fbpx

Rendképzés mesterfokon

Írta: GÉPmax-2020/II. lapszám cikke - 2020 május 27.

A Krone az új négyrotoros Swadro TC 1370 rendképzővel bizonyítja, hogy a rendképzők még nem érték el fejlődésük csúcspontját. A kezelési kényelmet és különösen a rotorok vezérlését érintő átalakítások teszik ezt a modellt valódi csúcstechnológiával rendelkező termékké.

A legutóbbi Agritechnica kiállításon újdonságként jelent meg a Swadro TC 1370 rendképző a Krone négyrotoros rendképző családjában, amelyben három modell található. 13,70 m maximális munkaszélességével ez a rendképző a család legnagyobb tagja. Ha a négy rotor a legkisebb munkaszélességben dolgozik, akkor a rendképző szélessége 10,80 m. A Krone a jól ismert négyrotoros koncepció mellett számos rendképző elemet és technológiát is átvett. Ugyanakkor különösen a hidraulikát, az elektronikát és a vezérlést érintő átalakítások újdonságként jelentek meg a fedélzeten. 2019‑ben már nyár elején sikerült pontos képet alkotnunk a gépről.

Kívülről először a rendképző új megjelenési formája tűnik fel. Az elülső részen a teljes vezérlőegységet egy takarólemez fedi. Hátul ugyanígy a világítás tartóelemei hangsúlyozottak. Az új trapéz alakú főkeret a Krone szerint nagyobb tartósságot és ellenálló-képességet biztosít.

NÉGYROTOROS: A maximális 13,70 m felszedési szélességgel a Krone TC 1370 a Swadro sorozatba illeszkedik

Technikai adatok

felépítés: négyrotoros rendképző, munkaszélesség 10,80–13,70 m, rendszélesség 1,40–2,60 m, hidraulikusan állítható; 5800 kg az alapgépben; teljesítményigény min. 80 LE; szállítási magasság 4 m
rotorok: kardánfüggesztés, húzott; mechanikusan hajtott; a rotor átmérője 3,60 m elöl, 3,30 m hátul; rotoronként 13 kar, karonként 4 Lift-fog elöl, 5 hátul; DuraMax vezérlőpálya, elektromos rotormagasságállítás, hidraulikus rotor-tehermentesítés, integrált lengéscsillapítás; leeresztő automatika
járószerkezet: alapkivitelben négykerekű, rotor-járószerkezet, opcionálisan hatkerekes; lengő, rendképző gumiabroncsok 16×6,50-8, opcionálisan 16×9,50-8 gumiabroncsok, szállító gumiabroncs méret 710/35 R22,5; alapkivitel 620/40 R22,5
vezérlés: ISOBUS, egyedi rotorkiemelés, Section Control, beállítható kiemelési magasság a táblavégi fordulónál
németországi nettó listaár: alapkivitel: 77 750 euró

ELÖL GYORSABB, MINT HÁTUL

A rotorok meghajtása, ahogy az a Krone négyrotoros rendképzőinél már megszokott, mechanikusan, kardántengelyekkel történik (standard 540‑es TLT fordulatszám). Újdonság a TC 1370 modell esetében a súrlódó tengelykapcsolóval biztosított túlterhelés elleni védelem minden rotoregységnél. Természetesen nem hiányozhat a Krone Easy-Line hajtáskoncepció: az elöl elhelyezkedő rotorok körülbelül 25 százalékkal gyorsabban forognak, mint a hátsók. Így az első rotorok által összegyűjtött takarmány nagyobb szélességben oszlik el a hátsó rotorok előtt, az eltömődés veszélye csökken. Egyébként az első rotorok átmérője 3,60 m, a hátsóké 3,30 m. A karonként elhelyezkedő fogak száma újabban szintén változott: hátul karonként öt helyezkedik el, elöl pedig négy. Közismert, hogy hátul nagyobb terménymennyiségből történik a rendképzés, a takarmány így több fog között tud megoszlani.

A „négyrotoros csapatba” tartozó másik két Krone rendképzőhöz hasonlóan a tartókarok két helyen kaptak alátámasztást. A Krone a műanyag csúszósínekkel megoldott teleszkópos karhosszabbítást ugyancsak alkalmazza. Emellett fokozatmentesen és egymástól függetlenül beállítható a munkaszélesség – valamint a rendszélesség – 1,40 m és 2,60 m között. Az egyrotoros kiemelés ugyancsak az alapfelszereltséghez tartozik, amely a rendképző profi szakemberek számára bővíthető a Section Control funkcióval. Konkrétan ez azt jelenti, hogy a rotorok pontosan az adott GPS-pozíció felett emelhetők ki, illetve ereszthetők le.


A munkaszélesség beállításához a Krone egy csúszósínen mozgó hidraulikus változatot használ


A TC 1370 új kényelmi megoldásaihoz szükséges kiemelőhenger hidraulikus rendszere komplex


A nitrogéntartályok segítségével valósul meg a lengéscsillapítás


Az elöl elhelyezkedő rotorok kiemelő karjai kétszeres alátámasztásúak

Kényelmes használat

Különleges funkció a munka- és rendszélesség automatikus megközelítése a szétnyitás után. Értékes időt takaríthatunk meg az optimális konfigurációval. Egy másik új funkció a táblavégi fordulás beállítható kiemelési magassága, hogy a rend méretétől vagy inkább a rend magasságától függően a fogak és a rend közötti megfelelő távolságot ki lehessen választani. Ez kényelmesen, a vezetőfülkéből történik, külön az elülső és a hátsó rotorokra vonatkozóan. A kiemelést végző hengerek újabban hidraulikus rotor-tehermentesítéssel rendelkeznek, amely a rotorok talajnyomását állandó értéken tartja. Két érték menthető a hátsó és az első rotorpárokra. A Swadro TC 1370 beépített lengéscsillapítóval is rendelkezik. Ez különösen egyenetlen felületeken csökkenti a rendképző karjainak belengését. Erre a célra nitrogéntartályok helyezkednek el a keret közepén és hátul, közvetlenül a hengernél. A lengéscsillapítás a táblavégi fordulóknál is pozitív hatással van a gép nyugodt járására.

A táblavégi fordulómanőver után az úgynevezett Soft-Down leeresztő automatika óvatosan leengedi a rotorokat a föld felé – ez kíméli a terményt, és minimalizálja a fogak behatolását a gyepszőnyegbe. Az egész nyomásszabályozással történik. Végül, de nem utolsósorban, a nagy négyrotoros gép elektromos rotormagasság-állító automatikáját is érdemes megemlíteni – már nincs mechanikus hajtókar a magasság beállításához. Két beállítási mód létezik: a főrotor alapelv esetén a rendszer minden rotort ugyanarra a magassági értékre állít be, mint amelyre a fő rotor konfigurálása történt. Vagy minden rotort külön-külön állíthatunk be (egyedi rotor elv), ami azt jelenti, hogy különböző rotormagasságok valósíthatók meg. Összességében két magassági érték adható meg a terminálon – ami rendkívül felhasználóbarát.


A Krone mérnökei átvették a rotorok húzott kardánfüggesztését a meglévő programból


A táblavégi fordulónál alkalmazott kiemelési magasság optimálisan összehangolható a betakarítási körülményekkel

ISOBUS-VEZÉRLÉS

Alapértelmezés szerint a TC 1370 rendképző kétpontos függesztőbakkal csatlakozik a traktorhoz. Ehhez tartozik a lengő függesztés és két támasztóláb. A K80 változat gyárilag előkészített. Ehhez a négyrotoros rendképző hidraulikus csuklós vonórudat kap, amelyhez egy további hidraulikacsatlakozó szükséges. Egyébként minden a Load Sensing hidraulikán keresztül történik. Az ISOBUS további csatlakozási lehetőségeket biztosít a traktor vezérléséhez. Aki a rendszert nem egy ISOBUS-kompatibilis traktorterminálon keresztül akarja irányítani, az használhatja pl. a CCI 800 vagy 1200 terminált. Ezenkívül a CCI ISOBUS A3 joystick is különösen alkalmas a rendképző egyrotoros működtetésére, ami új lehetőségeket nyit meg a funkciók hozzárendelésénél.

A TC 1370 felhasználói felülete új felépítésű, így minden funkció két oldalon jelenik meg – ez nagyszerű, és leegyszerűsíti a működtetést.

A Krone az új vezérlési funkciói mellett további felszerelési lehetőségeket is kínál. Egyrészt a két első rotorhoz középen egy tapogatókerék kapható. Ez jobban vezeti a fogakat a rend magasságában, és utólag is könnyen felszerelhető.

Hasonlóan a széles szállítási gumiabroncsok esetében is – melyek mérete nem kevesebb mint 710/35 R22.5 – rendelkezésre áll egy új szélességű tapogatókerék (16×9,50-8), melynél a felfekvőfelület szélessége 240 mm. Alapkivitelben a rotoron egy lengést és keresztirányú dőlésállítást biztosító négykerekű járószerkezet biztosítja a talajkapcsolatot. Opcionálisan a járószerkezet 6 kerekes rendszerre bővíthető, amely nagyobb mértékben érvényre juttatja a talajhoz való alkalmazkodás beállítási lehetőségeit.

A JÓL ismert rész megmaradt

A Krone mérnökei nem változtattak a rendképző egyik legfontosabb elemén. Ez azt jelenti, hogy a rotort a jól ismert értékeivel továbbra is használják. Ide tartozik felülről kezdve a rotor húzott kardánfüggesztése, ami a rotort kiegyensúlyozza. A rotorok kiemelését és leengedését szolgálja az ún. Jet-hatás, melynek során először a hátsó rotorok tapogatókerekei érintkeznek a talajjal. Csak ezután következnek az első kerekek. Ez megakadályozza, hogy a fogak a talajba fúródjanak.

A rotorfelfüggesztés alatt helyezkedik el a hajtómű. Ez teljesen karbantartásmentes, azaz a kenése tartósan folyékony zsírral megoldott. A Krone vezérlőpályája DuraMax néven ismert. Jellemző a meredeken futó vezérlőpálya, így a fogak a rendnél gyorsan kiemelkednek. A vezérlőpályát nem lehet átállítani. A pályán futnak az egyrészes fogtartó karok a Krone Lift fogakkal. Ezen az emslandi gyártó a „kapásra-kész” fogak formáját érti. A fogak ilyen állása esetén a takarmánynak fel kell csúsznia a fogakon, vagyis kiemelkedik a zárt gyepfelületből. Ennek eredményeként kevesebb a takarmányszennyezés és a felszedési veszteség. A teszt során a felszedésben nem észleltünk hibákat – a munka nagyszerű volt. Ezen túlmenően a fogak a növekvő terhelések ellenére hosszabb ideig maradnak munkahelyzetben.


A Krone az új CCI 800 ISOBUS-terminált kínálja a vezérléshez


Ezenkívül az A3 digitális joystick is használható egyedi vezérlőfelülettel


A jobb talajkövetés érdekében alapkivitelben 4 kerekes rotor-járószerkezet; míg opcionálisan 6 kerekes járószerkezet kapható


Összecsukott szállítási helyzetben a Swadro a leengedett járószerkezetnek köszönhetően megfelel a szükséges magassági korlátozásoknak

Összegzés

Az új, négyrotoros Swadro TC 1370 rendképzővel a Krone bebizonyította, hogy a rendképzők technikai fejlődése még nem fejeződött be. Maximális 13,70 m szélességben gyűjti a takarmányt egy 1,40–2,60 m széles rendbe. Az egységes rend elérése érdekében a mérnökök az első és a hátsó rotort speciálisan a feladataikhoz illesztették, pl. a rotorátmérőt, a sebességet és a fogak számát. A hidraulika frissítéseinek köszönhetően a vezérlés kellemesen egyszerű. Ugyanakkor kíméletes a terményekkel és takarmányokkal. Itt említést érdemel a Soft-Down leeresztő automatika, a hidraulikus rotor-tehermentesítés és a lengéscsillapítás.
+ egyszerű vezérlés
+ sok beállítási lehetőség
+ lengéscsillapítás
+ szállításhoz széles gumiabroncsok (opció)

Alexander Brockmann