A mellső hidraulika és kardánrendszerek már egyenértékűek a traktor hátsó függesztőszerkezetével és TLT-hajtásával, azoktól csak kapacitásukban térnek el. A fronthidraulika ma már nemcsak a műveletszám és a költségcsökkentés vagy a munkaszélesség növelése miatt fontos, hanem a traktorban rejlő lehetőségek kihasználása miatt is. Az univerzális farmmindenes (utility) traktorok előretörésével szerepük csak növekedni fog.
Számos előnnyel jár(t)
Az egyidejű magágy-előkészítés és vetés gondolata már az 1960-as évek elején felmerült. Az első használható rendszert az Amazone dobta piacra 1966-ban, ami óriási költségcsökkentést és hatékonyságnövekedést eredményezett. Ez főként a nagyobb munkaszélességű gépek üzemeltetését lehetővé tevő nagyobb traktoroknál volt így, mivel akkoriban a gépkapcsolat még a hátsó függesztőszerkezetet terhelte. Később a hátsó hidraulika terhelhetőségének határai, az európai birtokszerkezethez igazodó könnyű és középnehéz univerzális traktorok fejlesztései, valamint az 1980-as évek óta rohamosan fejlődő fronthidraulikák és mellső TLT-hajtások újra szintre emelték az egyes munkaműveletek összekapcsolását. A traktor megfelelő súlyelosztásával a káros talajtömörödést is sikerült elkerülni, ráadásul a kisebb gazdaságoknak is hatékony farmmindenes erőgépeket kínálhattak a gyártók. Az agrotechnikában rejlő lehetőségek és versenyelőnyök kihasználását lehetővé tevő konstrukciók azóta a mezőgazdaság szinte minden területén bizonyítottak. Lényegében az összes gyártó kínálja erőgépeit mellső függesztőszerkezettel és/vagy front TLT-hajtással is. Kisebb-nagyobb átalakítással és átszereléssel pedig majdnem minden régebbi típus kiegészíthető, és alkalmassá tehető a tolt üzemű fronteszközök üzemeltetésére és működtetésére.
A modern fronthidraulikák és kardánhajtások sokféle felhasználást tesznek lehetővé
A kommunális adapterek könnyű le- és felszerelését, szakszerű üzemeltetését speciális keret segíti
Az utólag beépíthető mellső emelőszerkezetek szinte minden gyártmányba és típusba beépíthetők
A frontkardán sematikus rajza a lamellás kuplunggal
Zuidberg és Sauter
A fronthidraulika- és TLT-gyártók közül is kiemelkedik rugalmasságával és innovatív gondolkodásmódjával a területen úttörőnek számító holland Zuidberg. A családi vállalkozás 1982 óta gyártja utólag beszerelhető egységeit, s az egyik legmeghatározóbb gyártónak számít a piacon. A több mint 40 éves aktív gyártási tapasztalat és a típusazonos műszaki specifikációk lehetővé teszik a gyors és felhasználóbarát átszerelést. A német Sauter több mint 100 éves, szintén az 1980-as évektől gyártja legendás minőségű frontrendszereit.
Javaslat és előny fronthidraulikánál
A gyári fronthidraulika-előkészítés már majdnem minden gépen megtalálható, a mellső TLT-hajtás előkészítése pedig általában felár ellenében kérhető. Új traktor vásárlásánál érdemes előre tisztázni a későbbi átalakítás lehetőségét. Ha a beszerzésnél még nincs is szükségünk rá, így akár évekkel később lehetőségünk lesz a kiegészítők beszerelésére. Mellső kardánhajtással nemcsak a passzív, hanem az aktív talajművelő eszközöket is bevethetjük a vetéssel egy időben történő magágy-előkészítésre. Ma már változtatható forgásirányú, mellső kardánlehajtással éppúgy találkozhatunk, mint számos újdonsággal, ami sokáig hagyományosan csak a hátsó függesztő szerkezetek és lehajtások sajátja volt. A modern, utólagosan beszerelt mellső felfüggesztések integráltan illeszkednek az erőgép rendszerébe. Ugyanakkor saját olajellátásuk és olajszivattyújuk révén nagy biztonsággal használhatók a nehezebb munkákhoz is. Az olajfürdős, lamellás kuplunggal kapcsolható frontkardánok pedig a legkülönfélébb fordulatszámokkal történő üzemeltetést teszik lehetővé és biztonságossá. A frontrendszerekkel és a traktor-kiegészítőkkel a nagyobb erőgépekből is olyan rugalmasan használható, sokoldalú, gazdaságosan üzemeltethető kompakt traktorokat nyerhetünk, amikkel hosszú távon időt, energiát, azaz költséget takaríthatunk meg, mivel kihasználtságuk exponenciálisan növekszik. Sokszor egy második gép üzembeállítása is feleslegessé válik. Ha a lehetőségeink engedik, válasszuk már a gyári kivitelben a flexibilis és széles választási lehetőséget és nagyfokú szabadságot biztosító front-rendszereket. Sajnos hazánkban többnyire gyakran még csak dísznek vásárolják őket, „Egyszer majd jó lesz valamire” alapon. Amúgy sokszor már egy előre szerelhető tárolódoboz is hasznos kiegészítő lehetne.
Jó megtérülés több ágazatban
Noha a fronthidraulikákhoz kínált kiegészítők száma is folyamatosan bővül, a legfontosabbak most is a mellső függesztésű munkagépek. Nem véletlenül. A meglehetősen drága front-rendszerek megtérülése attól függ, milyen műveleteket tudunk összevonni a növénytermesztésben vagy az állattartáshoz szervesen kapcsolódó tömegtakarmány-termelésben. Említhetnénk a szőlő- és gyümölcstermesztést is. Az ültetvényeken sokszor már három munkaművelet is összevonható, az ültetvénytraktoroknál ezért gyakran oldalsó hidraulika-kivezetést és fix oldalsó felfogatást is találunk. A zöldség- és gyümölcstermesztésben sokszor elengedhetetlen a fronthidraulika és kardán, ha az adott kultúra egymenetes vagy akár hatékony, gépi betakarítását szeretnénk megvalósítani.
Érdemes újragondolni!
A megfelelő munkagép kiválasztása és a gépkapcsolat összeállítása nemcsak a magágy-előkészítésnél és a vetésnél, hanem a szálastakarmány-betakarításnál és silózásnál is fontos. A kisebb gazdaságokban a méretgazdaságosság miatt sok önjáró munkagép beszerzése nem rentábilis. Ahol nincs elérhető közelségben komolyan vehető bérkapacitás, ott nagy segítség egyegy frontkasza a rendfelszedő pótkocsi mellé, vagy egy kétsoros frontsilózó. Az utóbbi években a vető- és permetezőgépek területén az optimális üzemeltetést javító fronttartályok törtek előre, valós alternatívát mutatva a vontatott gépekkel szemben. A fronttartályok kínálta lehetőségek fényében érdemes újragondolni a gépkapacitás és munkaszélesség viszonyát. A legtöbb kis- és közepes méretű gazdaság legnagyobb értékű gépe a traktor, nem mindegy tehát azok gazdaságos kihasználtsága. A művelet-összevonáson kívül a fronthidraulikának fontos szerepe van a munkaszélesség növelésében is. Gondoljunk csak a pillangó-kaszakombinációkra! A kétmenetes betakarításnál, az alternatív növények vetőmagcélú termesztésénél fontos eszköz lehet az előre szerelt alternáló kasza, amivel a kíméletes utószáradást biztosító rendre vágást valósíthatjuk meg.
Télen is, közterületen és erdőben is
Az univerzális gépkihasználás télen is fontos szerephez juthat. A traktorok téli kihasználását megfelelő bérmunkák és szerződések birtokában segíthetik a különféle hómarók, tolólapok és szóróberendezések. A kommunális felhasználás pedig nem csak szezonális. Egyre több helyen használják a gépeket tisztítási feladatokra. A telepi vagy közüzemi tisztítási feladatok a közlekedésbiztonságot is szolgálják. A sárfelhordások, poros vagy szennyezett útszakaszok hatékony takarításában jó szolgálatot tehet egy front-függesztésű és -hajtású seprőgép. A kommunális gépek gyakori használatánál megtérülhet a speciális felfogató keret, ami az adapterek (gyomseprű, lombszívó stb.) gyorsabb cseréjét teszi lehetővé. Kisebb erdőterületek karbantartásában vagy kisebb volumenű fakitermeléseknél szintén sok hasznos kiegészítőt találunk, ha a traktorban fordítható a kezelőszervek csoportja, a lehetőségeink még szélesebbek.
A ráfutás elleni védelem fontos tartozéka ez a biztonság technikai kiegészítő
A leggyakrabban összekapcsolt műveleteknek a magágy-előkészítés és a vetés számítanak
Az utólag beépíthető mellső emelőszerkezetek szinte minden gyártmányba és típusba beépíthetők
Biztonsági kiegészítők
A fronthidraulikákhoz elérhető hasznos kiegészítők száma is évről-évre növekszik. A gyorskapcsoló keretek a gyakran le- és felszerelendő munkagépek cseréjét könnyítik és gyorsítják meg. Fontos biztonsági célokat szolgál a ráfutás elleni védelmet adó keret. Sokszor nem is gondolunk bele, hogy a fronthidraulika függesztő-berendezése mekkora rizikófaktor egy ütközésnél, közlekedési balesetnél. Hasznos kiegészítő, ha a területek szétszórtan helyezkednek el, és sokat közlekedünk forgalmas útszakaszokon. Fontos a láthatóság, és minél kisebb veszélyhelyzet keletkezik egy balesetnél, annál jobb. A közutak biztonságán kívül a gépkapcsolatok optimalizálása és minél gazdaságosabb üzemeltetése a fő fejlesztési irány. A gyorskapcsolós csatlakozókarok és a már említett gyorskapcsolókeretek a kényelmet szolgálják. A süllyesztési sebességet beállító készletek, az elektromos mellsőfüggesztés-szabályzások, mellső távműködtetések vagy a talajkövető vezérlések pedig már a finombeállítások és a precíziós gazdálkodás miatt kerülhetnek előtérbe. Ma már nem megy ritkaság számba külföldön egy tolt működtetésű, kameravezérelt kultivátor vagy a mellső függesztős szerkezetre szerelt NIRS szenzor a fejtrágyázásnál.
Söjtöri Andor