Senkinek sem kell bemutatni az Unimogokat, amelyeket annak idején eleve mezőgazdasági és erdészeti feladatokra terveztek. Most számos újítással igyekeztek még inkább alkalmassá tenni a mezőgazdasági munkákhoz.
KOMPLEX MEGOLDÁS
Az idei Agritechnicán kiállított Unimog U 530 fűkasza-kombinációval együtt a mezőgazdasági felhasználásra szánt műszaki megoldásokat is tartalmazza: első és hátsó emelőszerkezet összehangolt vezérléssel, mellső mellékhajtás és mechanikus hátsó mellékhajtás a teljes motorteljesítmény átviteléhez, EasyDrive, gumiabroncsnyomás-szabályozó rendszer és nagy hasmagasság. A felhasználó ISOBUS-on keresztül további eszközöket is csatlakoztathat. A hűtőrendszer, a Cleanfix funkcióval gyorsan tisztítható (megfordított forgásirány). A nagy haladási sebesség gyors átjutást biztosít az egyik földterületről a másikra, közúton keresztül, amely az időablakok hatékonyabb kihasználását teszi lehetővé.
ÚJ UNI-TOUCH KEZELŐRENDSZER: KARCSÚ, RUGALMAS ÉS TESTRE SZABHATÓ
A középkonzol nemcsak karcsúbb kialakítású, de hosszában és keresztirányban is mozgatható. Sőt, az áttolható VarioPilot® kormányrendszerhez igazodva a jobb oldali ülésből, balkézzel is kezelhető. A kezelőszervek számát is csökkentették mind a helytakarékosság, mind az áttekinthetőség és könnyebb kezelhetőség érdekében. A gombok szabadon konfigurálható hozzárendelésével a gyakran használt funkciók gyorsan elérhetővé válnak.
A 10,5 hüvelykes érintőképernyő lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy az adott munkához megfelelő beállításokat végezzen. A képernyőn keresztül programozhatók a műveletsorozatok, így egyetlen gombnyomásra lefut egy komplett munkasorozat, amely egyébként több, különálló lépést igényelne. A képernyő elforgatható, dőlésszöge állítható, a minél jobb elérhetőség és tükröződésmentesség érdekében.
Az opcionális multifunkciós joystick szabadon hozzárendelhető vezérlőfunkciók működtetésére képes, amelyek előre programozott, ismétlődő munkafolyamatokhoz használhatók. Az új UNI-TOUCH kezelőrendszerben a joystick közvetlenül a jobb oldali lehajtható kartámaszon lévő helyre csatlakoztatható. Ez nemcsak kényelmessé teszi a hosszú, monoton munkavégzést, de a joystick az üléssel együtt mozog, ezért nincs szükség kompenzáló mozdulatokra. Szükség esetén a joystick a jobb oldali ülés jobb kartámaszán lévő előkészítéshez is csatlakoztatható. Így a VarioPilot® (áttolható) kormányzás esetén, változatlanul jobb kézzel működtethető. A kézfelismerés növeli a munkabiztonságot: a joystick csak akkor működtet, ha emberi kéz irányítja.
Az új műszerezettség és kezelőszervek további elemei a start/stop gomb, amely a klasszikus gyújtáskulcsot helyettesíti, valamint az új kezelőpanelek a fülkeajtókon, beleértve az opcionális rézsűkasza-kezelő ajtót is. A központi zár szintén alapfelszereltségként jár az új kezelőrendszerhez.
Az új UNI-TOUCH kezelőrendszer az U 219-től kezdve, az U 535-ig bezárólag minden eszközhordozó Unimogban szériafelszereltség lesz 2024 második negyedévétől.
ERŐTELJES UNIMOG U 535, TRAKTOR TÍPUSJÓVÁHAGYÁSSAL
Az Unimog U 535 motorteljesítménye 260 kW (354 LE), ezzel számos ügyféligénynek megfelel a nehéz tehergépjárművek szegmensében, 16,5 tonna össztömegig. A teljes motorteljesítmény leadására képes, mechanikus hátsó kihajtás (PTO) olyan nagy teljesítményigényű berendezések is működtethetők, mint például egy faaprító. Közúton azonban akár 89 km/órás sebességre is képes.
Az EasyDrive szinergikus menetdinamikai hajtással gyorsan lehet váltani a normál sebességváltó és a fokozatmentes hidrosztatikus meghajtás között:50 km/óráig bármikor átválthatunk. Munka üzemmódban az EasyDrive lehetővé teszi a munkasebesség folyamatos, a motor fordulatszámától független beállítását és a tempomat-funkcióval történő fenntartását. Az opcionális tirecontrolplus abroncsnyomás-szabályozó rendszernek köszönhetően gombnyomásra leereszthetők vagy felfújhatók az abroncsok menet közben is. Ezzel növelhető a tapadás és csökkenthető a talajtömörödés.
A HIDROPNEUMATIKUS RUGÓZÁS MEGKÖNNYÍTI AZ ESZKÖZÖK FELÉS LECSATLAKOZTATÁSÁT
Az Unimog U 530 opcióként egy új fejlesztésű, hidropneumatikus rugózással rendelkezik a hátsó tengelyen, ami megkönnyíti a munkavégzést is. Az új felfüggesztési rendszer a szokásos tekercsrugók helyett gázakkumulátorokon és hidraulikus munkahengereken alapul, amely a 400-as és 500-asszériákhoz rendelhető, és a Mercedes-Benz Special Trucks néhány hónapja mutatta be a nagyközönségnek. Az Agritechnica kiállításon szintén látható volt.
Ez a felfüggesztés a terheléstől, illetve annak helyzetétől függetlenül azonos magasságban, stabilan tartja a jármű alvázát. Nagyobb stabilitást eredményez munka vagy vonulás közben, nagyobb tengelyterhelésnél, valamint terjedelmesebb munkaeszközökből származó egyoldalú terhelések esetén. A hidropneumatikus rugózás gyorsabb eszközcserét is lehetővé tesz, a járműváz magassága a vezetőfülkében egyetlen gombnyomással akár160 mm-rel is csökkenthető, leegyszerűsítve a műveletet.
Kiss Bertalan