Napjaink szigorú károsanyag-kibocsátási normáinak a teljesítéséhez a legtöbb gyártó az SCR-kipufogógáz-utókezelést használja. Az Euro IV károsanyag-kibocsátási szabvány követelményeinek bevezetésétől kezdve minden gyártó az SCR-technológián alapuló kipufogógáz-utókezelést, vagyis az AdBlue-technológiát alkalmazza. Így a legtöbb gazdaságban mindennapos téma az SCR.
Új gépek vásárlásakor nagy a bizonytalanság, hiszen a plusz érzékelők és az általában még összetettebb technológia jogosan veti fel a kérdést a rendszer megbízhatóságával kapcsolatban – különösen igaz ez a téli hidegekre. Fontos információ lehet ezzel kapcsolatban a karbamidoldat helyes kezelésének a módja is.
MENNYI FOGY BELŐLE?
Az AdBlue-fogyasztás a nitrogén-oxid-kibocsátástól és ezzel a fogyasztástól és a motorterheléstől függ. A tapasztalatok alapján az AdBlue-fogyasztás (a terhelés függvényében) a gázolajfogyasztás 3–5%-át teszi ki.
Az SCR-technológiás dízelmotorok külön AdBlue®-tartállyal rendelkeznek. Az AdBlue® forró kipufogógázba történő befecskendezésével kémiai reakció jön létre, amelynek hatására a víz elpárolog, a karbamid ammóniára bomlik. Az SCR-katalizátorban a nitrogén-oxidok (NOx) nagy része ártalmatlan nitrogéngázzá és vízpárává alakul át.
MILYEN A HELYES TÁROLÁS?
A tartályokat vagy tárolóedényeket lehetőleg ne érje közvetlen napsugárzás, és a tartály mindig legyen jól lezárva. Az optimális tárolási hőmérséklet 0–30 ̊C között van. A folyadék eltarthatósága kb. egy–másfél év, de ezt a konkrét oldatnál mindig megadja gyártója. Közvetlen napsugárzás, túl alacsony vagy magas tárolási hőmérséklet esetén az oldat már korábban bomlik. Az előírtnál nagyobb hőmérsékleten való tárolás maradandó károsodást okoz: a karbamid bomlik, és az ennek során keletkezett ammónia eltávozik. A visszamaradó karbamidoldat – nem AdBlue® – karbamidkoncentrációja kisebb lesz, mint amire az OBD-rendszereket felkészítették, így a használat során zavarok keletkeznek. A karbamidoldat általában -11 ̊C alatt fagy meg. Ha kiolvad, és hagyunk időt a homogenizálódásra – amihez rövid idő elegendő –, a minőség nem romlik.
KARBANTARTÁS ÉS UTÁNTÖLTÉS
A gépkocsikban vagy egyéb önjáró gépben a tartály, az adagoló, az érzékelők és az oxidációs szűrő megfelelő használat esetén szinte nem igényel karbantartást. Egyedül az AdBlue-szűrőket kell az adott gyártó előírásainak megfelelő üzemóránként, kilométerenként cserélni.
Az SCR-rendszerrel ellátott gépjárművek hang- és vizuális jelekkel figyelmeztetik a gépkezelőt az AdBlue-tartály kiürülése előtt. 5%-os töltöttségnél a motor megkezdi a teljesítmény leszabályozását. Általánosságban elmondható, hogy az AdBlue utántöltéséről is gondoskodni kell minden tankolásnál. Rendszerint van a műszerfalon vagy a fedélzeti számítógép monitorján egy kijelző, 10%-os töltöttségi szint alatt pedig ehhez még hangjelzéses figyelmeztetések is társulnak. A motor leállításakor az SCR-rendszer vezetékeiből kiürül a folyadék. Az AdBlue-tartályban található egy fűtőspirál, amelyet a motor hűtővize melegít fel. A bemelegedés idején a motor AdBlue nélkül, de cserébe teljes teljesítménnyel dolgozik.
TÖLTŐESZKÖZÖK
A veszprémi Bakonytruck Kft. bő egy évtizede foglalkozik az AdBlue adalékanyag és a hozzá kapcsolódó rendszerek, valamint kezelőberendezések és töltőállomások forgalmazásával. Az elosztásban, kiszolgálásban a veszprémi logisztikai központjuk, illetve a budapesti raktáruk segít. A Bakonytruck Kft. töltőeszközökkel is tud segíteni partnereinek, kezdve a 10–20 literes, kiöntőcsővel rendelkező kannáktól a 200 literes, kézi szivattyúval ellátott hordókon át a klasszikus 1000 literes IBC-tartályokig. Utóbbiak már elektromos szivattyúval vannak ellátva, ezáltal biztosítható a rendszer zártsága. Akár mérőórával, pisztollyal is felszerelhetők, de az a legbiztosabb és legkorszerűbb megoldás, ha a gazdálkodók beszereznek egy töltőállomást. Idehaza a 3 és 5 köbméteres változatok a legelterjedtebbek; ezeknél a tartály mellett kiszolgálóberendezés, szivattyú, mérőóra, pisztoly, tömlő, opcióként pedig fűtés található a szekrényben. A legmagasabb szintet a rendszer automatizálása jelenti, ebben az esetben már nyilván tudják tartani személyre, eszközre, időpontra a tankolást, és a rendszer internetes elérhetősége is biztosított. Ennek további előnye, hogy használatával mellőzhető a kezelőszemélyzet.
A Bakonytruck Kft. az olasz Piusi termékeit ajánlja, illetve a – szintén olasz – Adam Pumps szivattyúi, átfolyásmérői, szűrői és más eszközei is megtalálhatók a kínálatában. Olyan megoldás is elképzelhető, hogy a szivattyút az IBC oldalára akasztják fel, de a tartály mérőeszközzel, automata pisztollyal és igény szerinti tömlővel is ellátható. A digitális óra méri, hogy ki mennyit tankolt. Az is megoldható, hogy a táblákon dolgozó traktoroknak, betakarítógépeknek ne kelljen lejönniük a tankolás miatt: erre valók ugyanis a mobil töltőállomások. Akkumulátorról megtáplálva (12 vagy 24 voltról működtetve) lehet őket használni, és leggyakrabban a 400 literes változatot szokták megvásárolni belőlük. A gázolajtartály mellé ez is felhelyezhető egy kis furgonra, és közvetlenül a mezőgazdasági gép mellé lehet vele állni. A kombájnoknak gyakran olyan magasan van a betöltőnyílásuk, hogy oda csak szivattyúval, pisztollyal lehet feljuttatni az anyagot. A Bakonytruck Kft. saját tervezésű töltőállomásokat is forgalmaz, igény szerinti térfogatban és formában, a vevő által kért eszközökkel felszerelve. Chipkártyás leolvasással indítható automata rendszereket is kínálnak, amelyek folyamatosan gyűjtik az adatokat a járműkezelőkről, a tankolt mennyiségről, az időpontról és más szükséges információkról. Ezek a csúcskategóriás berendezések elsősorban a nagyobb felhasználóknak ajánlottak.