Az IAA Transportation 2024-re készülve az MAN Truck & Bus betekintést adott a szeptemberi vásári megjelenésére július elején. Az osztrák Alpok előtti tesztvezetések középpontjában a közúti teherszállítás szén-dioxid-mentesítése állt. Körülbelül 200 újságírónak most először volt lehetősége közvetlen összehasonlításban tesztelni az elektromos, hidrogén- és a legmodernebb dízelhajtású teherautókat.
Az új MAN eTruck, amely immár több mint egymillió konfigurációs változatot kínál moduláris akkumulátor-koncepciójával, számos tengelytávjával, vezetőfülkével, TLT-vel és ipari felszereléssel. Felkészülése a közelgő megawattos töltésű szabványos MCS-re, akár 1000 kW-ig, lehetővé teszi az újratöltést a vezető vezetési szünetében. Ez akár 800 kilométeres napi hatótávolságot biztosít, ami a tipikus hosszú távú alkalmazásokhoz is elegendő. Többek között ez az egyik oka annak, hogy az ügyfelek már most is nagy érdeklődést mutatnak: 2000 rendelési kérelem és megrendelés érkezett már be, köztük egy jelentős, 100 járműből álló francia vásárlás is.
„Bár a CO2 -mentes teherszállításra való átállást számos hajtástechnológia jellemzi, mi egyértelműen az elektromobilitásra, mint a fő hajtástechnológiára helyezzük a hangsúlyt. A hidrogénégésű motor hasznos kiegészítő lehet speciális alkalmazásokhoz, akárcsak az üzemanyagcellás hajtás, amely jelenleg még fejlesztés alatt áll. Ezen kívül a dízelhajtás továbbra is fontos szerepet tölt be a teljes átalakítás során, amíg teljesen le nem cseréljük. Az új D30-as motor a TRATON GROUP közös motorplatformjára épül, és a fejlesztési részlegeink közötti intenzív együttműködés kézzelfogható eredménye képes rugalmasan reagálni az elektromos teherautók iránti kereslet eltolódására. A hajtástechnológiai forradalom sikeréhez azonban a töltési infrastruktúra bővítését abszolút prioritásként kell kezelni a politikusok, az infrastruktúra üzemeltetői és a gyártók számára” – mondta Alexander Vlaskamp, az MAN Truck vezérigazgatója. & Bus.
2030-ra minden második Európában regisztrált MAN teherautó akkumulátoros elektromos lesz. A közelmúltban a Milence töltési infrastruktúrával foglalkozó vegyesvállalat, amelyben az MAN a Daimler Truck és a Volvo Trucks mellett a TRATON GROUP tagja, megnyitotta az egyik első nagy teherautó-töltőparkot Antwerpen kikötőjében. A gyártók kezdeményezésére a következő években összesen 1700 töltőpont jön létre. 2030-ig összesen 50 000 darabra lesz szükség a folyamatosan növekvő számú elektromos teherautóra. Az MAN saját szervizhálózatának villamosításán is dolgozik.
Az MAN az első gyártó, amely hidrogén-égésű motorral szerelt teherautókat vezet be
Az elektromobilitás felfutásával párhuzamosan az MAN a hidrogéntechnológián dolgozik, amely kiegészítő zéró emissziós megoldás olyan speciális alkalmazásokhoz, mint a nagy teherbírású közlekedés, vagy olyan alkalmazásokhoz, ahol a töltési infrastruktúra nehezen kivitelezhető. Az ausztriai tesztvezetések során az MAN bemutatta egy hidrogén üzemű teherautó prototípusát. A MAN hTGX modellt a jövő évtől, kezdetben 200 járműből álló kis sorozatban szállítják majd először németországi, hollandiai, norvégiai, izlandi és válogatott nem európai országokban. Akárcsak elektromos párja, ez is megfelel a zéró károsanyag-kibocsátású járművek szigorú kritériumainak.
Rendkívül hatékony hagyományos hajtás az átmenetben
A hagyományos belsőégésű motoros teherautók iránti keresletre, amely továbbra is fennáll a zéró emissziós hajtásokra való átállás során, az MAN egy rendkívül hatékony motort kínál az MAN TGX és TGS sorozatú nyerges vontatóihoz az új Power Lion hajtáslánccal. A TRATON GROUP kombinált technológiai szakértelmére alapozva, a kifejezetten MAN járművekhez fejlesztett motor az új MAN TipMatic 14 sebességváltóval, az új fékgenerációval és az aerodinamikai megoldássokkal, jelentős üzemanyag-csökkentést és akár 3,7%-os CO2 -kibocsátás mérséklést is elér. Azokban az országokban, ahol a szén-dioxid-kibocsátás díjköteles, további megtakarítást érhet el a kilométerköltségekben, mivel nagyon kedvezőbb besorolásokba kerül a jármű.
A legmodernebb biztonsági és asszisztens rendszerek
A dekarbonizációs technológiák mellett az Alpokban zajló tesztvezetések középpontjában az új segédrendszerek álltak. A MAN 2024 eleje óta sorozatgyártásban gyártja teherautó-sorozatához a gyalogos- és kerékpáros-érzékelést, a fejlett vészfékező rendszer (EBA) harmadik generációját és a legveszélyeztetettebb úthasználók védelmét szolgáló kanyarodási segédeszközt. Az új MAN TGE kisteherautó változata, amelyet csak a májusi Transpotec szakkiállításon mutattak be, számos új biztonsági és asszisztens funkcióval jelentkezett az ausztriai tesztvezetéseken. Ide tartozik a Cruise Assist Plus rendszer az Emergency Assistant funkcióval. A segélyhívó rendszer folyamatosan figyeli a sofőr tevékenységét. Ha olyannak ítéli meg a helyzetet, a rendszer leállíthatja a járművet, majd rögzítheti (aktiválja a vészvillogót, elindítja az e-segélyhívást, kinyitja az ajtókat).