Kifáraszthatatlan

Az első nagy Xerion traktorokat először kritikusan szemlélték; a Harsewinkelből származó erőgépet aztán a messzemenően szilárd technika és a jó teljesítményértékek segítették elindulni a mellékvágányról. Mostanra már alig található belőle használt példány.

IGÁSLÓ: a Xerion 4500/5000 Tier 3 modelleket 2009-ben mutatták be, és 2011-ig teljes szériagyártásban voltak. A képen egy nullszériás traktor látható ideiglenes ballasztsúlyokkal és a kezdetben használt Graziano tengelyekkel

VONTATÓ: a Multipass hatásnak köszönhetően a motor ereje nagyon jól átadódik a talajra

ÖNJÁRÓ: Saddle-Trac változat nem létezett – a megoldást hattyúnyaknak nevezik

APRÍTÓGÉP: az aprítógép előtt is egyértelmű előnyökkel jár a Trac VC forgatható vezetőfülke

NAGY TOLÓERŐ: a Trac VC a silón jó kilátást és kíméletes kormányzást biztosít

MOTORCSERE: 2013-tól a Mercedes-Benz Tier 4 fi nal motorjait építették be

Amikor a Claas 2009-ben bemutatta az Agritechnica kiállításon a Xerion 4500 és az 5000 modellt, kezdetben pontosan az volt a visszajelzés, amit mindenki megkap, ha új utakon jár: „Kinek van erre szüksége? Túl nagy, túl speciális és túl drága, egy igazi presztízsprojekt” – huhogtak a bennfentesek.

Közben a kritikusok meggyőződtek az ellenkezőjéről. A Xerion még mindig speciális gépnek számít, mindazonáltal meglehetősen sokoldalú, és így gyakran egész évben használják. De ez nem jelenti azt, hogy egy univerzális gazdasági vontatóhoz hasonlóan alaposabb megfontolás nélkül megéri az árát. Éppen ellenkezőleg: csak különböző piaci réseket tud betölteni, amelyek általában egyedi gépeket igényelnek: Tehát a talajművelésben versenyezhet a gumihevederes traktorokkal és a törzscsuklós kormányzású traktorokkal, a silón már sokszor pótolta a kerekes rakodót, és szívesen útra kel a nagy erdészeti favágó gépekkel vagy erdészeti mulcsozókkal. Jó munkát végez a vetéskor, a hattyúnyakas hígtrágyaszállító tartálykocsi és a szögletes bálázó előtt. Nagy előnye, hogy nem szabványos traktor – viszont közel olyan rugalmas, de nem is különleges jármű, ugyanakkor mégis szinte ugyanolyan optimális és hatékony néhány speciális terület számára. Az idézet, ami úgy szól: „Aki mindenhez ért, nem ért semmihez”, ebben az esetben nem igaz. Kompromisszumokat kötni kell ugyan, de ezeket el lehet fogadni, a különleges járművekhez képest jelentősen alacsonyabb költségek és a nagyobb kapacitáskihasználás ismeretében.

KITÖRÉS FELFELÉ

Helmut Claas néhány évtizeden át tartó presztízsprojektjének kissé rögös fejlődését már említettük a használt 3300/3800 modellekről szóló beszámolóban (traction 2017. március/április). Ahogy egyre nagyobb lett az igény a teljesítményre, a 330 és 380 lóerős „kicsik” már nem számítottak különlegességnek – az új Xerion teljesítményének lényegesen nagyobbnak kellett lennie az akkori standard traktorokhoz képest, amelyek legfeljebb 390 lóerőt tudtak kínálni. A palettát ezért a 4500-as és az 5000es modellekkel felfelé bővítették. A szériagyártás előtt számos kísérleti gép dolgozott már 2010-ben a szántóföldeken; az első, szériában gyártott modellek 2011-ben gurultak le a szalagról. A két modell felépítését tekintve azonosnak mondható, és csak a motor teljesítményében különbözik. A kisebb traktor ára körülbelül 15 000 euróval volt kevesebb, ami a 300 000 eurós kiindulási ár és csaknem 400 000 eurós teljes felszereltségű változat mellett alig jelent lényeges különbséget.

BIVALY: elsősorban a vállalkozók vették fel a nagy Xerion traktort a gépparkjukba. Ezért a használt gépek gyakran egyedi színváltozatúak

ERŐSEBB, AMERIKAI HATHENGERES

A kisebb Xerion traktorhoz képest nagyobb, újratervezett motorháztetőre volt szükség – végül is, az új, 12,5 literes, hathengeres motort kellett elhelyezni alatta. A Caterpillar alacsony fordulatszámra szabályozott C13 motorjára érvényes – ellentétben a 3800 típusban található 8,8 l-es kistestvérével –, hogy már nem olyan szomjas és nagyon problémamentes. Például a kisebb modellek befecskendezőhibái itt nem jelentenek problémát. Amikor azonban bonyolultabb problémák jöttek, a CAT motorokkal volt egy külön nehézség: csak a Caterpillar szakértője nyúlhatott hozzá. A helyi műhellyel rendelkező Claas-márkakereskedők keze meg volt kötve, és meg kellett várniuk a sárga-szürke CAT-szervizkocsit. Ez nem feltétlenül tartott hosszabb ideig, de egy másik kapcsolattartó személy hatáskörébe tartozott, ami kicsit körülményesebbé tette a javításokat és a szolgáltatásokat – aki azonban a megfelelő képzéseket teljesítette a Caterpillar vállalatnál, az ma is hozzányúlhat a motorhoz.

Műszaki adatok

motor: hathengeres Caterpillar C13, 12,5 l hengerűrtartalom, 330 kW/454 LE & 358 kW/492 LE 2000 min-1 fordulatszámon, 355 kW/482 LE & 385 kW/523 LE 1800 min-1 fordulatszámon, 2203 & 2353 Nm 1400 min-1 fordulatszámon, Tier 3; üzemanyagtartály 1000 l

sebességváltó & teljesítményleadó tengely: ZF Eccom 4.5; teljesítményelágazásos fokozatmentes hajtómű, 4 automatikusan kapcsolható menettartomány elöl/hátul; aktív álló helyzetvezérlés, 50 km/h, hátsó TLT 1000 min-1 fordulatszámmal

hidraulikus emelőberendezés & hidraulika: hátsó hidraulikus emelőberendezés IV N kat., frontfüggesztés opcionális (III N kat., 8,4 t max. emelőerővel), standard hidraulika 200 bar nyomáson 205 l/min; teljesítményhidraulika 260 bar nyomáson 224 l/min

alváz: merev váz, 2 kormányzott tengely (először Graziano, azután Rába) négykerékmeghajtással, forgatható vezetőfülke a Trac VC modellnél

méretek & tömegek: magasság min. 3,80 m, szélesség min 3,30 m, üres tömeg 13,4 t, össztömeg 18 vagy 21 t (szántóföldön max. 36 t)

A legtöbb Tier 3 változatot idővel Tier 4 final modellekre vagy más gyártmányokra cserélték

A mi Xerion 5000 traktorunkat a Claas a landsbergi használtgép központból bocsátotta rendelkezésünkre

  1. A CAT C13 egészen problémamentesnek tekinthető. A hatalmas hűtőpanel aprítási munkáknál és forró napokon is megbízhatóan csökkenti a hőmérsékletet
  2. A Rába tengelyek tartósabbnak bizonyultak, mint a Graziano elődök
  3. Ezek sem engedélyezettek azonban ikerkerekekhez – mert ehhez többek között minden esetben egy második kormányhenger lenne szükséges
  4. A tengelyek nem rugózottak. Elöl felár ellenében egy hidraulikus zár kapható a lengőtengelyhez, amely nagyobb vezetési stabilitást biztosít

Bőséges, 13,6 t maximális emelőerőt senki nem kínál, a hátsó tengely alatt ehhez egy kiegészítő támasztó van. A hátsó sárvédők ezen a példányon le vannak szerelve

A nagy Trac elöl is kitesz magáért: nem kevesebb, mint 8,4 t maximális emelőerő volt kapható felár ellenében

Pillantás a 110-es gömbfejre és a feláras teljesítményhidraulika-csatlakozókra

Általában véve ezeket a nagytraktorokat nagyon ellenállónak tartják, és ritkán voltak problémáik. A sarokszámok: a 4500-as traktor maximális teljesítménye 487 LE, és 1400 min-1 fordulatszámon több mint 2200 Nm a forgatónyomatéka. Az 5000-es modell erre még 40 lóerőt és 150 Nm nyomatékot tud rátenni. A Claas szerint a belső berkekben csak 782-nek nevezett sorozat olyan népszerű volt, hogy számos Xerion-üzem egy újabb Trac modell megvásárlásakor az elmúlt években kifejezetten egy másik CATmotorral felszerelt modellt igényelt, annak ellenére, hogy az újabb modelleket már bemutatták Mercedes-motorral. Ez az oka annak, hogy a két motortípust egy évig még párhuzamosan gyártották. A CAT modelleket még a mai napig is értékesítik a kevésbé szigorúan szabályozott országokban (például Oroszországban) – egyszerűen azért, mert jól beváltak, és a helyi gázolajminőséghez is illeszkednek.

A 2014-es Mercedes-motorral rendelkező modellekre a környezetvédelmi előírások miatt volt szükség: a CAT modellek csak a Tier 3. szintet teljesítették, az utódaik már a Tier 4 final szintet. A Tier4i szintet – más gyártókhoz hasonlóan – a raktáron lévő Tier 3 motorok miatt kihagyták, mivel az új rendelet hatálybalépésekor a már legyártott és raktáron lévő motorokat még be lehetett építeni. Az aktív álló helyzettel rendelkező fokozatmentes ZF Eccom 4.5 sebességváltó nagyon robusztusnak tekinthető, és négy menettartománnyal mindkét irányban 50 km/h maximális sebességet tesz lehetővé. Az összehangolás még nem olyan optimális és érzékeny, mint a jelenlegi Xerion traktorban – például ha az ember a táblavégi fordulónál a tempomatról gázpedálra vált, akkor némi érzékre és tapasztalatra van szükség a sima, rángatás nélküli átmenethez.

Érdeklődés, véleményezés & próbaút

A tengelyek, a TLT és a függesztőszerkezetek egy része nagyon igénybe vett

Motor: mivel a CAT- és az MTU-motorok kb. egy évig párhuzamosan kerültek a Xerion modellekbe, 2014 után is találhatók még CAT-motorral futó modellek. Tehát aki az újabb MTU-motorokat keresi, nem tájékozódhat pusztán a gyártási év alapján.

Járószerkezet: a Xerion nem rendelkezik elsőtengely-rugózással, opcionálisan azonban kapható volt egy zár a lengőtengelyhez. Ebben az esetben két hidraulikus henger korlátozza kis mértékben a tengelyt, ezáltal a menettulajdonságokat nézve a jármű – különösen nehéz felépítményekkel – stabilabb lesz.

Speciális felszereltség: a függesztőszerkezet és a hidraulikát szívesen igazították az ügyfelek kívánságaihoz, így volt, akinek egyáltalán nem volt szüksége hátsó emelőszerkezetre, és így máris megtakaríthatott 10 000 eurót. Viszont volt talán helyette 90 kW-os teljesítményhidraulika. Nézze meg tehát alaposan, hogy mit választ, és előzetesen kérdezze meg telefonon, hogy mi van a traktoron és mi nincs, ill. azt is, hogy mennyibe kerül az utólagos felszerelés, mielőtt elutazik egy távolabb található kereskedőhöz.

Kopó alkatrészek: a Xerion nehéz munkával keresi a kenyerét, így csak kevesen vannak, akik stresszmentesen pörgették bele a számlálóba az üzemórákat. Ezért általában minden csukló, csapágy és tömítés holtjátékát ellenőrizni kell, és meg kell nézni, hogy nincs-e szivárgás. Aprítást végző gépeknél alaposabban ellenőrizni kell a hajtásláncot, vontatóknál pedig a függesztőszerkezeteket és a tengelyeket. A hígtrágyaszállító Trac modelleknél szintén a tengelyek kopó részei a gyenge pontok. Egy pillantás a digitális előzményekre – kérdezze meg a kereskedőt – szintén nem árthat.

 

  1. A vezetőfülke a Trac VC modell esetében forgatható, fellépő csak a bal oldalon van, és nagyon meredek
  2. Mivel a tengelyek nem rugózottak, a vezetőfülke légrugózása gondoskodik a lökések csillapításáról

  1. A lábak számára kevés a hely, és álló pedálok vannak – ez stresszt okoz a hosszú munkanapokon. Az ülést opcionálisan 20 fokkal jobbra lehetett forgatni
  2. A nagy kartámaszba épített vezérlőpult 2009-ben korszerű volt, a multifunkciós kar újdonságnak számított

A kormányzási rendszer és az ISOBUS csak külön terminálról működik, amit a Cebis még nem tud nyújtani

A GRAZIANÓTÓL A RÁBÁIG

Kezdetben a fűzöld bivalyokba Graziano tengelyeket építettek be, amelyek tartósságával azonban nem voltak megelégedve. Így már rövid idő eltelte után a Rábára váltottak. Az olasz tengelyek felismerhetők a kisméretű, kéttenyérnyi, hűtőborda kinézetű bolygóműveikről, míg az erősebb tengelyekét alig lehet karokkal átfogni. A problémás változatok közül ma már sok nem található meg a piacon, mivel gyakran közvetlenül átszerelték őket az erősebb magyar tengelyekre. A két kormányozható tengely alapvetően különböző kormányzási programokat tesz lehetővé: az összkerékkormányzás a nagy traktorokat a merev keret ellenére viszonylag fordulékonnyá teszi, a kutyamenet, vagyis az egy irányba kitérő kerékbeállítás a silózásánál és a hattyúnyakas hígtrágyaszállításnál használható – ami a vezetőfülke mögött egy 110-es gömbfejbe nyúlik, ami hatalmas, 15 t támasztóterhelést visel. Az egyoldalú kutyamenet a tengelyeket olyan helyzetbe hozza, hogy megakadályozható a lecsúszás a lejtőn. A 900/60 R42 méretű gumiabroncsokkal azonban alacsony talajnyomást fejt ki, és az erőt hatékonyan átviszi. A különleges szabályozásnak köszönhetően a nagy 3,26 m széles Xerion traktorok még mindig – szinte mindenhol – közlekedhetnek az utakon.

Egy kis szépséghiba: az első 4500/5000 modelleket még nem engedélyezték ikerkerekekkel: A tengelycsonkok kialakítása még nem volt ehhez méretezett, és egy további kormányhengerre lett volna szükség. A gyakorlati szakemberek fontolóra vették a megfelelő átalakítást, miután azonban tisztázódott, hogy mennyi erőfeszítéssel járna, hagyták a dolgot, mert túl bonyolult volt. Mivel a kereslet azonban észrevehető volt, a Claas a következő utódban (2014. január 1-től, MTU-motorral) ezt opcionálisan gyárilag lehetővé tette.

EXTRÉM EMELŐERŐK

A 2,16 m átmérőjű gumiabroncsok természetesen magas sárvédőket jelentenek: van, akinek már nyújtózkodni kell, ha el szeretné érni a függesztőszerkezet külső vezérlését. A kétkörös emelőszerkezetemelőereje óriási; 13,6 tonnát képes felemelni (a Claas adatai szerint a folyamatos emelőerő legalább 10 t!). Sok használt traktorhoz hozzátartozik egy hosszában állítható vonóinga különböző kapcsolórendszerekkel. A hidraulikaközpont minden munkahelyzet teljesítésére képes: maximum hat hidraulikacsatlakozó hátul, elöl opcionálisan két további rendelhető. Alapkivitelben 200 bar nyomáson 205 l/min olaj áramlik a vezetékeken keresztül, ebből legfeljebb 105 l/min egy szelepen keresztül. Így 61 kW hidraulikus teljesítmény volt elérhető. Akinek többre van szüksége, például a hígtrágya-alkalmazásokhoz, az egy harmadik hidraulikakört is hozzávehetett az opcionális teljesítményhidraulikával, és így 260 bar nyomással és 224 l/min olajárammal 90 kW plusz teljesítményt is elérhetett – kizárólag a felépítmény terének hidraulikacsatlakozójánál, a vezetőfülke mögött. A teljesen integrált, 8,4 tonnát emelő frontfüggesztés a legtöbb használt traktoron rendelkezésre áll – ezt a lehetőséget csak nagyon kevés új ügyfél hagyta ki, már önmagában a ballaszt miatt is: mert rugalmas ballasztkoncepció a Xerion számára maximum 5000 kg kiegészítő súlyt jelent a reális 16 t üres tömeg mellé. Gyárilag 18 vagy 21 t a megengedett össztömeg, amivel 50 km/h sebességgel is szabad haladni. Mint vontatójármű a szántóföldön akár 36 tonnát is a vállára vesz.

FORGATHATÓ KÖZPONT

Ugyancsak nem olcsó, de sokak számára nagyon fontos összetevő a 30 másodperc alatt teljesen megfordítható vezetőfülke: tolatáskor kitűnően rá lehet látni belőle a munkagépre, például az erdészeti mulcsozóra, a hármas kalapácsos szárzúzó mulcsozóra, a hármas kaszakombinációra vagy a silózó tolólapra. Ezt a lehetőséget a helyhez kötött nagy aprítógépeknél is szívesen használják. Ezt a koncepciót tartják ma a piacon a legjobb hátrameneti berendezésnek. Akinek csak néhány pillantást kell a szélvédőn túlra vetnie, az biztosan túlzottnak tartja, de a hosszú munkanapok után a gyakorló szakemberek esküsznek a „Variable Cabine” változatra. Extraként azonban öt számjegyű költséget jelent, ezért a döntő VC jelzés nélkül is kaphatók modellek. A körpanoráma a magas üléspozíciónak köszönhetően mindig nagyon jó. A harmadik változat, a SaddleTrac, melynél a vezetőfülke stabilan a motor fölé épült, a nagy modelleknél nem áll rendelkezésre. A kisebb Trac modellekből már ismert vezetőfülkében azonban a korábbiakkal összehasonlítva van néhány újdonság: a Cebis terminál a Jaguar 900 modellel párhuzamosan több színt kapott, nagyon felhasználóbarátnak tartják itt a felhasználói szinteket: a vezető (vagy akár a főnök) így kiválaszthatja, hogy mennyi minden legyen beállítható a menükben, az egyszerű és áttekinthető alapfunkcióktól a szakértői módig, ami bonyolultabb ugyan, de minden szabadságot megenged. Az újonnan bevezetett multifunkciós kar (CMotion) és a hozzá tartozó háromujjas technika az elején némi megszokást igényel, de ha megtanultuk, utána jól használható. Ez vezérli a legfontosabb hidraulikafunkciókat, a függesztőszerkezetet és a sebességváltót. A jobb oldali kartámaszon legfeljebb négy billenőkapcsoló és egy joystick található, a hidraulikaszelepek kezelésére. A tulajdonképpen jó körpanorámával kapcsolatban meg kell azonban jegyezni, hogy a kipufogócső a jármű elülső szélén az első pillanatban nagyon markánsnak tűnik, a hétköznapi munkavégzés során azonban inkább zavaró, mivel messze benyúlik a látómezőbe, és éjszakai munkák során a krómozása miatt zavaróan csillog. Ezt a problémát csak az utódoknál javították.

Opcionálisan kapható volt egy 20 fokkal oldalra forgatható komfortülés, ami javította a kilátást a hátsó függesztőrészre – ha nem az egész vezetőfülke fordult egyben. Hangszigetelés szempontjából a vezetőfülke a legjobbak közé tartozik, a Claas adatai szerint az alváz teljes leburkolása miatt csak 69 dB zaj hallható a vezetőfülénél. Viszont a lábak számára szabadon álló tér erősen korlátozott. Itt is csak a következő generációnál sikerült megoldást találni – függő pedálokkal. A légrugózás nagyobb kényelmet biztosít, mivel a tengelyek mai napig nem rugózottak – a mérete miatt a szállítás soha nem lesz a Xerion erőssége, bár a Claas figyelembe vehetné, hogy a bérvállalkozók az egyik ügyféltől a másikhoz haladva nem kevés időt töltenek az aszfalton.

Egy másik újítás a vezetőfülke alatt a jobb oldalon található: három akkumulátor egy különálló, 24/12 voltos fedélzeti hálózatot lát el, amihez két megfelelő generátor is kapcsolódik. Az önindító és a fényszórók a magasabb feszültséggel, a többi pedig a klasszikus 12 volton működik. Ezenkívül a hátsó részen legfeljebb 2 kW-ig villamos energia nyerhető egy hálózati aljzatból, ami a munkagépgyártók számára lehetőséget ad, hogy a hidraulikus komponenseket hatékonyabb elektromos változatokra cseréljék. Egyelőre ez azonban még nem nagyon terjedt el.

Összegzés

A négy egyforma kereke, az okosan kigondolt ballasztelosztás és a 60/40 arányú súlyeloszlás teszi a Xerion 4500 és 5000 modellt fi gyelemre méltó vontatóvá, de emellett még sokkal többre is képes. Ha csak szántóföldi munkákra alkalmazzuk, akkor a kihasználtság nehezen biztosítható – kivéve a hígtrágya-kijuttatást, melynek során a fűzöld traktorok nem ritkán 1500 órát vagy ennél is többet teljesítenek. A használt traktorok univerzális gépként is használhatók különböző speciális munkákhoz, mint pl. a silózás vagy az aprítógépek és erdészeti talajmarók előtti küzdelmes munka. Az első 4500-as modellek forgatható vezetőfülkével legalább 80 000 euróba kerülnek. Ezeknél a traktoroknál gyakran 7000 és ennél több üzemóra van a számlálón. A nagy, 5000es modellekért kevesebb órával hamar elkérik a 150 000-175 000 eurót. Mivel a piacon jelenleg nem nagy a kínálat, a megfelelő gépet adott esetben hosszabb ideig is keresni kell – ezért érdemes körbenézni Dániában és az egyéb szomszédos országokban is.

erős motor

erőteljes CVT sebességváltó

nagyon magas emelési teljesítmény

nagyon jó vontatás

Trac VC: forgatható vezetőfülke

meredek fellépő a vezetőfülkébe

nagyon rövid belső terű vezetőfülke

kipufogócső a látómezőben

Tobias Meyer & Matthias Mumme

no