fbpx

Világújdonság ez a műtrágyaszórási rendszer

Írta: GÉPmax-2023/III. lapszám cikke - 2023 június 22.

Leszállás nélkül, rendkívül gyorsan megtöltik a helikopter tartályát, majd a korszerű földi műtrágyaszóró gépekhez hasonlóan pontosan adagolva, de jóval gyorsabban juttatják ki a területre a műtrágyát. A légi tápanyag-utánpótlásnak ezt a precíziós módját magyar szakemberek fejlesztették ki, és a világon elsőként alkalmazzák.

Helikopter
Leszállás nélkül töltik a helikoptert

Mint a Formula-1®-en

A helikopteres műtrágyaszórással a szántóföldi kijuttatás teljesítményének a többszörösét lehet elérni. Ehhez persze a Forma 1-es versenyekhez hasonlóan a pilóta mellett a földi kiszolgáló személyzet hozzáértésére és gyorsaságára is szükség van. 10-15 másodperc alatt 600 kg műtrágyát töltenek a big-bag zsákokból a helikopter szórótartályába, és ha közel van a tábla, 8-9 tonnát is ki tudnak szórni óránként. A szántóföldi gazdálkodással és tejelőmarha-tartással foglalkozó Cosinus-Gamma Kft. szakemberei Bugyin a gyorsaság és a járhatatlanná vált belvizes földterületeik miatt döntöttek a nitrogénműtrágya légi kijuttatása mellett.

Trimble a helikopter orrán

A világon egyedülálló rendszer

A helikopter elejére szerelték azt a műholdas vevőrendszert, amely a GPS jelek követésével, a pilótafülkében elhelyezett monitoron pontosan mutatja a már leszórt és a még hátralévő területet. – A Trimble rendszer helikopteren még soha nem üzemelt. A fő kérdés az volt, hogy a GPS képes-e olyan jelsűrűséget adni, amivel le tudom követni, és folyamatosan, jelvesztés nélkül vissza tudjak fordulni. Miután ezt sikerült megoldani, másfél-kétéves fejlesztés után jutottunk el oda, hogy ez a rendszer kiválóan működik a helikopteren is. Tudomásunk szerint a világban még sehol nem létezik ez a rendszer – mutatta be stábunknak a gépet Imreh Lajos, a Forgószárny Kft. pilótája. A most bemutatott technikával a precíziós földi berendezésekhez hasonlóan pontos szórást lehet elvégezni. A belvíz nem akadály, de 6 km/órás szél felett már nem biztonságos a munkavégzés, ezért ilyenkor nem repülnek.

Leszállás nélkül töltik a helikoptert

Egy helikopter kalandos élete

A szovjet fejlesztésű, Mi-2 típusú, két hajtóműves, gázturbinás, többcélú helikoptert Lengyelországban, a WSK „PZL–Świdnik” repülőgépgyárban gyártották 1973-ban. Először az NDK hadseregében szolgált, majd a fal lebontását követően, 1993-ban került hazánkba, a börgöndi reptérre, katonai szolgálatba. Később a mentőknél és a rendőrségen használták a gépet, majd több tulajdonosváltást követően 1997-től került a Forgószárny Kft. tulajdonába. Mára ez az egyetlen működő Mi-2 helikopter az országban. A mezőgazdasági célú, növényvédelmi és tápanyag-visszapótlási feladatok végrehajtása mellett tűzoltásra is alkalmas, amelyhez a Forgószárny Kft.-nél dolgoztak ki egy speciális légi tűzoltó-berendezést. Egy évtizede a dunai árvíz elleni védekezésben is komoly feladatokat végzett. 2370 kg-os önsúlyával, 3700 kg-os felszálló tömegével egy nagyon sok célra felhasználható, nagy üzembiztonságú, „könnyű” helikopter. Alkatrészellátása is biztosított, mivel a lengyel repülőgépgyár – bár a modellt nem gyártja már – alkatrészt biztosít hozzá.

A tartály terítőegysége

A repülő tartálya

A műtrágyaszóró tölcsér alakú tartályába 600 kg műtrágyát öntenek egyszerre. A lenti terítőegységét egy elektromos motorral hajtja meg, ékszíjas áttételen keresztül. Az elektromos motort a helikopter kábelen keresztül táplálja árammal. A szórószerkezet fordulatszáma függetlenül szabályozható a gép hajtóművének fordulatától vagy a repülési sebességtől.

„Az igényeknek próbálunk elébe menni”

– A precíziós technológia már a jelen. A pontosan terített műtrágya vagy permetszer mostanra alap a mezőgazdaságban. De ha például a permetezővel fordulunk a tábla végén, nagyon fontos már az is, hogy az Unió által elvártan a nyitás-zárás dokumentálható legyen. Fejlesztéseinknek köszönhetően már ezt is meg tudjuk oldani. Ha kész vagyunk a repüléssel, egy pendrive-on át tudom adni a gazdának, hogy ezen a területen jártam, és ide és ide, ennyit és ennyit szórtam ki. Mi a fejlesztéseinkkel arra törekszünk, és olyanfajta igényeknek próbálunk elébe menni, amik a gazdatársadalom számára fontosak lehetnek.

Imreh Lajos „Lujó”, a MIL MI-2 Heliforce főpilótája

Az országban egyedülálló, látványos, extrém helikoptershow-jairól is híres pilóta már 15 évesen vitorlázó gépen ismerkedett a repüléssel. Kezdetben merevszárnyú gépeket, majd 25 éve kizárólag helikoptert vezet. Több mint 18 ezer órát, azaz 2 teljes évet töltött már a levegőben pilótaként. Új technológiák fejlesztésével, a precíziós műtrágyaszóráson kívül a növényvédelem területén is foglalkoznak. Két éve a fagykárvédelem érdekében éjszaka is repülnek.

Kristóf Imre