▼Hirdetés

▼Hirdetés

A bérvállalkozó és a medve

Írta: Szerkesztőség - 2019 július 09.

A Schlüter-rajongók körében a Wendt bérvállalkozás jól ismert. A Freisingből származó „medvéket” azonban egyre jobban kímélik, és ezért nem lehet velük olyan gyakran találkozni a szabadban, mint korábban.

ELVÁLASZTHATATLAN: a körbálázó már régóta „állandó” gépként a Super 1250 VL Special modellhez van kapcsolva

Az alapokat az apa rakta le fiatal korában: 1957-ben, 17 éves korában egy Lanz 8 CS kombájnon ült, és a Sinsheim közelében található Östringenből kezdte a betakarítást a Fekete-erdő irányába. Aztán jött egy 250-es Lanz, amelynél szezononként többször is meg kellett küzdenie a peremes tengely törésével, ezért a márka hamarosan elhagyta a gazdaságot.

SZEMENKÉNTI VETÉS: a szemenkénti vetőgép 6/7 sorban kukoricát és napraforgót vet. Igény szerint sortrágyázást is végez

Roger Wendt (jobbra) és testvére, Holger már felébresztett néhány medvét a téli álmából

A padló alatti motorral ellátott Euro Trac kicsit meztelenül nézett ki súly nélkül. Ezért kapott egy normális motorháztetőt

A gazdaság áttekintése

üzletvezető & tulajdonos: Roger és Holger Wendt

alapítás éve:1980

munkatársak: 3 állandó alkalmazott

székhely: 76684 Östringen

a vállalkozás profilja: tereprendezés, silózás, szögletes vagy körbálázás, szőlőültetvények és spárgaterületek rekultivációja, kukoricavetés, gabona-, kukorica- és napraforgó-betakarítás

járműpark: különböző Schlüter Compact, Super és Euro Trac, John Deere 7810 & 7920 traktorok, bálázók: JD 990, Lely-Welger 4060, Claas Quadrant 2100 RC & Variant 280 RC, kombájnok: Tucano és Mega (6-7,5 m) mélylazító, eke mélyszántáshoz, ásógép, Howard talajmaró, szilázscsomagoló

A harmadik kombájn ezt követően egy Claas SF volt, a negyedik szintén. Aztán jött a Matador Standard és a Gigant, a Senator, majd a hetvenes években az első Dominator 80; a második már hidrosztatikus meghajtással rendelkezett: „Nagyon szkeptikusan méregették, bár aki dolgozott vele, az hamarosan nem akart másikat” – mondja Roger Wendt ma a régi időkről. Az apa ezután eladott mindent, és 1979-ben kivándorolt Dél-Afrikába – a fia is vele tartott.

Mivel van elég nagygép az udvarban, egyszerre kettőt is lehet küldeni egy táblára

Az ezüst színű 1500 TVL Special nem nagy sebességű, de külsőre úgy néz ki

VISSZATÉRÉS AFRIKÁBÓL

Egy évvel később azonban visszatért Németországba, a fekete kontinens egyszerűen nem az ő világa volt. „A katonaság után újra nulláról kezdtem, és megvettem egy olcsó Deutz D80 traktort, még ma is megvan” – mondja büszkén. A hathengeressel a bálázót a 170 km-re lévő Rottweilbe is elvitte. A bérmunka mellett néhány területet bérelt, ahol kézzel vetette a gabonát. 1981-ben vásárolt egy használt Dominator 80-at, és az első évben 260 hektárt aratott vele – akkoriban ez nem kis teljesítmény volt. A gépet azonnal kifizették. „Abban az időben a finanszírozás még a bizalmon alapult, kamatmentesen történt, és az aratás után együtt néztük meg, hogy hogyan kellene folytatni.” Wendt számára ez azonnal egy újabb kombájnt jelentett, hiszen tele voltak megrendelésekkel. Még a második szezon idején megvásárolta a harmadik vetésizöld gépet, mert akkora volt a kereslet. 1987-ben végül megvette az első új kombájnt, ahogy a következő két évben is. „Aztán észrevettük, hogy a használt technológia a költség/haszon szempontjából jobb volt, így a három új gép után újra egy használtat vásároltunk.” A kapacitás csak akkor lett elegendő, amikor Wendt végül tizenkét kombájnnal dolgozott: Mannheimtől Villingen-Schwenningenig, 200 km átmérőjű területen végeznek munkát.

A Wendt testvérek cséplési szolgáltatást is kínálnak – jelenleg kilenc Harsewinkelből származó új szalmarázóládás kombájnnal végzik az aratást

2006 óta egyre többet használnak John Deere traktorokat, és kímélik a medvéket

1961 ÓTA A SCHLÜTERREL

Ahogy a modern technológia egyre hatékonyabbá vált, a 2018-as aratási szezonban már csak kilenc aktív gép dolgozott átlagosan. „Mára már sokkal stresszesebbé vált a munkavégzés, bár gépenként kevesebb területen dolgozunk. Az ügyfélköröm nem is tűrné el, ha régi kombájnokkal jelennék meg, mint a kezdeti időkben” – összegzi Wendt. Korábban a bálázás is kényelmesebb volt, három nappal korábban szóltak. Ma az ügyfelei 10-kor vagy 11 órakor hívják fel, és megkérdezik, hogy tudna-e délben menni. A freisingi medvék akkoriban már egyre fontosabb részét képezték a vállalkozásnak. Az első S50-es gép 1961ben érkezett a gazdaságba, a második egy hathengeres, összkerékhajtású Super 750-es modell volt. 1988-ban már egy nyolchengeres, soros motorral rendelkező 2000-es modellt használtak, és megvásároltak egy új Super 1900 TVL Special gépet, hogy bérmunkában két 5 csoroszlyás és egy 4 csoroszlyás ekével tudjanak szántani, körülbelül 80-90 hektáron gazdaságonként. – Ezt ma már Kraichgauban befejeztük – mondta Wendt. A 90-es évek elején a bérvállalkozó sok mélylazítást vállalt a vasút számára: az új gyorsforgalmi út mentén egy 2000-est és egy 1900-as modellt akasztottak egymás után a Stech-Hub lazítóra, hogy a legalább 80 cm mélységet elérjék. A gép napokig az 1000-es TLT-ről meghajtva dolgozott, a feladata az építési időszak alatt tömörített szántóföldek helyreállítása volt. „Kipróbáltunk egy Super Trac 2200-ast is, de ez túl drága volt számunkra, mert épp ekkor fektettünk be földbe, csarnokba és kombájnba” – mondja Wendt. Később aztán jött ehhez egy használt Trac.

A MUNKÁTÓL A GYŰJTEMÉNYIG

Eközben a vállalkozó 60 éves lett, és a gépparkot kiegészítette egy vagy két Schlüter modellel. A szülői háznál mindent egy csarnokban kezdtek, és az 1980-as évek közepén még egyet építettek: ez 32 m hosszú, 16 m széles, több mint 500 m2, amit 1999-ben ismét bővítettek. Mindeközben minden újra túl kicsi lett. Soha nem gondolta volna, hogy egy ekkora terület valaha is betelik. Ma már egy hatalmas gyűjteménye van: egy második sorozatú 1941-es évjáratú DZM 25-ös vontatótól kezdve egy Horvátországból származó 1900-as TVLS vontatón át a mindössze mintegy 40 példányban gyártott és időközben nagyon drágává vált, 3 fokozatú terhelés alatt kapcsolható váltóval rendelkező Super 2500 modellig – hogy csak néhányat említsünk. „Amikor Freisingben bezárták a gyárat, mindenki félt a pótalkatrészek hiányától, ezért a gépeket potom pénzért meg lehetett venni” – mondja Wendt. Ezért mindig vásárolt néhányat, és már nem kellett őket állandóan le- és felcsatlakoztatni, ami megkönnyítette a munkát.

A legutolsóként épített, 23-as számú 1700-as Euro Trac ugyancsak sérült volt, amikor Wendt megvette. Miután helyrehozták, többnyire az eltolható súly nélkül dolgozott. Wendtet nem hagyta nyugodni, hogy a szomszédok kritizálták a látványt: egy eredeti Schlüter motorháztetőt szerelt a traktorra. A sok helyreállított eredeti freisingi gép mellett néhány másik gépet is bevont a munkába, mint például az utolsó Super 1250-est (gyártási év: 1970) kerek sárvédőkkel, amelyeket 60 cm-re kiszélesítettek. Az utolsó Schlüter szintén az ő csarnokában áll: az 1350-es Compact modellt 2003-ban az Egelseer cégnél kizárólag neki építették, pótalkatrészektől. Hosszú ideig használták a körbálázó előtt, és kapott egy eredeti fronthidraulikát, TLT-vel együtt, ami Wendtnél még a polcon porosodott. Ma már 1900 üzemórát mutat a számlálója.

MEDVÉK – ELŐNYUGDÍJBAN

Mindig tudtak segíteni magukon, mert a teljes motorfelújítástól kezdve – évente általában egyet – mindent meg tudtak csinálni a saját műhelyükben. „Mivel sok utolsó sorozatot használtunk elsőtengely-rugózás nélkül, viszont csapterpesztéses tengelyekkel, így viszonylag hosszú ideig használhattuk őket” – mondta Wendt. Amikor az önkormányzat megbízásából a játszóterekre tart, vagy a kertészek kérésére nagyobb létesítményekbe megy, és a nagyméretű Howard-talajmaróval dolgozik, akkor még mindig a fordulékony és jól áttekinthető 1350 Compact a kedvence. „Ezt 5 cm-es távolságra vezetem a járdaszegély mentén, amit nem látok olyan jól a modern John Deere traktoron ülve. Soha nem bántam meg a vásárlást” – mondja Wendt.

Még a 170 lóerős MAN motorral és turbóval felszerelt utolsó előtti 1700 LS modell is dolgozik minden évben a Welger 4060 nagybálázó előtt. A második Welgert, egy 4050-est időközben eladta. Egy Super 1250-es állandóan a bálacsomagolóhoz van csatlakoztatva, és ezt használják a fűkaszákkal is: „Sok járművezető nagyon szereti a Schlütert, és még mindig szívesen használják, pl. ha gyorsan kell vontató egy pótkocsihoz vagy olyan munkához, ami nem tart sokáig. De ha már reggel tudjuk, hogy egész nap 35 °C lesz, és klíma nélkül kell a bálázó előtt haladnunk, akkor a kedvünk gyorsan elillan” – mondja Wendt.

Ezért látta a munkát reálisan, és tudta, hogy a szezonális stresszben nincs mód a modern traktorok mellőzésére. Tizenkét évvel ezelőtt megvette az első John Deere 7810-est, mivel nem akarták kihagyni a fokozatnélküli technológiát, különösen a szőlőültetvények mélyásásánál. Ezt a különleges munkát rajta kívül csak néhányan kínálják. A 7920-as modell következett, és még mindig a gazdaságban dolgozik – valamivel optimalizáltabban. A John Deere 990-es bálázó mostanra olyan teljesítményt igényel, hogy a modern fokozatnélküli szarvasos traktor használata elkerülhetetlen. Ennek ellenére a medvéknek még nem kell kiállítási darabként a múzeumba kerülniük: ha a modern gépek mind a földeken vannak, és valahol akad még egy kis munka, akkor a járművezetők is szívesen ugranak a vörös óriásokra.

 

GÉPmax
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.