Első találkozás Fendt 942 Vario

Hengerűrtartalom fel, fordulatszám le

HASONMÁS: az új Fendt 900 Vario traktor nevezhető akár „kis” 1000-es modellnek is. Nemcsak a megjelenést, hanem számos technológiai megoldást is átvettek „felülről lefelé” az erősebb márkatestvértől

Nem nagyon volt mostanában olyan traktorsorozat, amelyet ilyen nagy érdeklődéssel vártak volna a felhasználók, mint a 900 Vario 6. generációját. A Fendt most fellebbentette a függönyt – és mi voltunk az egyik első szakmai szerkesztőség, amelyik lehetőséget kapott, hogy a vontatót szántóföldi munka közben is tesztelje.

Eredetileg a „Nagyobb tehetség” címet akartuk adni ennek a cikknek. Végül aztán túlzottan reklám ízűnek találtuk, azonban el kell ismerni, hogy a Fendt 900 Vario 6. generációja valójában szinte minden tekintetben többet tud, mint az elődei. Ezek nem üres szavak, és nem is túlzás, ezt bizonyítják az első találkozáskor szerzett benyomásaink – amiket a következő oldalakon szeretnénk megosztani Önökkel.

A tengelytáv a korábbi sorozathoz képest 10 cm-rel növekedett – erre szükség van a nagyobb teljesítményhez


A Pull-in-Turn hatásnak köszönhetően az első kerekek a traktort forduláskor szabályosan húzzák a kanyarodó íven


Hátul akár 2,20 m átmérőjű, 44 coll méretű kerekek is felszerelhetők. És még valami: a tengelyek 40 km/h sebességnél közel 8000 kg hasznos terhet bírnak


Az első tengelyek kialakításához a nagyobb 1000-es Vario szolgáltatta a mintát


Az elvárásoknak megfelelően a motorháztető alatt ismét egy MAN hathengeres motor dolgozik. A D1556 9,0 literes hengerűrtartalmú és...


...VTG turbóval működik. Ugyanakkor egy teljesen új fejlesztés, és alacsony fordulatszámú motorként tartják számon

Új fejlesztés a globális piacokra

Az új 900 Vario traktorral a Fendt a globális jelenlétét kívánja erősíteni – például Észak- és Dél-Amerikában, valamint Afrikában és Ausztráliában is. A korábbi modellekkel ez nem sikerült úgy, ahogy remélték – ami többek között a kínálatból hiányzó nyomtávokon, a részben túl bőséges felszereltségen és más körülményeken múlott. Az olyan piacokon, mint Észak-Amerika, Dél-Amerika, Ausztrália vagy Dél-Afrika az 1000-es Vario traktoroknak úttörő szerepe volt azzal, hogy jelentős érdeklődést váltottak ki ezeken a területeken.

GENERÁCIÓVÁLTÁS: A KÜLÖNBSÉGEK ÁTTEKINTÉSE


A Stage V környezetvédelmi besorolásnak SCR-, DOC- és DPF-rendszerrel felel meg a motor, kipufogógáz-visszavezetést nem integráltak bele


Hátsó függesztőszerkezet nélkül is meg lehet vásárolni a traktort. A megosztott teljesítményhidraulika az 1000-es Vario modellből már ismert


Az 1000-es modelltől eltérően opcionálisan kapható front TLT. Ehhez maximum két hidraulikakör, valamint ISOBUS-doboz rendelhető

HOSSZABB, NEHEZEBB – ... ÉS TÖBB A HASZNOS TERHELHETŐSÉGE

A Fendt 900 Vario 6. generációjának tagjai 2005 óta az első teljesen új fejlesztésű traktorok ebben a sorozatban. Az új 900-as Vario termékbevezetése előtt már hosszú ideje egyértelmű volt, hogy a vontatók motorteljesítménye kicsit nagyobb lesz, mint a korábbi traktoroké.

A tágas vezetőfülkét az 1000-es Vario traktortól, a nagy testvértől vették át


A ProfiPlus felszereltségű traktoron a kartámaszba épített vezérlőpulton semmilyen jelentős változás nem tapasztalható


A Vario terminálon az oldalsó tükrök teleszkópossá tehetők


A műszerfal szintén az 1000-es Vario traktorból származik. Jelenleg azonban már kicsit elavultnak tűnik

Műszaki adatok

motor: MAN D1556 hathengeres, 9,0 l hengerűrtartalom; 305 kW/415 LE 1700 min-1 fordulatszámon (alacsony fordulatszámú koncepció); 1970 Nm forgatónyomaték 1500-1100 min-1 fordulatszámon, 15% forgatónyomaték-növekedés; Stage V kibocsátási szint SCR, DOC és DPF rendszerrel; üzemanyagtartály térfogata 625 l

sebességváltó és TLT: fokozatmentes Vario-Drive sebességváltó Fendt TA 300, egy menettartomány; 20 m/h-60 km/h sebességtartományban előre, 20 m/h-33 km/h hátra;

intelligens összkerékhajtás, Pullin-turn hatás; 540E/1000 vagy 1000/1000E hátsó TLT, opcionális 1000 front TLT-emelőberendezés & hidraulika: IV. kat. hátsó függesztés;

max. emelési kapacitás 12,41 t; frontfüggesztés opcionális (5,58 t max emelési kapacitás); 165 l vagy 220 l egyszeres szivattyú, ill. opcionálisan 430 l-es kettős szivattyú (220 l+210 l); 200 bar üzemi nyomás; max. 8 vezérlőszelep méretek és tömegek: üres tömeg 11,78 t;

max. megengedhető össztömeg 17 t 60 km/h sebesség mellett (20 t 40 km/h sebességnél); 3,15 m tengelytáv

németországi listaár (+áfa):a tesztváltozat ProfiPlus felszereltséggel: 336 656 euró

Ahhoz, hogy ezt a gép a talajra is át tudja vinni, a tervezőknek fel kellett venni néhány dolgot a specifikációk közé:

  • Nagyobb üzemtömeg: a kifutó 900as Vario kereken 10,6 t súlya, valamint a 18 tonna megengedett össztömeg túl kevés lenne a több mint 400 LE teljesítményhez és a több mint 1800 Nm forgatónyomatékhoz. Az új 900-as traktorok felszereléstől függően 11 és 12 t között vannak. Ezzel együtt jár a nagyobb megenge dett össztömeg is, ami 60 km/h sebesség esetén 17 tonnától – 40 km/h sebesség mellett – 20 tonnáig terjed. Ezzel 40 km/h sebesség mellett több mint 8 tonnával több a hasznos teher!
  • Nagyobb felfekvőfelület: ahhoz, hogy több talajkapcsolat jöjjön létre, a hátsó tengelyre akár 2,20 m átmérőjű kerekek is felhúzhatók. Így az új gumiabroncsméret 750/70 R44, amit eddig csak a Michelin és a Trelleborg gyárt.
  • Nagyobb tengelytáv: a nehéz vontatási munkáknál a dinamikus tengelyterhelés-áthelyeződés, valamint a nagy súlyú függesztett munkagépeknél a felbillenés megakadályozása érdekében a tengelytávot 10 cm-rel meghosszabbították.

Az előző oldalon egy könnyen áttekinthető táblázatban foglaltuk össze Önöknek, hogy az Allgäuból származó nagy darabszámban értékesített traktor 5. és 6. generációja között milyen jellemző különbségek vannak a méreteket, a súlyokat és a technikai jellemzőket tekintve. Ide tartozik egyébként az 1000 Vario alapján készült opcionális teljesítményhidraulika is. Konkrétan ez a következőt jelenti: alapkivitelben 200 bar nyomáson 165 l/min teljesítmény áll rendelkezésre, opcionálisan pedig 220 l/min. Ezek az értékek csak kis mértékben magasabbak, mint az előző generációnál. Felár ellenében azonban a Fendt az 1000-es modellhez hasonlóan kétkörös hidraulikarendszerrel is szállítja, melynek teljesítménye 220+210 l/min. Ebben az esetben a bal és a jobb oldali vezérlőblokk olajellátása elkülönül, azonban a bal oldali blokkhoz a hidraulikus emelőberendezés is hozzá van kapcsolva. Ezzel a bal oldal olyan egységeket lát el, amelyek nagy nyomáson kisebb olajmennyiséget igényelnek, miközben a második LoadSensing szivattyú a jobb oldali vezérlőblokkon keresztül nagy mennyiségű olajat szállít alacsony olajnyomáson. Ezt a traktor mindenkori vezetőjének figyelembe kell vennie a hidraulikacsatlakozások elhelyezésekor. Lapos tömítésű hidraulikacsatlakozók kérésre gyárilag kaphatók, és a Fendt opcionálisan maximum 8 hidraulikakört (3 található alapkivitelben a traktoron) kínál.

A hátul 12,4 t, valamint elöl közel 6 t emelőerő (maximális emelőerő) jelentős érték. Akinek nincsen szüksége hátsó függesztésre, az ezt lemondhatja, mint ahogy ez az 1000 Vario modellnél ismert. Az alapkivitelben rugózott soklengőkaros kialakítású első tengely egyébként csak 40,9 fokos bekormányzási szöget tesz lehetővé (a korábbi sorozat 41,7°), ami a Pull-in-Turn hatás szempontjából alig jelent eltérést. Erről a későbbiekben még lesz szó.

ALACSONY „FORDULATSZÁM-MAN”

Közismert, hogy 2005 óta a Fendt 7,2 vagy 7,8 literes hathengeres Deutz-motorokat használt. Ez ma már történelem, mert a korábbi találgatásoknak megfelelően ismét egy MAN motor mellett döntöttek, tehát visszatértek a gyökerekhez. A D1556 hathengeres motor egy teljesen új fejlesztés, és először 2017-ben mutatták be az Agritechnica kiállításon. A 9,0 literes hengerűrtartalom, a VTG turbó és a 2500 l befecskendezési nyomás a Stage 5 környezetvédelmi besorolású motor sarokszámaihoz tartozik. A kipufogógázok tisztítását egy dízeloxidációs katalizátorral, SCR katalizátorral és dízel részecskeszűrővel rendelkező rendszer végzi. A külső hűtésű kipufogógáz-visszavezetés volt szükséges az emissziós határértékek betartásához. A korábbiakhoz hasonlóan egy Visco ventilátor működik a motorháztető alatt, de a vezérlésén javítottak. A nyomóventilátorral felszerelt 1000-es traktor koncepcióját azonban nem vették át a mérnökök.

Az új 900 Vario sorozat 5 modellt tartalmaz a 930-tól a 942-ig. Így a 927-es Vario modell kifutó változat, amelyik fokozatosan meg fog szűnni. A motorteljesítmény 217 kW/296 LE értéktől indul, a felső határ 305 kW/415 LE. Az MAN hathengeres erőforrást alacsony fordulatszámú motorként tervezték, pontosan úgy, mint a D2676 motort az 1000-es Vario traktorban.


A fülkébe vezető fellépő széles és enyhén az ülés felé fordul, emiatt a felszállás kényelmes és biztonságos


A pneumatikus vezetőfülke-rugózás hármas csapágyazású, és szintszabályozással rendelkezik


A földutak egyenetlenségeit a rugózás szinte minimálisra csökkenti – ez nagyon mély benyomást tett ránk

A névleges, ill. a maximális fordulatszámot 1700 fordulat/min értékre korlátozták, innen lefelé 1500 fordulat/min értékig konstans teljesítményplató van. Ezt többek között egy VTG turbófeltöltő teszi lehetővé – az alacsony fordulatszámú motorok témakörről lapunk következő számában többet olvashatnak.

A motorteljesítményhez hasonlóan a motor forgatónyomatéka is széles platót képez, melyet kb. 1100 és 1500 fordulatszám között ér el. Az 1550 és 1970 Nm közötti értékek nagyon erőteljesek, és jóval a korábbi sorozat szintje fölött vannak (lásd a táblázatot).

Mivel az új 900-as traktoroknál nemcsak a tengelytáv lett nagyobb, hanem a magasság is, az üzemanyagtartályt könnyen 625 literesre lehetett növelni. Az AdBlue-tartály térfogata 70 l. Az olajcsere ciklusideje egyébként az ajánlott Longlife olajok használata esetén 1000 üzemóra is lehet!

A HAJTÓMŰ AZ 1000-ES MODELLÉHEZ HASONLÓ

Az új 900-as Vario fejlesztésénél a második generációs Vario hajtómű – a VarioDrive – bevezetése is napirenden volt. Maga a technológia a nagy 1000-es modellből származik, amit összehangoltak a 900-as traktor teljesítménykategóriájával és dimenzióival, valamint a megfelelő rugózott első tengellyel. Egészen konkrétan ez a következőt jelenti: fokozatmentes hajtómű, csak egy menettartomány 20 m/h sebességtől 60 km/h sebességig előre és 20 m/h sebességtől 33 km/h sebességig hátra. Ehhez jön még egy lamellás tengelykapcsolón keresztül automatikusan és változtathatóan működő „intelligens” összkerékhajtás. Az első és a hátsó tengelyeken külön hidraulikus motorok működnek, és teljesen automatikus, szükséglettől függő teljesítményelosztást biztosítanak az első és a hátsó kerekeken, ami ráadásul feszültségmentes is. A hidrosztatikus hajtást ennek megfelelően megnövelték – 233 cm3-ről 370 cm3-re. Általában az első kerekek tisztán hidraulikus hajtásúak (1,27 százalékos előresietés), a hátsó tengely azonban hidromechanikus teljesítményelágazásos. Ha a hátsó tengelyen csúszás esetén zár az intelligens összkerékhajtás tengelykapcsolója, akkor a hátsó tengely teljesítményelágazásos forgatónyomatéka kis mértékben áttevődik az első tengelyre. Ha azonban az első kerekeken van csúszás, akkor az elöl lévő hidromotorok által létrehozott forgatónyomatékuk egy részét adják át a hátsó tengelyre. Az intelligens összkerékhajtás másik jellemzője az ún. Pullin-Turn hatás kanyarodáskor. Különösen a táblavégi fordulóknál, nehéz helyzetben előnyös a traktorvezető számára az a tulajdonság, hogy a gyorsított első kerekek a traktort a kanyarban húzzák.

Közúton haladva az első tengely 25 km/h sebességig folyamatosan hajtott – eddig a sebességig az elülső hidromotor egyre kevésbé intenzíven dolgozik, egyre kevesebb forgatónyomatékot továbbít, amíg 25 km/h sebességnél automatikusan szétkapcsol. Mivel a hátsó tengely hidromotorja a haladási sebesség növekedésével a nulla pozíció felé közeledik, folyamatosan növekszik a mechanikus hajtás aránya – amíg 60 km/h sebességnél el nem éri a 100 százalékot. Az indulás is automatikusan mindig bekapcsolt első tengelyhajtás mellett történik. A második generációs Vario hajtómű karbantartási ciklusideje 2000 üzemóra. Egyébként: 60 km/h sebességnél a motor fordulatszáma csak 1450 min-1, 50 km/h sebességnél csak 1200 min-1 (a motor teljes forgatónyomatéka mellett) és 40 km/h sebesség mellett csak 950 min-1.

Néhány szó a TLT-felszereltségről: hátul két fordulatszám áll rendelkezésre, az 540E/1000 vagy 1000/1000E, elöl (ellentétben az 1000-es Vario modellel) opcionálisan kapható az 1000-es csonk. 1000E változatra ezen a traktoron az alacsonyfordulatszám-koncepció miatt nincsen szükség.

A 6 m széles kompakt tárcsás boronát a mi 942 Vario traktorunk közel 1200 min-1 fordulatszámon húzta végig a zöld rozstarlón

MEGÚJULT KÜLSŐ ÉS VEZETŐFÜLKE

Azonnal feltűnik az új dizájn, amihez az 1000-es és a 900-as Vario MT gumihevederes traktor szolgált alapul. A vezetőfülke ugyancsak az 1000-es traktorból származik, így a vezető és az utas bőségesen kapott helyet. A teszt során nagyon meggyőző volt az opcionális, hármas alátámasztású, pneumatikus vezetőfülke-rugózás – különösen a föld utakon, gyors haladás esetén. Aki erről a kényelemről le szeretne mondani, az választhatja az olcsóbb mechanikus változatot.

Négy felszereltségi opció ismert, a Power változattól a ProfiPlus változatig. A ProfiPlus felső kategóriás változatában a Fendt Connect az alapkivitel részét képezi. Az allgäui traktor telemetria alapcsomagja pl. különböző gépadatokat elemez, része a flottakezelés vagy a hibák korai felismerése. A ProfiPlus változatban a Smart Connect is az alapkivitel része. A gépadatok egy helyi WLAN-rendszeren keresztül közvetlenül egy iPad-re kerülnek. A traktorvezető így az összes paramétert valós időben ellenőrzés alatt tarthatja. A traktor továbbá rendelkezik TIM-ready csatlakozóhellyel: aktiválás után bizonyos munkagépek át tudnak venni olyan paramétereket, mint pl. a haladási sebesség és a kihelyezett hidraulikacsatlakozások aktiválása. Természetesen ehhez megtalálható a fedélzeten a legújabb fejlesztési szintű ISOBUS, és a Fendt végre automatikus táblavégi fordulást kínál a GPS kormányzási rendszeréhez! Erre néhány ügyfél már hosszú ideje vár. Kipróbálni azonban még nem tudtuk, ezért a működéssel és a vezérléssel, ill. a programozással kapcsolatban jelenleg még nem tudunk részletekkel szolgálni.

A kartámasz a már ismert tagolású: a sebességváltó funkciók narancssárgák, a TLT sárga, a hidraulika kék. Mivel a 900-as Vario nem rendelkezik menettartomány-váltással, és már manuális összkerékkapcsolás sincsen, oldalt nincsenek gombok. Újak a multimédiás vezérlés szürke gombjai.


A jobb oldalon most egy beépített szerszámosrekesz található, három különböző használati lehetőséghez

Az új információs és szórakoztató infotainment-csomag teljes egészében a 10,4 coll méretű Vario terminálban integrált. Többek között magában foglal egy csúcskategóriás ki hangosítót, egy 4.1 hangrendszert és különböző csatlakozási lehetőségeket külső audio forrásokhoz. A jobb oldalon található új szerszámosláda teszi teljessé az újdonságokat a vezetőfülke körül. Itt a vevő műanyag vagy fémből készült szerszámosláda közül – vagy akár egy 12 l térfogatú kézmosó tartályt is választhat.

GLOBÁLIS FELSZERELTSÉG

A stratégia, amellyel a 900 Vario világszerte bemutatásra kerül, így hangzik: „Fendt first”. A nagyobb 1000-es Vario modelltől eltérően az új 900-as traktor már Észak-Amerikában is csak a Fendt színeiben lesz kapható, tehát Challenger-sárgában már nem vásárolható meg – ez egy újabb lépés, hogy a Fendt márkát világmárkává alakítsák. Annak érdekében, hogy a traktor a lehető legtöbb ország követelményeinek megfeleljen – különösen az észak-amerikai piacon – létezik egy Row-Crop változat. Ez lehetővé teszi a 60 coll méretű nyomtávot, és hátul széles tengelycsonkkal állítható hosszúságú tengellyel rendelkezik. Még az ismert VarioGrip és a hozzá tartozó asszisztens is elérhető ehhez a változathoz. Ha ikerkerekek vannak felszerelve, akkor a nyomás mind a nyolc gumiabroncson beállítható. A sorozat ehhez egy külön vízhűtéses, nagy teljesítményű kompresszort használ.

S végül mindenkit megnyugtathatunk, aki nagyra becsüli a Fendt hátrameneti berendezését: ez továbbra is megtalálható az opciós listán.

Összegzés

Igen – az új Fendt 900 Vario valóban egy nagyobb tehetség. Ez az első traktor ebben a teljesítménykategóriában, amely következetes alacsony fordulatszámú koncepcióval rendelkezik, és további érdekes technológiákat vesz át a nagyobb 1000-es Vario traktortól. Ehhez tartozik a 2. generációs Vario hajtómű, egy menettartománnyal, az automatikus összkerékhajtás Pull-in-turn hatással, valamint az opcionálisan rendelhető különálló teljesítményhidraulika. Az opcionális elektronikai csomaggal együtt a Fendt ismét feljebb tette a mércét.

üzemanyag-takarékos alacsony fordulatszámú koncepció

széles állandó forgatónyomatékú tartomány

2. generációs Vario hajtómű

hátsó gumiabroncsok 2,20 m átmérőig

óriási hasznos terhelhetőség

kiterjedt elektronikai csomag

a kormánykerék körüli műszerfal elavultnak tűnik

Matthias Mumme és Alexander Brockmann

 

no