Megjelent a piacon az a haszongépjármű-motorolaj, amely képes drasztikusan csökkenteni a dízelrészecske-szűrőkben (DPF) keletkező hamu mennyiségét. Ennek eredményeként jelentősen csökken a szűrők eltömődése (két és félszeresére növelve azok szervizperiódusát), valamint 3%-kal csökken a gépjármű üzemanyag-felhasználása.
A korszerű motorolaj alkalmazása esetén csökkenthető a mezőgazdasági gépeknél is az üzemanyag felhasználás mértéke (Fotó: Sajtótájékoztató, Prista Oil-Hungary)
Online sajtókonferencia
A Chevron egy forradalmian új adaléktechnológiát tartalmazó termékcsaláddal, a Texaco Delo 600 ADF-fel jelent meg, mely a szabadalmaztatott OMNIMAX™ technológián alapul.
A Chevron által készített Texaco Delo 600 ADF magyarországi bemutatójára március végén a Texaco Lubricants és a Prista Oil-Hungary által közösen tartott online sajtótájékoztatón került sor.
A rendezvény házigazdája Pálinkás István, a Prista Oil-Hungary Kft. ügyvezető igazgatója, kenéstechnikai szakmérnök volt. A prezentációt Rommel Atienza, a Chevron globális kereskedelmi márkamenedzsere és Shawn Whitacre, a vállalat motorolaj-termékfejlesztésének vezető munkatársa tartották.
A Chevron OMNIMAX™ adaléktechnológiájával előállított Delo 600 ADF
Az API és ACEA által meghatározott szulfáthamu-határérték jelenleg 1%. A korszerű haszongépjármű-motorolajoknál ez a jellemző mérték, ezt tudják.
Azonban a most bemutatott Delo 600 ADF a piacon az első olyan haszongépjármű-motorolaj, amely közúti és nem közúti alkalmazásokhoz is megfelelő, és szulfáthamu-tartalma csupán 0,4%. Ez ugyebár jóval kisebb arány, mint az említett hatályos szabvány, az 1%!
Forradalmi technológia segíti az agráriumban is a termelők üzemeltetési költségeinek minimalizálását (Fotó: Sajtótájékoztató, Prista Oil-Hungary)
Szabványtörténelem
A nem közúti mozgó gépek (NRMM) motorjaira vonatkozó európai emissziós szabványokat 1999-ben léptették életbe, az I. fokozattal. Az évek során a nitrogén-oxidra és a szilárd károsanyag-részecskékre vonatkozó követelmények szigorúbbak lettek, így a berendezések sokkal tisztábbakká váltak.
Míg a szabvány III. és IV. fokozatának alkalmazása a DPF-ek korlátozott használatához vezetett, úgy az V. osztály bevezetése a DPF-ek széles körű elterjedését ösztönzi. A DPF nagyon hatékonyan csökkenti a részecskék kibocsátását, azonban a szűrőt rendszeresen kell tisztítani, hogy eltávozzanak az idővel felhalmozódó éghetetlen anyagok.
Rommel Atienza, a Chevron globális kereskedelmi márkamenedzsere
„A DPF-ek működésének velejárója, hogy növeli az üzemanyag-fogyasztást. Ennek oka, hogy üzemanyag elégetésével biztosítja a hőt a felgyülemlett korom elégetéséhez. Ez költséges – nemcsak az ezekhez az eszközökhöz, valamint az ezek használatát lehetővé tevő különféle érzékelőkhöz, adagolóegységekhez kapcsolódó költségek, hanem a folyamatos üzemeltetési és karbantartási költségek miatt is.”
„A Texaco Delo 600 ADF jelentősen csökkenti a DPF eltömődésének gyorsaságát, így két és félszeresére növeli annak szervizperiódusát, ami akár 3%-os üzemanyag-megtakarítást tesz lehetővé a berendezés élettartama során. Ezzel jelentősen csökkennek az üzemeltetők költségei.”
A munkagépek széleskörű alkalmazási területe nincs hatással az innovatív technológia eredményeire, mindenhol jelentkezik (Fotó: Sajtótájékoztató, Prista Oil-Hungary)
A DPF elzáródása a leggyakrabban jelzett probléma dízel haszongépjárműveknél
Ezt többnyire javítani a berendezés tisztításával vagy cseréjével lehetséges, mely jelentős állásidőt generálhat.
A DPF-rendszerek minden munkagépnek részét képezik, nem csupán a közúti alkalmazásokban használják, hanem
- az építőiparban,
- a bányászatban és kőfejtésben,
- az energiatermelési munkákban,
- a mezőgazdasági (erdészetben) munkáknál.
Ez alapján kijelenthető, hogy a közúti ágazatban tapasztaltakhoz hasonló problémák máshol is jelen vannak.
Megoldás – a DPF-ben felgyülemlő hamu csökkentése
A DPF a részecskekibocsátás akár 98%-át fogja fel hamu és korom formájában, az utóbbi nagy része a szokásos regenerálási ciklusokban elég. A hamu azonban nem éghető anyag, az a fémes kenőanyag-adalékokból származik. Az idő múlásával a DPF-ben a hamu lerakódik, a szűrő eltömődik. Ilyenkor az üzemeltetők kénytelenek a járművet – a DPF működésének helyreállításáig – nélkülözni, javításra vinni. Ez az üzemeltetési költségek emelkedésével és a hatékonyság csökkenésével jár.
Túl sok korom és hamu lerakódása esetén a DPF-et cserélni kell, ez – a munkagép függvényében – akár több millió forint értékű kiadással járhat. Szerencsésebb esetben egy tisztítással, regenerálással is orvosolható a probléma. A DPF eltömődése növeli a motor ellennyomását és a regenerálási ciklusok számát, ami nagyobb üzemanyag-fogyasztással jár.
Ezért lényegese, hogy a Texaco Delo 600 ADF alkalmazása esetén jóval kevesebb hamu keletkezik, így a dízelrészecske-szűrő regenerálódási ciklusai között hosszabb idő telik el, illetve a berendezés élettartalma is megnövekszik.
A mezőgazdasági munkák során a nagy igénybevételnek kitett traktoroknál is jelentős hatással bír az új motorolaj kopásvédelme miatt (Fotó: Sajtótájékoztató, Prista Oil-Hungary)
Kiváló kopásvédelem
A Texaco Delo 600 ADF kiváló kopásvédelmet nyújt a szelepvezérlés számára és megakadályozza a lerakódások kialakulását a dugattyúkon.
„Ne feledjük, hogy egy motorolajról van szó, és figyelemre méltó teljesítményt láthattunk a motorvédelem terén is,…” – hangsúlyozta Rommel Atienza összefoglalójában.
A teljes Delo 600 ADF termékcsalád már elérhető Magyarországon a Prista Oil-Hungary Kft-nél és viszonteladóinál, és az alábbi termékeket foglalja magában:
- Delo 600 ADF 15W-40;
- Delo 600 ADF 10W-30.
Forrás: online sajtótájékoztató (Texaco Lubricants és Prista Oil-Hungary)