fbpx

TerraGator TG8400 – tápanyag-kijuttatás 3 helyett 4 keréken

Írta: GÉPmax-2025/I. lapszám cikke - 2025 február 09.

Az amerikai mezőgazdasági területeken hétköznapi látványnak számítanak a tápanyag-visszapótlást végző három-, illetve négykerekű, flotációs abroncsokon guruló eszközhordozók. A mellső egykerék-kormányzású, hátsó hajtott merev tengellyel szerelt eszközhordozók szegmensének sokáig az egyik legelterjedtebb és közel fél évszázados múlttal rendelkező képviselője volt a TerraGator eszközhordozó applikátor széria. Bő négy éve bemutattuk a háromkerekű változatokat, így most a kéttengelyes, négykerekű TG8400 modell kerül reflektorfénybe.

A GYÁRTÓRÓL

Az Ag-Chem Equipment Company, Inc.-t 1963-ban alapították speciális permetezőberendezések forgalmazására. A vállalat 1967-ben válaszúthoz érkezett, amikor fő szállítója saját kézbe vette termékei forgalmazását. Az Ag-Chem alapítója, Al McQuinn a kényszerű profilváltás során disztribúciós vállalatát gyártóüzemmé alakította. Az Ag-Chem 1968-ban gyártotta első jelentős termékét, egy vontatott folyékonytápanyag-kijuttató és permetezőgépet, majd egy évvel később bemutatta első önjáró permetezőjét, az Ag-Gatort.

A profilváltás sikeres volt: 1968-hoz képest 70%-kal, majd 1970-ben további 55%-kal nőtt az értékesítés. A társaság második évtizedének kezdetét egy másik új termékkel, a TerraGator bemutatásával indította. Ez a modell a vállalat későbbi fő termékvonalának számító termékskála előfutára lett. Üzembővítéssel több mint kétszeresére növelték a minnesotai, jacksoni gyár méretét.

Challenger TerraGator TG8400B
A vállalat későbbi fő termékvonalának számító termékskála előfutára lett

Az 1974-es árbevétel az előző évi majdnem duplája volt, és a cég növekedése a ’70-es évek közepére tovább gyorsult. Az első nagy külföldi értékesítés a Szovjetunió felé 1980-ban történt. 1987-ben a vállalat áthelyezte és konszolidálta termelését Jacksonban, valamint bezárta Salinasban, Kansasban található üzemét (Rickel Manufacturing).

A ’90-es években az Ag-Chem a fő termékvonalban vezető helyen kívánt maradni, ezért új és erőteljesebb TerraGator modelleket vezetett be, valamint növelte gyártási kapacitását. Az értékesítési terület bővítése érdekében ügyfélszolgálati irodákat nyitott az USA-ban és Kanadában. 1994-ben az Ag-Chem együttműködést jelentett be az Unisys Corp. elektronikus rendszerek divíziójával egy navigációs rendszer fejlesztésére, amely helyspecifikus kémiai alkalmazási technológiát tett lehetővé.

Challenger TerraGator TG8400B
A TerraGatorok az elmúlt 20 évben konstrukció szempontból alig változtak

A nemzetközi értékesítés, elsősorban a holland exportnak köszönhetően, 97%-kal nőtt. 2001-ben a céget megvásárolta az AGCO Corporation, amely szilárd alapot biztosított az önjáró alkalmazások piacán a nagy berendezésgyártók között.

TG-FEJLŐDÉSTÖRTÉNET

A TerraGatorok az elmúlt 20 évben konstrukció szempontból alig változtak. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy nem fejlesztették a gépeket, de alapvetően a költségtakarékosabb üzemeltetésre és az ergonómia fokozására fókuszáltak.

Erőforrás tekintetében is hoztak változásokat a különböző generációk. Az 1998–2006 között gyártott szériáknál John Deere dízelmotor szolgáltatta a meghajtást. A 2007-től érkezett következő generációban már Caterpillar dízelmotor szolgált erőforrásul. A következő jelentős mérföldkő a motorok tekintetében 2011 volt, amikor a szériát gyártó AGCO Corp már a saját gyártású, 8,4 literes, hanthengeres AGCOPower (Sisu) motorjait építette be. Az erőátvitel szempontjából, mint ahogy sok más amerikai önjáró gépnél, az Ag-Chem-es időszakban még itt is a PowerShift erőátvitel hódított Funk, Fuller, majd Caterpillar váltókkal.

A mérföldkő szintén 2011 volt, amióta már fokozatmentes AGCO CVT váltó gondoskodik a finom sebességváltoztatásról és az állandó sebességtartásról. A vezetőfülkék ergonómiáját fokozatosan növelték, és főleg az elmúlt évtizedben már számos kezelőszervben és fülkeberendezésben osztoznak a velük közös gyárban készülő gumihevederes traktorokkal.

Challenger TerraGator TG8400B
A következő jelentős mérföldkő a motorok tekintetében 2011 volt, amikor a szériát gyártó AGCO Corp már a saját gyártású motorjait építette be

MOTOR

A TG8400B „szívét” az AGCO Power AP84-4, 8,4 literes, 6 hengeres motor adja, amely 365 lóerő (272 kW) teljesítményre képes 2100 fordulat/perc sebességnél, míg csúcsteljesítménye eléri a 393 lóerőt (293 kW) 1900 fordulat/percnél. Az 1600 Nm nyomatékkal a motor alacsony fordulatszám mellett is kiemelkedően hatékony. A motor megfelel a Tier 4 Final emissziós szabványoknak; az innovatív elektronikus motorvezérlés, illetve a kettős turbótöltés, valamint a szelektív katalitikus redukció (SCR), a hűtött kipufogógáz-visszavezetés (cEGR) alkalmazásával biztosítja az üzemanyag-hatékonyságot és a tisztább működést. A gép üzemanyagtartálya 625 liter kapacitású, míg a DEF-tartály 56,8 liter adalékot képes befogadni.

HAJTÁSLÁNC

A gép Continuously Variable Transmission (CVT) hajtáslánccal működik, amely fokozatmentes sebességállítást tesz lehetővé. Az AGCO ML-260 fokozatmentes váltó (CVT) finom gyorsítást és pontos sebességbeállítást tesz lehetővé. A CVT csökkenti a kopást, maximalizálja a nyomatékátvitelt, és egyenletes, rántásmentes kapcsolást és működést biztosít. A TG8400 akár 68 km/h sebességgel is képes haladni.

Challenger TerraGator TG8400B
A TG8400 vázát kifejezetten nehéz terepviszonyokhoz tervezték

VÁZSZERKEZET

Az 5,1 méteres tengelytávolságú TG8400 vázát kifejezetten nehéz terepviszonyokhoz tervezték. Maga az eszközhordozó alapgép egy létrarendszerű masszív vázszerkezetre épül, amelynek hossztartópárja kereszttartókkal van összekapcsolva. A dupla C-profilú váz 7733,76 kg/cm2 szakítószilárdsággal rendelkezik, amely csökkenti a csavarodási stresszt, és elősegíti a talajegyenetlenségek kiegyenlítését.

FUTÓMŰVEK

A 19 tonna teherírású, nagy nyomatékátvitelre képes öntött hídházas, AxleTech hátsó tengely laprugós felfüggesztéssel van rögzítve a létravázhoz. A széles nyomtávú mellső tengely és a nagy teherbírású rugók biztosítják a stabilitást és a kényelmet még nehéz körülmények között is. A hátsó tengely pneumatikus rendszerű dobfékekkel van ellátva, amelyek automatikus után- állítással rendelkeznek.

A jármű első tengelyének kormányműve dinamikus terhelésérzékeléssel rendelkezik. A dinamikus terhelésérzékelős kormányrendszer anti-kickback funkciója megakadályozza, hogy a hirtelen terhelésváltozások átkerüljenek a kormánykerékre. Ez sima kormányzást biztosít, amit akkor is lehet működtetni, ha elveszítené a hidrosztatikus működéshez ideális energiát.

Challenger TerraGator TG8400B
A nagyobb látótér érdekében megnövelték a fülke mellső szélvédőfelületét

FÜLKE ÉS ERGONÓMIA

A gép egyedülállóan kialakított hatoszlopos kabinja kimondottan a szóróeszközök üzemeltetési igényeihez igazodik. A nagyobb látótér érdekében megnövelték a fülke mellső szélvédőfelületét (5,4 négyzetméter teljes üvegfelület), és elektronikusan állítható tükrök, illetve hátsó kamera is rendelkezésre áll. Az automatikus klímaberendezéssel szerelt pozitív nyomású fülkében háromlépcsős szűrőrendszer tartja tisztán a levegőt, kiküszöbölve a por és a vegyi anyagok bejutását. A félaktív ülésfelfüggesztés csökkenti a vezetőre ható káros lengéseket. Az ergonomikus kezelőszervek, például az állítható kartámasz és joystick egyszerű, illetve kényelmes használatot biztosít, míg a különböző ülésopciók (például fűthető bőrülések) tovább fokozzák az operátor kényelmét. A jelenleg is futó TG8400 „C” generációnál az új kezelői felület felhasználóbarát érintőképernyővel és vezérlőkkel rendelkezik, hasonlóan a gyártói rokonságban készülő gumihevederes traktoroknál alkalmazotthoz.

Challenger TerraGator TG8400B
­A 8,5 m3 tartálykapacitású AirMax Precision2™ felépítménnyel

FELÉPÍTMÉNYEK, TECHNOLÓGIAÉS TÁVVEZÉRLÉS

  • ­A 6800 literes rozsdamentes acéltartály és a különféle szórókeretek (18 és 24 méter) precíz kijuttatást tesznek lehetővé. Megújult a folyékonykijuttató egység újratöltő-állomása, és 50%-kal megnövelték feltöltési képességét.
  • ­Air Spreader nyitott, szabad áramlású, 8900 literes, egytartályos, pneumatikus rendszerű felépítmény, 21 méteres szórókerettel, amely egyféle szilárdtápanyag kijuttatására alkalmas.
  • ­A 8,5 m3 tartálykapacitású AirMax Precision2™ és a 8200 literes tartálytérfogatú Soilection Twin Bin pneumatikus szórórendszer biztosítja többféle szilárd műtrágya egyenletes terítését.
  • ­A 8,8 m3 tartálykapacitású AirMax Precision™ pneumatikus szórórendszer egyféle szilárd műtrágya kijuttatására alkalmas.
  • ­New Leader L4000G4 röpítőtárcsás műtrágyaszóró-felépítmény, 10 200 literes befogadókapacitással.

A TG8400C az AgCommand rendszert használja, amely GPS-adatok alapján követi a gép helyzetét és teljesítményét. Opcionálisan elérhető AutoBoom™ és AccuBoom™ automatikus magasság- és szakaszvezérlés. Az opcionális Raven Viper 4 mezőgazdasági számítógép integrált vezérlése révén a rendszer különösen precíz kijuttatást kínál.

Farkas Imre