Ezzel a döntéssel már három Kramer rakodó dolgozik a birtokon

A Kenyeres Birtok évszázados hagyományokat ébresztett fel: extenzív körülmények között tart 800 magyar szürke szarvasmarhát, amiből prémium minőségű termékeket állít elő. Az anyagmozgatáshoz pedig Kramer rakodógépeket fogott munkára.

 

HOBBIBÓL VÁLT TEKINTÉLYES VÁLLALKOZÁSSÁ

A bajai Kenyeres Birtok egy évtized alatt komoly vállalkozássá fejlődött, pedig csak hobbiként indult. Mielőtt rátértünk volna a rakodógépekre, megkértük Mohai Tibor cégvezetőt, mondja el az idáig vezető utat.

– Valóban, a Kenyeres Birtok tulajdonosa hobbiként kezdett 40 magyar szürke szarvasmarhát tartani, ami végül néhány év alatt vállalkozássá alakult. Napjainkra a tanya körül mintegy 400 hektár terület – ami főként legelő – egybefüggően bekerített. Itt 250, a bátmonostori telepünkön pedig további 550 magyar szürke található, ami a húsüzemünk számára biztosítja az alapanyagot. Az állatok éves takarmányozását a mintegy 200 hektár – jellemzően ökológiai – területen állítjuk elő.

A 2017-ben indult húsüzemben kizárólag magyar szürke szarvasmarhát dolgozunk fel, ahol prémium minőségű, hagyományosan érlelt és füstölt szalámiféléket, szárított húst, sonkát, valamint hamburgerhúst készítünk.

A Kenyeres Birtokon évszázados hagyományt élesztettünk fel: azt a fajta organikus tartásmódot, melynek köszönhetően a szürkemarha a legelő természetes, kezeletlen fűféléit, valamint gyógy- és fűszernövényeit fogyasztja.

 

A kettő Kramer KT 276-os teleszkópos rakodó vásárlását hamarosan követte a KT 357-es is
A kettő Kramer KT 276-os teleszkópos rakodó vásárlását hamarosan követte a KT 357-es is

 

A GYÁRTÓ NEM VOLT KÉRDÉSES, LEGFELJEBB A TÍPUS

– Mi alapján döntöttek az első Kramer rakodógép vásárlásakor?

– A vállalkozásunk kezdete óta kapcsolatban állunk a Valkon 2007 Kft.-vel, s az évek során a bizalmunkat is elnyerték, mindig beigazolódott az ajánlatuk helyessége. Vásároltunk már tőlük a Kramer mellett Valtra, Krone, Lucas és Samson gépeket is.

A Valkon Kft. értékesítője ajánlotta a Kramer rakodógépet is 2018-ban, amikor kettő darab KT 276 típusú teleszkópos rakodót vásároltunk. Ezek a gépek jól használhatók etetőkocsi-, szalma- és szénapakolásra, kiválóan mozognak szűk helyen is.

A trágyakitúrás azonban nagyobb kerékkel szerelt, kevésbé csúszós gépet igényel, ezért tavaly vásároltunk egy KT 357-es Kramer rakodót is, ami azóta mintegy 600 üzemórát dolgozott.

– A 357-es vásárlása előtt felmérték a hazai piacon elérhető kínálatot?

– Sokáig gondolkodtunk ezen az eszközbeszerzésen, mert mégiscsak nagy beruházás. Viszont, amikor elhatároztuk magunkat, egyenesen a Valkon Kft.-t kerestük fel, nem is néztük meg más gyártók hasonló kategóriájú teleszkópos rakodóit.

 

A Smart Driving fordulatszámcsökkentő rendszer még kedvezőbbé teszi a 3,6 literes Deutz motor fogyasztását
A Smart Driving fordulatszámcsökkentő rendszer még kedvezőbbé teszi a 3,6 literes Deutz motor fogyasztását

 

A BIRTOK MINDENESE

– Milyen munkákhoz használják a KT 357-es rakodót?

– Számos feladatnál megkönnyíti a munkát. Ezzel a géppel nagy sebessége miatt gyorsabban jutunk el közúton a távolabb lévő földjeinkhez, ahol széna és szalma rakodásához használjuk. Használjuk továbbá trágyakitúrásra, trágyaszóró-pótkocsi rakodására, de a tanyához vezető utakat is a mindenes rakodóval tartjuk karban. Napi szinten használjuk, nagyon jól illeszkedik a gazdaság igényeihez. Soha sem hagyott még cserben, a saras helyeken is kiválóan elboldogul.

 

NAGY TELJESÍTMÉNY, ALACSONYABB FOGYASZTÁS

– Megfelelőnek tartják a Kramer motorját, és üzemanyag-fogyasztását?

– AKT 357-es teleszkópos rakodó vízhűtéses, 4 hengeres, 136 lóerős Deutz TCD 3,6 soros motorja igen megbízható, amit a gyártó hűtött, külső kipufogógáz-visszavezetéssel, turbófeltöltővel, valamint intercooler hűtővel szerelt. Nagyon jó megoldás a Smart Driving fordulatszámcsökkentő-rendszer is, ami a maximális sebesség elérésekor a motor fordulatszámát a meghajtás teljesítményigényéhez igazítja. Ennek köszönhetően a menetzaj, az üzemanyag-fogyasztás, valamint az egyes alkatrészek terhelése egyaránt csökken.

 

Olyan még nem volt, hogy ne lett volna elegendő a KT 357-es emelési kapacitása, a joystick segítségével pedig akár menet közben is válthatunk sebességfokozatot
Olyan még nem volt, hogy ne lett volna elegendő a KT 357-es emelési kapacitása, a joystick segítségével pedig akár menet közben is válthatunk sebességfokozatot

 

INTELLIGENS RENDSZER SEGÍTI A BIZTONSÁGOS MUNKAVÉGZÉST

– A Kramer hidraulika-rendszere is hozza a gazdaságuk elvárásait?

– A KT 357-es rakodóval öröm a munka. A lecserélt gépnél korábban már hozzászoktunk ahhoz, hogy egyszerre csak egy műveletet végezhetünk el: például meg kellett várni, hogy kitolja a gémet, s csak utána emelhettük fel a rakományt. Itt erről szó sincs: a Kramer hidraulika-rendszere gyors, egy időben több funkciót is végrehajthatunk, ráadásul igen finom és precíz munkára képes.

Maximális terhelhetősége 3500 kg, rakodási magassága pedig teljes terheléskor 5,2 méter, de 7 méterre is képes kitolni a gémet. Eddig még nem találkoztunk olyan anyagmozgatási feladattal a gazdaságban, ami a KT 357-nek gondot okozott volna. Amikor 2 tonna terhet teljesen kitolt gémmel emelünk, ugyan kissé billeg, mégis stabil a rakodó, ami nagy kerekeinek és alacsony súlypontjának is köszönhető.

A Smart Handling rakodást segítő rendszer is hozzájárul a biztonságos, komfortos és hatékony munkavégzéshez. A rendszer egyrészt meggátolja, hogy a teher a túlterhelés állapotába kerüljön – s akár fel is boruljon a rakodó –, másrészt több feladatot (például a teleszkópkar ki- és behúzása) is levesz a kezelő válláról.

Három üzemmód közül választhatunk: kanál, raklapvilla és kézi, amit egy háromállású kapcsolóval hajthatunk végre.

– Milyen kormányzási módok választhatók, és melyiket használják leginkább?

– A Kramer alapfeleszereltség esetén is háromféle kormányzással kínálja a KT 357-es teleszkópos rakodót: elsőtengely-, oldalazó és összkerék-kormányzás.

Az elsőtengely-kormányzást leginkább közúton választjuk. Talán az összkerék-kormányzást használjuk leggyakrabban, például a tanyán belüli, illetve szűk helyen mozgáshoz. Az oldalazó kormányzás is praktikus: amikor nagyon közel megyünk a silófalhoz, segíti az eltávolodást.

 

Alapfelszereltség esetén is háromféle kormányzási mód közül választhatunk
Alapfelszereltség esetén is háromféle kormányzási mód közül választhatunk

 

NAGYSEBESSÉGŰ, FOKOZATMENTES SEBESSÉGVÁLTÓ

– Mit érdemes tudni a Kramer sebességváltójáról?

– A Kramer elektromosan vezérelt hidrosztatikus sebességváltóval árulja ezt a teleszkópos rakodót, ami hozzájárul a kényelmesebb vezetéshez, miközben növeli a tolóerőt.

A nagy dőlésszögű ecospeed hidrosztatikus sebességváltóval a KT 357-es akár 40 km/h sebesség elérésére is képes. Három sebességfokozat közül választhatunk, amit menet közben is módosíthatunk a joystick segítségével.

A három fokozat a csiga (0-7 km/h), a teknős (0-15 km/h) és a nyúl (kormányzási módtól függően akár 0-40 km/h), amit az elvégzendő feladathoz igazítunk. A három menetfokozaton felül választhatjuk a lassúmenet is, elektromosan vezérelt kézigázzal.

 

A tágas fülkéből tökéletes kilátás nyílik minden irányba
A tágas fülkéből tökéletes kilátás nyílik minden irányba

 

A TÁGAS KABIN KEZELŐBARÁT IS

– Mennyire fárasztó egy egésznapos munka a Kramer fülkéjében?– Bátran kijelenthetem, hogy a KT 357es fülkéjét a Kramer mérnökei valóban a kezelő igényeire szabva tervezték. Sáros időben már beszálláskor feltűnik a csúszásmentes lépcső, ami ráadásul kezelőre szabottan állítható. A tágas fülkéből, 360 fokban tökéletes kilátás nyílik a munkaterületre. Az ülés kényelmes, jó a rugózása, és a könyöklő is növeli a komfortérzetet. A kabinban ülve minden jól kézre áll: a joystick, az irányváltó, a többfokozatú ablaktörlő, az állítható kormány vagy akár a hűthető tárolórekesz.

A Kramer az egyszerű kezelhetőségre is ügyelt a tervezés során: ezt az is bizonyítja, hogy gépkezelőink minden gond nélkül, gyorsan ráéreztek a működtetésére.

 

TÖBB IDŐ MARAD A MUNKÁRA

– Karbantartás tekintetében is megfelelőnek tartják a KT 357-est?

– Nem sok időt von el a munkától, a különböző karbantartási pontok ráadásul jól hozzáférhető helyen találhatók, nem kell a rakodóra felmenni. A motorháztetőt felnyitva a motorhoz is könnyedén hozzáférünk, ami szintén könnyíti a karbantartást. A központi automata zsírzórendszert is nagyon jó megoldásnak tartjuk, ami tovább csökkenti a karbantartáshoz szükséges időt.

A hűtőventilátor forgásiránya időnként megváltoztatható annak érdekében, hogy az esetlegesen vízhűtőre tapadt szennyeződést kifújja magából, ami szintén praktikus és hasznos funkció.

Sokat gondolkodtunk, hogy beruházzunk-e újabb rakodóba, végül megtettük, s nem is bántuk meg. Nap, mint nap a legnagyobb megelégedésünkre szolgálja a gazdaságot a KT 357-es teleszkópos rakodó is. Annak pedig külön örülünk, hogy a típust illetően ismét elfogadtuk a Valkon Kft. javaslatát.

 

A kezelőszervek jól kézre állnak. A komfortot a kényelmes ülés tovább fokozza
A kezelőszervek jól kézre állnak. A komfortot a kényelmes ülés tovább fokozza

 

Csomor Zsolt

 

agrár állattartás anyagmozgatás magyar szürke mezőgazdaság rakodó teleszkópos rakodó valkon