A német Hidrogénhét alkalmából a Clean Energy Conversion (CEC) Haren GmbH meghívta a H2Agrar projekt valamennyi partnerét. A projektpartnerek a kapcsolódó energiatároló területén a politika, a tudomány és az ipar képviselőivel vitatták meg a hidrogén hasznosításának kilátásait. A Fendt két Fendt Helios hidrogénmeghajtású traktorral vesz részt a támogatott projektben.
A zöld hidrogén felhasználása és a karbonlábnyom csökkentése: A CO2 kibocsátás csökkentése a jelen és a jövő egyik legfontosabb feladata. Nyilvánvaló, hogy a mezőgazdaság jelentős mértékben hozzájárulhat ehhez. A H2Agrar projekt azt kutatja, hogy a hidrogén felhasználása megvalósítható-e a mezőgazdaságban, és ha igen, hogyan. Az NBank által finanszírozott projekt 2021 februárjában indult és három évig tartott. A Fendt Helios traktorok a projekt hivatalos lezárása után még egy ideig használatban lesznek a gazdaságokban.
A különböző ágazatokból mintegy 160 résztvevő utazott a CEC Haren GmbH energiatárolási területére, a németországi Harenbe. Olaf Lies, Alsó-Szászország gazdasági, építésügyi, közlekedési és digitalizációs minisztere már a projekt kezdetén is a helyszínen volt, és most megtekintette az elért eredményeket: „Ez a projekt a hidrogén felhasználásának zászlóshajója, és megmutatja az Emsland régióban rejlő lehetőségeket. Az emberek nem csak beszélnek, hanem meg is valósítják a dolgokat, méghozzá a sok akadály ellenére.”
Zöld hidrogén megújuló forrásokból
Két panelbeszélgetés során megvitatták a hidrogénfelhasználók előtt álló kihívásokat, legyen szó akár egy közepes méretű gyártó vállalatról, akár az európai vagy német szabályozásról, akár a mobilitásról. A hidrogén forrása is fontos szerepet játszott: a H2Agrar projektben a hidrogén előállításához szükséges zöld energiát egy 16 szélturbinával rendelkező közösségi szélerőműből nyerik. A CEC Haren GmbH telephelyén két speciálisan telepített, egyenként 1 MW teljesítményű elektrolízisberendezés naponta akár 900 kg hidrogént is előállít. Ugyanakkor a helyszínen két akkumulátortároló egység található, amelyek összesen 4 MWh kapacitással rendelkeznek az elektromos energia pufferelésére. A Harenben előállított hidrogént a helyi földgázhálózatba táplálják be, és az újonnan épített hidrogéntöltő állomásra szállítják. Van egy zöld töltőpark is teherautók és személygépkocsik számára, töltőállomásonként 480 kW töltési kapacitással.
A Fendt Helios
A DLG díjnyertes projekt keretében a Fendt Helios traktor két prototípusát használják. Mindkettő öt darab, egyenként 4,2 kg kapacitású hidrogéntartállyal van felszerelve. A sűrített hidrogént minden tartályban 700 bar nyomáson tárolják a traktor tetején. Egy 100 kW-os üzemanyagcella ezt használja fel elektromos energia előállítására. Az üzemanyagcella és egy 25 kWh kapacitású akkumulátor pufferraktárként ellátja a 100 kW folyamatos teljesítményű elektromos motort és a villamosított segédfogyasztókat. A traktorok csak megfelelő infrastruktúra mellett használhatók. A vontatók a speciális hidrogéntöltő állomáson egy speciálisan meghatározott tankolási protokoll szerint legfeljebb 21 kg hidrogént tankolnak.
„A Fendt Helios minden olyan munkát elvégez a gazdaságokban, amelyet egy hasonló teljesítményű, dízelmotorral felszerelt traktornak kellene elvégeznie. Különböző paramétereket vizsgálunk, például a traktor teljesítményigényét és energiafogyasztását a különböző feladatokhoz, valamint az infrastrukturális követelményeket, például a töltőállomást” – mondta Dr. Benno Pichlmaier, az AGCO globális kutatási és fejlett műszaki igazgatója. „Az első értékelések azt mutatják, hogy a traktor egy hidrogéntöltéssel körülbelül 5-8 óra üzemidőt ér el, az alkalmazástól függően. A Fendt Helios idén először fog futni a betakarítás során. Ott további betekintést nyerhetünk abba, hogy a hidrogénes traktorok hogyan illeszkednek a Fendt Tiszta Energia Stratégiánk fenntartható hajtásmegoldásaiba az akkumulátoros-elektromos gépek és a HVO üzemanyaggal működő dízelmotorok mellett.”
A Hidrogénhét 2024-ről
Idén a német Hidrogénhét június 15. és 23. között zajlott. Ez egy rendezvénysorozat, amelynek középpontjában a hidrogén különböző formái és felhasználási lehetőségei állnak. A tematikus hetet összesen hatodik alkalommal rendezték meg, és az elmúlt két évben országszerte is. A fővédnök Andreas Rimkus, az SPD parlamenti frakciójának hidrogénügyi biztosa. A kampányhét keretében a közlekedés és mobilitás, a hidrogén előállítása, tárolása és infrastruktúrája témakörökben tájékoztató rendezvényeket, valamint a kapcsolódó vitafórumokat tartanak.
A H2Agrar projektről
A H2Agrar és a Green H2 Hub-Haren közös projekt keretében Alsó-Szászország tartomány finanszírozza a hidrogéninfrastruktúra fejlesztését az emslandi modellrégióban. A zöld hidrogént egy helyi közösségi szélerőműből származó zöld energiával állítják elő. Ezt elsősorban a mobilitási ágazatban és a mezőgazdaságban kívánják felhasználni. Ennek érdekében saját töltőállomásparkkal rendelkező infrastruktúrát hoznak létre az alternatív üzemanyagok, például a hidrogén számára, valamint e-töltőállomásokat. Az AGCO/Fendt a CEC Haren GmbH & Co KG-vel, a Röchling Engineering Plastics SE & Co KG-vel, a Braunschweigi Műszaki Egyetemmel és az Emden/Leer Műszaki Egyetemmel együtt dolgozik a projekten.