Bemutatjuk a Hannoverben debütált, új Belarus-742.7 traktort. Ismerjék meg, milyen főegységekből épül fel a vadonatúj, 75 lóerős, fehérorosz erőgép.
A novemberi AGRITECHNICA-t megelőzően, a fehérorosz minszki traktorgyár sajtóközleményben, már sejtelmes formaterv rajzokkal beharangozták az MTZ új fejlesztésű könnyű univerzális erőgépét, a Belarus 742.7-est. Akkor még szűkebb műszaki információt sem lehetett tudni az új sorozat első modelljéről, de a hannoveri premieren már jónéhány konkrét műszaki jellemzőre is fény derült.
Hannoverben lehullt a lepel az új 75 lóerős MTZ traktorról fotó: belarus-tractor.com
Az egyre szigorodó EU-s emissziós normák, az MTZ traktorok motorválasztásán is éreztetik hatásukat.
Az elmúlt 1-2 év AGROmashEXPO kiállításain már a magyar felhasználó is találkozhatott a szigorúbb szabványokat kielégítő, korszerűbb Perkins, vagy Deutz motoros verziók egy-egy példányával, de nem ez volt a túlsúlyban, hanem a régi vágású minszki motorok.
Az idei hannoveri szakvásárra elhozott modellekkel együtt ez is megváltozott. Az utóbbi két évben, a két legfelső 466 és 500 lóerős, 4522 és 5022 traktorújdonságukban is Caterpillar dízelmotor szolgált erőforrásul, ami már sejtette az új együttműködést a két cég között.
Ennek tudatában nem volt már meglepő, hogy az új, könnyű univerzális modellekben is ennek a gyártónak a dízelmotorjai szolgáltatják a nyomatékot. A 75 lóerő teljesítményű 742.7 modellben CATERPILLAR C2.2 típusú dízelmotor biztosítja a meghajtást, amelynek nagy előnye, hogy AdBlue és SCR rendszer alkalmazása nélkül is kielégíti a 2020-tól érvénybe lépő Stage V-ös emissziós szabványokat. Ennek köszönhetően a 270 Nm nyomatékú, 4 hengeres motor sokkal alacsonyabb az üzemeltetési költsége, mint egy hasonló kategóriájú, de SCR füstgázkezelő rendszerrel szerelt motornak.
2,2 literes Caterpillar motor szolgáltatja a nyomatékot az új Belarus 742.7-ben fotó: Belimpex Handels GmbH
Valószínű a fogyasztása is jóval szerényebb a CAT motornak, mint a minszki elődnek, bár erre vonatkozó adatot nem közöltek, de az üzemanyag tank méretéből következtetni lehet erre, amely mindössze 90 literes befogadó képességű, a 820-as régi 130 literes tankjával szemben.
Erőátvitelben is jelentősek a változások. Búcsút inthetünk a régi elavult tolófogaskerekes MTZ váltónak. A 742.7-eshez végre akkora a váltóválaszték, hogy abból nincs olyan igényű felhasználó, aki ne találná meg az felhasználási területéhez ideálist. Alapkivitelben szinkronizált, 40 km/h maximális sebességű, 12/12 –es váltómű áll rendelkezésre, de opcióban választható ugyancsak szinkronos, 8/8; 24/12; 24/24; illetve Power Reverse és Power Hi-Lo változatú 12/12; 24/12, valamit Power Reverse 24/24-es fokozatú sebességváltó is.
Oda is elért az MTZ, hogy gyárilag, 1 tonna emelési kapacitású, Zuidberg frontfüggesztéssel kínálják az 742.7 erőgépet, 1000 percenkénti fordulatos mellső TLT-vel. Hátul 540/540E és 1000 f/min fordulatszámú, elektrohidraulikus kapcsolású TLT kivezetés áll rendelkezésre. A hátsó hidraulikus hárompont függesztő szerkezet 2600 kg emelőképességű.
Elöl 1000 kg, hátul pedig 2600 kg a függesztő szerkezet emelőképessége fotó: Belimpex Handels GmbH
A traktor vezetőfülkéje alapkivitelben légkondicionálóval és fűthető, elektromosan állítható visszapillantó tükrökkel van szerelve. A fülke berendezést, a korábbi MTZ modellnél már megszokott, oroszos egyszerűség jellemzi.
Kerékméret választékban sajnos nem a bő kínálat jellemző az újdonságra, de a szériagyártás alatt ez még bővülhet. Alapkivitelben elöl, 13,6-20, hátul pedig 16,9R30 abroncsméretű kerekek állnak rendelkezésre, opcióban pedig 11,2-20 méretű mellős és 14,9R30 abroncsméretű hátsó kerékkel lehet majd rendelni.
Az új modell premierje mellett, a jelenleg futó szériák, mint pl. a 923 és 1220 is megújultak, melyeket hamarosan szintén bemutatunk.