fbpx

Goodyear R14 hibrid radiál – kompromisszummentes megoldás

Írta: Farkas Imre - 2025 június 24.

A mezőgazdaságban végzett vegyes felhasználás – közúti közlekedés, szántóföldi munka, illetve gyakori gépcsere különböző munkagépekre – komoly követelményeket támaszt a gumiabroncsokkal szemben. A Goodyear R14 hibrid radiálabroncsát ezekre az elvárásokra válaszul fejlesztették ki, és a kategóriák közötti határok áthidalására kínál megoldást.

Vegyes munkákhoz, kompromisszum nélkül

A hagyományos gumiabroncsok esetében jellemző kompromisszum, hogy ami jól működik szántóföldön, az gyorsan kopik közúton, illetve ami optimális közúti használatra, az nem biztosít kellő tapadást vagy vonóerőt laza talajon. Az R14-es abroncs esetében azonban nem a kompromisszumos, hanem az integrált megoldásra törekedtek. Az R1 (szántóföldi), az R4 (ipari), és az R3 (gyep) mintázatokat ötvözi egyetlen profilban, így az abroncs nemcsak különféle talajokon, de aszfalton vagy murvás utakon is jól teljesít.

A Goodyear megközelítése az volt, hogy a gazdaságok egyre gyakrabban használnak univerzális traktorokat, amelyeknek napi szinten kell különböző munkákat végezniük: ekét húzni reggel, majd délután a telephely és a földterület között közlekedni akár 40–50 km/h sebességgel. Ehhez az R14 Hybrid radiál széria optimalizált futófelületi kialakítást kínál, amely kiváló tapadást biztosít laza és kötött talajon egyaránt, ugyanakkor alacsony gördülési ellenállást és hosszú élettartamot garantál szilárd burkolaton.

New Holland traktor Goodyear gumival
A Goodyear ezt a fejlesztést kifejezetten Észak-Amerikában és Európában végzett felhasználói tesztekre alapozta (fotó: goodyearfarmtires.eu)

Technológiai előnyök és tartósság

Az R14-es radiálabroncsok különösen előnyösek az olyan gépeken, amelyek gyakran cserélnek munkagépet – mint a rakodók, kompakt traktorok vagy kisebb univerzális erőgépek –, hiszen a különféle felhasználási módokat egyaránt kiszolgálják. A gumikeverék összetétele, a perem- és oldalfalkialakítás, valamint a lamellázottság is azt szolgálja, hogy mind terepen, mind közúton hosszú távon megbízható maradjon.

A hibrid kialakításnak köszönhetően az abroncs csökkenti a rázkódást és növeli a vezetési komfortot is, ami különösen fontos akkor, ha a traktoros akár egész nap gépen ül. Emellett nem elhanyagolható szempont a talajkímélő tulajdonság sem: az R14 kialakítása kíméletesebb a gyeppel és a felső talajréteggel, mint egy hagyományos R1-es mintázat.

Univerzális traktorhoz, univerzális abroncs

A gazdálkodók elvárásai a gumiabroncsokkal szemben az elmúlt években átalakultak. Egyre több az olyan mezőgazdasági vállalkozás, ahol nem lehet külön szettet tartani a közúti és szántóföldi munkákhoz, illetve ahol a szezon közbeni gépcsere sem engedi meg az abroncsok sűrű váltogatását. Az R14 Hybrid éppen erre kínál egy univerzális, de nem „átlagos” megoldást.

A Goodyear ezt a fejlesztést kifejezetten Észak-Amerikában és Európában végzett felhasználói tesztekre alapozta. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az R14 különösen előnyös a kisebb családi gazdaságokban, de a nagyobb, gépparkot bérbe adó vagy precíziós gazdálkodást folytató üzemekben is megtalálja a helyét. Mivel a hibrid kialakítás többféle munkához alkalmazkodik, hosszú távon csökkentheti az abroncscseréhez, illetve az állásidőhöz kapcsolódó költségeket.

A Goodyear R14 Hybrid tehát nem új szegmenst hoz létre, hanem az eddig külön kategóriákban elérhető tulajdonságokat egyesíti egyetlen radiálabroncsban – mindezt úgy, hogy a mezőgazdasági gépek változó használati környezetéhez is alkalmazkodni tudjon.

Forrás: goodyearfarmtires.eu