Az alkatrészellátás központi kérdés egy gazdaságban – az, hogy valaki gyári vagy utángyártott darabokkal cseréli a meghibásodott vagy elkopott darabot, nem mindig csak pénztárca kérdése. Páska Norbert, az egyik legnagyobb hazai alkatrészforgalmazó, a Granit Parts Bt. ügyvezető igazgatója az AGROmashEXPO szakkiállításon fogadott bennünket a cég standján. Nemcsak a cég által nyújtott szolgáltatásokat tekintettük át vele, hanem az egész ágazat jelenlegi helyzetét is megvizsgáltuk.
– Milyen volt 2021-es év az alkatrészforgalmazásban, és mit hozott a Granit Parts Bt.-nek?
– Az eddig mögöttünk álló Covid-időszak komoly nehézséget okozott az árubeszerzésekben, igaz ez a gépeladásokra, alkatrészértékesítésre is. Itt elsősorban nem az eladott termékek számosságával, a forgalommal kapcsolatban voltak komoly kihívások, hanem az átfutási időkkel és a megnövekedő alapanyagárakkal, ami természetesen a késztermékek árában is megjelent. Nálunk a 2021-es év a nehéz piaci körülmények ellenére is nagyon sikeres volt, jelentős növekedéssel zártuk az évet.
– Hogyan kell elképzelni, egy évben hány tételt szállítanak ki?
– Érdekes kérdés, de nem is annyira darabszámra, hanem inkább napi átlagos csomagszámra hegyezném ki a válaszom. Mintegy 80-160 csomagot küldünk ki naponta partnereinknek, javarészt a közel 800 viszonteladónak, akikkel együtt dolgozunk Magyarországon. Itt jellemzően 20-30 ezer különböző cikkszámhoz kapcsolódó alkatrészt értékesítünk, de például a német piacon, ami a legerősebb Európában, 100-120 ezer különböző cikket forgalmaznak.
– Ezt úgy értsük, hogy a legkisebb alátéttől egy teljes motorblokkig?
– Igen, akár kertészeti alkatrészek, a jövő gazdagenerációjának játéktraktorai, de visszatérve a profi felhasználáshoz, járműelektronikai, diagnosztikai alkatrészek is szerepelnek a palettán.
– Csak gyári alkatrészekkel dolgoznak, vagy alapvetően utángyártottakkal?
– A Granit kínálatában mindkettő megtalálható. A gyári alkatrészek a magyarországi piaci felosztás miatt kevésbé érdekesek a vevők számára, ezen a területen a gyári képviseletek alapvetően lefedik ezt a piacot. Emellett a piac egy része nagyon igényli a jó minőségű, utángyártott, kedvezőbb árú alkatrészeket is. Ez a terület a mi erősségünk.
A Granit németországi központjában van egy minőségbiztosítási laboratórium, ahol minden egyes alkatrészt, amit saját, Granit márkanév alatt forgalmazunk, komoly anyagminőségi és kopásteszteknek, szántóföldi teszteknek vetjük alá. Nagyon megválogatjuk azokat a beszállítókat, akiknek a termékéhez a nevünket adjuk.
NÉMETORSZÁGI ALKATRÉSZKÖZPONT
– Mekkora csapattal van jelen a cég Magyarországon?
– Egy technikai, műszaki tanácsadó csapattal vagyunk jelen, összesen 8 főt foglalkoztatunk. Az alkatrészbázis a németországi központban van, minden partner onnan kapja kétnapos szállítási határidővel. Több mint 1000 kilométerre van a központ, de ha nagyon sürgős a szállítás, akkor akár repülővel is meg tudjuk oldani, kivételes esetben.
– Ha valahol szükség van hirtelen egy pótalkatrészre, kihez forduljon a gazda?
– Többféle lehetőség is van. A gazdálkodók egy része a viszonteladókra támaszkodik, de sokan saját kézben szeretik ezt tartani. A legközelebbi viszonteladók, akikkel szívesen dolgoznak együtt, megkeresik a választékunkban az árut, megrendelik, és ha megérkezik, akkor átadják a gazdának. A www.granit-parts.hu weboldalon a gazdák ki tudják keresni a számukra fontos paramétereket, és sokan már úgy tudják a viszonteladót is keresni, hogy megadják a cikkszámot. Így sokkal gyorsabb az ügyintézés. A legutóbbi trend, hogy a viszonteladó partnerek úgy hozzáférhetnek a mi webshopunkhoz, hogy azon keresztül a végfelhasználók vásárolni is tudnak. Ezek a megrendelések valamelyik viszonteladón keresztül fognak végigfutni. Ez új igény a gazdák részéről, de a gyorsasága, pontossága miatt nagyon kedvelik, mivel egyszerűbb ügyintézést tesz lehetővé.
– Mennyire bonyolult maga az alkatrész beazonosítása?
– Fontos, hogy a rendszerünkben kb. 12 millió cikkszám található, átfedésekkel. Ha valakinek megvan a gyári cikkszáma, akkor a webshopunk automatikusan felkínálja az eredeti gyári alkatrészt és az utángyártottat is, Granit márkanév alatt. Így a vevő gyorsan el tudja dönteni, melyiket szeretné jobban. Különböző termékcsoportokra is lehet keresni a webshopban, illetve, ha valaki kiválaszt egy alkatrészcsoportot, ott különböző szűrőkkel lehet szűkíteni a paramétereket.
– A kiállításon milyen érdekességekkel várták az érdeklődőket?
– Megtekinthetők például a Black Edition nevű szerszámkészleteink, komplett szerszámsorozatok. Ezen túlmenően egy spanyol gyártó diagnosztikai szoftverét, a Jaltestet is forgalmazzuk. De kiemelném még az Endurance Carbide nevű kopóalkatrészeket, amelyek szintén a mi márkanevünk alatt futnak. Különböző keményfém kopófelületekkel ellátott alkatrészek ezek, szántóföldi növénytermesztéshez történő felhasználáshoz. Nagyon szeretik a gazdák a hosszú élettartamuk miatt. Van egy sajátmárkás ülésünk is, Proboss márkanéven. Ár/értékarányban kiemelkedő a hazai versenytársak között.
– Milyen fejlesztési lehetőségei vannak ezen a piacon egy ismert alkatrészforgalmazó cégnek?
– Fontos, hogy mindig látótérben maradjunk. A Granit márkanevet erősítjük itt is, a szakkiállításon. Emellett a végfelhasználók direkt rendelési lehetősége is új fejlesztés. Az elmúlt két évben sajnos a beszerzési láncok eltöredeztek, az alkatrészpiacon is érzékelhető volt ez. Mi jelentős készleteket halmoztunk fel, több mint 20 ezer m2-rel nőtt a raktározási kapacitásunk. Ezt kihasználva egyre több alkatrészünk van raktáron. Ezzel tudjuk biztosítani, hogy ezekben a nehéz időkben is pontosan le tudjuk szállítani partnereinknek a kívánt alkatrészeket.
Szerző: Fodor Mihály