Bár az idei, sorrendben 33. Bábolnai Gazdanapok kiállítók és látogatók számán is érzékelhető volt a járványidőszak – ám ugyanez már a látnivalókon és a rendezvény programsorozatainak sorába tartozó gépbemutatón egyáltalán nem volt érezhető. A korábbi évekhez képest több, szám szerint 15 gépkapcsolatot láthattak munka közben az érdeklődők.
A bemutatón a rendezvény vendégei több nehézkultivátor munkáját is összehasonlíthatták kukoricatarlón végzett művelésben. A Güttler PrimusPlus nehézkultivátor szárnyas kapái átfedésben végzik a művelést, melyet takarótárcsák egyengetnek. A lezáró Güttler Simplex hengersor zárt homogén talajfelszínt hagy hátra.
A hat méretben elérhető, 4 gerendelyes Köckerling Vector nehézkultivátor már jól ismert tagja a hazai kínálatnak. Az EasyShift mélységállító-rendszer segítségével a munkamélység kényelmesen a traktor üléséből állítható. A vésőkések 27 cmes osztástávolságban, maximum 30 cm munkamélységig képesek dolgozni, a lezárást 530 mm átmérőjű, dupla-STS-gyűrűs tömörítőhenger végzi, a hengert pedig rugós fogakból álló pálcasor követi.
A Güttler PrimusPlus nehézkultivátor szárnyas kapái átfedésben végzik a művelést
A Köckerling Vector szántóföldi kultivátor munkáját is szemügyre vehették a látogatók
A Väderstad Opus szántóföldi kultivátor munkáját is összehasonlíthatták a konkurensekével az érdeklődők. Az Opus 400-700 széria akár 30 cm mélységig képes a talaj átművelésére. A kapákra eső 700 kg terhelés garantálja a precíz mélységtartást. A három sorban, 27 cm osztásban lévő kapák biztosítják a jelentős szármaradvány akadálytalan átáramlását. A visszatömörítéshez három féle profilú henger közül választhatunk.
A szintén széles körben elterjedt Horsch Tiger 4MT nehézkultivátor elején két sorban 680 mm átmérőjű tárcsák felaprítják és a talaj felső rétegébe keverik a szármaradványt, 10-15 cm mélységben. A TerraGrip kapatartókra MulchMix kapák vannak szerelve, 47 cm-es húzástávolsággal. A 85 cm-es keretmagasság optimális áteresztést biztosít. Az egyengető tárcsasort gumikerék-henger vagy rászerelt, illetve vontatott SteelDisc tömörítővel követi, de rendelhető dupla soros RollPack hengerrel is.
A nehézkultivátorok sorát a Sokoró Kft. Mulcsmester SMK 3 grubere folytatta. A hazai fejlesztésű eszköz a szármaradványokat intenzíven aprítja, és egyenletesen keveri be a talajrétegbe. A laprugós kapatestek jó keverőhatást biztosítanak, és védelmet nyújtanak a túlterhelés ellen. A gép szerelhető lúdtalp- és duplaszívkapával is. Az egyenletes mélységtartásról és állításról tandem hengersor gondoskodik, melynek kiváló a rögtörő- és tömörítőképessége.
A bemutatón több rövidtárcsa és hagyományos tárcsás borona munkáját is összehasonlíthatta a látogatósereg.
A kompakt felépítésű 2-12 cm munkamélység-tartományban dolgozó, Köckerling Rebell classic T rövidtárcsát sekély talajművelésre és mulcsvetést megelőző magágykészítésre is ajánlják. A háromféle méretben elérhető széria laprugós túlterhelés elleni védelemmel szerelt, 510 mm átmérőjű tárcsalapokkal végzi a művelést, 13 cm-es osztástávolságban. A tárcsák munkáját dupla-STS-henger zárja le, és rugós pálcasor egyengeti.
Két hazai gyártású tárcsás borona is versenybe szállt a bemutatón. Az Omikron nehéztárcsája 2 tárcsasorral szerelt, V-elrendezésű vontatott gép. Automatikusan működő szintezővel és munkamélység-szabályozással van ellátva. Az első tárcsasor csipkés, a második tárcsasor sima, 610 mm átmérőjű tárcsalevelekkel van szerelve, a sorok szöge fokozatmentesen állítható. A széles körben elterjedt Framest Fradisc V-elrendezésű nehéztárcsák tárcsasorainak szögállása hidraulikusan, fokozatmentesen állítható. Az egy tárcsalapra jutó tömeg 135 kg/lap, és akár 17-20 cm-es munkamélységben is képesek dolgozni. A háromféle méretben elérhető széria hátsó vonórúddal és kihelyezett hidraulika körrel is felszerelhető.
A Väderstad Carriert szintén nem kell bemutatni, hiszen a rövidtárcsák hazai elterjedésében meghatározó szerepe volt egykoron. A bemutató nagy szármaradvánnyal borított területén a CrossCutter késes henger előnyei megmutatkoztak. A szármaradványt a tarlóhántással egyidőben, a haladási iránnyal párhuzamosan és arra merőlegesen aprítja, így felgyorsulnak a talajban lejátszódó bomlási folyamatok.
A Väderstad Opus nehézkultivátor sekély- és mélyművelésben is alkalmazható
A Hosch Tiger MT rövidtárcsával kombinált nehézkultivátor jól bevált szériának számít
Az új Amazone CatrosXL 2TS rövidtárcsa-széria 4, 5 és 6 méteres modelljei összecsukható, függesztett gépek, de opciós vonórúddal és felhajtható futóművel, vontatott TS változatban is elérhetők. Emellett a CatrosXL TX közbülső futóművel, 7 és 8 m szélességű verziók is rendelhetők. Akár 18 km/h munkasebességének és a soronként 25 cm távolságban elrendezett, 610 mmes átmérőjű tárcsalapok, valamint a tárcsasorok és a henger közötti nagy távolságnak köszönhetően jelentős növénymaradvánnyal is könnyedén elboldogul. A bemutatón a széles ekekínálatból a nagy szakmai elismerést kivívó Lemken Juwel váltvaforgató eke-széria tagját láthatták nagy szármaradványú kukoricatarló szántása közben. A Juwel 10 sorozatot a nagy teljesítményű traktorokhoz fejlesztették. A 160×160 mm váz és a 130 mm átmérőjű átfordító tengely valóban robusztussá teszi. A felső és alsó karok bekötési pontjai a vázon vannak kialakítva. Az eke függesztőtornyon lévő csillapító munkahenger csökkenti a terhelést a traktoron, és védi a részegységeket.
A talajlazítók szegmensét a Farmet Digger 3 vésőrendszerű modell képviselte. A 2,9 méteres munkaszélességű, 7 késes lazító maximális munkamélysége 50 cm. A kések húzástávolsága 425 mm, a mellső és hátsó késsor egymástól közel egy méter távolságra van.
Az Amazone CatrosXL TS munka közben a bemutatón
Először láthatták gyakorlat közben az új generációs John Deere 8R traktort
A lezáráshoz kétféle, duplatüskés és tárcsáshenger közül választhat a felhasználó.
A vetőgépeket, a csökkentett művelési technológiában alkalmazható John Deere 750A vetőgép képviselte, amely mechanikus magadagolású és pneumatikus magtovábbítású, vontatott rendszerű. Kialakítása lehetővé teszi a nagy, 12-15 km/h munkasebességet. A vetést mélységhatároló-kerékkel ellátott, sárkaparóval felszerelt, szimpla tárcsás nyitócsoroszlyák végzik, melyek aktív talajnyomása hidraulikusan állítható (max. talajnyomás 200 kg/vetőelem). A nyitótárcsát külön magnyomókerék és takarókerék követi.
A betakarítás gépeit a hazai gyártású Oros Cornado kukoricacső-törő adapter képviselte. A 6, 8, 12 Cornado adapterek merev és összecsukható vázszerkezettel rendelkeznek, míg a legnagyobb 16 soros verzió fix vázrendszerű. A négykéses bordákkal szerelt törőhengerei ötvözik a régi, bordás típus előnyeit a késes típuséval. A szárzúzó törőhengerhez viszonyított pozíciója biztosítja a 10-12 km/h munkasebesség mellett is kiváló aprítási minőséget.
Az erőgépek közül a hazai nagyközönség előtt gyakorlat közben először bemutatkozó új John Deere 8R traktorgenerációt emelhetjük ki. A hagyományos, kerekes kivitelben 5 modellt kínálnak, 280-410 LE névleges motorteljesítmény között. Az új kialakítású fülkében maximális kényelmet biztosító vezetőülés fogadja a kezelőt: bőrkárpitozással, fűtéssel, aktív légkeringéssel, két üzemmódú masszázs funkcióval, valamint különféle elektromos és pneumatikus beállítási lehetőséggel, illetve Active Seat II ülésfelfüggesztéssel. Áthelyezték a fülke alá a légkondicionáló-rendszert, ezzel emeltek a fülke magasságán és csökkentették a zajszintjét úgy, hogy mindeközben a hűtési és fűtési kapacitás, illetve hatásfok majdnem megduplázódott.
A hazai gyártású Oros Cornado kukoricacső-törő adapter is bemutatkozott
A bemutató legnagyobb érdeklődést kiváltó gépe, a HOLMER Terra Variant 585 eszközhordozó
A bemutató legérdekesebb és legnagyobb érdeklődést kiváltó gépe kétséget kizáróan a hazai viszonylatban még ritkaságnak számító HOLMER Terra Variant 585 eszközhordozó volt, Zunhammer hígtrágya-tartályrendszerrel és Amazone injektálóegységgel. Német eszközhordozó lévén a meghajtásért felelős erőforrás Mercedes Benz OM 473 LA típusú, hathengeres, 15,6 literes, 585 lóerős dízelmotor (2750 Nm). A nyomaték FUNK DF 500 típusú, 18/6 fokozatú full PowerShift váltó (max. 40 km/h) közbeiktatásával, csuklóstengelyek segítségével jut el a nagy teherbírású mellső és hátsó hajtott futóművekhez. Az ergonómiára nem lehet panasz: automata klíma, 12,1 colos érintőképernyős információs és kezelőfelület, kartámaszba épített elektronikus kapcsolású kezelőszervek, hidrodinamikus kabinfelfüggesztés, légrugós Grammer-ülés – hogy csak a legfontosabb kényelmi funkciókat említsük, és akkor még nem tértünk ki a számtalan, éjszakai munkavégzést segítő, magas fényű LED- reflektorra, vagy a karbantartást segítő hidraulikus fülkebillentésre.
Szerző: Farkas Imre