NAGY SEBESSÉG: a Kverneland SX vetőkocsikkal akár 18 km/h munkavégzési sebesség is elérhető
Műszaki adatok
vető egység: paralelogramma függesztés, 60 l nyomás alatti vetőmagtartály, 380 mm-es dupla vágótárcsák, lengő függesztésű oldalsó kerekek hajtókaros mélységállítással, 25 mm vagy 50 mm széles V-alakú tömörítőkerék, felfogó tárcsa, opcionális csillag alakú sávtisztító tárcsák, max. munkasebesség 18 km/h (a szoftver 22 km/h sebességre korlátozott)
tömeg: kb. 128 kg SX vetőkocsinként, a tesztgép tömege: 1875 kg
Jelenleg az SX sorozat az Optima V vetőgéphez használható változó sortávolsággal és az Optima TFprofi-hoz kapcsolható, vontatott változatban. Ugyanakkor csak idő kérdése, hogy ezek az egységek mikor lesznek más Kverneland szemenkénti vetőgépek számára is elérhetők. A jelenlegi kínálatban több vetőkocsi közül választhatnak a gazdálkodók, mint például a tandem és a hagyományos csúszócsoroszlyás, valamint a vágótárcsás HD II vetőkocsi.
- A teleszkópos keretnek köszönhetően a sortávolság egyedileg beállítható
- Egy skála segít az ütközők beállításánál
- A nitrogéntartályok tárolják kiemeléskor a keretsúlyozáshoz használt olajat
- A keretsúlyozással a traktor hátsó tengelyéről a keretre lehet súlyt átvinni
- Alapkivitelben mechanikus csoroszlyanyomás-szabályozás áll rendelkezésre, opcionálisan választható hidraulikus
- A nyomás alatti vetőmagtartály 60 literes
A MÁR JÓL ISMERT ALAPFELÉPÍTÉS
- A nyitott kialakítású támkerekek lengő függesztésűek. Jól látható: a Monoarm hátulról van elvezetve
- A munkamélység állítása kényelmesen, kézi hajtókarral történik minden sorban
- A V-alakú tömörítőkeréken talajtípustól függően többféle beállítás végezhető el
- Az SX vetőtárcsa a közepén látható hatszögről ismerhető fel. Cserekor ezzel lehet kilazítani a vetőegységből
- A vetőtárcsa mögött helyezkednek el a légáram megszakítók és a felesleges nyomólevegő kieresztő nyílása
- Felismerhető a nyomólevegő bemeneti nyílása és a két maglesodró
- Kiürítéskor egy csúszdát helyezünk a vetőegység alá
- A vetőegységet meghajtó elektromotorok áramigénye 1,2-2,0 amper
Az egész vetősor további újdonsága a Monoarm fejlesztés, ami keskeny kialakításban köti össze az egyes elemeket, és a hátoldalon a vetőegység alatt halad, így elegendő helyet biztosít a vetőegységen végzett munkákhoz.
A VETŐGÉP KÖZPONTI ELEME
A motoroknak csak 1,2‑2,0 A áram‑erősségre van szüksége 12 V feszültség mellett. Ezáltal minden további generátor nélkül működtethetők – még a 18 soros szemenkénti vetőgépeknél is az ISOBUS‑rendszeren keresztül történik az áramellátás.
A különböző vetőmagokhoz – cukor‑répa (granulált), napraforgó, kukorica és repce – különböző vetőtárcsák állnak rendelkezésre, megfelelő furatokkal. A tárcsák cseréje nagyon gyorsan és szinte szerszám nélkül megoldható. Ehhez a vetőegység fedeléről le kell csavarni a magvezető csövet, néhány gyorszárat ki kell oldani, majd végül a fedelet lehúzni.
A teszt során a 8-18 km/h sebességtartományt próbáltuk ki
Az SX vetőkocsik nagyon egyenletes maglehelyezést biztosítottak, sebességtől függetlenül
Az egyenletes vetési mélység egyenletes kelést biztosít – ez a nagysebességű lehelyezés esetén különösen fontos
A sorokban a kevés hibával végzett nagyon pontos lehelyezést a határszemlekor is láthattuk
Mivel a nagysebességű sorozat túl‑nyomással működik, új magtartályra volt szükség. A 60 l‑es, nyomás alatt álló vető‑magtartály a többi Kverneland vetősor‑hoz képest kicsit más formát kapott, és egy kengyellel biztonságosan rögzített.
- A műtrágya kijuttatására szolgáló adagoló elektrohidraulikus meghajtású. Ráadásul a leforgatási próba adatai is menthetők
- A műtrágyatartály alatt vezet az egyes vetősorokat ellátó légcsatorna
- Az infravörös érzékelő felügyeli a maglevezető csőnél a magok áramlását, és jelzést ad, ha magkihagyás vagy kettős vetés történik
- A függesztőszerkezetnél vannak elhelyezve a vezérlés és a kezelés kapcsolódobozai. Emellett a levegőáramot mérő manométerre is vethetünk egy pillantást
- A műtrágya kijuttatására szolgáló duplatárcsás csoroszlya 5 különböző mélységben állítható
- A teljes gép vezérlése az ISOBUS-rendszeren keresztül történik
AZ OPTIMA V VETŐGÉPPEL KAPCSOLATOS RÉSZLETEK
ELEKTRONIKA ÉS EGYEBEK
Összegzés
+a vetőegység egyszerű felépítésű
+nagyon könnyű beállítani
+nagyon pontos maglehelyezés
+használható repcéhez
+nagy műtrágyatartály
–nincs kanyarkompenzáció
–a standard eltéréshez nincs kijelző