Az európai piacon számtalan vontatott bálagyűjtőkocsi érhető el, viszont önjárót nagyítóval sem találunk. Ugyanakkor az amerikai kontinensen jó néhány gyártó foglalkozik különböző bálák gyűjtésére alkalmas magajáró gépek fejlesztésével és gyártásával. Ezekből az érdekes eszközökből mutatunk be néhányat.
A NAGY KLASSZIKUSOK
Talán nem túlzás azt mondani, hogy az önjáró bálagyűjtők észak-amerikai piacán a New Holland vezető szerepet tölt be. Több mint 60 éve gyárt ilyeneket, az első önjáró verziót 1950-ben kezdték gyártani. A Stackcruiser® önjáró bálagyűjtőjének alapfelépítése az elmúlt évtizedekben alig változott. Természetesen a generációváltásokkal a működését, kezelését folyamatosan továbbfejlesztette a gyártó, így a gép ma már sokkal univerzálisabb. A szériát a CNH Grand Island-i (Nebraska) gyáregységében gyártja.
1. kép: A New Holland Stackcruiser® 102 és 103 típussal – a bálafogó berendezés cseréjével – egyaránt lehetséges szögletes kis- és nagybála gyűjtése – fotó: www.agriculture.newholland.com/nar
Többek között itt készülnek a rotoros New Holland és Case IH kombájnok, illetve a New Holland önjáró rendrevágók is. Jelenleg is az észak-amerikai és az ausztrál piacra kínálja az önjáróbálagyűjtő-családját háromféle típusváltozatban. A Stackcruiser® 102 és 103 típussal – a bálafogó berendezés cseréjével – egyaránt lehetséges szögletes kis- és nagybála gyűjtése. Az előbbi 35×46 cm, illetve 41×46 cm keresztmetszetű és mindkét esetben 91-104 cm-es hosszú kisbálákat képes gyűjteni, és egy kazalba 161 darabot képes összerendezni, illetve csoportosítva lerakodni. Mindkét modell univerzális, és az alapkivitelű bálafogó-berendezésének Mil-Stak® szögletes nagybálafogó-mozgató egységre cserélve a szögletes nagybálák begyűjtésére is alkalmas. Ebben az esetben 91x91x244 cm, illetve 91x122x244 cm méretű nagybálák gyűjtésére képes. A 103-as modell még szélesebb, ötféle bálakeresztmetszethez is alkalmazható, 112-122 cm bálahosszúság mellett, és mérettől függően 82-107 kisbála egy kazalba gyűjtésére képes. Itt is lehetőség van a fentebb már említett bálamegfogó berendezés cseréjével a másik típusnál szintén ismertetett méretben, 10-15 szögletes nagybála egy csoportba gyűjtésére és ürítésére. A 105-ös modellváltozat viszont csak az utóbbi, azaz a fentebb említett méretű szögletes nagybála egybe gyűjtésére képes, csoportonként a 10-15 darabot. Itt is a Mil-Stak® bálamegfogó-mechanizmust alkalmazzák, viszont az egybegyűjtésre kialakított rakfelület eltér a 102/103 típusétól: kifejezetten csak a szögletes nagybálagyűjtéshez van kialakítva.
2. kép: A New Holland Stackcruiser® 105-ös modellváltozat szögletes nagybála egybe gyűjtésére képes – fotó: www.agriculture.newholland.com/nar
Mindhárom Stackcruiser® verzió azonos önjáró bázisgépen került kialakításra. Egy New Holland önjáró gép mi mástól kapna meghajtást, mint egy saját gyártású dízelmotortól? A 190 lóerős, 6,7 literes, 6 hengeres FPT ECOBlue™ motor Tier4Final emissziós besorolású. Az erőátvitelről egy Allison 2500 RDS (Rugged Duty Service), 5 fokozatú, automata kapcsolású váltó gondoskodik. Az önjáró gép hátsókerékhajtású, a laprugós felfüggesztésű hajtott hátsó tengely Dana Spicer 22065T típusú, 2 sebességes, zárható hátsó differenciálművel. A nyúl-béka jelölésű két sebességtartomány között a fülkéből egy elektromos billenőkapcsolóval válthatunk. A hidraulikus rendszer egy nyitott és egy zárt rendszerből áll. Az előbbit egy fogaskerék-szivattyú szolgálja ki, és a szervokormányrendszert, a tárcsás fékrendszer fékrásegítőjét, a rögzítőféket, illetve kisbálaszedőt vagy a Mil-Stak® bálafogót működteti. A zárt rendszert egy változó térfogatáramú szivattyú szolgálja ki, és ebbe tartozik bele a bálákat csoportosító és lerakodó egység hidraulikus rendszere.
A STINGER MEGOLDÁSA
Az USA-beli Kansas-ben található Haven KS városban a Stinger Inc. már több mint negyedszázada gyárt speciális bálakezelő, gyűjtő- és szállítóeszközöket többek között önjáró bálagyűjtőt. A Stinger Stacker 6500 magajáró nagybálagyűjtő bálamérettől és (hengeres vagy szögletes nagybála) bálatípustól függően 9, illetve 8-12 darab bála felszedésére és kazalba rakására alkalmas. Az összkerék-meghajtású jármű mellső részén a vezető fülke előtt található a bálamegfogást és a gyűjtő felépítménybe történő beemelést végző hidraulikus rakodó egység. Ez a bálákat egy szorítóvilla segítségével fogja meg, és megállás nélkül szedi fel.
Az egyszemélyes, középen szimmetrikusan elhelyezett vezetőfülkéből jól vezérelhető és követhető a felszedés. A felemelt bálák a hátrafelé döntött, a végén határolt felépítményen a gravitáció hatására egymásra csúsznak. A vezérlés egykezes joystick rendszerű, elektronikusan működtetett hidraulikus rendszerrel történik. A kevés mozgóalkatrésszel dolgozó, egyedi tervezésű gyűjtőfelépítmény kétoldali hidraulikusan mozgatott szorító sínpárja tökéletesen egy sorba igazítja a bálákat. Az osztott felépítmény hátsó része hidraulikusan 90 fokban hátrabillentve rakodja ki a bálákat. Szögletes nagybálákból mérettől függően 3/4/5/6 darab bálát helyez egy függőleges sorba, a talajra, egymás mellé, kazalba. Átlagosan 80-100 bála gyűjtését, szállítását és kazlazását tudja megoldani óránként bálamérettől, -típustól és szállítási távolságtól függően. A bálagyűjtő erőforrásául egy 8,3 literes, 240, illetve 305 lóerős Cummins QSC dízelmotor szolgál, a nyomatéktovábbításról a járószerkezetek felé egy 6SPD Allison elektronikus vezérlésű, automata váltó gondoskodik.
3. kép: A Stinger Stacker 6500 magajáró nagybálagyűjtő – fotó: www.stingerltd.com,
MIL-STAK FEJLESZTÉSEI
Fentebb, a New Holland bálagyűjtőnél már említettük a Mil-Stak® márkát. A Mil-Stak Mfg Co. a bálamegfogó, -mozgatóberendezések mellett komplett önjáró bálagyűjtőt is gyárt. Az SP3255 magajáró szögletes nagybálagyűjtő, a bálákat abba az irányba veszi fel, ahová a bálázó a földre helyezte. A bálacsíptető gyorsan eltávolítja a bálákat a talajról, nem csúsztatja azokat feleslegesen. Többféle beállítással rendelkezik a különböző bálahosszúságokhoz és bálakeresztmetszetekhez. A munkavégzőelemek vezérlése SP-3255 egy színes kijelzővel és a fülkében lévő joystickkal történik.
4. kép: A Mil-Stak® SP-3255 bálacsíptetője gyorsan felszedi a bálákat a talajról, nem csúsztatja feleslegesen – fotó: http://milstak.com/
A 10”-os kijelző világosan megjeleníti a jármű adatait, például az a motorfordulatszámost és a sebességet, valamint az aktuális terhelés grafi kus ábrázolását. A többféle bálaméret előre beállított értékei lehetővé teszik a kezelő számára, hogy gyorsan váltson a különböző bálázókkal készített bálák gyűjtése között. A Mil-Stak® szoftver teljesen automatizált, könnyen, egyszerűen rögzíti a bálát, és a számítógép átveszi, betölti azt a gyűjtőasztalra, illetve visszahozza a szorítóvillát a földre.
A gépet egy 340 lóerős, Stage 5 emissziós besorolású Cummins L9 dízelmotor hajtja meg; a nyomatéktovábbítást hatfokozatú, automata kapcsolású, Allison 3000RDS típusú váltó garantálja. A fékrendszere pneumatikus működtetésű, elül tárcsás, hátul dobfék. Hidraulikus rendszere zárt központú, nyomáskiegyenlített szivattyúval.
5. kép: A Marcrest Manufacturing Inc Bale Baron 6240SP önjáró bálagyűjtője – fotó: https://www.marcrestmfg.com,
MÁS UTAKON JÁR A MARCREST
A kanadai Ontarióban található Marcrest Manufacturing Inc Bale Baron 6240SP önjáró bálagyűjtője merőben más konstrukciós elvet követ, mint a fentebb említett versenytársai. Bár ezzel a géppel csak szögletes kisbálák gyűjthetők egy csoportba, ez a gép össze is kötözi az adott bálacsoportot. A magajáró eszköz a bálákat végtelenített hevederes rendszer segítségével szedi fel, amely elakadás esetén ellentétes mozgásirányra váltható. A heveder egy forgóasztalra továbbítja a bálát, ahol egy mozgatómechanizmus tolja egy csoportba azokat. A 36×46 cm keresztmetszetű bálákból 21 darabot, a 40 cmx46 cm méretűekből 18 darabot képes egy csoportba gyűjteni, és egy 4 kötözőfejes Rasspe kötözőrendszerrel egybe kötni.
Az ilyen bálacsoportok ezek után egy szögletes nagybálagyűjtővel vagy nagybálák mozgatására felszerelt rakodógéppel egyben könnyen mozgatható. A gépet egy jól ismert, 6,8 literes, 173 lóerős, 6 hengeres 6068HF285 típusú John Deere dízelmotor hajtja. Az irányítását is egy tágas John Deere kombájnfülkéből végezhetjük. A munkafázisokat három kamera képén, egy osztott képernyőn figyelhetjük. A hidraulikus rendszere zárt központú terhelésérzékelős, 150 l/min szállítási teljesítményű szivattyúval. A járószerkezet hajtása 4×4-es elektronikus vezérlésű, két sebességtartományos, hidrosztatikus.
Tengelyfelfüggesztése pneumatikus, légrugós lengéscsillapítással, így akár 19 km/h munkasebességre is képes, közúton pedig 48 km/h sebességgel is vonulhat. A lassításról is a hidrosztatikus hajtásrendszer gondoskodik. Óránként maximum 1 100 kisbálát képes összegyűjteni és csoportokba kötözve kirakodni.
Ahogy összeállításunkból is látszik, a tengerentúlon nagy hagyománya van az önjáró bálagyűjtők gyártásának. Míg az egyik gyártó az univerzalitást tartja szem előtt a konstrukció fejlesztésénél, addig mások inkább csak az egyik vagy másik bálafajtára való specializálódást fokozzák.
Farkas Imre