fbpx

Rugózott – 40 km/h sebességig

Írta: Szerkesztőség - 2018 október 25.

Már majdnem hagyomány a John Deere cégnél, hogy a „T” kombájnsorozatot kétévente modernizálja. Legutóbb, a 2016‑os modell‑évre már megnövelték a tisztítást, beépítettek egy nagyobb teljesítményű dobventilátort, és a magleválasztó átmérője 660 mm‑ről 800 mm‑re nőtt. Most további, jelentősebb újítások következnek, amelyeket a T-sorozat már tartalmazni fog a 2019‑es idényben. Igaz, hogy a szakemberek számára az új gumihevederes járószerkezet és a PremiumFlow új vágóasztal-generációja is már messziről szembetűnő, emellett azonban a burkolat alatt is változott néhány részlet – ami a John Deere adatai szerint akár 12 százalékkal is képes növelni a cséplési teljesítményt. De nézzük meg az újításokat lépésről lépésre…

RUGÓZOTT GUMIHEVEDERES JÁRÓSZERKEZET

És még valami: a korábbi járószerkezet szabálytalan háromszög formájú volt, az új kialakítása egyenlőszárú háromszög alakú – több mint 1,80 m magas. A John Deere adatai szerint így körülbelül 30 százalékkal nagyobb a fel‑fekvő felület a hasonló járószerkezetekéhez képest, tehát most 14 bordapár érintkezik a talajjal, és 24 coll heveder‑szélesség mellett a gyártó szerint ugyanolyan nagyságú felfekvő felület érhető el, mint más járószerkezeteknél 30 coll hevederszélesség mellett. Ez csökkenti a talajnyomást, de javítja a fékezést is a gyorsabb közúti haladáskor. És még valami: 610 mm‑es hevederszélesség mellett (24 coll) a T‑sorozat 5 szalmarázóládás kombájnja 3,29 m külső szélesség alatt; a 6 szalmarázóládás kombájnok és az S‑sorozat pedig 3,49 m külső szélesség alatt marad. 762 mm széles hevederekkel betartják a 3,49 m (5 szalmarázóládás), valamint a 3,79 m külső szélességet (6 szalmarázóládás és S sorozat), a 914 mm széles hevederek viszont az S-sorozat számára vannak fenntartva (4,55 m külső szélességgel).

A hevederek élettartama a John Deere adatai szerint kb. 50 százalékkal hosszabb, mint az eddig használt modellek esetében. Ez részben a rugózásnak köszönhető, másrészt pedig a 4 rétegű fel‑építésnek (korábban 3 acélszövetréteg), ill. a magasabb és a 45 fokos szögben álló bordáknak.

  1. Talajkövetés az elülső felső és az elülső alsó himbán keresztül
  2. Itt mind az öt himba egyszerre dolgozik…
  3. …míg ebben az esetben csak az alsó három himba tér ki

  1. A vezetési komfort egyaránt javul a földeken, de a közúton és a földutakon is. A rugózásnak köszönhetően ráadásul engedélyezett a 40 km/h sebesség, és a 610 mm-es hevederekkel a T670i 3,49 m szélesség alatt marad
  2. A Premium Flow vágóasztalt intenzíven átdolgozták, és jelenleg teljes egészében a Zürn vállalat gyártja
  3. A csigán több multifunkciós ujj található, a csigaátmérőt megnövelték, és a szalagok laposabban továbbítják a terményt a csigára
  4. A szalagok hidraulikus meghajtásúak, a repcekasza (gyorszárral) továbbra is mechanikus
  5. Pillantás a szalagtömítésre…
  6. …tudatosan kialakított bevágásokkal, amelyek belefutnak a betétbe

A szalagon található egy oldalra húzható tisztítófiók

Az új gumihevederes járószerkezet egyébként a zárt forgáspontoknak köszönhetően kenési pontok nélkül dolgozik. Csak a váltóban lévő olajat kell 500 üzemóránként kicserélni.

ÚJ PREMIUM FLOW

Újak a motolla műanyag ujjai is, míg a bevált jellemzők, mint pl. a mechanikusan hajtott repcekaszák (most szerszám nélkül gyorszárral és karmos tengelykapcsolóval szerelhetők) és a Schumacher kaszasín (most alapkivitelben görgősorral) megmaradtak. A műanyag ujjak megakadályozzák, hogy a kaszasín túl mély motollapozíció esetén a benyúló ujjak miatt sérüljön.

  1. A Soucy céggel közösen fejlesztett új járószerkezetek öt forgásponttal dolgoznak, és szinte teljesen karbantartásmentesek
  2. A hajtókeréken hét bütyök kapaszkodik a hevederbe
  3. A kialakítási mód egyszerű és nyitott – így kevés szennyeződés tud lerakódni
  4. A két felső himba egymás alatt egy spirálrugóval kapcsolódik össze
  5. Az első terelőgörgő hidraulikahengere feszíti a hevedert, és egyben lengéscsillapítóként is szolgál
  6. A futógörgők kopásálló IPX 2000 réteggel vannak ellátva. Az olajszint ellenőrzésére szolgáló kémlelőablakok azonban nem állnak rendelkezésre

Műszaki adatok

tisztítás: előtisztító, felső rosta, alsó rosta, 2 szellőztetett lépcső, összes tisztítási felület 6,3 m2; szelelőventilátor

motor és meghajtás: John Deere PSS, 9,0 l hengerűrtartalom, 292 kW/397 LE névleges teljesítmény, 335 kW/456 LE maximális teljesítmény; 5 fokozat, SCR+EDR+DPF; elektronikus 3 fokozatú, fokozatokkal rendelkező sebességváltó (saját gyártmányú ProDrive-hajtómű); saját gyártmányú rugózott gumihevederes járószerkezet; 40 km/h sebesség kerekes és gumihevederes változatban

németországi listaár: 446 884 eurótól gumihevederes járószerkezettel

  1. A cséplődobhoz egy új szegmensekre osztott cséplőkosár áll rendelkezésre, ami jobban tud reagálni a különböző cséplési feltételekre
  2. A leválasztódob kosarát teljesen újjáalakították – nagyobb a leválasztási teljesítmény, kíméletesebb munka mellett. A kosár távolsága a korábbiakhoz hasonlóan a jobb oldalon, karral állítható
  3. A csigateknőben 7 csiga helyett most 6 található. Emellett csak három lépcső van a felső rostáig

 

Összegzés

+nagyon kényelmes gumihevederes járószerkezet
+40 km/h, kerekes és gumihevederes változatban
+intuitív ICA beállítás
+optimalizált behordószalagos vágóasztal
+nagyobb nyitott leválasztási felület

– a vezetőfülke még mindig balra tolt

ÁTALAKÍTOTT DOBKOSARAK ÉS ELŐKÉSZÍTŐ LEMEZ

A gabonakosár mellett (speciálisan száraz betakarítási körülményekhez) rendelkezésre áll egy univerzális kosár is (a nedvesebb betakarítási körülményekhez) és egy másik változat kukoricához, napraforgóhoz, borsóhoz és babhoz. A csere a korábbiakhoz hasonlóan elölről történik a ferde felhordó alatt, miután a cséplőkosártartót meglazítottuk. Ez körülbelül 15 percet vesz igény‑be. A kosarak megfelelő kiválasztása és beállítása esetén a John Deere optimális feltételek között akár 12 százalékkal magasabb áteresztőképességet ígér búzában!

A mérnökök a tisztításon is változtattak. Az előkészítő lemez fölötti csigateknő 7 csiga helyett most 6 csigával működik, ami egyenletesebb eloszlást tesz lehetővé a tisztítószakaszokon. A lemez elülső részét 10 cm‑rel meghosszabbították, 60 cm‑re, a második pedig 30 cm hosszú maradt. És még valami: két lép‑cső helyett most három van a magtisztító rostaszekrényhez: a 20 cm esési magassággal rendelkező első lépcső (a csigasor és a felső előkészítő lemez között) nincs szellőztetve, a második (felső és alsó előkészítő lemez között; 7 cm) és a harmadik lépcső (az alsó előkészítő le‑mez és felső rosta között; 14 cm) szellőztetve van.

TOVÁBBI TUDNIVALÓK

  • Az új T modellek 2018‑tól elővásár‑lással megrendelhetők a 2019‑es idényre.
  • Az ICA interaktív kombájnbeállítás a GS2630 érintőképernyős terminál‑ban továbbra is megmaradt – nekünk még mindig nagyon tetszik az intuitív felhasználói útmutató és kijelző, megosztva a magminőség, a mag‑veszteség és a szalma állapota szerint.
  • Az S-sorozatnál kapható ActiveYield automata kalibrálás a T-sorozathoz a korábbiakhoz hasonlóan most sem áll rendelkezésre.
  • A szalma minősége a mi munkánk során a centrifugális leválasztás ellenére nagyon jó volt.

Matthias Mumme