fbpx

Bővelkedünk az újdonságokban

Írta: GÉPmax-2020/VI. lapszám cikke - 2020 december 17.

14 területi központ, több mint száz mobilszerviz

Aktuális számunk portréjának elkészítéséhez Komáromba látogattunk, ahol az AGROTEC Magyarország Kft. ügyvezetője, Illés Zoltán várt bennünket egy átfogó szakmai beszélgetésre. Ennek során természetesen nemcsak a New Holland gépcsodák, hanem az iparág helyzete, a cég előtt álló lehetőségek és a személyes motivációk is terítékre kerültek.

 

New Holland

 

– Miért épp a mezőgéppiacon találta meg a helyét az elmúlt több mint két évtizedben?

– A végzettségem nem igazán erre a területre predesztinált. Első, gépészmérnöki diplomámat a Műegyetemen szereztem, járműgyártáshoz kapcsolódó területen. Ezek után pedig a Közgáz következett – nem ezen múlt tehát, hogy az agrárium területén lettek feladataim. Sokkal fontosabb volt az, hogy édesapám az IKR-nél dolgozott, és amikor végeztem, az ő főnöke elhívott a pécsi területi központba szervizvezetőnek. Így 1997. július elsején ott kezdtem, és elég hamar újabb feladatok is megtaláltak. Fél év múlva már kereskedelmi területeken is számítottak rám, a következő év nyarán pedig már a bábolnai központba kerültem, a New Holland traktorüzletághoz. 2007-ben lettem a teljes termékvonal üzletágvezetője, és egészen 2013-ig, a bábolnai cég bezárásáig ott dolgoztam.

Az AGROTEC Magyarország Kft. indulásakor én kaptam azt a feladatot, hogy az új céget megszervezzem, így a kezdetektől itt dolgozom. Annyi változott időközben, hogy a cégcsoport a másik CNH márka képviseleti jogát is elnyerte Magyarországon, így az AGRI CS vállalatvezetőjeként leginkább a Case IH kereskedelméhez kapcsolódó stratégiáért is felelős vagyok.

– Érdekes, hogy a szűk, végzettségnek megfelelő érdeklődési területén így gyakorlatilag egyáltalán nem dolgozott.

– Ez valóban így van, de nem gondolom, hogy ez probléma lenne. A felsőfokú képesítés leginkább egy szemléletet, rálátást ad, amit a gyakorlatban úgyis ki kell egészíteni további ismeretekkel.

– Hét éve indult a cég. Mennyi idő telt el, mire látták, hogy sikerül majd elérni azt a pozíciót, amit megcéloztak maguknak?

– Hátra dőlni persze soha nem szabad, de úgy gondolom, hogy ahhoz a mérföldkőhöz köthetjük, amikor 2015ben ide, Komáromba beköltöztünk. Az már mutatta, hogy elértünk valamit nagyságrendben, forgalomban, és sikerült visszaállítani a New Holland márka presztízsét. Persze kisebb lépcsők, mérföldkövek most is vannak, például a hálózatfejlesztés kapcsán, de ezek már nem akkora léptékűek, mint az első két évben.

 

TERVEN FELÜL

– Az első háromnegyedéven túl vagyunk. Mit lát a piacon, milyen eredményekkel kalkulál az AGROTEC-nél?

– Egy ekkora cégnél, mint amekkora mi vagyunk, kötelező rövid-, közép- és hosszútávú terveket kialakítani, ami persze nem egyszerű, mert minden jövőbeni körülményt nem ismerünk. Mi mindig ezekhez a tervekhez mérjük az eredményeket. Az idei évünk ilyen tekintetben abszolút pozitív, bőven hozzuk azokat a számokat, elvárásokat, amelyeket magunkkal szemben támasztottunk. Természetesen ezen belül vannak sikeres ágazatok, és olyanok is, amelyekben még maradt potenciál. Tavasszal, amikor a Covid-járvány miatt leállt az ország, mindenkiben volt egy kis bizonytalanság, hogy hogyan alakulhatnak majd az eladások, milyen hatása lesz az egész ágazatra. Az már akkor is egyértelmű volt, hogy alkatrész- és szervizvonalon nem lehet visszaesés, mert vetni, növényt védeni, állatot etetni, fejni stb. még ilyen körülmények között is kell, így maximum a gépvásárlási terület kerülhetett veszélybe. A tavaszi munkagépek területén a tervezettnél gyengébb eredményeket értünk el, pont akkor volt ezek szezonja, amikor tavasszal beütött a pandémia első hulláma, a jelentősen gyengülő forint is hátráltatta a jó üzletkötéseket, és akkor még a tavaszi szárazság hatásairól nem is beszéltünk. Ez mind kivárásra késztette a gazdákat. Más területeken viszont szép eredményeket értünk el, például az öntözési ágazat kimagaslóan jól teljesített – nyilván a speciális támogatás is segített ezen a téren. Kombájnoknál szinte darabra hoztuk azt, amit elterveztünk, traktoreladást tekintve az első félévünk kicsit gyengébb volt, mint szerettük volna, de a második félévre ellensúlyoztuk a negatív hatásokat, már fölötte is vagyunk a tervnek.

– Mit mondhatunk a használt gépek piacáról?

– Érdekes, hogy ott messze az elvárton felül sikerült teljesíteni, és ez nem összpiaci tendencia, hanem inkább a mi sikerünk. Van olyan versenytársunk, ahol két év alatt sem fordul meg a használtgépkészlet, nálunk egy év alatt kétszer is – ezt komoly sikernek értékelem.

– Milyen a hangulat a fő beszállítóknál, képviselt gyártóknál?

– Az év elején mindenki számára új volt ez a helyzet, mindenki másként kezelte. Legnagyobb partnerünk a New Holland. Ez a világcég Olaszországhoz nagyban kötődik, ott található a cégközpont, gyárak is, de az utóbbiak azért Európa több más pontján is működnek, Angliában, Belgiumban, Franciaországban, Lengyelországban például. A gyáraikat a tavaszi kéthetes megálláson kívül sok minden nem érintette, így mi sem tapasztaltunk szállítókészségben komolyabb fennakadást. Az más kérdés, hogy a gyártókkal a személyes kapcsolatot át kellett tenni más, eddig nem annyira preferált csatornákra, az online térbe. Az elmúlt években nem volt olyan hét, hogy valamelyik termék képviselője ne lett volna itt személyesen Magyarországon, most pedig már meg sem tudom mondani, mikor volt itt utoljára valaki… Bár hiányzik a személyes kapcsolattartás, valljuk meg őszintén, a videokonferenciák segítségével jóval kevesebb utazással, költséggel ugyanúgy tudjuk kezelni a szükséges folyamatokat.

 

Tavaly mutatták be az első kombájnunkat, amelyben az ún. IntelliSense rendszer működik
Tavaly mutatták be az első kombájnunkat, amelyben az ún. IntelliSense rendszer működik

 

INTELLIGENS ÚJDONSÁGOK

– Kicsit szelídebb, gépes vizekre evezve: ki tudna emelni a termékpalettáról pár olyan újdonságot, amelyek most meghatározóak a piacon?

– Bővelkedünk ezekben; a fejlesztések, újítások nem állnak le, nekünk is folyamatosan tanulnunk kell! Kezdjük például a betakarítógépek oldaláról! Tavaly mutattuk be az első kombájnunkat kiállításon, amelyben az ún. IntelliSense rendszer működött. Ennek segítségével nincs a gépkezelő tapasztalati tudására bízva a tökéletes gépbeállítás betakarításkor, hanem minden paramétert az IntelliSense kezel! A bemutató óta az első vevők már ledolgozták a teljes nyári és őszi szezont ezekkel az újdonságokkal, és hihetetlen jó tapasztalataik vannak. Volt bőven 100 millió forint fölötti értékű rotoros kombájn is, amelyre olyan kezelőt ültettek, aki életében nem dolgozott kombájnnal. A második naptól már tökéletesen tudott dolgozni a géppel!

Ezzel az új technikával a kezelő sokkal jobban ki tudja használni a gépek által nyújtott lehetőségeket, mint eddig bármikor, anélkül, hogy lényegesen komoly, többéves tapasztalata lenne ezen a téren. Mivel az előmunkaerő minden területen nagy kérdés, nehezen találni megfelelő képzettségű és gyakorlattal rendelkező embereket, ez nagyon fontos fejlesztési irány.

Érdekes volt kollégáim tesztje az IntelliSense rendszerrel felszerelt kombájnon: a legjobb szakemberünk beállításait is felülírta működés közben, és bizony, a betakarított termény és a felhasználás paraméterei jobbak voltak, mint kézi vezérlésnél! A rendszer mindent figyel és mindent kezel, ami egy kombájnon állítható, annak érdekében, hogy egy nap alatt minél több terményt, minél tisztábban, kíméletesen, veszteségmentesen, alacsony üzemanyag-fogyasztással takarítsunk be. Így valós időben mindent – a haladási sebességet, a rotorfordulatot, a kosárhézagot, a szelelőt, a rostát stb. – állít, figyeli a szenzorokon keresztül az esetleges törtszemeket, és beavatkozik abban a paraméterben, amelyikben szükséges. Ez a gyakorlatban is bemutatta, hogy nagyszerű fejlesztés.

Traktorosvonalon végre debütált a várva várt nagytraktorunk, a New Holland T8-as. Az első gépek már az őszi munkákban kint tudnak lenni. Teljesen új gép, a kollégáink imádták a terepi gyakorlatokat vele. A kisebb teljesítményű traktorokban, a 100 LE körülieknél is megjelenik több megoldás az újdonságokban, amelyek korábban csak a felső teljesítménykategóriában voltak elérhetők. Gondolok itt például arra, hogy a T5-ös sorozatban is van Dynamic Command (dupla kuplungos) és fokozatmentes sebességváltó – két hete érkeztek meg az első gépek ezekkel a felszereltségekkel.

– Kiegészül esetleg valamilyen új termékkel a kínálatuk?

– Cégcsoporton belül munkagépben idén a Bednar eszközeivel bővültünk, ez egy jól ismert, elfogadott márka – örülök, hogy részünk lesz a további hazai sikereiből. De ne feledjük el, hogy maga a New Holland ugyancsak bővít ezen a területen is, kisebb-nagyobb gyártók felvásárlásával már megalapozta munkagépes fronton is a termékpalettáját, talajművelők, szálastakarmány-betakarító, rendkezelő és más gépekkel.

– Mi a személyes tapasztalata Magyarországon a precíziós gazdálkodással kapcsolatban?

– Ez egy elég összetett történet, akár egy külön cikk is kerekedhetne belőle… A precíziós gazdálkodást én egy igazán komplex megoldásnak, lehetőségnek tartom, ami megkerülhetetlen. Ennek nemcsak a technikai, hanem az agronómiai oldala is nagyon fontos elem, és szerencsére cégcsoporton belül az IKR Agrár Kft.-vel nagyon komolyan tudunk együttműködni ezen a téren. Csak magára a gépre koncentrálva ez tényleg csupán félmegoldás lenne. Le lehet ezt egyszerűsíteni robotkormányzásra, hozamtérképezésre, de igazán nagy sikert csak komplex megoldásokkal tudunk elérni. Persze az sem baj, ha valaki modulonként vezeti be ezt a rendszert, csak legyen meg a nyitottsága az új eszközök, technológiák fogadására, megismerésére, elsajátítására. Nekünk jelentős tapasztalatunk van ezen a téren: csak arra tudom a gazdákat biztatni, keressenek bennünket, beszéljenek velünk, így tudjuk közösen átgondolni, hogy kinél mire van szükség, kinél minek van egyáltalán értelme a precíziós területen. Annak nincs sok értelme, hogy nagy pénzeket költsenek olyan fejlesztésekre, amiket később nem használnak ki.

 

New Holland traktorok

 

MINDIG VAN MEGPÁLYÁZHATÓ POSZT

– Kicsit visszatérve a szervezethez, mennyire elégedett az országos lefedettségükkel, van-e még olyan terület, ahol szeretnének erősíteni?

– A lefedettséggel nincs baj, az infrastruktúrán kell még fejlesztenünk, amit majd közösen végzünk az IKR AGRÁR Kft-vel. Nem akarok panaszkodni, de annyit megjegyzek, hogy ebben párszor a hazai hatóságok lassú munkavégzése is hátráltat bennünket. Csak példaként: Enyingen már állnia kellene a központunknak, de egy egyszerű telekmegosztási procedúra miatt még az első kapavágásokig sem jutottunk el. A szlovák és a cseh kollégáktól azért nagyon sok infó befut, hogy ott hogyan működnek hasonló esetekben a hivatalok: amivel mi több mint fél éve küszködünk, az külföldi kollégáinknál két hét alatt megoldódott. Azt hiszem, ez magáért beszél.

– Mekkora New Holland géppopulációt kell most kezelniük Magyarországon?

– Közel kétezer darab New Holland kombájnról és hétezer traktorról beszélhetünk. Tizennégy területi központunk és több mint száz mobilszervizünk van, felszerszámozott, diagnosztikával ellátott autókkal, szakemberekkel.

– Apropó szakember: van elég hozzáértő, megbízható szakemberük?

– Sosem elég… Szerencsére nagyon kicsi nálunk a fluktuáció, de így is kihívást jelent az elegendő szervizes kolléga biztosítása, és mérnöki oldalon sem egyszerű a helyzet. Igyekszünk a hozzánk gyakorlatra érkező fiatalokat megtartani későbbre is. Egy ekkora cégnél, mint mi vagyunk, mindig van valamilyen üresedés, megpályázható poszt. Ettől függetlenül úgy érzem, hogy manapság jobb a helyzet, mint 4-5 éve. Az volt a mélypont. Fontos, hogy az új kollégák képzése is egyre bonyolultabb feladat, mert például ha a diagnosztikát nézzük, rendkívül sok változás volt az elmúlt években technikai téren, egyre elmélyültebb tudásra van szüksége például egy jó szerelőnek.

 

ERŐS FEJLŐDÉSI POTENCIÁL

– Van-e előnye és hátránya annak, hogy külföldi tulajdonosa van a cégnek?

– Úgy gondolom, hogy nem jelent különbséget: nem jobb, nem rosszabb. Nyilván a kommunikáció nyelve miatt ez jelenthet néha kihívást, de napjainkban a megfelelő nyelvtudás már annyira alapvető kérdés, hogy ezt nem is hangsúlyoznám túl. Az viszont fontos, hogy nagyon komoly önállóságot kapunk. Persze ehhez kellett az is, hogy felépítsük azt a rendszert, amit a tulajdonos a mindennapi átláthatóság szempontjából igényelt. Nagyon fegyelmezett pénzügyi, controlling rendszer van a cégünknél, amit a tulajdonos az SAP-n keresztül élőben láthat akár Prágából, akár máshonnan. Babiš úr igazi pénzügyi befektetőként nézi a munkánk eredményét. Minden hónapban úgy zárunk, mintha év vége lenne, a leltárakat kivéve. Minden hónap 12-14-én küldjük a pénzügyi jelentésünket, mérleg- és eredménykimutatással együtt.

Fontos, hogy a tulajdonosnak nincs a mindennapi megélhetéséhez szüksége arra, hogy a cégből kiszedje a profitot. Mi 2014-től minden évben nyereséget produkáltunk, ebből a nyereségből egy forintot nem vett ki a tulajdonos. Ez a fejlesztéseknél nagyon erős hátteret tud adni nekünk. A cég stabil, biztos pénzügyi háttérrel rendelkezik, és ezáltal erős fejlődési potenciállal.

 

Fodor Mihály