Mire figyeljünk az első függesztés és TLT kiválasztásánál

Írta: GÉPmax-2025/V. lapszám cikke - 2025 október 25.

Egy korszerű traktor ma már nemcsak vonóerőforrás, hanem műveletösszevonást biztosító, sokrétű munkagép-hordozó rendszer is. Ennek fontos eleme az első függesztés és az első TLT, amelyek a hetvenes években jelentek meg, majd a kilencvenes-kétezres években terjedtek el igazán széles körben Európában, a 2010-es évekre pedig számos típusnál gyári opcióként váltak hozzáférhetővé. A kettős – első és hátsó – munkagép-hordozás célja világos: egy menetben két művelet elvégzése, a gép kihasználtságának növelése, a fordulók és a taposási kár csökkentése. A gyakorlati hasznok azonban csak akkor érvényesülnek, ha a rendszer kiválasztásánál nem csupán az emelési kapacitás számát, hanem a teljes szerkezeti és üzemeltetési összefüggést vizsgáljuk.

Az első függesztés alapfeladata a frontfüggesztett munkagép felvétele, pozicionálása és szállítási helyzetbe emelése, munkahelyzetbe süllyesztése. A vezérlés általában a traktor hidraulikus elosztóin keresztül a fülkéből történik, de a kényelmet szolgálják a homlokfalon elhelyezett kiegészítő kapcsolók is. Bár ez a leírás egyszerűnek tűnik, a részletek döntik el, mennyire lesz használható és tartós a rendszer. A frontfüggesztésre szerelhető eszközök köre széles: a legegyszerűbb tömbsúlyon, első tartályon vagy magtartályon át a különféle talajművelő elemekig, hengerig, siló- vagy hótolólapig, sőt első ekéig terjed. A választék sokfélesége miatt a csatlakozási pontok, a hárompont-geometria és a kiegészítő csomagok minősége alapvető.

HIDRAULIKUS IGÉNYEK

A hidraulikai opciók közül első helyen említendők a frontoldali hidraulikus csatlakozók. Ezek a traktor elosztóira kötve a frontmunkagépek működtetését (például szárnyak felcsukása, munkahengerek működtetése) teszik lehetővé. Nagy olajigényű hidromotoros hajtású eszközöknél külön visszafolyó ágra van szükség, amely a rendszer olajmelegedésének mérséklésével és az ellenállások csökkentésével növeli az üzembiztonságot. Gyakorlati megoldás a párhuzamos csatlakoztatókészlet: ez a frontkört úgy köti a hátsó elosztókhoz, hogy a frontkör tétlenségekor a hátsó hidraulikakör szabadon rendelkezésre álljon egy másik szerszám számára. Ezek az apró, de lényeges részletek sokszor a napi használhatóságot döntően befolyásolják.

Deutz Fahr traktor
A választék sokfélesége miatt a csatlakozási pontok, a hárompont-geometria és a kiegészítő csomagok minősége alapvető

LENGÉSCSILLAPÍTÁS, ELEKTRONIKA, VEZÉRLÉS

A frontfüggesztett munkagép elektromos ellátásának biztosítása ma már magától értetődő elvárás. A frontoldali elektromos csatlakozók és kábelkötegek megléte a munkalámpáktól a szenzorokig sok mindent kiszolgálnak, és megkönnyítik a precíziós kiegészítők integrációját. Frontkasza üzemeltetésekor a vágási magasság finombeállítását segíthetik a láncrögzítő horgok, amelyekkel a felfüggesztési geometria stabilan reprodukálható.

Közutakon történő szállításnál jó szolgálatot tesz a függesztés-lengéscsillapítás: ez a megoldás csökkenti a csapásokból eredő dinamikus terhelést, javítja a vezetői komfortot, és kíméli a szerkezetet és a traktor vázát egyaránt. A tömegelosztás kezelése sem mellékes: a frontfüggesztéshez illeszthető súlytartó olyan megoldás, amely a traktor orrán elhelyezett súlyok kulturált és biztonságos rögzítését teszi lehetővé. Külön említést érdemel az elektronikus szabályzás. A korszerű vezérlők nemcsak helyzet- és erőszabályozást biztosíthatnak, hanem bizonyos rendszerek képesek a csúszási arány vagy a kívánt tömegeloszlás alapján dinamikusan beállítani a frontfüggesztés terhelését.

Zuidberg frontfüggesztés
Számos gyártó kínál típusspecifikus készleteket a nagy traktormárkákhoz

Ennek előnye laza talajon vagy nagy munkasebességnél mutatkozik meg, amikor a nyomásviszonyok és a tapadás menedzselése közvetlen hatással van a vonóerőre és az üzemanyag-fogyasztásra. A gyakorlat mégis azt mutatja, hogy a frontfüggesztés alkalmasságát nem elsősorban a névleges emelési kapacitás száma határozza meg, hanem a keret, az alsó függesztőkarok és – intenzív tolt üzemhez – a tolórúd- vagy nyomórúd-megerősítések kialakítása. Silótömörítővel, tolólappal vagy a kultivátorkapás talajművelő, illetve növényápolóeszközzel végzett munka során komoly nyomóerők ébrednek; ezek felvételére a szerkezet egészének kell alkalmasnak lennie.

Művelet kapcsolás
A kettős – első és hátsó – munkagéphordozás célja világos: egy menetben két művelet elvégzése, a gép kihasználtságának növelése

NEM MINDEGY MERRE ÉS MENNYIVEL

A mellső TLT (teljesítményleadó tengely) a frontfüggesztésre csatlakoztatott hajtott munkagépek meghajtását biztosítja. Tipikus felhasználások: szárzúzók, kaszák, hómarók, rotációs talajművelők. A front-TLT rendszer kulcseleme a hajtómű, amely a kuplungpakettet, fogaskerekeket és tengelyeket tartalmazza; ehhez kapcsolódik a motor főtengelyéről vagy ékszíjtárcsáról hajtó kardánelem, a rezgéscsillapító elem, valamint a fülkéből vezérelhető elektronika. Ezek együttese határozza meg, hogy a rendszer mennyire bírja a tartós, nagy nyomatékigényű hajtásokat, különösen olyan eszközöknél, mint a nagy teljesítményű hómaró vagy szárzúzó. A hajtóművek minősége, a kuplungpakett teherbírása és hőelvezetése a tartósság elsődleges feltétele. A gyártói kínálatban több fordulatszám- és forgásirány-változat is előfordul. A gyakori opciók között találunk 1000 f/perc fordulatú, hatbordás kivitelt, amely homloknézetből balos forgásirányú lehet, legfeljebb mintegy 170 lóerőnyi teljesítmény átvitelére méretezve. Jobbos forgásirányhoz 540 f/perc fordulat és hatbordás kihajtás társulhat, hozzávetőleg 90 lóerőig. Elérhető továbbá 1000 f/perc, 21 bordás, jobbos forgásirányú változat, nagyjából 180 lóerőig. A házméret és a fokozatok száma (két-, három- vagy négyfokozatú hajtómű) a traktor méretéhez, a teljesítménytartományhoz és a beépítési hely korlátaihoz igazítható. E műszaki paraméterek megértése segít abban, hogy a frontoldali TLT-t valóban a feladathoz és a traktorhoz illesszük.

Case IH Magnum traktor
Elektromos és ISOBUS csatlakozással, TLT-hajtással, kettős hidraulikakörrel szerelt frontfüggesztés

AZ EGYIK LEGFONTOSABBAZ IGÉNYBEVÉTELEK ARÁNYA

A kiválasztás folyamata a gyakorlatban az erőgép gazdaságban végzett feladataiból és azok arányából indul ki. Ha a frontfüggesztésen túlnyomórészt tömbsúlyt vagy tartályt hordunk, akkor egy standard, központi terhelésre optimalizált függesztés is megfelelhet. Ha azonban oldalra tolt terhelésekkel vagy nagy dinamikus igénybevétellel járó eszközökkel dolgozunk, akkor „prémium” felépítésű, az aszimmetrikus terhelést és a csavaró igénybevételeket is jól tűrő rendszerre van szükség. Intenzív, tolóüzemű alkalmazásoknál – silózás, földtolás, száraprítóhenger –a „heavy duty” kategória, megerősített karokkal és esetenként nyomórúd- vagy kiegészítő kereterősítéssel a célszerű. A képességek mérlegelésekor tartsuk szem előtt: a frontfüggesztés „hasznos teherbírása” nemcsak az emelőhenger(ek) erején, hanem a teljes váz merevségén és a kötési pontok geometriáján múlik.

Frontfüggesztés
Kettős körrel, TLT-hajtással szerelt frontfüggesztés

ILLESZKEDJEN AZ ERŐGÉP RENDSZERÉBE

A rendszerintegráció ugyancsak kulcs. A traktor hidraulika- és elektromos hálózatába illesztett frontcsatlakozók egyszerűsítik a fel- és lekapcsolást, a munka közbeni beállításokat és a hibaelhárítást. A visszafolyó ág és a megfelelő keresztmetszetű tömlők a hidromotoros eszközök tartós üzemét biztosítják, míg az elektronikus vezérlők a megismételhetőséget és az emberi hiba esélyének csökkentését szolgálják. A karbantartási hozzáférés – zsírzópontok, hajtómű olajszint-ellenőrzés, kardánvédők állapota – szintén legyen a döntési szempontok között, mert a frontoldalon gyakran szűkösebb a hely, mint a hátsó hárompontos térben.

Landini traktor
A frontfüggesztés megléte miatt nem kell lemondani a traktor táskasúllyairól, elég csak egy hárompont súlytartó keretet közbeiktatni

BESZERZÉS

Számos gyártó kínál típus-specifikus készleteket a nagy traktormárkákhoz, és előfordul, hogy az első függesztést gyári együttműködésben fejlesztik a traktorhoz optimalizált rögzítési pontokkal és szoftveres integrációval. A felhasználó szempontjából ez a kompatibilitás és a beépítési minőség garanciáját adhatja, különösen nagyobb teljesítményű traktoroknál és összetettebb frontmunkagépek esetén. Ugyanakkor a helyes specifikációhoz továbbra is a konkrét feladatlistából kell kiindulni, kiegészítve a traktor homlokterhelési határértékeivel, a gumiabroncsok teherbírásával és a közúti előírásokkal (tömeg- és szélességhatárok, világítás, láthatóság). Az első függesztés és az első TLT a traktor valódi sokoldalúságának záloga, de csak akkor, ha a kiválasztás során rendszerszemléletet alkalmazunk. A hidraulikai és elektromos csatlakozások, a lengéscsillapítás és a súlykezelés kényelmi elemei mellett a szerkezeti szilárdság és a hajtómű tartóssága a két legfontosabb mérnöki kérdés.

Fendt traktor
A gyakorlat azt mutatja, hogy a frontfüggesztés alkalmasságát nem elsősorban a névleges emelési kapacitás száma határozza meg

A frontoldalon végzett munka gyakran nem „könnyített” üzem – a tolólap, a szárzúzó vagy a hómaró valós, tartós terhelést ad a szerkezetre és a hajtásra. A döntést ezért az emelési táblázat és a TLT-fordulatszámok összevetése helyett egy tágabb checklista segíti: feladatprofil; traktor tömegeloszlása; szerkezeti megerősítések; hidraulika-folyamatok és visszafolyó ág; elektromos integráció; csillapítás és közúti komfort; karbantartási hozzáférés; TLT-hajtómű paraméterei és hőterhelése; kompatibilitás és beépítési készlet. Az így kiválasztott, a géphez és a munkához illesztett frontfüggesztés-front TLT páros komoly hatásfokjavulást és időmegtakarítást hozhat a növénytermesztés és a telepi munkák számos műveletében.

Farkas Imre (A fotók a szerző felvételei)


GÉPmax Tudástár: Első függesztés és TLT – A frontfüggesztés és TLT kiválasztásánál nemcsak az emelési kapacitás, hanem a szerkezeti megerősítés, a hidraulika, az elektronika és a hajtómű tartóssága is döntő tényező a hatékony mezőgazdasági munkavégzéshez.

▼Hirdetés

▼Hirdetés

GÉPmax
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.