fbpx

Intelligens akkumulátor-érzékelők 24 V-os elektromos rendszerekhez

Írta: Farkas Imre - 2025 március 25.

A FORVIA HELLA intelligens akkumulátor-érzékelői (IBS) kulcsfontosságú szerepet játszanak a járművek központi energiagazdálkodásában. Az érzékelőket teherautókban, valamint nagyméretű önjáró gépekben használják.

Az IBS megbízhatóan és pontosan méri az akkumulátor feszültségét, áramát és hőmérsékletét. Ezen mért értékek alapján számítva értékes betekintést nyújt az akkumulátor állapotába is: töltöttségi állapotba (SoC), akkumulátor állapotába (SoH) és indítási képességébe (SoF). Az adatok a vezérlőpulton vagy a fedélzeti számítógépen vagy a felhőszolgáltatásokon keresztül érhetők el. Ha az IBS be van építve a fedélzeti telematikai rendszerbe, akkor egy teljes járműpark akkumulátorának állapotát nyomon követheti. Ez lehetővé teszi a karbantartás tervezését és a leállások elkerülését.

Forvia Hella IBS
Az IBS megbízhatóan és pontosan méri az akkumulátor feszültségét (fotó: hella.com)

Az érzékelő meghosszabbítja az akkumulátor élettartamát: a vezérlőegységen keresztül kapott adatokat használja fel, hogy megakadályozza a mélykisülést és optimális töltési feltételeket biztosítson. Ezenkívül az érzékelő a start-stop funkció engedélyezésével hozzájárul a CO2 -kibocsátás csökkentéséhez: Az automatikus start-stop rendszerhez IBS szükséges. Ebből a célból az IBS meghatározza, hogy az akkumulátor elegendő energiát tud-e biztosítani az újraindításhoz. Ha az akkumulátor kellőképpen fel van töltve, a start-stop rendszer szükség esetén automatikusan le- és újra bekapcsolja a motort.

Egy akkumulátoros felügyelet

A FORVIA HELLA olyan 24 V-os architektúrájú járművek igényeit elégíti ki, amelyek külön akkumulátor-felügyeletet igényelnek. A koncepció két intelligens 12 voltos akkumulátorérzékelőt (IBS) foglal magában, amelyek mindegyike egy 12 voltos akkumulátor felügyeletére szolgál. 
Egy könnyebb áramkörhöz feszültségszint-átalakító/leválasztó szükséges. Ennek az eszköznek kettős funkciója van: a vezérlőegység (ECU) másodlagos csomópontjaként és az intelligens akkumulátorérzékelők elsődleges csomópontjaként működik. A LIN jel nemcsak ismétlődik, hanem el is szigetelődik. Ez fenntartja a kommunikációt a járműben anélkül, hogy két különálló LIN-kábelre lenne szükség.

Több akkumulátor felügyelet

Egy másik lehetőség két 12 V-os akkumulátor felügyelete, amelyek egyidejűleg sorba vannak kapcsolva egyetlen IBS-sel. Az IBS az első akkumulátor negatív akkumulátorpólusához csatlakozik az akkumulátorbilincs segítségével. Mindkét akkumulátor pozitív akkumulátor pólusa egy-egy kábellel csatlakozik az IBS-hez, és a LIN interfész felel a felügyeleti vezérlőegységgel való kommunikációért. Az érzékelő garantálja az akkumulátor állapotának paramétereinek pontos mérését: feszültség, áramerősség és hőmérséklet.

Forrás: hella.com