fbpx

Kétmotoros MAN, a nagy teljesítményt igénylő munkagépeknek

Írta: Szerkesztőség - 2020 március 01.

Németországban sok cég foglalkozik haszongépjármű átalakítással mezőgazdasági és egyéb speciális célokra. A Toni Maurer GmbH. & Co. KG is erre specializálódott és egymás után dobja piacra különböző mezőgazdasági vontatási célokra átalakított teherautóit.

Egyik legutóbbi mezőgazdasági vontatási célokra átalakított járműjüknek a M.A.N. TGS 18.480 4×4-es tehergépkocsi szolgálta az alapját. A 480 LE motorteljesítményű tehergépkocsi erőforrása egy hat hengeres, közös nyomócsöves befecskendezésű, 12,4 liter hengerűrtartalmú M.A.N. D2676 típusú, Euro 6-os emissziós besorolású dieselmotor. A nyomatékátvitelről egy 16 sebességes manuális kapcsolású sebességváltó gondoskodik. A jármű mellső és hátsó tengelye, légrugós lengéscsillapítású. Ennél a modellnél a M.A.N. HydroDrive mellső hajtás helyett, a mellső és hátsó tengelyek egy terepváltó közbeiktatásával, csuklóstengelyeken, mechanikus úton kapják a nyomatékot.

Tekintélyt parancsoló megjelenése van a mezőgazdasági vontatóvá alakított, kétmotoros M.A.N.-nak – fotó: toni-maurer.de

Lássuk, mivel vértezte fel az átalakító cég az alapból is egész jó képességekkel rendelkező M.A.N. tehergépkocsit. A mellső és a hátsó futóműveket az összekerekes teherautóknál megszokott, nagyméretű kerekek helyett még nagyobb, 540/65R28 abroncsméretű kerekekkel szerelte fel, elöl blokkmintás, hátul pedig traktormintás, mezőgazdasági abroncsprofillal. Ezekkel a méretű kerekekkel a jármű gázlómélysége tovább nőt, és terepjáró képessége is még hatékonyabb lett. Természetesen a nagyobb kerékátmérővel a maximális sebesség is még magasabb lenne, így a végsebességet a terepváltónál 60 km/h–ra korlátozták le, ami nagyjából megegyezik a napjainkban elérhető leggyorsabb mezőgazdasági vontatók (Fastrac) egyes modelljeinek legnagyobb tempójával.

  A kiegészítő motor, 360 LE teljesítményű – fotó: toni-maurer.de

Azért, hogy a nehéz terepen, mély keréknyomokban haladva se sérüljenek meg a teherautó alsó szerkezeti egységei, vastag, horganyzott védőlemez védi azokat, alulról a jármű alvázának teljes hosszában. A változások az alváz hátsó részén érzékelhetők a leginkább. Nagy hátsópanel kerül az alváz végére felszerelésre, amely vontató konzolt, és ZF NMV mellékhajtással rendelkező TLT csonkot foglal magába. Ebben a formában 1 pár kettős működésű, és egy egyszeres működésű hidraulikus csatlakozással és a szabványos fékcsatlakozókkal is rendelkezik. A vontató konzol automata kapcsolású pótkocsi vonófejjel és a félgömbfejes vonószemmel szerelt munkagépek, illetve pótkocsik vontatásához K50/K80 félgömbfejjel szerelhető fel. Rendelkezik még a hátsópanel ISOBUS csatlakozással, pneumatikus és elektromos kiszolgáláshoz szükséges kivezetésekkel.

  Balra a hidraulikát vezérlő joystick, középen a hátsó vonószerkezetek és csatlakozók, jobbra fent a haspáncél, jobbra lent pedig a különböző csatlakozók – fotó: toni-maurer.de

Amennyiben komolyabb hajtásteljesítményt és hidraulikus kiszolgálást igényel a vontatott munkagépünk, (nagy teljesítményű szögletes bálázó, vagy bálacsomagolóval kiegészített hengeres bálázó, stb.) akkor a jármű, az alvázának teherhordozó részére, még egy 360 lóerős, M.A.N. dízelmotorral egészíthető ki. Így a teherautó hidraulikus rendszerét és hajtásteljesítményét nem terheli a munkagép kiszolgálás, lényegében a jármű alaperőforrásának minden nyomatéka rendelkezésre áll, csakis a vontatáshoz. A külön felszerelhető kiszolgáló motor, nagy teljesítményű hidraulika szivattyúval és vezértömbbel is rendelkezik.

Elöl blokkmintás Alliance, hátul pedig Trelleborg mezőgazdasági abroncsok vannak, 540/65R28 méretben – fotó: toni-maurer.de

A TLT hajtást biztosító, NMV mellékhajtás is a pluszmotor főtengelyéről kapja ebben az esetben a meghajtást. A kiegészítő motor esetén vezeték és tömlő csatlakoztatások tekintetében egy bővített panel kerül fel, amelynél már 4 pár kettős működésű és egy egyszeres működésű hidraulikus csatlakozó szolgálja ki a munkagépeket, melyeket a fülkéből két joystick kar segítségével vezérelhetünk. A kiegészítő motort a fülkeplafonra szerelt, színes monitoron keresztül, elektronikus vezérelhetjük és követhetjük nyomon üzemi paramétereit. A teherautó az éjszakai szántóföldi munkához nyolc darab kiegészítő, LED munkalámpával van felszerelve.

Farkas Imre