Nem szerepelt a minap lezárult nagy agrárexpó fősodrában, de egy roppant fontos problémakörre hívta fel a figyelmet egy munkavédelmi szakmérnök előadása, amely arról szólt: mik a fő problémák, és miket lehetne tenni a mezőgazdasági járművekre vonatkozó műszaki és közigazgatási követelmények dzsungelében.
Eligazítók nélkül
Dikán András szakmérnök beszédes című előadása (Mezőgazdasági járművek a paragrafusok útvesztőiben) szerint sem a gyártók vagy az importőrök, sem a gépkereskedők, de forgalmazók és maguk az üzemeltetők, továbbá a hatóságok sincsenek mindig tisztában a technikákra vonatkozó biztonsági előírásokkal. Miközben a karbantartás, az üzemeltetés műszaki ismereteivel sokat foglalkozunk, a működésbeli megfelelőségre kevesebb figyelem hárul – Dikán András szerint azért, mert a szabályzók közti eligazodás még az ágazati szakembernek is feladják a leckét. A szakmérnök emlékeztetett rá, hogy régebben működtek olyan intézetek, amelyeknek feladatkörük része volt az ágazat gépeinek (mezőgazdaság, erdészet) munka- és közlekedésbiztonságával, vizsgálatával foglalkozni, de ezek azóta megszűntek.
Do you speak…?
Dikán András szerint az előforduló hiányosságok adódnak fordítási, nyelvtani hibák, értelmezések, többféleképpen értelmezhető, egymással ellentétes megfogalmazások, de akár egyszerű elírásból, az uniós és a nemzeti jogszabályok összehangolásának pontatlanságából.
A szakember szerint különösen fontos a járműfajta, a járműtípus, és a járműkategória fogalmainak pontos meghatározása a jogszabályokban – ugyanis ezekre is adódnak ellentmondásos példák. Dikán András ugyanakkor ismét utalt rá, hogy elengedhetetlen szükség volna olyan szakemberek foglalkoztatására vagy intézmények, szervezetek létesítésére, működtetésére, amelyek a mezőgazdasági és erdészeti gépek munka- és közlekedésbiztonságával foglalkoznak. Emellett sürgette azt is, hogy a szabályozás egyszerűbbé, könnyebbé tételével is egyszerűsítsék, segítsék nemcsak a gyártó, a forgalmazók dolgát, hanem az üzemeltetőkét, illetve a jogalkalmazó hatóságok munkáját is.