Frontrakodók

Piaci áttekintés | Mezőgazdasági kerekes rakodók

A gumikerekes rakodógépek nemcsak az építőiparban találhatók meg, hanem más ágazatokban is, méghozzá minden elképzelhető méretben. Ebben a piaci áttekintésben kifejezetten azokkal a mezőgazdasági kerekes rakodókkal foglalkozunk, amelyeknek több mint 3,5 tonna az üzemtömegük.


PROFI EMELŐ: a kerekes rakodókra jellemző az erős szerkezet, a magas emelési kapacitás és a széleskörű használhatóság

Az ágazatoktól függetlenül a kerekes rakodógépeket nemcsak az építőiparban használják, hanem a mezőgazdaságban is egyre népszerűbbé válnak, ezt bizonyítják a növekvő eladások. Ez egy sokoldalú eszköz, és a nagy piacnak köszönhetően minden üzemmérethez található megfelelő modell. A gazdálkodás fő tevékenységétől függően az alkalmazás nagyon eltérő lehet.


TELESZKÓPOS KAR: egyes gazdaságokban nem elegendő a gyakorlatban általánosan használt gém, egyes gyártók kombinálták a teleszkópos rakodógépeket és a kerekes rakodókat

A legelterjedtebb feladatok közé tartozik a takarmánykeverő kocsik és a biogázüzemek feltöltése, a betakarítási logisztika a gazdasági udvarban/a szántóföldön és végül, de nem utolsósorban a felaprított termények szétterítése és tömörítése a silón. A jelenlegi piaci áttekintésben bemutatott rakodók széles spektrumon találhatók, a 3,5 tonna és körülbelül 20 tonna üzemtömeg közötti tartományban mozognak. A még nagyobb tömegű kategóriába tartozó gumikerekes rakodók tisztán mezőgazdasági célokra már egyáltalán nem játszanak szerepet. A piac a mezőgazdasági ágazatra szakosodott gyártók széles választékát kínálja. Ezek közé tartozik a New Holland, a JCB, a Kramer, a Schäffer és a Weidemann, valamint a Claas Liebherr alapgépekkel. Ezenkívül az építőipari gépek szektorából is figyelembe vesszük azokat a kerekes rakodógépeket, amelyeket elsősorban építési vagy más hasonló területre terveztek, de pl. használt vagy rövid távú bérbeadó gépként az agrárgazdaságban is feltűnnek. Az egyes gyártókról és a műszaki megoldásokról további részleteket tudhatnak meg cikkünkből és a hozzá kapcsolódó táblázatból.

MEGKÜLÖNBÖZTETŐ TULAJDONSÁGOK

Elméletileg az építőiparból származó kerekes rakodó ugyanolyan jól működik egy gazdaságban – de csak elméletben. Az egyik legszembetűnőbb különbség a gumiabroncs, amelyet például a silókon való használatra megfelelően módosítani kell. A gumikerekes rakodók általában EM-gumiabroncsokkal (Earth Mover Tire Molds = földmunkagép) rendelkeznek, kisebb bordákkal, a mezőgazdasági gépek viszont a céljuknak megfelelően nagy futófelületű abroncsokkal vannak ellátva, amelyek hasonlítanak az AS-traktorgumikhoz.


A nagy kanáltérfogattal rendelkező nagykerekes rakodók biztosítják a rakomány gyors átrakását – az újrafeldolgozásra kerülő anyagok esetében is


Az erdészetben igény van a manőverezhetőségre és a robusztus felépítésre – egyébként rönkfogó villák is kaphatók a farönkök halomba rakásához


A mezőgazdasági kerekes rakodóknak kötelező a munka a silón, segítségükkel optimális a szilázs elterítése és a tömörítés


A vezetőfülkéből nyíló jó kilátásnak és a törzscsukló biztosította jó manőverezhetőségnek köszönhetően a bálák kazalba rakása gyerekjáték

Az építőiparban és a mezőgazdaságban használt kerekes rakodók azonban az alkatrészek tervezése és kivitelezése területén is eltérhetnek egymástól. Az építőipari gépeken gyakran erősebbek a teherhordó szerkezeti elemek, mivel ezeket egész évben folyamatosan nem kevés terhelés éri. Mindazonáltal a mezőgazdasági járműveknél sem másodrendű a gémszerkezet, a tengelyek és a csapágyak. A szerkezeti kialakításokon túl az értékesítési hálózatban mutatkozik jelentős különbség. A mezőgazdasági szektorra szakosodott gyártók rakodógépei a helyi mezőgazdasági gépkereskedők kínálatában találhatók meg.

Az építőipari szektor kerekes rakodói ott ritkán szerepelnek a listán. Ha egy gazdálkodó úgy dönt, hogy egy építőipari gépgyártó kerekes rakodógépét szeretné megvásárolni, akkor nem szabad elfelejtenie, hogy az építőipari gépforgalmazók nem ismerik a betakarítási időszakot, és elérhetőségük a munkanapokra korlátozódik. Ezzel szemben a mezőgazdasági gépek kereskedői a változó nyitvatartási idővel a stresszes kampányokban, pl. a kukorica betakarításánál, plusz szolgáltatást nyújtanak, és problémák felmerülésekor gyorsabban tudnak reagálni. Ezt az értékesítési stratégiát használja a Liebherr/Claas. A CNH-csoport esetében a Case Construction típusú gépek inkább az építőiparra korlátozódnak; a New Holland gépek azonban egyértelműen mezőgazdasági célokat szolgálnak.

MEGHAJTÁS & HIDRAULIKA

Aki sokat akar emelni, annak sok teljesítményre van szüksége. A 3,5 t feletti üzemtömegű kerekes rakodóknál általában 4 vagy 6 hengeres motorok találhatók. A saját gyártmányú motorral nem rendelkező gyártók számára elsősorban pl. a Cummins, a Deutz, a Perkins vagy a Yanmar szállít motorokat, hogy csak néhányat említsünk. A Caterpillar, a CNH, a JCB, a Kubota vagy a Liebherr rakodógépei főként saját gyártású motorokat használnak. A teljesítménytartomány a legkisebb, 45 lóerős Schäffer 2345 modelltől a legnagyobb, 282 lóerős JCB 457 modellig terjed.


A Kramer az egyetlen gyártó, amely kizárólag az összkerékkormányzásra támaszkodik. A Claas Torion Sinus modellek törzscsuklóval és hátsókerék-kormányzással rendelkeznek


A kiegészítő hidraulikakörök lehetővé teszik a markolókanalak használatát a takarmányozáshoz és adagoláshoz


A munkaeszközök termékválasztéka az egyszerű kanalaktól a markoló adaptereken át a seprőgépekig terjed


A gabonaraktárakban gyakran hosszabb tolószerszámokra van szükség

A meghajtás a kisebb kerekes rakodóosztályoknál 2 sebességfokozattal/menettartománnyal, hidrosztatikusan történik. Az első fokozat a fő rakodási munkákhoz készült, legfeljebb 10 km/h sebességgel. A második tartomány a szállításhoz van beiktatva, és a rakodót 0-ról a maximális sebességre gyorsítja. Ez gyakran 20 km/h sebességet jelent a kompakt rakodók esetében, opcionálisan kínálnak magasabb végsebességet. Ha az üzemtömeg növekszik, akkor nagyobb maximális sebesség érhető el 40 km/h-ig, és a hidraulikus hajtások további fokozatokat/menettartományokat kapnak, hogy minden munkához megfelelő „sebességfokozatot” tudjanak biztosítani.

Az építőiparban használt kerekes rakodóknál bizonyos üzemtömegtől (a JCB-nél már 8 tonnától kezdődően) terhelés alatt kapcsolható váltó működik. A New Holland például 5-fokozatú terhelés alatt kapcsolható váltót kínál a nagy rakodógépekhez, nyomaték-átalakító áthidaló tengelykapcsolóval. Azok a gyártók, amelyek erősek a gazdasági rakodógépek területén, egészen a csúcsmodellekig hidrosztatikus hajtást alkalmaznak. A Claas a Torion csúcsmodelljét teljesítményelágazásos hajtóművel látta el.

EMELÉSI MUNKÁK

A felső kategóriás kerekes rakodógépeknél nemcsak a motor teljesítménye döntő, hanem a hidraulika teljesítménye is. A Load Sensing felszereltség általában kötelező, mert aki 20 t feletti emelőerőt állít elő, annak megfelelő hidraulikaszivattyúra is szüksége van. A maximális hidraulikus nyomás csúcsértékeit a Claas legnagyobb modellje (Torion 1914) 380 bar nyomáson, 234 l/min áramlási sebességnél éri el. Ezzel szemben a JCB 457 modell biztosítja a legnagyobb, 340 l/min áramlási sebességet 220 bar maximális nyomáson.

ÜZEMTÖMEG & BILLENŐTERHELÉS

A kerekes rakodógépek adatlapjain gyakran szerepelnek különféle tömegadatok – mint például az üzemtömeg vagy a billenőterhelés. Ezek az adatok részben szabványosítottak, részben viszont maguk a gyártók határozzák meg és mérik ezeket az értékeket. Például a Kramer az üzemtömeg megadásakor – amit használati tömegnek is neveznek – a gép üres tömegét számolja standard kanállal, vezető nélkül és teli üzemanyagtartállyal. Statikus billenőterhelés alatt azt a tömeget értjük, ami a kanál hasznos terhelésének súlypontjában szükséges ahhoz, hogy a hátsó kerekeket éppen felemelje a talajról. Ha az emelőszerkezet vízszintes helyzetben áll, és a rakodó teljesen bekormányzott, akkor a kerekes rakodó a legkedvezőtlenebb terhelési állapotban van. Ezek az információk kulcsfontosságúak a stabilitás szempontjából. Raklapvillával végzett munkák során a terhelést egy stabilitási faktor megadásával törvényileg korlátozzák. Ez előírja, hogy a talajhoz közel, sík terepen történő munkavégzés esetén a hasznos terhelés a statikus billenőterhelésnek legfeljebb 80 százalékát teheti ki raklapvillás terheléskor – egyenetlen terepen ez az érték 60 százalékra csökken. Annak érdekében, hogy a napi használat során jobb értékeket érjünk el, a kihajlási szöget és a szögkitérést gyakran csökkentik a fordulékonyság rovására. Egyébként: a maximális hasznos terhelést az EN 474-3 szabvány határozza meg, de a rakodókanálban lévő súly nem haladhatja meg a billenőterhelés 50%-át, ha a gép teljesen bekormányozott.

AGRÁR, P & Z KINEMATIKA

A különböző alkalmazási területek az eszközkezelés különböző változatait is igénylik a gém és a billentés kinematikája szempontjából. Alapvetően fontos különbséget tenni a P és a Z kinematika között. A párhuzamos (P) kinematika esetén a billentést biztosító hidraulikus henger a lengőkar közepéhez illeszkedik, így a munkahenger dugattyúrúdja párhuzamosan helyezkedik el az emelőkarral. Így a munkaeszköz vezetése pontosabb. A Z kinematikával szemben a felszakító- és szakítóerők kisebbek, mert az olajnyomás a dugattyúrúd oldalára hat. Elsősorban a párhuzamos kinematikát használják az átrakodás és a szállítás során. A Z kinematika egy rövidebb, ívelt emelőkarra jellemző, lengőkarként központi himbával, az emelő és a billentő munkahenger a függesztőszerkezethez csatlakozik. A P kinematikával ellentétben itt magasabb felszakítóerők hatnak, mivel a hidraulikaolaj áramlása a dugattyú teljes felületére hat.

A Claas cégnek például van egy további agrár kinematikája a termékportfóliójában, amely alkalmas az univerzális mezőgazdasági alkalmazásra. A középpontban a magas tartóerők, a jó párhuzamos vezetés és a nagy felszakítóerő áll. Ezenkívül a JCB HT High Lift és HT Super High Lift kinematikát is kínál extra magas emelési magasságokhoz. A Case opcionálisan az XR és XT kinematikai változatokat kínál magasabb emelési magasságokkal, ill. hatótávolságokkal. A CAT is rendelkezik egy meghosszabbított rakodógémmel a mezőgazdasági kerekes rakodó sorozatában.

MAGASABBRA

Ha a kiegészítő kinematika kínálata nem elegendő, akkor a felhasználó teleszkópos karral rendelkező kerekes rakodógépeket alkalmazhat. Olyan modelleket, amelyek az emelési magasságukat 6,1 m-re tudják növelni, a gyártók közül a Gehl, a JCB, a Mustang, a Schäffer és a Weidemann kínál kiegészítő szolgáltatásokkal. A maximális hasznos terhelhetőséget a legnagyobb modelleknél 4,2 t értékig adják meg.

A legnagyobb gémmel rendelkező teleszkópos rakodók és kerekes rakodók esetében figyelembe kell venni az alacsonyabb billenőterheléseket, mivel a meghosszabbítható kar miatt csökken a megengedett felemelhető tömeg, az emelőerők és a súlypont változása miatt.

MUNKAESZKÖZÖK

A kerekes rakodókra függeszthető munkaeszközök gyártói legalább olyan mértékben jelen vannak a piacon, mint maguk a gépgyártók. Egyrészt az olyan cégek, mint a Bressel & Lade, a Schneider & Hechl és a Fliegl, szerszámgyártásra specializálódtak – másrészt a JCB, a Volvo vagy a Weidemann saját gyártmányú munkaeszközökkel tudja felszerelni a kerekes rakodógépeit. A munkaeszköz-portfólió az ömlesztett anyagok rakodására szolgáló egyszerű kanáltól a normál és speciálisan kialakított raklapvillákon át az alomterítésre használt kanálig, a szilázsvágó adapterig vagy a tolólapokig terjed, ezekhez további hidraulikakörökre van szükség. De haladjunk sorjában: Először a közvetlen függesztés, ill. a függesztőszerkezet gyorscserélő rendszerei (EURO rendszer, Volvo stb.) között választhatunk. És lapát és lapát között is vannak különbségek, mert vannak pl. könnyű ömlesztett áruk, például gabona mozgatására szolgáló kanalak, föld mozgatására használható, fogazott szélű kanalak vagy speciális formájú nyitott kanalak kövek számára, ill. cukorrépa rakodáshoz. Akinek a bőséges ürítési magasság, pl. a JCB 437 esetében a 4,01 m nem elég, annak pl. a Claas kínálatához hasonló, magas billentésű kanalat vagy beépített tolólappal rendelkező kanalat kell választania. További csúcsértékeket ér el egyébként az átrakodási magasságnál a Kramer a KL 60.8L modellnél 3,95 m-rel, a New Holland a W190D csúcsmodellnél 4,30 m-rel vagy a JCB a 457-es sorozatnál 3,99-4,96 m közötti értékkel (a kinematikától függően).


A Z-kinematika szerkezete jól felismerhető a gémen, amely központi himbával rendelkezik...


... itt azonban egy P-kinematikájú kialakítás látható, ahol a billentő munkahengerek párhuzamosak az emelőkarra


A mezőgazdasági kerekes rakodók ugyanilyen fontos része a megfelelő gumiabroncs


Az építőiparban használt gumikerekes rakodóknak gyakran korlátozott a profilválasztéka (pl. EM-gumiabroncsok)

A kanál térfogatát tekintve a Mustang AL506 szerelhető fel ebben a méretkategóriában a legkisebb térfogatú, 0,36 m3 méretű kanállal. Több mint 26-szor nagyobb kapacitással a Volvo L110H más kategóriába tartozik, itt a kanál mérete 9,5 m3. Természetesen a biztonságos üzemeltetéshez a kanál méretekor, ahogy már említettük, figyelembe kell venni a billenőterhelést és a rakodó, ill. a kanál megengedett össztömegét, valamint az ömlesztett anyag speciális összetételét. Az egyszerű raklapvillán kívül vannak ládák forgatására, farönkök halomba rakására szolgáló, beépített hidraulikával rendelkező villák, vagy külön szalmalogisztikai célokra nagybálavillák.

Ezeknél az alkalmazásoknál az „átrakási magasság” döntő paraméter. Információt nyújt a maximális magasságról vízszintes szerszám (villa, fogak stb.) esetén.

Ha nagy emelési magasságra van szükség, akkor a New Holland W190D 4,56 m-es vagy a JCB 457 5,27 m-es maximális emelési magassága kiemelkedő. Ugyanakkor a kis térben végzett rakodási munka esetén érdemesebb kisméretű és fordulékony kerekes rakodót választani, ami extra emelési magasságot kínál (lásd a teleszkópos kerekes rakodógépeket).

Ezen túlmenően elegendő függesztett munkaeszköz áll rendelkezésre speciális alkalmazásokhoz, mint pl. szilázsszétterítő lapok, hólapátok, fogóval ellátott adapterek, seprűk, ágfűrészek és még sok más. Ezeknek az eszközöknek a meghajtásához harmadik vagy akár egy negyedik hidraulikus kör is szükséges.

Felix Ammon & Alexander Brockmann

no