fbpx

Bevetésre kész cseh traktor

Írta: Szerkesztőség - 2019 augusztus 22.

A Zetor az újgenerációs Crystal traktoraival nemcsak a Tier 4 final károsanyag-kibocsátási szabvány és a traktorokat, illetve a gyártóikat érintő uniós szabályozás (Tractor Mother Regulation) követelményeinek felel meg, hanem a kényelem szintjét is jelentősen növelte. Egy rövid teszt során megvizsgáltuk, hogy az előző traktorokhoz képest mekkora különbségek tapasztalhatók.


ÁRKÉRDÉS: több mint 170 LE a közel 120 000 eurós listaáron – ez nem nagy fogás, és a technikai oldalról meggyőző érvekre van szükség. Érdeklődésre számíthat a körülbelül 80 000 eurós akciós áron…

A Zetort gyártó cseheknek továbbra sincs könnyű dolguk a német piacon. Egyrészt vannak lényegesen olcsóbb gyártók, másrészt egyszerűen hiányzik a márkanév tekintélye a potenciális ügyfélkörnél. Ugyanakkor a teljes csomag – legalábbis a Crystal HD sorozatban a 150 HD és 170 HD típussal – egyedülálló. A könnyű középkategóriás traktorokban a mérnökök ugyanis a német gyártmányú, nagy hengerűrtartalmú hathengeres motort egyesítették egy saját sebességváltóval (csökkentett Eco-fordulatszámmal), míg a Carraro soklengőkaros első tengely és az új vezetőfülke-rugózás kellemes komfortszintet biztosít. A csehországi Brnóból származó jelenleg legerősebb cseh traktorok mellett tehát tudunk érveket felsorakoztatni. Szilázsszállítás és kaszálás közben teszteltük, hogy a gyakorlatban mennyire válnak be.

BŐSÉGES TARTALÉKA

Crystal 170 HD mellett a fő érv egyértelműen a motorja. A közel 6,1 literes, hathengeres Deutz-motort széles körben használják (pl. a Deutz-Fahr Agrotron 6 és 7 sorozat, a Fendt 700 Vario és 800 Vario, az Ursus C-3150 Power), és megbízható, erős, valamint takarékos erőforrásnak számít. A Crystal HD-ben az üres tömege mindössze 5,76-6,5 t (fontos, hogy a magyar piacon ez a típus a 7500 kg-os tömeggel bír). Átszámítva a legerősebb 170 HD modellben minden lóerőnek csak 34 és 38 kg közötti tömeget kell megmozgatnia. Az átlag ebben a kategóriában kb. 10 kg/LE értékkel nagyobb, és alig találunk olyan gyártót, aki a cseheknél könnyebb hathengeres traktort kínál. A piacon kapható jelenleg legerősebb Zetorban a kölni motor 2100 min-1 névleges fordulatszámon 120 kW/163 LE teljesítményt ad. A fordulatszám csökkentésével maximum 7 LE többletteljesítmény elérése lehetséges – ez nem sok, de mégis valami. A hidraulikus, TLT- vagy szállítási munkákhoz nem áll rendelkezésre Boost teljesítménynövelő. A maximális forgatónyomaték értéke (nem kevesebb mint 38 százalékos nyomatéknövekedés mellett) a Zetor adatai szerint 739 Nm 1600 min-1 fordulatszámon – ebben a teljesítménykategóriában ez nagyszerű érték! A motor nyomatékát különösen a megrakott tandem billenőkocsi elé fogva érzékeltük, ahogy a motor kellemesen és erőteljesen alulról kibontakoztatta az erejét. Ez már a jelenlegi traktorok elődjénél is lenyűgözött minket. Míg a korábbi Crystal 160 traktor, a mostaniak elődje még a Tier 4i károsanyag-kibocsátási szabvány előírásait teljesítette, most a keskeny kipufogócsőből a Tier 4 final kategóriának megfelelő minőségű kipufogógázok távoznak. Ennek elérése érdekében a kipufogógáz-tisztító rendszer egy részecskeszűrővel bővült a motorháztető alatt. Ezáltal egy kicsit kevesebb AdBlue szükséges, a dízel részecskeszűrőt az eddigiekhez hasonló módon néhány ezer üzem óra után ki kell cserélni. Az olajcsere ciklusideje egyébként 500 üzemóra.

Az üzemanyag betöltőnyílásának elhelyezkedését a traktor jobb oldalán még mindig szokni kell (a tartály térfogata 300 l, mint az előző generációnál), ugyanakkor az AdBlue a bal oldalról tölthető be. Ami jó: ha a motorháztetőt felhajtjuk, akkor a motor majdnem minden területe jól megközelíthető. A csavarozott oldalsó lemezekhez csak javítás esetén szükséges hozzányúlni. A hűtőpaneleket nem lehet felnyitni, de a köztes terek elegendő helyet biztosítanak a tisztítási munkákhoz.

40 KM/H ECO-FORDULATSZÁMMAL

A jelenlegi Crystal generáció jelentős újítása a sebességváltó. A három terhelés alatt kapcsolható fokozattal rendelkező, saját gyártmányú, 5 fokozatú sebességváltó már a korábbi modellben is megtalálható volt, ott azonban a 40 km/h végsebesség eléréséhez a motor névleges fordulatszámon pörgött. Az új kapcsolási fokozatnak köszönhetően ez most másképp van – 43 km/h sebesség esetén a Crystal 170 HD fordulatszáma 1750 min-1. Ez üzemanyagot takarít meg, és szállítás közben észrevehetően csökkenti a motor zaját. Egyébként a fékek hatékonyabban fognak, mint a korábbi traktornál.

Műszaki adatok

motor: Deutz TCD 6.1 hathengeres; CommonRail; 6057 l hengerűrtartalom, 120 kW/163 LE 2100 min-1 fordulatszámon; 120 kW/170 LE 1900 min-1 fordulatszámon; 739 Nm 1600 min-1 fordulatszámon; Tier 4 final környezetvédelmi besorolás EGR+ DOC+SCR+DPF rendszerrel; üzemanyagtartály 300 l; AdBlue tartály 32 l

sebességváltó & TLT: Zetor 5 fokozatú váltó; 30/30 két nem szinkronizált főcsoporttal és három terhelés alatt kapcsolható fokozattal; 40 km/h 1750 min-1 fordulatszámon; alapkivitelben négyszeres hátsó TLT (1000/1000E/540/540E), front TLT 1000 min-1 fordulatszámon opcionális

emelőberendezés és hidraulika: hátsó függesztőszerkezet III. kat.; max. emelési kapacitás 8,5 t; frontfüggesztés 3,5 t, opcionális; fogaskerék-szivattyú 85 l/min; 4× kétkörös hátsó hidraulikacsatlakozó mennyiségi vezérléssel és elektrohidraulikus működtetéssel

méretek és tömegek: tengelytáv 2,85 m; magasság kb. 3,045 m; üres tömeg 5760–6500 kg; max. megengedett össztömeg 10 000 kg

németországi listaár (+áfa):119 990 eurótól


A Deutz hathengeres motorja erőteljesen és gazdaságosan dolgozik. A hűtőpanelek között van hely a hűtő tisztítására sűrített levegővel


Egy Wastegate turbó gondoskodik az egyenletes erőkifejtésről


Az üzemanyanyagbetöltő-nyílás még mindig a jobb oldalon található


… míg az AdBlue balról tölthető be

A két fő csoportot a szokásos módon álló helyzetben kell az üléstől jobbra egy kis karral váltani. Összességében így 30/30 fokozat áll a vezető rendelkezésére, ebből kereken 13 tartozik a 8 és 16 km/h közötti fő tartományba. Az első fokozat most balra fent helyezkedik el (korábban balra lent volt), a második fokozat kapcsolásához a középállású üres helyzeten keresztül haladva hátrafelé kell mozdítani a sebességváltót. Szállítási munkák esetén azonban a terheléstől függően a traktor könnyedén el tud indulni a 2. vagy 3. sebességfokozatban. Kicsit zavart minket a tengelykapcsoló benyomásakor érezhető enyhe rángató mozgás – itt még szükség van némi finomításra. És ha már itt tartunk: a tengelykapcsoló működtethető lábpedállal, mint eddig is vagy a váltókar hátoldalán található tengelykapcsoló gomb segítségével. A váltókar egyébként rövidebb, mint az elődjénél, először mégis nehéz megtalálni a fokozatokat. Itt szükség van egy kis betanulási időre. Kedvezőnek találtuk, hogy a korábbi modell tesztelésekor a sebességváltásnál észlelt reszelő hang (ami esetleg a nem teljesen pontos szinkronizálás miatt léphetett fel) most már nem volt tapasztalható.

Ami jó: a terhelés alatt kapcsolható fokozatok automata váltásához előre beállíthatók a kapcsolási fordulatszámok. Ehhez a kormánykerék műszerfalán meg kell nyomni a megfelelő kapcsolót, és kapcsolni kell az adott fokozatot a kívánt fordulatszámnál. Ezt megtehetjük álló helyzetben vagy haladás közben.


Alapkivitelben négy hátsó TLT-fordulatszám áll rendelkezésre. A TLT-kapcsolási sémát tartalmazó matricát a teszttraktorról eltávolították


A két fő csoportot szinkronizálás nélkül, álló helyzetben lehet váltani


A sebességváltó kar rövidebb, az 1. fokozat most balra fent található (korábban balra lent volt)


A középállású üres helyzettel rendelkező irányváltó-kapcsolás csak a kereskedelmi partner segítségével állítható be


Az opcionális frontfüggesztést a front TLT-hez hasonlóan a Zuidberg szállítja


A függesztőszerkezetek, a szivattyúk és a csatlakozók azonosak a korábbi sorozattal

Az irányváltó hajtómű az irányítókarral már az előző generáción is megtalálható volt. Amit sajnáltunk: az érzékenység csak szakműhelyben, a szelepek idejének módosításával állítható be, a vezető ezt nem tudja módosítani. A fékpedálon keresztül nem létezik kapcsolási funkció – ez ebben az árkategóriában tulajdonképpen egy kicsit túlzott elvárás is lenne.

MEGNÖVELT HASZNOS TERHELHETŐSÉG

A Crystal alváza alapvetően nem változott. Elöl alapkivitelben a Carraro soklengőkaros tengelye van beépítve, ami nagyon jó vezetési komfortot és kiváló vontatást biztosít egyenetlen felületeken. A sok forgáspont miatt a karbantartási igény viszonylag magas – és köztudott, hogy ennek a tengelynek a kenését semmi esetre sem szabad elhanyagolni, ellenkező esetben egy idő után szétrázott csapágyakat kapunk büntetésképpen. 25 kenési pont mellett, amelyeket minden 100 üzemóra után kenni kell, érdemes befektetni egy kenőlécbe vagy egy központi kenési rendszerbe. Az importőrön vagy a kereskedelmi partneren keresztül ez megoldható.

A Crystal hátsó része egy Zetor-tengelyen nyugszik, amely azonban segédkerettel rendelkező blokkszerkezet esetén a traktor csak 10 t megengedett össztömegét bírja el – ez azonban így is 1000 kg-mal több, mint az előző generációnál. A versenytársak 1-2,5 tonnával többet kínálnak ugyan, de általában magasabb üres tömeg mellett. A Crystal esetében így még mindig 3,5 tonna, ill. valamivel több mint 4 t közötti hasznos terhelhetőség marad – ez elegendő a szántóföldi kultivátorokhoz és a frontsúlyokhoz, valamint a közepes súlyú hárompont-függesztésű vetőkombinációkhoz.

NAGYOBB KOMFORT, TÖBB KIHELYEZETT HIDRAULIKACSATLAKOZÁS

A Zetor jelentősen növelte a vezetési és kezelési komfortot. Jelen van a korábbi traktorból már ismert mechanikus vezetőfülke-rugózás, amelynek csillapítása a rugóknál beállítható. A vezetőfülke padlójának a kerettől történő elkülönítése miatt a sebességváltóból és a motorból érkező rezgések és zajok is jobban csillapítottak. A két ajtós, 6 oszlopos, az elülső szélvédőn kereszttartóval ellátott és kifordítható oldalablakokkal (valamint hátsó szélvédővel) rendelkező kialakítási módot a jobb látási viszonyok érdekében 10 cm-rel megnövelték, a bal oldali fellépő három helyett négy lépcsőfokot kínál, a meredek jobb oldali létra beépült az új burkolatba. A vezetőfülke műszerfala beépített színes kijelzővel és fedélzeti számítógéppel szintén új.


A 2,85 m tengelytáv hathengeres szint – jó a vontatáshoz, a vezetési kényelemhez és a hátsó függesztésű munkagépekkel történő tömegkiegyenlítéshez


A kényelmes soklengőkaros Carraro első tengelyhez érdemes megfontolni a kenőlécek beszerzését


Az első kerekek akár 35 fokig is aláfordulnak, a sárvédők elfordíthatók

Ugyanakkor a jobb oldali konzolt is korszerűsítették. Itt található a kihelyezett hidraulikacsatlakozások elektrohidraulikus vezérlésének a kapcsolói – beleértve a fojtószelep beállítását forgó potenciométerrel. A vezetőfülke alatt azonban még mindig egy fogaskerék-szivattyú működik, amely 85 l/min teljesítménnyel szállítja az olajat a függesztéshez és a külső fogyasztók számára. Hátul most maximálisan négy kétkörös hidraulikacsatlakozó található (korábban három volt), elöl egy, plusz a frontfüggesztés. Egy fixen hozzárendelt hátsó hidraulikacsatlakozás kívülről is vezérelhető. Az emelőerő maximálisan 8,5 t hátul és legfeljebb 3,5 t elöl (Zuidberg frontfüggesztés) – ezek jó értékek. Mintegy 40 liter a kivehető olajmennyiség.


A mechanikus vezetőfülke-rugózás (alapkivitel) már az előző modellnél is létezett

A 6 oszlopos vezetőfülkében (forgatható vezetőüléssel) sok minden megváltozott


A jobb oldali vezérlőkonzolt teljesen átalakították. A kihelyezett hidraulikacsatlakozások már elektrohidraulikusan működtethetők – beleértve a megfelelő elektromos keresztirányú váltókart


A fedélzeti számítógéppel ellátott vezetőfülke műszerfalát is újratervezték


A Webasto klímaberendezés az alapkivitelhez tartozik, automatikus légkondicionálás nem áll rendelkezésre. A tető meglehetősen alacsony, a kinyitható tetőablak pedig csak egy kicsivel több rálátást biztosít a homlokrakodóval végzett munkákhoz

 

TOVÁBBI TUDNIVALÓK

  • Alapkivitelben a hátsó TLT négy fordulatszámmal rendelkezik (1000/ 1000E/540/540E), amelyek egy karral előre kiválaszthatók és elektrohidraulikusan, kapcsolók segítségével be- és kikapcsolhatók. Az opcionális 1000-es fordulatszámú front TLT-t a Zuidberg szállítja.
  • A jelenlegi Crystal generáció megfelel a traktorokat, ill. a gyártóikat érintő uniós szabályozás (Tractor Mother Regulation) követelményeinek (pl. széles látószögű tükrök, üléskapcsoló, zárható motorháztető stb.)
  • A hátsó sárvédők csak felár ellenében hosszabbíthatók meg – ezt sajnáltuk. Így a hátsó kerekek alapkivitelben messze túllógnak.

Összegzés

A 119 990 eurós listaárral a Zetor Crystal 170 HD csak kis mértékben (<20 000 euró) van a nyugati eredetű terhelés alatt kapcsolható traktorok árszínvonala alatt – tehát nem igazán számít „nagy fogásnak”. Ugyanakkor erős és gazdaságos motorral rendelkezik, alapkivitelben hátul négy TLT fordulatszámot és elektromos hidraulikacsatlakozásokat, valamint elsőtengely- és vezetőfülke-rugózást kínál. A fő fokozatok kapcsolásakor a kettős-H kapcsolószerkezet kissé pontatlan, a terhelés alatt kapcsolható fokozatok jól működnek. Az előző generációhoz képest a vezetési és kezelési komfort észrevehetően növekedett.

erős, gazdaságos motor

elsőtengely-rugózás

vezetőfülke-rugózás

alacsony teljesítmény/tömeg arány, ugyanakkor nagyon jó vontatás

Eco szállítási fordulatszám–pontatlan kapcsolószerkezet

nincs Load-Sensing

Matthias Mumme