fbpx

Nehézgép-szerelő kategória a 2019-es WorldSkills világbajnokságon

Írta: Sándor Ildikó - 2019 szeptember 09.

Augusztus 23. és 26. között 63 országból több mint 1300 fiatal, 56 szakmában mérte össze a tudását Kazanban, Oroszországban, a WoldSkills 2019-es világbajnokságon. A négynapos eseményt összesen 200 000 fő látogató tekintette meg a helyszínen, a nyitó és záróceremóniát pedig élőben lehetett követni az interneten.

Nehézgépszerelő kategóriában 15 ország indult, köztük a magyar lobogó alatt induló Apagyi Bence is. Az idei évben is nagyon szoros volt a verseny, a mezőny nagyon együtt volt ismét. Bence a 14. lett 662 ponttal, az első helyezetthez képest mindössze 8%-kal lemaradva.

A Nehézgép-szerelő versenyszám 6 modulból állt, melyeket egy külsős feladatíró álmodott meg és dolgozott ki a versenyszám szponzora által biztosított gépekre. Mindegyik feladat elvégzésére 3 óra állt rendelkezésre a versenyzőknek. A közben használt feladatlapok, műszaki leírások, gépdokumentációk és a pontozó bírókkal való kommunikáció nyelve angol volt.

„A” modul: A mellékelt angolnyelvű dokumentumok segítségével egy Caterpillar D5R 2XL dózeren kellett hidraulikus méréseket végezni a féknyomásra és kormányhidraulika nyomásra vonatkozóan, valamint a lánctalpas futómű részeit kellett lemérni.

„B” modul: A helyszínen lévő Caterpillar 426F2 kompakt rakodógépen a generált elektromos hibák felderítését és kijavítását követően elektromos méréseket kellett végrehajtani hordozható oszcilloszkóppal. A hibák indításgátló jellegűek, valamint világításrendszerrel kapcsolatosak voltak.

„C” modul: Egy szétszerelt 4 hengeres Cummins ipari dízelmotoron kellett kopottság- és méretvizsgálatokat végezni a helyszínen lévő speciális mérőműszerekkel. Meg kellett állapítani, hogy az egység összeszerelhető-e, majd a motor részleges összeszerelése után (dugattyúk befűzése, hengerfej felszerelése, szelepvezérlés összerakása és beállítása) be kellett állítani adott hengernél a szelephézagokat.

„D” modul: Egy Kamaz tehergépjármű, Daimler gyártmányú preparált hátsó hidjának differenciálművét kellett a versenyzőknek leírás nélkül összerakni és beállítani a gyári értékek figyelembevételével, ezt követően a kúpkerék hajtás csapágy előfeszítését és foghézagát kellett megfelelően beállítani. A versenybírók vizsgálták a ferde fogazású kerekek fogkapcsolódási mintázatát is.

„E” modul: Volvo EC55B gumihevederes minikotrón a gép hidraulika-rendszereinek mérésével fel kellett tárni bizonyos hibákat, majd ezeket a helyszínen lévő szerszámok segítségével kijavítani, hogy a hidraulika-rendszer megfelelően működjön.

„F” modul: Volvo L20F homlokrakodó gépen a mellékelt ellenőrző lista alapján el kellett végezni a gép teljes nullrevízióját, majd a közben megtalált hibák és hiányosságok közül a megadottakat ki kellett javítani.

A verseny végeredménye végül az alábbiak szerint alakult:

                  1. helyezett: Brazília

                  2. helyezett: Canada

                  3. helyezett: USA

Apagyi Bencét kérdeztük élményeiről, tapasztalatairól a versennyel kapcsolatosan:

A.B:

„Elsősorban köszönök mindent a felkészítőknek. Nagyon szuper volt minden, még az ételek is pedig attól féltem, hogy nem fogok enni, mert nem fog ízleni. Szerencsére azonban nagyon finom volt minden J

Ez volt életem első repülése is, amit szintén nagyon élveztem, és szerencsére az ablak mellé szólt a jegyem, így láttam a magasból a gyönyörű tájakat, melynek a jó időjárás is kedvezett. Úgy gondolom, mi nehézgépszerelők egy nagyon jó csapatba kerültünk: nagyon kedvesek és segítőkészek voltak mind a versenyzők, mind a szakértők és a minket segítő személyzet is. Véleményem szerint nálunk rendben zajlott minden, csalásnak a legkisebb jelét se vettem észre. A versenytől azt a tapasztalatot vontam le, hogy a szakmai angolt még sokkal jobban át kell néznem, hiszen jövőre szeretnék menni az EuroSkillsre. Nem utolsó szempont a gépismeret sem: nagyon fontos felkészülni előre a lehetséges feladatokra. Amikor már ismeri az ember a gépet meg a programját – és persze jól megy az angol is – akkor sokkal könnyebb a dolga, és a rendelkezésre álló idő alatt el tudja végezni a feladatot.

Terveim szerint szeretnék menni a 2020-as EuroSkillsre is, ezért most nekilátok az angoltanulásának és szabadidőmben a szerelgetésnek, hogy amennyiben én leszek megint a szerencsés, akkor nagyobb eséllyel induljak az éremért!”

Karagity István szervízmérnök (Bence felkészítője) szerint Bencének nagy esélye van a 2020-as EuroSkillsen, hiszen hatalmas versenytapasztalatot szerzett, és van még egy éve felkészülni a további feladatokra.

A jövő ében ismét várjuk a lelkes fiatalok jelentkezését a nehézgépszerelő kategóriában történő megmérettetésre, akik közül kerül majd kiválasztása az a személy, aki képviselheti hazánkat a 2020-ban, Graz-ban megrendezésre kerülő Euroskills Bajnokságon, és ahol ismét szurkolhatunk a nehézgépszerelő versenyszám magyar indulójának.

Köszönjük a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarának az egészéves kitartó szervezőmunkájukat és támogatásukat, valamint hogy a helyszínen lévő munkatársaik (Csejtei Dorottya, Weiszenburger Dóra, Csiszár Zsófia, Seress Klaudia) minden másodpercben küzdöttek a magyar csapatért. Köszönjük a versenyzőket koordináló Team Leader csapatnak (Baky Dániel, Szalai Dániel és a Szalai Tamás), hogy végig a versenyzők mellett voltak, és elhárítottak minden jó szereplést nehezítő akadályt.

Köszönjük az Axiál Kft-nek és a Karagity Istvánnak a felkészítést, s hogy végig Bence mellett volt és segítette munkáját.

Ezúton gratulálunk a teljes magyar csapatnak és az elért fantasztikus eredményeiknek és érmeiknek.

MEGFOSZ- Dr. Medina Viktor és Viczián Ágnes

Képek: SkillsHungary

 

CÍMKÉK