A nemzetközi traktorfejlesztés történetét áttekintve, az elmúlt 4–5 évtizedben többször is előfordultak érdekes, a megszokottnál több tengelyen guruló erőgép- koncepciók.
A tengerentúlon, illetve a nyugat-európai gyártók mérnökei 10–15 évenként rendre előrukkolnak merőben eltérő konstrukciós elképzeléssel, sőt, ebből még az ismert orosz traktorgyárak mérnökei is kivették néha a részüket.
2009-ben nagy nemzetközi sajtófigyelmet kapott a német Deutsche Traktor Union (DTU) Kutatási és Fejlesztési Központ különleges DTU T860 jelzésű erőgépe, amelyet akkor még Deutz-Fahr színekben AGRO XXL 1630 típusjelzéssel mutattak be a nemzetközi nagyközönség előtt. A DTU, a L &K Land- und Kraftfahrzeugtechnik GmbH leányvállalata, amely a saját traktorfejlesztés mellett az orosz Kirovec traktorok németországi forgalmazásával foglalkozik.
Az egykori keleti blokk országait célozták meg a piacra dobásával
MÁS TERÜLETEN BEVÁLT TENGELYHAJTÁS
Az DTU T860 négy hajtott tengellyel és csuklós kormányzással rendelkezik. Oszcillálótengelyeinek mindkét párját tengely hajtja, és az üzemanyag-megtakarítás, illetve a gumiabroncs kopásának csökkentése érdekében, közúton haladva a hátsó tengelypárhoz való hajtás elektronikusan kikapcsolható és újra bekapcsolható. Az építőipari és erdészeti önjáró gépeken már évek óta bevált hajtott, lengőhimbás, tandemtengelyt alkalmaztak. A tengelyvégekre himbarendszerű tandem kerékfelfüggesztést építettek.
A traktor csuklóstörzskormányzásának maximális bekormányzási szöge 40 fok
A himbatengelyházakban a tengelycsonkról olajban futó homlokfogaskerék-sor segítségével jut el a hajtás, a tandemtengelyek bolygóműves kerékagypárjaihoz. A keréktengelyek fékezéséről a futómű főházába integrált, jobb és bal oldali tengelycsonkokat külön-külön fékező, olajhűtéses, többtárcsás szervofékeket alkalmaznak. Mind a négy tengely differenciálzárral rendelkezik, a maximális tapadás biztosítása érdekében.
Elsőként Deutz-Fahr Agro XXL néven ismerhette meg a nagyközönség
A nyolckerék-meghajtású rendszer azt jelenti, hogy a felszerelt gumiabroncsok típusától függően a felületi érintkezés megegyezhet vagy akár meghaladhatja a lánctalpas traktorét, csökkentve a talajtömörödést és a talajkárosodást annak ellenére, hogy a különleges erőgép önsúlya 19,5 tonna, és maximálisan megengedett terhelt tömege 32 tonna.
A vezetőfülke bár elég egyszerű, de az alapvető kényelmi igényeket kielégít
A traktor csuklós-törzskormányzásának maximális bekormányzási szöge 40 fok, ami mindössze 8,75 méteres külső és 5,5 m belső fordulási sugarat tesz lehetővé. A fordulókon való elhúzódás elhanyagolhatónak mondható.
A Kick-Shift funkció lehetőséget nyújt a sebességfokozatok ugrására
600 DEUTZ LÓERŐ
Az erőforrása 15,9 literes, töltőlevegő-hűtéses, 600 lóerős Deutz V8 turbódízel. Az alacsony zajkibocsátású dízelmotor nagy 2 800 Nm nyomaték 1300-1500 fordulat/perc közötti motorfordulat mellett kedvező, 199 kW/h üzemanyag-fogyasztású. A motor nyomatékát automata kapcsolású, 18 előre és 6 hátrameneti fokozatot biztosító PowerShift továbbítja. Az 5-13 km/h üzemi sebességtartományban 10 fokozat áll rendelkezésre. A hatékony gyorsulás érdekében rendelkezésre áll egy Kick-Shift funkció, amely lehetőséget nyújt a sebességfokozatok ugrására. A maximális sebesség 40 km/h, a váltó pedig elektromos rögzítőfékkel van felszerelve.
Az DTU-T860 terhelésérzékelős hidraulikus rendszere alapfelszereltségként négy elektronikus segédvezérlő-egységgel rendelkezik, és további kettővel kiegészíthető, külön rendelés esetén. Az olajszállítás kapacitása 170 liter/perc 200 bar üzemi nyomáson.
Alapvetően a nagy munkaszélességű, vontatott munkagépek üzemeltetésére fejlesztették
CSAK VONTAT VAGY MAGÁN HORDOZ
Alapkivitelben nem rendelkezik hárompontos függesztőrendszerrel, hiszen az alvázfélkeretek hossza és a törzscsuklós kormányzás nem teszi lehetővé a teljesen függesztett munkagépekkel való munkát. A munkagép-csatlakoztatási specifikáció egy automatikus kapcsolású pótkocsi-vonószerkezetet, alsó hasi húzót és egy K80 golyós vonófejet tartalmaz. A hosszú hátsó alvázkeretet viszont úgy alakították ki, hogy a tetején egy teljesen sík platformot biztosítottak, amelyre egy felépítmények csatlakoztatására alkalmas segédvázat szereltek. Ide különböző mezőgazdasági rendeltetésű felépítmények, permetező-, hígtrágya-, műtrágya- és vetőmagtartályok szerelhetők fel. A hátsó platform teherbíró-kapacitása 12 tonnát is elérte.
A hátsó félkeret platformjára 12 tonna súlyú felépítmény is csatlakoztatható
A vezetőfülkében az iMonitor, digitális légkondicionáló, beépített hűtőtároló, aktív ülés, utasülés valamint a kapcsolók és karok ergonomikus elrendezése segíti a stresszmentes vezetést.
A fejlesztő és gyártó vállalat szándékai szerint eredetileg a kelet-európai és a FÁK-piacai számára került kifejlesztésre a különleges erőgép, de 300 ezer eurós vételára a saját hazájában sem emelte a piaci érdeklődés középpontjába, a „keleti blokkról” nem is beszélve…
Szerző: Farkas Imre
Fotók: Deutsche Traktor Union és SDF Group