fbpx

Kínai szecskázógép NDK örökségből – retró élmény a maximumon

Írta: Farkas Imre - 2025 július 24.

A Meidi márkanév Kínában komoly múltra tekint vissza a takarmány-betakarító gépek fejlesztésében. Széles önjáró szecskázógép-választékuk legtöbb tagja nyugat-európai nagy gyártók már ledobott konstrukcióira épül, kínai elemekből. Ezek között kakukktojásnak számít a legújabb generációs 2900A-R modell, amely az egykoron itthon is több ezres darabszámban alkalmazott keletnémet Fortschritt E-281 szecskázógép reinkarnációjának is tekinthető. Nem egyedüli ebben az ötletben mert kb egy évtizede már a Zoomlion is megpróbálkozott hasonló feltámasztással.

A gépet egy 265 kW teljesítményű, 2200 fordulat/perc fordulatszámon működő Weichai dízelmotor hajtja, amely alacsony üzemanyag-felhasználás és megbízható működés mellett biztosít megfelelő teljesítményt a nehéz üzemi körülmények között is. A hidraulikus hajtásrendszer német gyártmányú, és a gép járószerkezetét is hidrosztatikus hajtás mozgatja.

Meidi 2900A-R szecskázó
Az adapter a régi, de az alapgép azért sokat változott (fotó: meidimachinery.com)

Ennek eredményeképp a haladás előre menetben fokozatmentesen szabályozható. A fékrendszer megfelel az európai biztonsági előírásoknak, a fék oldása például csak bekapcsolt elektromos rendszer alatt történik. A Meidi 2900A-R szecskázóhoz a silókukorica betakarításhoz az egykoron hazánkban gyártott, jól ismert E-299 asztalos silókukorica-adapter rendelhető alapkivitelben (2,91 méter), de rendelkezésre áll korszerű dobos sorfüggetlen adapter is 4,5 méteres munkaszélességben. A négy pár adagolóhengerrel ellátott betápláló rendszer biztosítja az egyenletes anyagáramlást. A szemroppantó hengeres kivitelű, a zúzás hatékonyságát az anyagminőség és a hőkezelési eljárások is fokozzák, amelyekkel az alkatrészek készülnek. A szecskázódob vágókéseinek száma 24 darab, amelyek különleges acélból készülnek, és automatikus, elektromosan vezérelt hidraulikus élezőrendszere gondoskodik róla, hogy a szecskázásiminőség hosszabb üzemidő alatt is állandó maradjon.

Meidi silózó vezetőfülke
Bár az új kínai vezetőfülke sokkal tágasabb, mint az eredeti NDK, de belül nem sok energiát áldoztak a modernizálásra (fotó: meidimachinery.com)

A szecskahossz három fokozatban választható: 6–8 mm, 11–14 mm, illetve 18–22 mm között, ami alkalmazkodik a különféle takarmányaprítási igényekhez. Dobóventillátor gyorsítja a terményáramlást a kidobóíven keresztül a szállítójárműre. Természetesen eltömődés esetén az előtömörítő-anyagtovábbító rendszer visszafelé is forgatható, ahogy annak idején keletnémet ősénél. A különböző kenési helyek megadott ciklusú kenéséről automata kenési rendszer gondoskodik. Bár az új kínai vezetőfülke sokkal tágasabb, mint az eredeti NDK, de belül nem sok energiát áldoztak a modernizálásra, a kormányoszlop és a belőle ágaskodó karok visszahozzák a 70-es évek NDK ergonómiáját.

Forrás: meidimachinery.com