Az egykoron Magyarországon használatos, hadrendben lévő haditechnikai, reptéri kiszolgáló és polgári felhasználású eszközei kerülnek bemutatásra a dunavarsányi KOMO-SKY 51-es bázisán. Az eszközök főként a keleti jármű és gépipar szülöttjei, de megtalálhatóak az ország egykori utcaképéhez tartozó nyugati járművek is. Most a ZIL-130 teherautót jártuk körbe.
A ZiL–130 a Szovjetunióban és Oroszországban a Lihacsov Autógyárban (ZiL) 1962–1994 között gyártott tehergépkocsi. 1992-től a ZiL-hez tartozó Uráli Autómotorgyár (UAMZ) is gyártotta. Az UAMZ nevét 2002-ben Uráli Gépkocsik és Motorok (AMUR) névre változtatták, ezt követően a tehergépkocsit AMUR–53131 típusjelzéssel gyártották. 1994-ig a ZiL-nél 3 380 000 darabot állítottak elő belőle.
A ZiL–164 utódaként fejlesztették ki, prototípusa 1958-ban, majd az első öt kísérleti darab 1962-ben készült el. Az első kísérleti példányok még a ZiL–164A tehergépkocsik kerekeit kapták, ugyancsak a ZiL–164-től származtak a kerek külső visszapillantó tükrök, valamint több berendezés (pl. elektromos berendezések). Az első példányok hűtőmaszkja teljesen eltért a későbbi tömeggyártású változatétól.
Az első olyan szovjet tehergépkocsi volt, amely az addig kizárólagosan katonai olajzöld (khaki) színűre festett elődeitől eltérően polgári, világoskék–fehér fényezéssel is készült. Ezt a jellegzetes színösszeállítást a ZiL a polgári célú gépjárműveinél a későbbiekben is megtartotta.
1966-ban és 1977-ben jelentős modernizáláson esett át a típus.
Az 1980-as évek elején fejlesztették ki gázüzemű változatát, a ZiL–138-ast. A jármű propán-bután gázzal üzemelt, de tartalék hajtási módként benzinüzemre is alkalmas volt. Az alapváltozatú ZiL–130 mellett a ZiL–130V1 és a Zil–30D2-t is gyártották gázüzemű kivitelben, ezek a ZiL–138V1 és a ZiL–138D2 típusjelzést kapták.
A járműveket V8 hengerelrendezésű, 5969 cm³ hengerűrtartalmú, 110,2 kW (150 LE) teljesítményű benzinmotorral szerelték fel, mellyel műúton 90 km/h-s maximális sebességet érhet el.
Paraméterek:
- Gyártó: Lihacsov Autógyár
- Hossz: 6675 mm
- Szélesség: 2500 mm
- Magasság: 2400 mm
- Tengelytáv: 3800 mm
- Max. sebesség: 94 km/h
További veterán járművekről itt is írtunk: https://gepmax.hu/hir/Veterán traktorok és gépek bemutatója Kiskunhalason.