fbpx

Trendek a trágyázási technológiában

Írta: GÉPmax-2024/I. lapszám cikke - 2024 február 28.

Az elmúlt években a műtrágyázási technológia területén az innovációk és a trendek elsősorban a hatékonyság, a környezetvédelem és az erőforrás-hatékonyság növelésére irányultak. A jelenlegi tendencia az idei Agritechnica kiállításon is folytatódik. A műtrágyák, különösen az ásványi műtrágyák közelmúltbeli, rendkívül változékony piacai egyértelműen megmutatták, hogy a lehető leghatékonyabb műtrágyakijuttatásra van szükség a lehető legkisebb tápanyagveszteséggel. A további fejlesztések egyik lényeges eleme az automatizálási technológia integrálása, valamint a kijuttatórendszerek működtetésének és vezérlésének egyszerűsítése.

műtrágyázás

A KANYARODÁSKOR TÖRTÉNŐ HELYTELEN KIJUTTATÁS MEGELŐZÉSE

Az ásványi műtrágya centrifugális szórókkal történő kijuttatásakor, a munkaszélességen belüli eltérő sebességek miatt, a kanyarodáskor a szántóföldön belül túlságosan és elégtelenül műtrágyázott területek is keletkeznek. A kanyargós szántóföldhatároknál előfordulhat, hogy a műtrágya műszaki okok miatt a határon túlra repül. Ezt víz- és erőforrásvédelmi szempontból minden körülmények között el kell kerülni. Az AMAZONE az Agritechnica kiállításon bemutatja a CurveControl nevű szoftveres opciót a ZA-TS és ZG-TS műtrágyaszórók csúcskategóriájához, amely megakadályozza a kanyarodáskor történő helytelen kijuttatást. A rendszer méri a kanyar sugarát, kiszámítja a fellépő radiális sebességeket és a szórótárcsa szükséges átállítását. Az esetleges helytelen kijuttatást az ejtési pont és a mennyiségszabályozás beállításával kompenzálja a vezérlő algoritmus. Ehhez hasonló rendszerek még nem állnak rendelkezésre.

KÖNNYEBB MŰTRÁGYASZÓRÓCSATLAKOZÁS

Az ásványi műtrágyaszórók traktorokhoz való csatlakoztatása időnként kellemetlen erőpróbának bizonyulhat. A gördülőszerkezetek ma már gyakorlatilag alapfelszereltségnek számítanak, hogy a munkagépek rugalmasan parkolhatók és mozgathatók legyenek. A Rauch kifejlesztette az AutoCoupling rendszert, hogy még egyszerűbbé tegye a csatlakoztatást. Ebben az esetben a két első parkolóhenger elektromos meghajtású. A munkagépen lévő akkumulátorok biztosítják a villanymotorok energiaellátását. A gép elején lévő kamera segítségével a traktor és az alsó húzók helyzetét mesterségesintelligencia-algoritmusok segítségével regisztrálják, és a munkagép automatikusan a kapcsolási helyzetbe kerül. Az AutoCoupling funkció a Rauch alkalmazáson keresztül hívható és indítható. A mechanikus, hidraulikus és elektromos csatlakozóelemeket ezután a kezelő kézzel kapcsolja be.

PNEUMATIKUS MŰTRÁGYASZÓRÓK: ELTÖMŐDÉSEK JELZÉSE

A munkaszélességen belüli szóráspontosság tekintetében a pneumatikus műtrágyaszórók az ásványi műtrágya kijuttatásában a mércét jelentik. Ugyanakkor kereten lévő csöveken belüli eltömődések egyenetlen elosztást eredményeznek, és a felhasználó számára gyakran nagyon nehéz észrevenni őket. A BlockageDetect segítségével a Rauch olyan megoldást fejlesztett ki, amely lehetővé teszi a kijuttatás felügyeletét a keretelemeken elhelyezett digitális kamerák és a mesterséges intelligencia segítségével. Ha az egyik vagy mindkét kifolyócső meghibásodik, a képfelismerő AI-algoritmusok az ISOBUS vezérlőrendszeren keresztül riasztási üzenetet adnak ki, és tájékoztatják a felhasználót. A hozzárendelést és az ellenőrzést megkönnyíti az érintett kimeneti szám feltüntetése. A rendszer teljes mértékben integrálódik a gép ISOBUS vezérlőrendszerébe.

hígtrágya kijuttató

NAGYOBB TELJESÍTMÉNY SZERVESTRÁGYÁZÁSHOZ

A szervestrágyázás korlátozott szórásideje miatt nagy teljesítményre van szükség. Ennek megfelelően a munkaszélesség és a térfogat növelése az új és további fejlesztések folyamatos eleme volt és marad. Az Andreas Demmler a Cultan szórógépét 21 méter széles, csillagkerekes injektorral szerelte fel, hogy a területteljesítményt növelni lehessen. A Fullject X1500-zal a Veenhuis az X-line sorozatának kibővített formáját kínálja 15 méter széles hígtrágya-injektorral. A munkagép 9-méteres munkaszélességgel is használható. Annak érdekében, hogy az Agrometer A/S akár 18 méter munkaszélességű szórókon is kezelni tudja a tömlőket, SRS tömlődobját 9 méter hosszú gémkarral szerelte fel a tömlő feltekeréséhez. Ez a hossz korábban 6 méter volt, aminek következtében a szórófej maximálisan lehetséges szélessége 12 méterre korlátozódott. Az Agritechnica kiállításon a Bomech bemutatja új, 15 és 18 méteres munkaszélességű tömlőkhöz való szórókeretét. Ezzel a vállalat a hatékony tömlőtechnika területén növekvő igényekre reagál. A gémek alapfelszereltségként ISOBUS-vezérlésűek, és a biztonságos közúti szállítás érdekében kompakt formában összecsukhatók a traktor mögött.

ALKALMAZKODÁSA TALAJSZERKEZETHEZ ÉS A SÁVOKHOZ

A szerves trágya kijuttatásánál, a szórókeretek munkaszélességének növekedésével a talaj optimális terhelése jelentős terhelési kihívást jelent. Az aktív nyomásszabályozással ellátott TSB2 gémmel a Samson lehetőséget kínál az aktív beállítására, hogy reagálni tudjon a különböző talajtípusokra, szántóföldi körülményekre vagy növekedési szakaszokra. A gém meghosszabbításai mindkét oldalon vízszintesen felfelé és lefelé elforgathatók. Ez lehetővé teszi a talaj kontúrjához való pontos alkalmazkodást a trágya talajhoz közeli kijuttatása érdekében.

A mezőgazdasági hígtrágya kijuttatása területén tevékenykedő vállalkozóknak gyakran vannak olyan ügyfeleik, akiknek különböző nyomtávolságokkal kell számolniuk. Ezért nagyon fontos, hogy rugalmasan tudjanak reagálni. A Bomech egy új, 36 méteres maximális munkaszélességű keret kifejlesztésével felelt meg az ilyen rugalmasság követelményeinek. Az újonnan kifejlesztett szórókeret mindkét oldalon 7,5 méterrel behúzható, és 21-36 méteres munkatartományt képes fokozatmentesen lefedni. A tömlők középen elgörbülnek, szivárgásmentesek.

zunhammer

MEGOLDÁSOK NIRS TECHNOLÓGIÁVAL ÉS ISOBUS VEZÉRLŐRENDSZERREL

A folyékony szerves trágyák összetevőinek NIRS-érzékelőkkel történő értékelése már néhány éve ismert és elérhető a piacon. Az OptiSensor Assist segítségével a Samson az univerzális szórókban a NIRS-technológia alkalmazását hirdeti meg. A kijuttatás így az összetevők célértékeihez rendelhető, és már nem a célmennyiségen alapul, mint korábban. A rendszer a nitrogén, a foszfor és a kálium tápanyagmennyiségét is dokumentálni tudja egy adott szántóföldön.

A Zunhammer az Agritechnica kiállításon mutatja be újonnan kifejlesztett ECO-Duo Vario rendszerét. A rendszer ISOBUS vezérlőrendszeren alapul, és féloldalanként külön-külön és variálhatóan szabályozza a különböző hígtrágya– vagy tápanyagmennyiségeket. Két, egymástól függetlenül működő, változtatható szivattyú látja el a keret egyik féloldalát. A kijuttatási térképek féloldalanként korábban elérhetetlen szinten dolgozhatók fel. Ha az egyik féloldal kiosztónyílásait az automatikus szakaszvezérlés átfedés miatt elzárja, az adott hígtrágyaszivattyú szállítási mennyisége ennek megfelelően szabályozódik, hogy a hektáronkénti kijuttatott mennyiség állandó maradjon.

A szilárd istállótrágya kijuttatásakor a precíziós kijuttatás eddig a kaparópadló sebességének beállításával volt lehetséges. A szállítópadló sebessége közvetlenül befolyásolja a szervestrágyázásnál a trágya eloszlását. Az optimális haladási sebességtől való eltérés negatív hatással lehet az anyag oldalsó eloszlására. A SpeedControl segítségével a Bergmann olyan megoldást mutat be, amely a TIM ISOBUS vezérlőrendszerbe történő integrálásával szabályozza a traktor előzési sebességét. Ennek eredményeként változó kijuttatási mennyiségek lehetségesek anélkül, hogy a nem megfelelő szállítási padlósebesség miatt negatív következményekkel járna az oldalirányú eloszlásra. Ezzel a szoftveres megoldással a kaparópadló sebessége állandó marad az optimális oldalirányú elosztás érdekében.

A TRÁGYA VISSZADOBÁSÁNAK MEGAKADÁLYOZÁSA

Az automatizált és egyszerű megoldások a jelenlegi trend. A Briri hamarosan kínálja a vízszintes görgőkkel ellátott univerzális szórókon a támfal automatikus leengedését, hogy megakadályozza a trágya visszadobását a vezetőfülke felé. A rendszer automatikusan, a vezető beavatkozása nélkül szabályozza a leeresztést a rakomány aktuális súlyától vagy a kaparópadló által megtett távolságtól függően. A trágya viszszadobásának csökkentése – így nevezi a Briri új termékét, amely hozzájárul a felhasználók biztonságának és kényelmének növeléséhez.

Alexander Czech, NRW Mezőgazdasági Kamara
Fordította: Fodor Mihály