ÉHESEN: több mint 300 t/h friss takarmány betakarítására képesek a legnagyobb teljesítményű szecskázók. A megbízhatóság mellett a kopásállóság is központi jelentőségű
A szecskázók ma a legfontosabb gépek közé tartoznak a zöldtakarmány‑betakarításban – meg‑előzve a listán a rakodókocsikat, a kör‑bálázókat, a kombinált bálázó/bálacsomagoló gépeket és a szögletes bálázókat. A silókukorica-betakarításban az 1970‑es évektől kezdve az önjárók fokozatosan kiszorították a függesztett, ill. forgótárcsás szecskázókat, amelyek most csak egy kis rést foglalnak el ezen a területen.
SOROS VAGY V-MOTOR, HOSSZ- VAGY KERESZTIRÁNYÚ BEÉPÍTÉSSEL
A gyártók között a motorok elhelyezésében is vannak különbségek. A Claas, a Krone és a Rostselmash keresztirányban elhelyezett motorokat használ, a Fendt, a John Deere és a New Holland a keskeny, hosszirányú elhelyezés mellett döntött. Keresztirányban elhelyezett motoroknál nincsen szükség irányváltoztatásra a terménycsatorna felé vezető erőátvitelnél, a hosszirányban elhelyezett motoroknál szöghajtómű szükséges. Szárazteknős kenéssel kismértékben csökkenthető a hosszirányban szerelt hajtóművek sebességváltójában a teljesítményveszteség.
MEGKÖZELÍTHETŐSÉG: az egyre nagyobb kerekek, hűtő és tartály ellenére a gépnek jól megközelíthetőnek kell maradnia, hogy a tisztítási és karbantartási munkák elvégezhetők legyenek
ÁTHELYEZETT: a hosszirányban beépített motoroknak szöghajtóműre van szükségük, de a hűtésük egyszerűbb
Egy megjegyzés a témával kapcsolatban: 2019/2020‑tól az 560 kW teljesítményt meghaladó motoroknak is meg kell felelniük a Stage 5 károsanyag-kibocsátási kategória követelményeinek – eddig ez csak az Egyesült Államokban volt kötelező.
A LÉPCSŐZETES TELJESÍTMÉNY ÜZEMANYAGOT TAKARÍT MEG
A járművezető tehermentesítésére szolgálnak a haladási sebességet automatikusan szabályzó rendszerek, amelyek a haladási sebességet és a motor fordulatszámát összehangolják az állománysűrűséggel vagy a levágott rend vastagságával; gyakran lehet választani az állandó haladási sebesség, az állandó áteresztőképesség vagy állandó motor‑terhelés között.
TREND: a Shredlage és a strukturált kukoricaszilázs létrehozásához speciális szemroppantókra van szükség, amelyek részben utólag is felszerelhetők
Hengeres szemroppantók különböző méretekben, keménységben (HD) és fogazással kaphatók
A fogazás és a fordulatszám-különbség, valamint a hengerek közötti távolság döntő a szemroppantó henger munkája szempontjából
A tárcsás szemroppantó nagy munkafelülettel rendelkezik, de van egy „nulla-vonala” is, ahol nincsen dörzshatás. Emellett a kopás magasabb, mint a hengeres szemroppantók esetében
NÉGY VAGY HAT HENGER
A jelenleg Németországban kapható összes önjáró szecskázógép fokozatmentes darabolásihossz-állítással rendelkezik, kivéve a Rostselmash RSM 1403‑at, ahol a darabolási hossz manuálisan kapcsolható át négyszer a sebességváltónál. A John Deere, a Krone és a New Holland szecskázói esetében a NIR szenzornak vagy az optoszenzoroknak köszönhetően (a Krone esetében a kukoricaadapterben, a New Hollandnál a kifúvócső‑ben helyezkedik el) a darabolási hossz automatikusan változik, a kukorica érettségi szintjétől függően. Száraz termény esetén a darabolási hosszt egy állítható tartományon belül lerövidíti a gép, zöld termés betakarításakor meghosszabbítja. A túl hosszú komponensek aránya így csökken, a szecskázott anyag jobban és egységesebben tömöríthető, kevesebb szivárgó lé távozik.
V-ALAKBAN ELRENDEZETT KÉSEKKEL ELLÁTOTT SZECSKÁZÓDOB
És még valami: a kések és az ellen‑kések speciális volfrám-karbid rétegének köszönhetően az élettartam drasztikusan megnőhet.
SZÉLES SZEMROPPANTÓ-VÁLASZTÉK
Az utóbbi években új termékként Európában is megjelentek a spirálhornyos hengerek, amelyeket Észak‑Amerikában már régóta alkalmaznak. A segítségükkel a hosszabbra darabolt szilázs esetében is intenzívebb magfeltárás történhet. A Claas Shredlage néven kínálja ezt az eljárást; mostanra már a New Holland kínálatában is található hasonló, saját gyártmányú szemroppantó. Más márkáknál részleges megoldási lehetőség a Horning, a Kooima vagy a Scherer szemroppantók átszerelése. A harmadik szemroppantó-változat, amelyik néhány gyártónál megfigyelhető, a tárcsás szemroppantó – a Fendt a Katana modellt kizárólag ezzel kínálja. Nagy súrlódófelületet kínál (kb. 2,5-szer nagyobb, mint a hengeres szemroppantó esetén), részben nagy fordulatszám‑különbségekkel, van azonban egy nulla pont is, fordulatszám-különbség nélkül. További hátránya a nagyobb mértékű kopás.
Amikor fűfélékről kukoricára kell váltani vagy fordítva, a szemroppantó hidraulikusan behelyezhető a terménycsatornába, ill. kiemelhető a csatornából. A szemroppantó be- és kiszerelése egyszerűen elvégezhető. Ehhez egyes modelleknél egy állvány található a beépítést és eltávolítást segítő torony mögött. A Krone szemroppantója láncos emelővel elvezethető a gép alatt, és ott egy speciális kocsira helyezhető.
- A gumiabroncsnyomás-szabályozó berendezés elsősorban a zöldterületeken kíméli a felszínt és az altalajt
- A gumihevederes járószerkezetek drágák, de a nedves kukoricaföldön nagy segítséget nyújtanak. A Claas Jaguar 960 Terra Trac zöldterületen végzett munkákhoz is használható
- A NIR szenzoroknak köszönhetően lehetséges a szárazanyag-tartalom és a beltartalmi értékek, valamint a hozam pontos meghatározása
- Automatikus töltőszenzorok tehermentesítik a járművezetőt, de még nem működnek teljesen tökéletesen