Az egyik legolcsóbb módja a traktor súlynövelésének az abroncsok vízzel való feltöltése. De ahhoz, hogy biztonságosan közlekedhessenek vízzel töltött gumikkal, a műhelyeknek és a felhasználóknak néhány fontos alapszabályt figyelembe kell venniük – azért is, mert egyes gumiabroncsgyártók kifejezetten a vízfeltöltés mellőzését javasolják.
Alapvetően minden profil feltölthető vízzel, de ahol víz és fém is érintett, könnyen előfordulhat korrózió, különösen akkor, ha fagyállót, például magnézium- vagy kalcium-kloridot adtak a vízhez. Viszont fagyvédelem nélkül fagypont alatti hőmérsékleten fennáll a gumiabroncsok és a felnik súlyos károsodásának veszélye. A felhasználók azonban egy tömlővel megakadályozhatják a korróziót. Cikkünkből megismerheti a vízfeltöltés folyamatának főbb pontjait, továbbá kitérünk annak előnyeire, illetve hátrányaira. Így a tények ismerete segít eldönteni, hogy kívánja-e használni ezt a technikát vagy sem.
KERÜLJE EL A KORRÓZIÓT ÉS A SÉRÜLÉSEKET
A vízzel való feltöltés elvégzése előtt bizonyos paramétereket figyelembe kell venni. Ez magában foglalja a technológiát, a gumiabroncsokat, a munkaeszközök vagy traktorok súlyát és végül azt, hogy mire használjuk leggyakrabban. A piacon kapható különféle gumiabroncsok, tömlővel vagy anélkül, vízzel tölthetők. Csak azt kell ellenőrizni, hogy fel vannak-e szerelve speciális levegő-víz szeleppel. Általában az új traktorok kezdettől fogva levegő-víz szelepekkel vannak felszerelve. Számos oka lehet annak, hogy miért szeretné valaki a traktor tömegét növelni. Ennek fő oka az, hogy a traktorunk általában túl könnyű a berendezés súlyához vagy a használatához képest – hordozva, felszerelve vagy vontatva –, amikor a szántás nagy vonóerőt igénylő munka.
Van egy alapszabály, ami alapján megállapítható, hogy a traktorunk túl könnyű-e vagy sem, ez pedig a tömeg és a teljesítmény aránya: ennek az aránynak lóerőnként legalább 49 kilónak kell lennie.
Ha a traktor tömege általában nem elegendő, akkor gyakori és elkerülhetetlen a kerékcsúszás kockázata. A tömegek kiegyensúlyozása és a teljes kombináció súlypontjának csökkentése érdekében a traktor mind a négy kerekének folyadékkal való feltöltése a legegyszerűbb, illetve legköltséghatékonyabb megoldás. Ha mindig ugyanazokat a munkaeszközöket használja hasonló körülmények között, az ilyen típusú ballasztnövelés tartósan kiegyensúlyozza a gépkapcsolat súlyelosztását. Általában a tömeget a következőképpen kell elosztani: 60% hátsó tengely és 40% első tengely.
HOGYAN TÖRTÉNIK A GUMIABRONCS VÍZZEL TÖRTÉNŐ TÖLTÉSE?
A traktorgumiabroncs vízzel való feltöltési protokollja
Függetlenül attól, hogy radiális vagy diagonális szerkezetű mezőgazdasági abroncsokat használ, mindig ügyeljen bizonyos részletekre, mielőtt azokat vízzel tölti fel:
– először olvassa el a gyártó utasításait, és ellenőrizze, hogy gumiabroncsai alkalmasak-e vízzel való feltöltésre;
– ezután ellenőrizze, hogy gumiabroncsai fel vannak-e szerelve levegő-víz szelepekkel:
• tömlő nélküli gumiabroncsok esetén: TR618A szelepszám,
• tömlős abroncsokhoz: szelephivatkozás TR218A.
Ebben a helyzetben 75%-ig megtöltheti a gumiabroncsot. Ilyenkor a felső vízvonal a szelep szintjén van
Töltéskor a következő lépéseket kell követni:
Forgassa úgy el a kerekeket, hogy a szelep óramutató szerint kb. fél tizenegy vagy fél kettő vonalába kerüljön. Ebben a helyzetben 75%-ig megtöltheti a gumiabroncsot. Ilyenkor a felső vízvonal a szelep szintjén van. Az oldalfal teljes magassága a szelep felett marad a töltőnyomáshoz szükséges levegő számára. Helyezzen emelőt a tengely alá, hogy a gumiabroncs lebegjen a nyomásleeresztés közben. Mivel az abroncs nem esik össze, a gumiabroncs 75%-a feltölthető vízzel.
Csökkentse a nyomást 0,5 bar-ra, majd csatlakoztassa a szelepet a vízellátáshoz. Levegő-víz szeleppel egy feltöltőszivattyú segítségével egyszerre lehet vizet adni és levegőt kiengedni. Amikor a víz eléri a szelep magasságát (a gumi magasságának 3/4-ét vagy 75%-át), kilép a levegőkimeneten keresztül. Ezután fújja fel a gumiabroncsot a normál vagy a munkagépnek, illetve munkaműveletnek megfelelő nyomásra, és állítsa be a megfelelő nyomást a gumiabroncsban maradó levegővel. Arra is feltétlenül figyeljünk oda, hogy a nyomásmérő elviseli-e a folyadékokat és a fagyállót.
Amikor fel akarja fújni a gumiabroncsot vagy korrigálni szeretné a nyomást, mindig helyezze a szelepet a lehető legmagasabb helyzetbe, hogy az valóban a gumiabroncs levegőzónájában legyen.
MILYEN ELŐNYEI VANNAK A TRAKTORGUMIABRONCSOK VÍZZEL TÖRTÉNŐ FELTÖLTÉSÉNEK?
A rászerelhető pótsúlyokkal történő tömegnöveléshez hasonlóan a vízzel történő súlynövelésnek is van néhány előnye, ha ezt helyesen végzik el, és csak a gumiabroncs térfogatának 75%-áig töltik fel, hogy a maradék 25%-kal be lehessen szabályozni a nyomást. A megfelelő súlyarány beállítása segít abban, hogy teljes mértékben kihasználjuk a mezőgazdasági erőgépünket, a gumiabroncs és a munkagépek teljesítményét optimális tapadás mellett, miközben minimalizáljuk a kerékcsúszást.
A vízzel való súlynövelés egyértelmű gazdasági előnye
Csak egy szelepkészletre, néhány tömlőre, fagyállóra és sok vízre van szükség a vízzel való pótsúlyozáshoz. Emiatt más módszerekhez képest, mint pl. a felni- vagy orrsúlyok használata, ez a leggazdaságosabb súlynövelő megoldás. Mezőgazdasági abroncsait szinte ingyen súlyozhatja, és abroncsmodelltől függően néhány száz liter vízzel akár 1000 kg-mal növelheti az első és a hátsó kerekek súlyát.
Csökkenti a csúszást, ezáltal a gumiabroncsok kopását
A kerékmegcsúszásnak több oka is lehet (gumikopás, nedves talaj stb.), de előfordulhat akkor is, ha a traktor első tengelye nincs ideálisan megterhelve úgy, mint a hátsó, különösen akkor, ha a gépnek nehéz mezőgazdasági gépeket kell vontatnia vagy függesztve üzemeltetnie. A terhelés hátsó tengelyre tolódásával az első tengely megemelkedik, akár egy libikóka. Ilyen körülmények között az első tengely pótsúlyozása jelenti a megoldást, hogy az első kerekek a talajon maradjanak, és elkerüljük a megcsúszást és a gumiabroncsok idő előtti kopását.
Javítja a tapadást, időt takarít meg
Minél jobban támaszkodik a traktor a talajon, annál jobb a tapadás. Ha azonban a hátsó tengely a felkapcsolt munkagép súlya vagy a vonóerő hiánya miatt a talajba süllyed, a traktor első tengelye kisebb vonóerőt fejt ki.
A probléma orvoslására jó megoldás az első tengely kerékabroncsainak feltöltése vízzel, feltéve, hogy a hátra kapcsolt munkagép tömege és az erőgépre rótt terhelése arányos a traktor méretével és teljesítményével. Ha a traktor jól kiegyensúlyozott, minden gumiabroncs egyenértékű vonóerőt ad át a talajra. Ha mind a négy kerék megfelelően átadja a motor nyomatékát a talajra, a tapadás általában javul, így hosszabb távot is megtehet többlet üzemanyag felhasználása nélkül, amivel végső soron időt és költséget takarít meg.
A VÍZZEL VALÓ SÚLYNÖVELÉS HÁTRÁNYAI
Bár a vízzel való súlynövelés sokkal olcsóbb, mint a felkapcsolható pótsúly alkalmazása, ennek is vannak hátrányai. Először: nem ez a jó megoldás, ha a súlynövelésnek gyorsan kell történie. Ezen túlmenően, ha víz van a gumiabroncsokban, az közúton való haladásnál csökkentett sebességet igényel. A vízzel töltött abroncsú erőgépet vezetni sem különösebben kényelmes, mert az első abroncsokban mozgó víztömegek vezetéskor és fékezéskor ingaként viselkednek, kanyarban pedig nehezen kormányozható a traktor. Emiatt és az iménti hátrányok csökkentése érdekében mindig fenn kell tartani a súlyarányt, azaz minden abroncsban 75% víz legyen. Mielőtt a hosszabb időre a vízfeltöltéses pótsúlyozás mellett döntene, tisztában kell lennie a következő hátrányokkal:
A fogyasztás növekedése
A vízzel való súlynövelés igazi előnyeit a szántóföldi munkák során használhatjuk ki, mivel jó terheléselosztást biztosít a traktor két tengelye között, és egyensúlyba hozza a teljes kombinációt. Ez a technika akkor is ajánlott, ha a traktorra nehéz munkagépek vannak függesztve, mivel ekkor minden terhelés egyenletesen oszlik el, és a négy kerék jobban tapad a talajhoz. Ez jobb tapadást és kisebb kerékcsúszást eredményez.
Viszont amilyen hasznos tud lenni a vízfeltöltés a szántóföldi munkáknál, annyira hátrányos minden egyéb, traktorral végzett feladat esetén. Például közúton vagy munkaeszközök nélkül haladva a vízzel való pótsúlyozás felesleges, és az erőgép több üzemanyagot fogyaszt. Hiszen több önsúlyt szállít, nevezetesen a vizet, akár 1 tonna plusz súlynak megfelelő terheléssel, ami egyórányi teljesítménynek megfelelő plusz üzemanyag-fogyasztást okoz. Az ilyen tömegek miatti önsúly elkerülhetetlenül magasabb halmozott költséghez vezet. Röviden: aki holtsúlyt mozgat, annak megnövekedett fogyasztásra és ennek következtében magasabb költségekre kell számítania.
A megvalósításhoz szükséges idő
Ellentétben a fém- vagy betonsúllyal végzett tömegnöveléssel – amelynek felkapcsolása néhány perc alatt megvalósítható – a vízzel történő súlynövelés sokkal időigényesebb, több órát vesz igénybe. Így ennek az eljárásnak az elvégzéséhez szükséges idő sokkal hosszabb, átlagosan a gumiabroncsok feltöltése 2-3 órát vesz igénybe, a leeresztés pedig további két órán át tarthat. Így általában csak akkor érdemes ezt a módszert választani, ha több hónapig állandóan szükségünk van a pótsúlyozásra.
Állandó nyomásszabályozás
A vízfeltöltött gumiabroncs légtérfogata a belső térfogatának maximum 25%-a, így már kismértékű levegőveszteség is jelentősen befolyásolja a felfújási nyomást, ezért azt folyamatosan ellenőrizni kell. Ráadásul mivel kevés a levegő a gumiban, gyengébb a lengéscsillapítás, ami a kényelem rovására megy, leginkább akkor, ha a közúton, vagy mezőgazdasági úton történő haladás aránya nagy. A vízfeltöltés szintén nem kompatibilis, és kerülendő a TPMS- (Tire Pressure Monitoring System) rendszer alkalmazása mellett, ha az érzékelők az abroncsban vannak.
Fagyvédelem
Amennyiben a traktorkerekek abroncsait vízzel töltötték fel, akkor a mindenkori meteorológiai viszonyok mellett a fagyásveszély különösen fontos szerepet játszik. Tehát 0 °C alatti hőmérsékleten – ami tengerszint feletti magasságban vagy télen könnyen előfordul – fagyállót kell használni, hogy megakadályozzuk a gumikban lévő víz megfagyását! Vízzel való feltöltéskor a víz térfogata 20%-ával azonos mennyiségű fagyállót keverjünk hozzá, annak érdekében, hogy a téli időszakban a fagyási sérüléseket elkerüljük. A fagyálló kiválasztásakor ügyeljen arra, hogy az kompatibilis legyen a gumiabroncsokkal és felnikkel, és ne okozzon korróziót. Szivárgás szintén nem fordulhat elő, mert ha a gumiabroncs szétreped, megsérül, és a folyadék szivárog, az problémákat okozhat az állattenyésztőknek, mivel szennyezheti a takarmányt, illetve megmérgezheti az állatokat.
A túlzott súlynövelés veszélye
A munkaeszközök nélkül közlekedő traktorok gumiabroncsainak vízzel való feltöltése súlyos következményekkel járhat az úton, nagyobb sebességnél.
A gumiabroncsokban lévő víz a jármű gyors zökkenését okozhatja. A mozgó víztömegek destabilizálhatják az egész járművet, különösen kanyarokban. Ebben az esetben potenciálisan magas közlekedésbiztonsági kockázat áll fenn. Ha túlzott vagy szükségtelen a súlynövelés, a víztömeg megnöveli a jármű súlyát, ami azt jelenti, hogy több energiára van szükség a vezetéshez. Ezért, ha a vízzel való feltöltés nem megfelelő arányú, rosszul kiszámított vagy szükségtelen, az több hátrányt jelent, mint előnyt. Bár a vízfeltöltéssel való súlynövelés hasznos a terhelési arányok kiegyenlítésére, káros lehet a talajra. Ha a talajvédelem az elsődleges szempont, akkor a súlynövelés nem jó megoldás.
A víz nem biztos, hogy elegendő
Előfordulhat, hogy a vízfeltöltéses súlynövelés nem lesz elég, és mégis szükség lesz hagyományos öntött pótsúly hozzáadására a mezőgazdasági gumiabroncsok tapadásának javítása érdekében. Így néhány órát hagyni kell a vízzel történő feltöltés elvégzésére, anélkül, hogy kizárná a súlyok hozzáadásának lehetőségét, ami jelentős időveszteséget jelentene. Annak érdekében, hogy ne okozzon felesleges munkát magának, először ki kell számítania, hogy a leggyakrabban használt vonórúd-terheléses pótkocsi vontatása mennyi plusz súlyozást igényel az első tengelyen az erőgép súlyának kiegyenlítéséhez.
Összeállította: Farkas Imre
Forrás: firestone-agriculture.de