Az egykori KGST-blokk katonai teherautói is felsorakoznak néhai Komócsi Zoltán (Komo) dunavarsányi gyűjteményében. Néhai, mert a repülőgépbalesetben elhunyt pilóta nem érhette meg, hogy gyűjteménye közkinccsé váljon, de barátai, tisztelői révén bárki betérhet a KOMO-SKY 51-es bázisára, és beülhet a legkülönbözőbb teherautók, helikopterek, felserítők, bombázók vagy épp tankok ülésébe. Itt láttunk mi is legutóbb ukrán gyártású KrAZ-255 teherautót.
A Kremencsukban található, 1945-ben alapított AvtoKrAZ (ukránul: АвтоКрАЗ) első gyártmánya egy KrAZ-222 volt, 1967-ben pedig elkezdődött a KrAZ-255-ös teherautók gyártása, melyet összkerékhajtással és off-road abroncsokkal láttak el. A 14,9 literes, JaMZ V8-as dízelblokkal szerelt járműből Magyarország és Lengyelország mellett még Észak-Korea, valamint Libanon is vásárolt. 1979-ben a gyár elérte a csúcspontját: egy dolgozóra 1,66 darab legyártott teherautó jutott.
A Szovjet Hadsereg és a Varsói Szerződés országainak legnagyobb hatkerékhajtású teherautójának alváza U-hossztartókból és öt kereszttartóból felépített létraváz. Elöl a motor, mögötte a favázas, lemezborításos 1+2 személyes fülke található. Rakfelülete fémszerkezetű, a végfala nyitható, a leszerelhető oldalfalak lenyitható üléseket tartalmaznak. A mellső felfüggesztésbe teleszkópos lengéscsillapítót, a hátsó lengőkarosfelfüggesztésbe 6 db lengőkart építettek. Kormányzása szervóberendezéssel történik. Osztóműve tartalmazza a felezőt, a tengelyközi differenciálművet és a csörlő kihajtását is. A sebességváltónak egyedül az első fokozata nem szinkrozinált. KrAZ-255-PMP néven pontonszállító, KrAZ-255-TMM néven hídvető változatát is gyártották.
A témában ez is érdekelheti: Sokoldalú teherautók a mezőgazdaságban