Kozmetika, mélyreható eredménnyel

…a McCormick az X7‑es modelljét az X8‑as testvére megjelenési formájával fiatalította meg. Ezzel együtt a sorozat új zászlóshajót és általában Stage V. környezetvédelmi besorolású motorokat is kapott. A felső középkategóriát már teszteltük Franciaországban.


BORVÖRÖS: A vásárlás során a vásárlók választhatnak a szokásos vörös és a borvörös közül. A sárga jelenleg nincs a kínálatban


Az X8 sorozatból kölcsönözött markáns „Transformer” megjelenés jobban illik a mai traktorokhoz

Technikai adatok

motor: hathengeres FPT Betapower; 6,7 l hengerűrtartalom, Stage V károsanyag-kibocsátási szint; 158 kW/215 LE @ 2200 min-1 fordulatszám; 176 kW/242 LE maximális teljesítmény Boost teljesítménynövelővel @ 1900 min-1 fordulatszám; max. forgatónyomaték Boost teljesítménynövelővel 979 Nm @ 1500 min-1 fordulatszám; motorfék kipufogógáz csappantyúval; üzemanyagtartály 350 l; olajcsere 600 üzemóránként (1200 üzemóra hosszú élettartamú „Longlife” olajjal)
sebességváltó és TLT: ZF TMT 20; fokozatmentes teljesítményelágazásos; 4 automatikus menettartomány; 50 km/h @1860 min-1 fordulatszám; 2 tempomat elöl; négyfokozatú hátsó TLT alapfelszereltségként, elöl opcionális 1000 min-1 fordulatszám
függesztés és hidraulika: max. emelőerő hátul 9300 kg; elöl 3500 kg; opcionális frontfüggesztés programozható pozíciószabályozással; 160 l/min 200 bar mellett; max. 5× hátsó kétkörös hidraulikacsatlakozás, 2× kétkörös elöl; a Power-Beyond alapfelszereltség
méretek és tömegek: tengelytáv 2,82 m; ürestömeg kb. 8000 kg; max. megengedett össztömeg 13 t
németországi nettó listaár: a lapzárta időpontjakor még nem állt rendelkezésre

A családi tulajdonban lévő olasz Argo csoport – melynek legfontosabb márkái a Landini és a McCormick – nagy terveket sző. A vállalat fokozatosan fektet be a traktorsorozatainak modernizálásába, ugyanakkor új képviseleteket alapít és nyit meg (pl. többek között tavaly Franciaországban). Németországban nemrégiben új ügyvezető igazgató kezdte meg a munkát, akinek a feladata az üzlet – a darabszámok és az árrés – kiépítése, mert a Németországban évente eladott kereken 100 darab McCormick traktorral aligha lehet nyereségesen gazdálkodni. Felfelé még van terjeszkedési lehetőség olyan modellekkel, mint az X8 vagy az új X7, még akkor is, ha tisztes távolság marad a nagytraktorgyártás prémium kategóriájának képviselőihez képest, legalábbis a műszaki felszereltség tekintetében. A sorozat új zászlóshajóját, amely végre a nagyobb X8 megjelenési formáját vette át, Olaszországban tesztelhettük.


A 6,7 l-es BetaPower FPT motor Boost teljesítménynövelővel akár 242 lóerőt is képes leadni, de a nyomatéknál még többet tesz hozzá


A VTG Turbónak köszönhetően alacsony motorfordulatszámon is rengeteg energia érhető el


A kipufogógáz csappantyúnak köszönhetően most egy kipufogófék is van a fedélzeten – a Stage IV traktorokhoz szintén


A nagyobb motorteljesítménynek megfelelően megerősítették a hátsó tengely és a TLT hajtóművét – és a nehezebb ZF TMT20 változatot építették be


A rugózott Carraro első tengely csak felár ellenében kapható. A kenőlécek utólag is felszerelhetők

NAGYOBB ERŐ

Az Argo vállalathoz hasonló cégek a bonyolultabb alkatrészek esetében nagymértékben rá vannak utalva a beszállítókra. Az FPT a motor területén jó választás. A 6,7 literes BetaPower a hozzáértők szerint az egyik legjobb haszongépjármű-motornak számít, és több mint 10 éve a legkülönfélébb kialakításokban és környezetvédelmi besorolásokban számos márkában hűségesen szolgál – függetlenül a traktor sötétvörös, kék, fűzöld vagy akár világos piros, illetve világoskék színétől.

A Stage V frissítéssel a 7. sorozat közelebb került a 250 lóerős határhoz. Névleges fordulatszámon (sajnos még mindig 2200 min-1) a hathengeres motor teljesítménye 158 kW/215 LE, Boost teljesítménynövelővel szállítási munkák során (12 km/h sebességtől) és TLT-vel végzett munkák során 5 LE jön még hozzá. A maximális teljesítmény 1900 min-1 fordulatszámon a gyártó adatai szerint 147 kW/225 LE – aktív teljesítménygazdálkodás esetén akár 176 kW/242 LE is lehet. A forgatónyomaték növekedése 36 százalék, a maximális 979 Nm forgatónyomaték (Boost teljesítménynövelővel) 1500 min-1 fordulatszámon mérhető – ez pontosan 100 Nm-rel több, mint a 225 LE maximális teljesítménnyel rendelkező előző modellben!

A 350 literes üzemanyagtartály viszonylag kicsi – annak ellenére, hogy a motor üzemanyag-takarékosnak számít, a hosszú munkanapokon teljes terheléssel történő használat esetén ez nem elegendő. Azonban mégis 30 literrel több, mint amennyi az előző modellbe fért. Az AdBlue tartály 52 literes, a kipufogógázokat a Stage V. besorolásnak megfelelően egy DOC, valamint egy SCR-katalizátor és SCR szűrő kombinációjából álló rendszer tisztítja (az FPT HI-2-SCR2 névvel jelöli).

Az olajcsere ciklusideje 600 üzemóra vagy 1200 üzemóra hosszú élettartamú Longlife-olaj használatával és engedéllyel. A karbantartás megkönnyítése érdekében a hűtőpanel most kicsit nagyobb mértékben felfelé fordítható. Szintén új a modern Visco ventilátor, ami lóerőt és üzemanyagot takarít meg, és a zajszintet is csökkenti egy kicsit. És még valami: a lábpedálos kipufogófék is van – méghozzá az összes FPT hathengeres motorhoz.


A függesztés és a hidraulikus rendszer, valamint a választható TLT-fordulatszámok ismertek


A félig aktív vezetőfülke-rugózás három különböző keménységi fokozatba állítható


A frontfüggesztés pozíciószabályozással rendelkezik, két programozható véghelyzettel


242 LE közel 7,5 t üres tömeggel – ez 31 kg/LE teljesítmény/tömeg arányt eredményez

HAJTÓMŰ-UPDATE

Az erő elosztásában is vannak újdonságok. A motorhoz peremmel csatlakozik a ZF TMT20 (korábban ez volt a ZF TMT18), amely a ZF adatai szerint 205 LE bemeneti teljesítményt, plusz 8–12 százalékos Boosttal növelt teljesítményt képes kezelni. A négy menettartomány automatikusan vált, ahogy eddig is – 0,04‑től 50 km/h sebességig előre és 30 km/h sebességig hátra. Az 50 km/h sebesség kb. 1860 min-1 fordulatszámon érhető el, ami viszonylag magas. Alapvetően négy sebességtartomány is meghatározható – programozható maximális sebességértékekkel –, amelyek között egy gombnyomással manuálisan lehet váltani. Menet közben a beállítás a hajtókar és a gázpedál használatával egyaránt felülírható. Ha a motor fordulatszámát manuálisan szeretnénk megadni, akkor ez csak kézigázzal vagy a TLT(k) aktiválásával történhet. Egyébként az elektronika folyamatosan automatikusan szabályozza a motor fordulatszámát és a sebességváltó áttételi arányát. A kartámaszba épített vezérlőpult az eddigiekhez hasonlóan egy kis forgó potenciométer tartalmaz a határterhelés szabályozásához – de a kartámasz alsó részében elrejtve, ahol nehéz hozzáférni. Jobb lenne a kartámasz elülső részében elhelyezni. A sebességváltó áttételei átmenetileg befagyaszthatók egy gombnyomással – akárcsak az előző modellek esetében. Ez lehetővé teszi a motorfék hatásának használatát, lejtőn lefelé haladva. Viszont még mindig nincs aktív álló helyzet szabályozás, ha a motor és a hajtómű összekapcsolt állapotban van, akkor a megállás csak a nedves tárcsafékek fékező hatása révén érhető el (az összkerékhajtás fékezéskor elöl bekapcsol).

A felszereltséghez tartozik továbbá két előremeneti tempomat – az egyik az 1., 2. és 3. sebességtartományhoz, a másik a 4. fokozathoz. Ha a fokozatot átkapcsoljuk, akkor a tempomat is automatikusan átvált, de biztonsági okokból nem aktiválódik automatikusan. Már az előző sorozatból is ismert a Shuttle irányváltó kapcsolás. Ehhez szívesen látnánk az érzékenység egyszerűbb beállítását.

A teljesítmény növekedésével összhangban a McCormick (ill. a ZF szállító) megerősítette a hátsó tengely és a TLT hajtóművét. Ami jó: az eddigiekhez hasonlóan a hátsó TLT négyfokozatú – a sebességek előre kiválaszthatók a jobb oldali konzolon lévő karokkal, majd elektrohidraulikusan billenőkapcsolóval (vagy automatikusan a TLT automatikán keresztül és/vagy a táblavégi fordulást segítő automatika aktiválásával és kikapcsolásával).


A vezetőfülke csak kismértékben változott, többek között a kormánykerék-állítást módosították


Aki kormányzási rendszerrel szeretne dolgozni, annak még mindig szüksége van egy második terminálra


Felár ellenében öt szabadon programozható nyomógomb található a multifunkciós karon


A hátsó négy TLT-sebesség a korábbi modellekből származik


A fekete-fehér mini kijelző helyett korszerűbb lenne egy színes kijelző a munkavégzéshez

ÚJ FUNKCIÓK

A sofőr további tehermentesítése érdekében a McCormick néhány új funkcióval egészítette ki az X7 Stage V. károsanyag-kibocsátási szintű generációját. Opcionálisan kapható egy kormánykerék gyorsáttétel, amelyet a terminál megfelelő menüjében lehet beállítani. Itt három áttétel választható – egészen a 1,5 kormánykerékfordulatig ütközéstől ütközésig (kikapcsolva 3 fordulat). Egyébként ugyanebben a menüben található a félig aktív vezetőfülke-rugózás beállítása, amelyhez három keménységi fok rendelhető. Majd meglátjuk, hogy a McCormick hosszú távon megmarad-e ennél a megoldásnál – néhány más gyártó visszatért a mechanikus megoldásokhoz a hibára hajlamos félig aktív rugózásról.

Újdonság a frontfüggesztés automata funkcióval ellátott pozíciószabályozása is. Itt aktiválható egy automatikus üzemmód, amely előbb egy gombnyomásra elmozdul a frontfüggesztés legalsó vagy legfelső helyzetébe – mindkét helyzet szabadon programozható és beépíthető a táblavégi fordulást segítő műveletsorba.

További újdonság az is, hogy a multifunkciós karon öt szabadon hozzárendelhető nyomógomb van – amelyek azonban nem pluszban „vannak rápakolva” a karra, hanem a hátsó függesztőszerkezetet, a táblavégi fordulást segítő műveletsort, a tempomatokat és az irányváltó kapcsolást kezelő nyomógombokat cserélték le. A hidraulikacsatlakozók hozzárendelését és a különféle vezérlőelemeket (nyomógombok a multifunkciós karon, keresztirányú kapcsolókarok, joystick) ugyancsak átalakították és kibővítették, így most gyorsan lehetséges a váltás. Az út- és időarányosan programozható és szerkeszthető fordulást segítő automatikát szintén átalakították, amely a kartámaszban lévő két nyomógomb segítségével aktiválható.

Az emelőerőket és az egyéb hidraulikus teljesítményeket viszont 100%-ban átvették az előző generációtól. A 9,3 t maximális emelőerő hátul és a 3,5 t maximális emelőerő elöl elegendő, különös tekintettel a mindössze 8 t körüli üres tömegre. A munkahidraulika szállítási sebessége 160 l/min, több felár ellenében sem kapható. A kivehető olajmennyiségről még nem állnak rendelkezésre megerősített adatok – az előző sorozatban sík területen egyhelyben álló traktorral 35–46 l volt a kivehető mennyiség.


A kartámaszba épített vezérlőpult a korábbi modellekből már szintén ismert


A terminál működését néhány ponton átalakították

Amit még érdemes tudni

  • A kormányzási rendszerek (a műszaki partner a Topcon) továbbra is külön terminált igényelnek, és nem szerelhetők be a kartámasz termináljába.
  • Az ISOBUS alapfelszereltség a traktorban.
  • Újabban a McCormick a flottakezelést is felajánlotta az ügyfeleinek.
  • A bal oldali A oszlopra továbbra is szeretnénk egy kapaszkodót az utas számára.
  • Sajnos az ablaktörlők kikapcsoláskor az adott pozícióban leállnak, és nem térnek vissza a véghelyzetbe – ez bosszantó.
  • Felár ellenében új, 16 LED fényszórót tartalmazó lámpacsomag kapható.
  • Kb. 8 t üres tömeg és 13 t maximális össztömeg mellett 5 t hasznos terhelhetőség marad.
  • A versenytársak egy tonnával több maximális tömeget és hasznos terhelhetőséget kínálnak, az 5 t azonban a kategória legtöbb munkájához elegendő – még elülső frontsúllyal is.
  • 710/60 R42 a legnagyobb kerékméret, ami a hátsó tengelyre illeszkedik.
  • A CVT sebességváltó alternatívájaként a jövőben kapható lesz a hatfokozatú, terhelés alatt kapcsolható P6-Drive-váltó is.
  • A terminálba integrált kerek kijelzők nehezen olvashatók.

Összegzés

A McCormick az X7 sorozatának nemcsak új megjelenési formát kölcsönzött és új csúcsmodellel bővítette a kínálatot, hanem kiegészítő funkciókat is bevezetett – ilyen például az opcionális kormánykerék-gyorsáttétel. A traktorok a jól bevált motorral és két sebességváltó-változattal tudnak pluszpontokat gyűjteni: ez a CVT vagy a 6 fokozatú terhelés alatt kapcsolható sebességváltó. A kritika elsősorban a használat szempontjából fontos területeket érinti, ilyen például a terminál olvashatósága vagy az ablaktörlő véghelyzete. Tehát van még néhány házi feladat …
+ erős, gazdaságos motor
+ nagyon jó vezetési komfort
+ négyfokozatú TLT opcionálisan
+ könnyű és fordulékony
– második terminál a kormányzási rendszerhez
– a hasznos terhelhetőség kissé szűkre szabott

Matthias Mumme

adblue Argo vállalat isobus McCormick X7 mezőgazdaság Stage V talajművelés teszt TLT traktor X8