát most 14 bordapár érintkezik a talajjal, és 24 coll heveder‑szélesség mellett a gyártó szerint ugyanolyan nagyságú felfekvő felület érhető el, mint más járószerkezeteknél 30 coll hevederszélesség mellett. Ez csökkenti a talajnyomást, de javítja a fékezést is a gyorsabb közúti haladáskor. És még valami: 610 mm‑es hevederszélesség mellett (24 coll) a T‑sorozat 5 szalmarázóládás kombájnja 3,29 m külső szélesség alatt; a 6 szalmarázóládás kombájnok és az S‑sorozat pedig 3,49 m külső szélesség alatt marad. 762 mm széles hevederekkel betartják a 3,49 m (5 szalmarázóládás), valamint a 3,79 m külső szélességet (6 szalmarázóládás és S sorozat), a 914 mm széles hevederek viszont az S-sorozat számára vannak fenntartva (4,55 m külső szélességgel).
A hevederek élettartama a John Deere adatai szerint kb. 50 százalékkal hosszabb, mint az eddig használt modellek esetében. Ez részben a rugózásnak köszönhető, másrészt pedig a 4 rétegű fel‑építésnek (korábban 3 acélszövetréteg), ill. a magasabb és a 45 fokos szögben álló bordáknak.
- Talajkövetés az elülső felső és az elülső alsó himbán keresztül
- Itt mind az öt himba egyszerre dolgozik…
- …míg ebben az esetben csak az alsó három himba tér ki
- A vezetési komfort egyaránt javul a földeken, de a közúton és a földutakon is. A rugózásnak köszönhetően ráadásul engedélyezett a 40 km/h sebesség, és a 610 mm-es hevederekkel a T670i 3,49 m szélesség alatt marad
- A Premium Flow vágóasztalt intenzíven átdolgozták, és jelenleg teljes egészében a Zürn vállalat gyártja
- A csigán több multifunkciós ujj található, a csigaátmérőt megnövelték, és a szalagok laposabban továbbítják a terményt a csigára
- A szalagok hidraulikus meghajtásúak, a repcekasza (gyorszárral) továbbra is mechanikus
- Pillantás a szalagtömítésre…
- …tudatosan kialakított bevágásokkal, amelyek belefutnak a betétbe
A szalagon található egy oldalra húzható tisztítófiók
Az új gumihevederes járószerkezet egyébként a zárt forgáspontoknak köszönhetően kenési pontok nélkül dolgozik. Csak a váltóban lévő olajat kell 500 üzemóránként kicserélni.
ÚJ PREMIUM FLOW
Újak a motolla műanyag ujjai is, míg a bevált jellemzők, mint pl. a mechanikusan hajtott repcekaszák (most szerszám nélkül gyorszárral és karmos tengelykapcsolóval szerelhetők) és a Schumacher kaszasín (most alapkivitelben görgősorral) megmaradtak. A műanyag ujjak megakadályozzák, hogy a kaszasín túl mély motollapozíció esetén a benyúló ujjak miatt sérüljön.
- A Soucy céggel közösen fejlesztett új járószerkezetek öt forgásponttal dolgoznak, és szinte teljesen karbantartásmentesek
- A hajtókeréken hét bütyök kapaszkodik a hevederbe
- A kialakítási mód egyszerű és nyitott – így kevés szennyeződés tud lerakódni
- A két felső himba egymás alatt egy spirálrugóval kapcsolódik össze
- Az első terelőgörgő hidraulikahengere feszíti a hevedert, és egyben lengéscsillapítóként is szolgál
- A futógörgők kopásálló IPX 2000 réteggel vannak ellátva. Az olajszint ellenőrzésére szolgáló kémlelőablakok azonban nem állnak rendelkezésre
Műszaki adatok
tisztítás: előtisztító, felső rosta, alsó rosta, 2 szellőztetett lépcső, összes tisztítási felület 6,3 m2; szelelőventilátor
motor és meghajtás: John Deere PSS, 9,0 l hengerűrtartalom, 292 kW/397 LE névleges teljesítmény, 335 kW/456 LE maximális teljesítmény; 5 fokozat, SCR+EDR+DPF; elektronikus 3 fokozatú, fokozatokkal rendelkező sebességváltó (saját gyártmányú ProDrive-hajtómű); saját gyártmányú rugózott gumihevederes járószerkezet; 40 km/h sebesség kerekes és gumihevederes változatban
németországi listaár: 446 884 eurótól gumihevederes járószerkezettel
- A cséplődobhoz egy új szegmensekre osztott cséplőkosár áll rendelkezésre, ami jobban tud reagálni a különböző cséplési feltételekre
- A leválasztódob kosarát teljesen újjáalakították – nagyobb a leválasztási teljesítmény, kíméletesebb munka mellett. A kosár távolsága a korábbiakhoz hasonlóan a jobb oldalon, karral állítható
- A csigateknőben 7 csiga helyett most 6 található. Emellett csak három lépcső van a felső rostáig
Összegzés
+nagyon kényelmes gumihevederes járószerkezet
+40 km/h, kerekes és gumihevederes változatban
+intuitív ICA beállítás
+optimalizált behordószalagos vágóasztal
+nagyobb nyitott leválasztási felület
– a vezetőfülke még mindig balra tolt
ÁTALAKÍTOTT DOBKOSARAK ÉS ELŐKÉSZÍTŐ LEMEZ
A gabonakosár mellett (speciálisan száraz betakarítási körülményekhez) rendelkezésre áll egy univerzális kosár is (a nedvesebb betakarítási körülményekhez) és egy másik változat kukoricához, napraforgóhoz, borsóhoz és babhoz. A csere a korábbiakhoz hasonlóan elölről történik a ferde felhordó alatt, miután a cséplőkosártartót meglazítottuk. Ez körülbelül 15 percet vesz igény‑be. A kosarak megfelelő kiválasztása és beállítása esetén a John Deere optimális feltételek között akár 12 százalékkal magasabb áteresztőképességet ígér búzában!
A mérnökök a tisztításon is változtattak. Az előkészítő lemez fölötti csigateknő 7 csiga helyett most 6 csigával működik, ami egyenletesebb eloszlást tesz lehetővé a tisztítószakaszokon. A lemez elülső részét 10 cm‑rel meghosszabbították, 60 cm‑re, a második pedig 30 cm hosszú maradt. És még valami: két lép‑cső helyett most három van a magtisztító rostaszekrényhez: a 20 cm esési magassággal rendelkező első lépcső (a csigasor és a felső előkészítő lemez között) nincs szellőztetve, a második (felső és alsó előkészítő lemez között; 7 cm) és a harmadik lépcső (az alsó előkészítő le‑mez és felső rosta között; 14 cm) szellőztetve van.
TOVÁBBI TUDNIVALÓK
- Az új T modellek 2018‑tól elővásár‑lással megrendelhetők a 2019‑es idényre.
- Az ICA interaktív kombájnbeállítás a GS2630 érintőképernyős terminál‑ban továbbra is megmaradt – nekünk még mindig nagyon tetszik az intuitív felhasználói útmutató és kijelző, megosztva a magminőség, a mag‑veszteség és a szalma állapota szerint.
- Az S-sorozatnál kapható ActiveYield automata kalibrálás a T-sorozathoz a korábbiakhoz hasonlóan most sem áll rendelkezésre.
- A szalma minősége a mi munkánk során a centrifugális leválasztás ellenére nagyon jó volt.
Matthias Mumme