Az amerikai mezőgazdasági területeken hétköznapi látványnak számítanak a tápanyag-visszapótlást végző három-, illetve négykerekű, flotációs abroncsokon guruló eszközhordozók. A mellső egykerék-kormányzású, hátsó hajtott merev tengellyel szerelt eszközhordozók szegmensének sokáig az egyik legelterjedtebb és közel fél évszázados múlttal rendelkező képviselője volt a TerraGator eszközhordozó applikátor széria. Bő négy éve bemutattuk a háromkerekű változatokat, így most a kéttengelyes, négykerekű TG8400 modell kerül reflektorfénybe.
A GYÁRTÓRÓL
Az Ag-Chem Equipment Company, Inc.-t 1963-ban alapították speciális permetezőberendezések forgalmazására. A vállalat 1967-ben válaszúthoz érkezett, amikor fő szállítója saját kézbe vette termékei forgalmazását. Az Ag-Chem alapítója, Al McQuinn a kényszerű profilváltás során disztribúciós vállalatát gyártóüzemmé alakította. Az Ag-Chem 1968-ban gyártotta első jelentős termékét, egy vontatott folyékonytápanyag-kijuttató és permetezőgépet, majd egy évvel később bemutatta első önjáró permetezőjét, az Ag-Gatort.
A profilváltás sikeres volt: 1968-hoz képest 70%-kal, majd 1970-ben további 55%-kal nőtt az értékesítés. A társaság második évtizedének kezdetét egy másik új termékkel, a TerraGator bemutatásával indította. Ez a modell a vállalat későbbi fő termékvonalának számító termékskála előfutára lett. Üzembővítéssel több mint kétszeresére növelték a minnesotai, jacksoni gyár méretét.

Az 1974-es árbevétel az előző évi majdnem duplája volt, és a cég növekedése a ’70-es évek közepére tovább gyorsult. Az első nagy külföldi értékesítés a Szovjetunió felé 1980-ban történt. 1987-ben a vállalat áthelyezte és konszolidálta termelését Jacksonban, valamint bezárta Salinasban, Kansasban található üzemét (Rickel Manufacturing).
A ’90-es években az Ag-Chem a fő termékvonalban vezető helyen kívánt maradni, ezért új és erőteljesebb TerraGator modelleket vezetett be, valamint növelte gyártási kapacitását. Az értékesítési terület bővítése érdekében ügyfélszolgálati irodákat nyitott az USA-ban és Kanadában. 1994-ben az Ag-Chem együttműködést jelentett be az Unisys Corp. elektronikus rendszerek divíziójával egy navigációs rendszer fejlesztésére, amely helyspecifikus kémiai alkalmazási technológiát tett lehetővé.

A nemzetközi értékesítés, elsősorban a holland exportnak köszönhetően, 97%-kal nőtt. 2001-ben a céget megvásárolta az AGCO Corporation, amely szilárd alapot biztosított az önjáró alkalmazások piacán a nagy berendezésgyártók között.
TG-FEJLŐDÉSTÖRTÉNET
A TerraGatorok az elmúlt 20 évben konstrukció szempontból alig változtak. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy nem fejlesztették a gépeket, de alapvetően a költségtakarékosabb üzemeltetésre és az ergonómia fokozására fókuszáltak.
Erőforrás tekintetében is hoztak változásokat a különböző generációk. Az 1998–2006 között gyártott szériáknál John Deere dízelmotor szolgáltatta a meghajtást. A 2007-től érkezett következő generációban már Caterpillar dízelmotor szolgált erőforrásul. A következő jelentős mérföldkő a motorok tekintetében 2011 volt, amikor a szériát gyártó AGCO Corp már a saját gyártású, 8,4 literes, hanthengeres AGCOPower (Sisu) motorjait építette be. Az erőátvitel szempontjából, mint ahogy sok más amerikai önjáró gépnél, az Ag-Chem-es időszakban még itt is a PowerShift erőátvitel hódított Funk, Fuller, majd Caterpillar váltókkal.
A mérföldkő szintén 2011 volt, amióta már fokozatmentes AGCO CVT váltó gondoskodik a finom sebességváltoztatásról és az állandó sebességtartásról. A vezetőfülkék ergonómiáját fokozatosan növelték, és főleg az elmúlt évtizedben már számos kezelőszervben és fülkeberendezésben osztoznak a velük közös gyárban készülő gumihevederes traktorokkal.

MOTOR
A TG8400B „szívét” az AGCO Power AP84-4, 8,4 literes, 6 hengeres motor adja, amely 365 lóerő (272 kW) teljesítményre képes 2100 fordulat/perc sebességnél, míg csúcsteljesítménye eléri a 393 lóerőt (293 kW) 1900 fordulat/percnél. Az 1600 Nm nyomatékkal a motor alacsony fordulatszám mellett is kiemelkedően hatékony. A motor megfelel a Tier 4 Final emissziós szabványoknak; az innovatív elektronikus motorvezérlés, illetve a kettős turbótöltés, valamint a szelektív katalitikus redukció (SCR), a hűtött kipufogógáz-visszavezetés (cEGR) alkalmazásával biztosítja az üzemanyag-hatékonyságot és a tisztább működést. A gép üzemanyagtartálya 625 liter kapacitású, míg a DEF-tartály 56,8 liter adalékot képes befogadni.
HAJTÁSLÁNC
A gép Continuously Variable Transmission (CVT) hajtáslánccal működik, amely fokozatmentes sebességállítást tesz lehetővé. Az AGCO ML-260 fokozatmentes váltó (CVT) finom gyorsítást és pontos sebességbeállítást tesz lehetővé. A CVT csökkenti a kopást, maximalizálja a nyomatékátvitelt, és egyenletes, rántásmentes kapcsolást és működést biztosít. A TG8400 akár 68 km/h sebességgel is képes haladni.

VÁZSZERKEZET
Az 5,1 méteres tengelytávolságú TG8400 vázát kifejezetten nehéz terepviszonyokhoz tervezték. Maga az eszközhordozó alapgép egy létrarendszerű masszív vázszerkezetre épül, amelynek hossztartópárja kereszttartókkal van összekapcsolva. A dupla C-profilú váz 7733,76 kg/cm2 szakítószilárdsággal rendelkezik, amely csökkenti a csavarodási stresszt, és elősegíti a talajegyenetlenségek kiegyenlítését.
FUTÓMŰVEK
A 19 tonna teherírású, nagy nyomatékátvitelre képes öntött hídházas, AxleTech hátsó tengely laprugós felfüggesztéssel van rögzítve a létravázhoz. A széles nyomtávú mellső tengely és a nagy teherbírású rugók biztosítják a stabilitást és a kényelmet még nehéz körülmények között is. A hátsó tengely pneumatikus rendszerű dobfékekkel van ellátva, amelyek automatikus után- állítással rendelkeznek.
A jármű első tengelyének kormányműve dinamikus terhelésérzékeléssel rendelkezik. A dinamikus terhelésérzékelős kormányrendszer anti-kickback funkciója megakadályozza, hogy a hirtelen terhelésváltozások átkerüljenek a kormánykerékre. Ez sima kormányzást biztosít, amit akkor is lehet működtetni, ha elveszítené a hidrosztatikus működéshez ideális energiát.

FÜLKE ÉS ERGONÓMIA
A gép egyedülállóan kialakított hatoszlopos kabinja kimondottan a szóróeszközök üzemeltetési igényeihez igazodik. A nagyobb látótér érdekében megnövelték a fülke mellső szélvédőfelületét (5,4 négyzetméter teljes üvegfelület), és elektronikusan állítható tükrök, illetve hátsó kamera is rendelkezésre áll. Az automatikus klímaberendezéssel szerelt pozitív nyomású fülkében háromlépcsős szűrőrendszer tartja tisztán a levegőt, kiküszöbölve a por és a vegyi anyagok bejutását. A félaktív ülésfelfüggesztés csökkenti a vezetőre ható káros lengéseket. Az ergonomikus kezelőszervek, például az állítható kartámasz és joystick egyszerű, illetve kényelmes használatot biztosít, míg a különböző ülésopciók (például fűthető bőrülések) tovább fokozzák az operátor kényelmét. A jelenleg is futó TG8400 „C” generációnál az új kezelői felület felhasználóbarát érintőképernyővel és vezérlőkkel rendelkezik, hasonlóan a gyártói rokonságban készülő gumihevederes traktoroknál alkalmazotthoz.

FELÉPÍTMÉNYEK, TECHNOLÓGIAÉS TÁVVEZÉRLÉS
- A 6800 literes rozsdamentes acéltartály és a különféle szórókeretek (18 és 24 méter) precíz kijuttatást tesznek lehetővé. Megújult a folyékonykijuttató egység újratöltő-állomása, és 50%-kal megnövelték feltöltési képességét.
- Air Spreader nyitott, szabad áramlású, 8900 literes, egytartályos, pneumatikus rendszerű felépítmény, 21 méteres szórókerettel, amely egyféle szilárdtápanyag kijuttatására alkalmas.
- A 8,5 m3 tartálykapacitású AirMax Precision2™ és a 8200 literes tartálytérfogatú Soilection Twin Bin pneumatikus szórórendszer biztosítja többféle szilárd műtrágya egyenletes terítését.
- A 8,8 m3 tartálykapacitású AirMax Precision™ pneumatikus szórórendszer egyféle szilárd műtrágya kijuttatására alkalmas.
- New Leader L4000G4 röpítőtárcsás műtrágyaszóró-felépítmény, 10 200 literes befogadókapacitással.
A TG8400C az AgCommand rendszert használja, amely GPS-adatok alapján követi a gép helyzetét és teljesítményét. Opcionálisan elérhető AutoBoom™ és AccuBoom™ automatikus magasság- és szakaszvezérlés. Az opcionális Raven Viper 4 mezőgazdasági számítógép integrált vezérlése révén a rendszer különösen precíz kijuttatást kínál.
Farkas Imre