fbpx

Laverda M296 LCS-LS kombájn Gépmax Teszt – Hegyi változat a hazai domboldalakra

Írta: Szerkesztőség - 2012 január 09.

Az M6-os autópályát jelző táblák már a helyükre kerültek, amikor e havi géptesztünk helyszínére igyekeztünk, jelezve, hogy rövidesen átadásra kerül a Pécsre vezető szakasz. Sajnos a megnyitóra akkor még nem került sor, így célállomásunk, Szebény megközelítése nem az új útszakaszon történt. A helyszínre érve a pálya körüli nagy sürgés-forgás szemrevételezése után mégis utazásunk fő célját helyezzük előtérbe: egy Laverda kombájnt szeretnénk részletesen megismerni.Martini Mihály már másodszor döntött az olasz márka – ráadásul most is egy hegyi változat – megvásárlása mellett, pedig a Laverda még amúgy sem teljesen megszokott látvány a hazai gabonatáblákon. Első benyomásunkként azonban, a környező domboldalak meredek lankáit szemrevételezve, mindenképp tökéletesen helytállónak tűnt az ilyen terepre kialakított változat választása.

Újabb gépekkel gazdálkodva– Hogyan lehetne röviden bemutatni a vállalkozását?– Egyéni vállalkozó vagyok, családi gazdálkodóként dolgozom – kezdte válaszát Martini Mihály. – Jelenleg 180 ha saját területet művelünk, emel-lett több gazdatársnak is végzünk komplett szolgáltatást, a szántástól a betakarításig, mintegy 300 ha területen. Ezekhez a munkákhoz három traktort (100, 135, 195 Le) és a Laverda kombájnt használjuk. A vetési munkálatokat az Amazone gépeire alapozva végezzük, mind a szemenkénti, mind pedig a gabonavetés esetében. A permetezőgépek közül is ezt a márkát választottuk, egy függesz-tett UF-1800-ast állítottunk munkába. A gépek átlagéletkora 10 év alatt van; ezen belül a 2003-as pályázati beszerzéshez kapcsolódó McCormick traktorok és a hozzátartozó munka-eszközök a legrégebbiek.A vetésszerkezet nálunk szinte csak az alapkultúrákból áll: búza, árpa, kukorica, illetve ezeket még napraforgóval szoktuk kiegészíteni. Korábban egyéb növényekkel, például olajlennel, szójával is próbálkoztunk, de a mi területeinken nem igazán sikerült olyan szinten a ter-mesztésük, hogy komolyabban érdemes lett volna velük foglalkozni. Egy időben a repce vetésén is gondolkodtunk, de a korábbiakban jól kidolgozott vetésforgóba sehogy sem tudtuk beilleszteni, így végül letettünk a termesztéséről. A vállalkozásunk nemcsak növény-termesztéssel foglalkozik, hanem rengeteg egyéb munka felelőssége is ránk hárul, ugyanis integrációban 17000 brojler csirkét tenyésztünk. A takarmány, illetve a naposcsibék mind a feldolgozó szervezésében érkeznek, így szerencsére a vágóállat elszállítása is biztosított. Az elmúlt években – több-kevesebb sikerrel – igyekeztünk minden pályázati lehetőséget megragadni, így a gépbeszerzések is ilyen formában valósultak meg. Jelenleg is van egy futó beruházásunk; a szárítónk már közel 50%-os készültségű, és az idén be is szeretnénk fejezni ezt a fejlesztést.Az elmúlt években nálunk a szolgáltatás számított húzóágazatnak. Az első betakarítógépet – az is egy Laverda hegyi kombájn volt – 2002-ben vásároltam. Akkor 60 ha saját területtel rendelkeztem, de már az első évben 900 ha-t takarítottam be. A bejövő hasznot mindig visszaforgattuk a fejlesztésekbe, és ez a tendencia napjainkban is folytatódik. Az évek során a területeink is megnövekedtek, így most már a szolgáltatást inkább kissé vissza kell fogni, hogy ne menjen a saját munkánk kárára ez a tevékenység.

Visszautasíthatatlan ajánlat eredménye– Mikor és miért éppen Laverda kombájnt vásároltak? Mi alapozta ezt a döntést?– Legelőször a 2001-es Szentlőrinci Gazdanapokon láttam ezt a gépet, de mivel teljesen ismeretlen márka volt, ott még nem vizsgáltam meg alaposabban. Azután az Agro+Mashexpo kiállításon „találkoztam vele” legközelebb – ahol épp egy kecsketenyésztési projekthezpróbáltuk a technológiánkat összeszedni –, s bár megnéztem ugyan, de akkor még úgy gondoltam, hogy 60 ha területre nem érdemes kombájnt venni. Néhány hónap múlva azonban egy nagyon kedvező, Konzum bankos konstrukció felkeltette az érdeklődésemet, és mivel a szomszéd nagyüzem tönkrement, piaci lehetőséget láttam a béraratási szolgáltatásban. Ekkor már komolyan megnéztem a kereskedőnél a gépet. Tetszett az egyszerűsége, az ésszerű, nagyon kevés ékszíjjal meg-valósított hajtási megoldások. Számomra olyannyira meggyőző volt, hogy bár a Konzum bankos hitelből nem lett semmi, mégis belevágtunk a vásárlásba.

Hét év alatt, amíg az újat meg nem vettük, 3800 üzemóra igazolta a jó döntésünket. Ez idő alatt szerkezeti gyengeségből vagy tervezési hibából adódó rendellenesség nem fordult elő, inkább a túlerőltetés vagy az alul-szervizeltség okozott problémákat. Így a Laverda számunkra komoly minőségről tett tanúbizonyságot. Ezért tavaly, amikor a Szegánától egy „visszautasíthatatlan ajánlatot” kaptunk, lecseréltük a régit, és így most egy új, 6 szalmarázóládás kombájn erősíti a gépparkot. Ennek nagyobb a motorja, a teljesítménye, jobb kezelői komforttal rendelkezik, szerencsére azonban az egyszerűsége is megmaradt. Mivel területünkön jelentős dombok találhatóak, és a Laverdánál nincs olyan alternatíva, mint a 3D rostavezérlés, ezért egyértelmű volt, hogy a hegyi változatot választottuk – aki ezt megszokta, az nehezen tudna visszaülni egy hagyományos kombájnba. A hegyi kivitel nagy biztonságérzet ad – a domboldalon is teljesen egyenesen ülünk; nincs lecsúszásveszély; mind a két kerékre teljesen egyformán nehezedik a gép súlya – és ez pótolhatatlan.

Tiszta munkát végez– Mekkora vágóasztallal vásárolták a kombájnt?– Egy 6 m-est vásároltunk. Ez egy teljes talajkövetésű vágóasztal, tehát mind a jobb, mind a bal oldali csúszótalpak külön érzékelnek hossz- és keresztirányban is.– Mennyire elégedett a motor teljesítményével és fogyasztásával?– Az elektronikus vezérlésű SISU motor már az első útnál is kellemes meglepetéssel szolgált; Szegedről lá-bon jöttünk vele 11-12 órát, és 100 l üzemanyaggal megtettük ezt az utat. Munka közben is jó fogyasztási értékek mutatkoznak; gabonában 10 l-rel tudunk aratni; napraforgóban még kevesebbel; kukoricában pedig 14-15 l-es átlagfogyasztással, elöl-hátul szecskázásnál. A motor teljesítményére eddig nem volt panaszunk, a 275 Le-s erő-forrás mindenhol kellően erősnek bizonyul. Az azonban számunkra is világossá vált, hogy a nagyobb tömeg és a kerékméretek miatt jól jönne az összkerékhajtás a gépre. Többször előfordult ugyanis, hogy „elrúgta magát”, ha dombnak felfelé mentünk, oldalvágásnál azonban nincs baj. A kombájn egyébként 20%-os lejtőkiegyenlítéssel bír.– Mennyire elégedettek a learatott termény tisztaságával? Hogyan tudják ezt befolyásolni?– A dobfordulatot, a szelelőfordulatot és a dobhézagot a kabinból, elektronikusan lehet állítani. A rosta állítása kívülről történik ugyan, de szerencsére az is nagyon gyorsan elvégezhető. Napraforgót általában kombájn tisztán tudunk szállítani, utótisztítást ez nem is igényel. Volt, hogy 98%-os értékre minősítették a leadott terményt, ami nem kis eredmény, és kukoricában, búzában is mindenhol megkérdezték, hogy tisztítóról hoztuk-e az anyagot. Szerencsére a tisztaság mellett a szemveszteség is elfogadhatóan alacsony – ezt már az első kombájnnál is tapasztaltuk, mivel a nagy, hosszú rostafelületek miatt a terménynek van elég ideje megtisztulni, és a szállítócsigához kerülni.

– Nézzük az adaptereket! A gabonaadapteren kívül miket használnak?– Az új kombájnhoz vásároltunk egy NAS adaptert a napraforgóhoz, illetve egy OPTICONT a kukorica be-takarításához. Régebben a kukorica-adapter volt napraforgóra átállítva, de kellemes meglepetést jelentett, hogy a NAS-szal mennyivel jobb munkát lehet végezni. Mivel azonban csupán évi 100-120 ha napraforgót takarítunk be, így a beruházás pénzügyi megtérülését kicsit nehéz megjósolni.Megfelelő alapfelszereltséggel érkezett– Szóba került a négykerékhajtás lehetősége. Milyen opcionális lehetőségeket kínáltak még a kombájnhoz?– Mivel egy készleten lévő gépet vásároltunk meg, így a felszereltsége is adott volt, jelentősebb választási lehetőségek nélkül. A 296-os azonban már alapban is egy jól felszerelt gép, így esetleg az említett összkerékhajtást és még a szélesebb gumikat választottam volna. A Laverda egy másik lehetőségét, az Option-four szintezőrendszert, ami a hátsó hidat kiemeli, a borsos ára miatt nem tudom, hogy megrendeli-e valaki Magyarországon.– Miért választana más gumikat a kombájnhoz?– Ehhez a tömeghez egyértelműen nagyobb abroncs kellene, főleg a nagyobb domboldalaknál; kicsit esetlenül is néz ki a kombájn nagy fel-építményéhez képest a 650-es gumi. Előnynek számít viszont, hogy elmegy a sorközben, így nem tapossa a sort, ezért a későbbi szárzúzást álló növényzetnél lehet elvégezni, ami leginkább napraforgónál számít.– Hogyan oldható meg a dombos körülmények között optimálisan a kiszolgálás?– A magtartály megfelelően nagy, ezért menet közben nem szoktuk üríteni. Ezt a műveletet inkább sík területen igyekszünk megoldani, hogy a szállítójárművek se okozzanak taposási kárt. Így valamennyivel időigényesebb a munkafolyamat, de kevesebb kárt okozunk vele.

– Hogy van megelégedve a fülke kényelmével, a gép kezelhetőségével?– A kezelőszervek jól kézre állnak, a fülke pedig megfelelően tágas. Kellemetlen csalódás volt viszont az előzőhöz képest, hogy az új típusból kimaradt a palackhűtő, ami a korábbi gépnél, egy egyszerű megoldásnak köszönhetően, nagyon jól működött. Nem tudom, miért kellett egy ilyen dolgot kispórolni az újból! Van viszont jó néhány pozitívum is, mint például a magtartály ablakának portalanítási lehetősége, ami a fülkéből könnyen megoldható. Vannak olyan hajtási elemek, ahol az ékszíjtárcsa folyamatosan hajtva volt, most viszont elektrohidraulikusan kikapcsolható. A szecskázó ki- és bekapcsolása rendkívül egyszerű; egy úgynevezett egykaros megoldással a szalmaterelő lemezt az ember úgy hajtja, hogy a szecskázóra hulljon a szalma, s ezzel már be is van kapcsolva a szecskázó. Ezt egyszerűbben már csak egy elektromotorral lehetne elintézni, de a mindennapi munkába könnyen belefér, hogy az ember ki- és beszálljon.Mi eleve úgy kértük a kombájnt, hogy külön kukorica- és külön gabonakosár legyen hozzá. Az átszerelésnél a ferde felhordóról le kell állni, ki kell szedni a dobkosarat, majd vissza kell rakni. Ezt egy 8 órás műszak alatt meg lehet oldani, és közben az ember alaposabban is belenézhet a kombájnba, ilyenkor lehet ellenőrizni az alkat-részek kopását, esetleg alkatrészcsere is könnyen megoldható. Általánosságban elmondható, hogy a szezon előtti felkészítés 100-200 ezer forintnál nem kerül többe. Ha a szervizes azt mondja egy alkatrészre, hogy talán érdemes lenne cserélni, ezen nem szoktunk sokat gondolkodni, hiszen nem érdemes több órányi kieső munkaidőt kockáztatni.A jó gazda gondosságával– Volt-e olyan meghibásodás, ami a gép viszonylag új állapotában vagy esetleg egy kötelező karbantartás után váratlanul következett be?– Eddig 500 üzemórát dolgoztunk vele, és ez idő alatt egyetlen kellemetlen dolog történt: a szervizes felhívta a figyelmünket, hogy az ékszíjtárcsa-feszítőnél előfordulhat festékmegfolyás. A festékcseppek az-tán ilyenkor extra terhelést adnak az ékszíjaknak, főleg a rövidebbeknek. S bár mi elvileg az összes fémfeszítőnél lecsiszoltuk ezeket a festékeket, egynél ez elmaradt, ami a hűtőventilátor ékszíjának szakadásához vezetett.– Van-e olyan részegység, amelyen változtatna az elmúlt időszak tapasztalatai alapján?– Az ürítőcsiga bekapcsoló gombja viszonylag kellemetlen helyen, az ember jobb válla mellett lent, a mű-szerfalon van. Balra fordulva nézünk az ürítés miatt, miközben hátul kell keresgélni, hogy ezt a funkciót kikapcsoljuk. Ez akkor probléma, amikor az utolsó gabonaszemeket üríti az ember a pótkocsira. Ezt a kart nem jó helyre rakták, ennek ellenére még a legújabbakban is itt található, pedig már a gyárban is szóvá tettük ezt a hiányosságot.Maga a kombájn szerkezete azonban megfelelő, jól működik. A zsírzási pontok központosított helyen találhatók, nem úgy, mint régen, így a karbantartásokat is könnyen el lehet végezni. Egyébként a Laverda nagyon kis karbantartásigényű. Napi zsírozási igénye három zsírzógombnak van: a variátortárcsáknak meg a szecskázó csapágyainak; a többi heti vagy havi zsírozást igényel.– Ki végzi önöknél a karbantartást?– Én magam szoktam csinálni, és ez nem maradhat el. Az öreg kombájnnál az első egy-két évben néhányszor előfordult, hogy – ha éjfélkor álltunk le, és reggel hétkor kezdtünk –, elmaradt ez a munkafolyamat – s szerencsénk volt, hogy ez csak minimális problémát okozott. Reggelente azonban nem igényel túl hosszú időt a karbantartás. Amíg beletöltjük az üzemanyagot, addig körbe lehet járni a kombájnt, és el lehet végezni a napi ellenőrzést. A gépen négy lánc található, a többi hajtás ékszíjjal működik. Ezek közül a felhordón lévő és az asztalmeghajtónál található az, ami jobban igényli a gondoskodást.– Mennyire elégedett a gyári szervizzel és alkatrészellátással?– Egy garanciális meghibásodásunk volt az új kombájnnál, amikor egy elektromos doboz ment tönkre. S ahogy illik, ez egy vasárnapi napon derült ki. A szervizes kijött, és kedden már a kezében volt az új doboz, amit gyorsan be is szerelt. Szerencsé-re a gép közben tudott dolgozni, mert a hibás alkatrész csak időnként okozott problémát.Alkatrészre szerencsére nem nagyon van szükségünk, mivel szezon előtt javítjuk a kombájnt, ékszíj, csap-ágy pedig mindig van a Szegánánál készleten, úgyhogy nincs gondunk ezzel. Nagyobb alkatrészt még nem kellett cserélni.A szervizelést ugyanaz a szakember végzi, aki az előzőnél is rendelkezésünkre állt – 8 éves személyes kapcsolatunk van vele, de szerencsére túl sűrűn azért nem kell találkoznunk. Én már az első kombájnnál megfogadtam, hogy a második is Laverda lesz! S nem is bántam meg!TECHNIKAI JELLEMZŐK:VágóasztalAz LCS sorozat vágóasztala biztos aratást garantál, még nehéz körülmények közt is. A jó kialakítású motollának, a nagy vágási sebességnek és a nagy átmérőjű behordócsigának – amelynek teljes hosszán továbbítóujjak vannak – köszönhetően az asztal egyenletesen tudja felszedni a gabonát, majd továbbítja a ferde felhordóhoz. A GSAX talajkopírozó rendszer a vágóasztalt magasságban és dőlésszögben is talajfelszín-követővé teszi. Az alacsonyabb szárú gabonáknál 50-től 180 mm-ig, a magasabb szárú növényeknél 100-tól 500 mm-es magasságig lehet állítani a talajkopírozás magasságát. A GSAX rendszernél a vágóasztal magassága és az érzékelő csúszók talajnyomása a kombájnos beavatkozása nélkül is állandó.

Oszlató henger és cséplődobA jó csépléshez egyenletes anyag-áramlás kell. Az ujjakkal ellátott oszlató henger a vágóasztal és a ferde felhordó között teszi egyenletessé az anyagáramlást. Ezzel folyamatos cséplést, a kombájnteljesítmény egyenletes kihasználását, alacsonyabb teljesítményigényt és fogyasztást, magasabb hajtásélettartamot tesz lehetővé.Az LCS sorozatnál a nyolc verő-léces cséplődobon további nyolc tömegnövelő léc van.Ez biztosítja, hogy a gabona cséplése optimális legyen, miközben a szalma és a szem minősége állandó. Ráadásul az új elektronikus rendszer segítségével a dobhézag a bemeneti és a kimeneti oldalon egyaránt állítható, így a kombájn gyorsan tud alkalmazkodni a változó betakarítási körülményekhez.

MCS utócséplő dobAz MCS utócséplő dob az anyag-áramot szétválasztódásra kényszeríti, de ha a gabona könnyen csépelhető, a rendszer kiiktatható, így a szalma töredezése is csökkenthető. Ez a szabadalmaztatott rendszer lehetővé teszi, hogy a gép a csép-lést az aktuális gabonaféle és az adott körülmények szerint végezze. A rendszer növeli a kombájn teljesítményét minden gabonafajtánál, bármely körülmény közepette, miközben a szalma könnyen bálázható marad.A kezelő a durvább cséplésről finomabbra válthat, akár napjában többször is, egyszerűen csak egy gomb megnyomásával. A rendszer lényege az, hogy az LCS sorozatú kombájnoknak két cséplőrendszere van egy gépen belül.A REV modul (utóverő) az MCS rendszerbe belekerült. A REV modul a cséplési felületet 20%-kal növeli meg, és az átfogási szöget 120°-ra tolja ki.TisztításA gabona legnagyobb része a csép-lés és az utócséplés során elválik a szalmától. A maradék szalma közt maradt gabonaszemek szalmától való elválasztását a hosszú, nagy lépcsőzetű szalmarázóládák végzik. A szalma-töredék, a pelyva és a gabonakeverék a nagyméretű rostára hullik, és ezzel folytatódik a tisztítási folyamat. A HCD nagyteljesítményű zsalus rosta – az állítható áteresztési mérettel – az alapfelszereltség részét képezi az LCS sorozat kombájnjainál. Az egység kiváló tisztaságúra tisztítja a gabonát, és a különleges kialakításának köszönhetően az egész betakarítási folyamat hatékonyabbá válik. A nagy teljesítményű, állítható szállítású szelelőventilátornak két oldalsó és egy felső légbeszívási pontja van. Az elérhető nagyfokú tisztaság Az LCS sorozatnál a nyolc verőléces dobon további nyolc tömegnövelő léc vanmellett ezeknek a rostáknak a használata magasabb teljesítményt, alacsonyabb üzemanyag-felhasználást eredményez, és ráadásul minden fajta gabonához használhatóak.

LS automata szintezőrendszerA sík vidékre való gépek mellett a Laverda-sorozatban speciális domboldalon használható gépek is vannak, mint például a 296 LCS LS modell. Ezek a gépek ki tudják szintezni a domboldal dőlését, így a gép vízszintes helyzetben tartja magát, akár 20%-os keresztirányú és 8%-os hosszirányú dőlés esetében is. Mivel a vágóasztal mindig teljesen párhuzamos a talajjal, így a 296 LCS LS kombájn sokoldalúan használható és hatékony. A Laverda több évtizedes hegyikombájn-gyártási tapasztalattal rendelkezik.

Kényelmes fülkeA fülke a kezelő kényelmi és hatékonysági elvárásainak megfelelően lett kialakítva, úgy, hogy a hosszú aratási napokon is kényelmes legyen. A vezető helye az erős létrán és a nagyméretű ajtón keresztül könnyedén megközelíthető. A kezelő a fedélzeti számítógép segítségével minden eseményt nyomon tud követni, és a multifunkciós kar segítségével a gép főbb funkcióit vezérelheti. A nagyméretű szélvédő kiváló kilátást biztosít. A vezetőülés légrugós, a légkondicionáló pedig szintén az alapfelszereltség része. Opcióként hordozható hűtő, CD-s rádió és akár színes kijelzős hozamtérkép-készítő rendszer is beépíthető.SISU dízelmotorAz erős, megbízható motorok alacsony fogyasztásúak, és – beépítésüknek köszönhetően – szükség esetén könnyen hozzáférhetőek, javíthatóak.Laverda_M296 LCS-LS kombájn műszaki adataiHatala LászlóA forgalmazó hozzászólásaA Laverda gyár felé jeleztük a problémát az ürítés kapcsolójának kényelmesebb helyre való áthelyezésére. Az LCS sorozatnál a fülkében a hűtő opciósan rendelhető, míg a nagyobb M sorozatnál már az alapfelszereltség része. Egyébként a Laverdánál folyamatos a fejlesztés, az idei szezonra az M sorozatú kombájnoknál már új Free Flow vágóasztal is rendelhető, amelynél kiváló a vágás és a behordás minősége, valamint az asztalra való rálátás.Nagy Márk Szegána Kft.[m3 id="megjelent-gm" ev="2010" ho="04" honev="áprilisi"]>