Hollandiában nagy múltja van az önjáró eszközhordozók, applikátorok fejlesztésének. Az elmúlt 2-3 évtizedben nagyon sok holland gyártó próbált már ilyen konstrukciókat fejleszteni. Ezek általában a tengerentúlon kapható „Terra”, illetve „Trike” rendszerű konkurensekhez hasonló alapokra épültek. Kuriózum rovatunkban ezúttal a Hemos ZR és MultiTrac holland eszközhordozókat mutatjuk be, amelyek jellegzetes példái voltak ezeknek a próbálkozásoknak.
67 ÉVES MÚLT
A Hemos Machinebouw napjainkban is működő gépgyártó, de már nem kifejezetten mezőgazdasági feladatokra gyárt eszközöket. Henk Mosterman 1957-ben alapította a Hemos gépgyárat. Különféle mezőgazdasági gépek gyártásával kezdte, majd 1970-től az árok-, illetve út menti karbantartó gépekre szakosodott. 1991-ben fia, Foppe Mosterman lett a hivatalos tulajdonos. Az 1990-es évek elején erdészeti gépeket, illetve önjáró mezőgazdasági eszközhordozókat is fejlesztettek, illetve gyártottak. 2002 óta Foppe fiával, Pascal Mosterman-nal együtt dolgozik a cégnél.
Jelenleg a Hemos az egyik piacvezető a hidraulikus út menti karbantartó gépek területén. Önjáró gépeket is kínál, de ezek általában árokkarbantartó gépek, építőipari betondömperek, illetve vasúti pálya komplex karbantartását megvalósító magajáró eszközök. A mezőgazdaság számára már nem gyártanak semmilyen önjáró eszközt, viszont a 90-es években tett próbálkozások során figyelemre méltó konstrukciók születtek, amelyek a későbbi önjáró árokkarbantartó gépekhez jó fejlesztési alapnak bizonyultak. A 90-esévek elején együttműködésre léptek a szintén holland Kawecóval, és egy „Terra Trike” rendszerű háromkerekű eszközhordozó applikátort fejlesztettek, leginkább a tengerentúli importból származó, hasonló konstrukciók alternatívájaként. A fejlesztés során a jól bevált megoldásokat követték, és alapvetően a nagy teljesítményt, illetve az alacsony talajnyomást tartották szem előtt.
KAWECO-HEMOS FM ZR 3300 ÉS 3350
Az alvázat saját maguk tervezték, de az elengedhetetlen komponensek kiválasztását nem bízták a véletlenre, hiszen olyan gépet akartak alkotni, amely a nemzetközi piacon is állja a versenyt. Előnyben részesítették az elismert német és az amerikai gyártók bevált, megbízható termékeit. Tudták jól, hogy mindennek a titka a megfelelő erőtartalék. Akkoriban még nem nehezítették meg az életünket az emissziós normák, így a magas teljesítményt nagy motorból csiholták elő. A nyolchengeres, V elrendezésű Mercedes OM-442A típusú, 300, illetve 354 LE teljesítményű német dízelmotort választották, melyet mi itthon leginkább az akkori CLAAS JAGUAR silózókból ismerhetünk. Ezek teljesítménye különböztette meg a két modellt, mert a kisebb az FM ZR-3300, míg a nagyobb az FM ZR-3350 típusszámot kapta, így a teljesítményértéket ebbe is belecsempészték.
A SAJÁT MONOGRAMJA
Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy rendben is van a típusszámban a teljesítmény, de az FM mire utal a típusjelzésben? A cégalapító fia volt a fejlesztő ötletgazdája a gépnek, így az „FM” a nevének (Foppe Mosterman) monogramjaként utal rá. A háromkerekű, önjáró monstrum hidraulikus járószerkezet-hajtást, illetve az egyéb, rászerelésre kerülő adapterek is hidrosztatikus meghajtást kaptak. Az összes hidraulikus szivattyút, hidromotort az Eatontól szerezték be a géphez.
A motor főtengely végéről hajtott központi hidraulikaszivattyú brutális, 308 lóerős teljesítmény tudott leadni, a maximum szállítási kapacitása is kimagasló, 333 liter/perc volt, így aztán nem meglepő, hogy 420 bar hidraulikus nyomás produkálására volt képes a gép hidraulikus rendszere. A járószerkezet-hajtás kerekenként szerelt hidromotorokkal valósult meg, 0–35 km/h tartományban fokozatmentes sebességváltoztatást biztosítva. Az ergonómia terén is biztosra akartak menni, és egyenesen a CLAAS-tól vásárolták erre a célra kombájnvezetőfülkét, méghozzá berendezéssel együtt.
Aki beül az FM ZR 3300 és 3350 kabinjába, az lényegében egy 90-es évek első felében gyártott CLAAS DOMINATOR komfortját élvezheti. Mindössze annyiban különbözik, hogy itt még az önjáró applikátorra rászerelt Kaweco hígtrágya-kijuttató rendszer kezelőszerveivel is találkozhatunk.
Ha már a trágyakijuttatásnál járunk: a kooperációban értékesített Kaweco-Hemos FM ZR 3300 és ZR 3350-re a Kaweco részéről egy 10 ezer literes tartály került, a hozzá tartozó szivattyúval és folyadékszállító rendszerrel, amely az applikátor hátsó függesztőszerkezetére szerelt, Slootsmid SK 7.40 típusú, tárcsás-csúszócsoroszlyás rendszerű injektáló elosztófejébe juttatta a hígtrágyát. Annak ellenére, hogy nemzetközi piacra szánták, és komoly tervekkel indult a fejlesztése, végül a Kaweco hálózatán értékesített konstrukcióból leginkább a saját hazájában állt munkába a legtöbb példány.
FM MULTITRAC
1993-ban, az első fejlesztésen felbuzdulva hozzáláttak egy sokkal komplexebb eszközhordozó fejlesztéséhez. A cél az volt, hogy olyan konstrukciót valósítsanak meg, amelynek nem csak a hígtrágya-kijuttatás lehet a rendeltetése. Egy összkerék-meghajtású, hordozóplatformmal szerelt alvázat konstruáltak, amelyet egy 385 lóerős, V elrendezésű, 8 hengeres motor hajtott meg.
Az ismertetője szerint a teljes motorteljesítmény származtatható volt a mellső munkagépek és a felépítmények részére létrehozott TLT-meghajtásokra. Különböző prototípusokat készítettek, különböző meghajtó hidromotorokkal, és különböző abroncsméretű kerekekkel szerelték őket.
Elöl-hátul hárompont-függesztések kerültek alkalmazásra. Alapvetően silózásban próbálták ki őket frontfüggesztett Kemper Champion sorfüggetlen, vágótárcsás szecskázóval, illetve gyűjtőtartállyal bővített CLAAS JAGUAR szecskázóegységgel felszerelve, de végül még a kis szériás gyártás sem valósult meg.
Viszont sem a FM ZR sorozat, sem az FM MultiTrac eszközhordozó fejlesztése nem került végleg a süllyesztőbe, csak a mezőgazdasági vonalat adták fel a gyártó konstruktőrei. Mindkét gép – továbbfejlesztve – ma is a kínálatuk részét képezi, de szimplán csak árok- és csatornatisztító munkaeszközök üzemeltetésére specializálva, ExcenTrike, illetve ExcenTrac néven.
Farkas Imre