Klaus Wallner az elsők között volt, aki Németországban felismerte a késes hengerek irányába mutató tendenciát – és ennek megfelelően cselekedett. A hullámos tárcsákkal kialakított kombinációkat (Double Cutting Master) hamarosan követték az önálló és a tandem késes hengerek.
A Wallner háza tájáról a legfrissebb újdonságok közé tartozik egyrészt a közel 9 m munkaszélességű WTM 900 (első) osztott pillangókombinációként, másrészt a fogazott kések. Mindkettőt közelebbről megnéztük a repcetarlón.
8,80 M HATÉKONY MUNKASZÉLESSÉG
Igaz, a WTM 900 a 9,0 m szélességet teljesen nem éri el, mivel a háromszor 3,0 m-es szegmenseknek természetesen szükségük van bizonyos átfedésre, elsősorban azért, hogy kanyarodáskor ne maradjon műveletlen rész a tarlón. A tényleges hatékony munkaszélesség tehát körülbelül 8,80 m – ez is nagyon szép. És még valami: az osztott konstrukció miatt nincs szükség járószerkezetre. A traktor–késes henger kombi‑náció a nagy munkaszélesség ellenére továbbra is fordulékony marad.
Az elöl található 1250 kg meglehetősen alacsony súly (két ballasztsúllyal együtt, összesen 540–560 kilogrammal) Nagy hatékonyság és alacsony energiaigény – ezt kínálja a 8,80 m hatékony munkaszélességű Wallner WTM 900. Repcetarlón vizsgáltuk munka közben, hogy milyen részletek teszik egyedülállóvá a pillangókombinációt.
és a hátul lévő 2640 kg súly következtében a kombináció még nagyobb négyhengeres traktorokkal is jól mozgatható. Ez nem csak a kisebb struktúrájú régiók családi gazdaságai számára érdekes, hanem a gépkörök, bérvállalkozók – és még a nagy gazdaságok számára is, akik a könnyű, ápolási munkákat végző traktorral egy hatékony kombinációt küldhetnek a szántóföldre. Álljunk meg kicsit a könnyű kifejezésnél: egy kompakt négyhengeres traktor természetesen kevesebb súlyt jelent, mint egy hathengeres, és ezt a talaj bizonyára meghálálja.
PILLANGÓ: az osztott kialakításnak köszönhetően a Wallner WTM 900 késes henger nagyon sok területet kompakt traktorokkal is meg tud művelni
ELÖL KEVÉS A MOZGÁSTÉR
Ahogy az elején már említettük, a Wallner WTM 900 három szegmensből áll, amelyek egyenként közel 3,0 m munkaszélességűek – a tényleges szélesség egy kicsit kevesebb, mert a 3,0 m szállítási szélességet be kell tartani. Az első tandem késes hengeregység mereven csatlakozik a frontfüggesztés alsó függesztőkarjaihoz. Aki lehetővé szeretné tenni az oldalirányú lengést, az ebben az esetben rá van utalva a függesztés hosszú furataira. Az alsó függesztőkarokhoz kétféle beépítési magasság áll rendelkezésre, a felső függesztőkarhoz három.
Hosszirányban a tandem hengerek képesek kicsit lengeni, mivel központi forgásponttal rendelkeznek. Ez két feszítőcsavarral korlátozható vagy akár teljesen rögzíthető – például tároláskor vagy spedícióval történő hosszabb teherfuvarozás esetén (ez csak az első kiszállításkor és a kereskedők számára lehet fontos). Az alsó függesztőkar be‑állításától függően több vagy kevesebb nyomás helyezhető a hátsó, nagyobb késes hengerre. Mindenkinek magának kell kipróbálnia, hogy hogyan tud a leg‑jobban haladni – a tarló típusától (ill. a köztes növények állományának típusától), a talajtípustól és a talaj állapotától függően. Ami jó: az utóbbi időben a Wallner az első WTM egységet már terelőlemezzel szállítja. Ez megakadályozza, hogy a föld és a kövek a traktor felé repüljenek.
Technikai adatok
késes hengerek: két henger 380 és 510 mm átmérővel; elméleti darabolási hossz 149 és 200 mm; ellentétesen forgó, csigavonalban elhelyezkedő, fordítható pengék; vágáskor húzó vágás, saját gyártmányú fogazott kések; a tandem hengeregységek menetirányban lengő mozgást végezhetnek
elülső egység: 3,0 m külső szélesség, mereven csatlakozik a frontfüggesztéshez; súlya ballaszttal együtt körülbelül 1250 kg
hátsó egység: 2 darab 3,0 méteres egység; hidraulikusan 2,98 m szállítási szélességre csukható; hidraulikusan állítható paralelogramma; a henger elé Baß száraprító építhető (hajtás TLThidraulikaszivattyúval, saját 80 literes olajháztartással és olajhűtővel); súly száraprító nélkül körülbelül 2640 kg; szállítási helyzetben és munkahelyzetben egyaránt leállítható
teljesítményigény: kb. 120 lóerőtől; 2×kétkörös/1×egyszeres működésű hidraulikacsatlakozás
németországi listaár: 25 000 eurótól+áfa; (Baß aprító nélkül)
Elöl 1250 kg függ az alsó függesztőkarokon, hátul pedig 2640 kg – a szállítási szélesség közel 3 m
Az olajtartály, a TLT-szivattyú és az olajhűtő elő van készítve a Baß száraprító felszereléséhez
A megfordítható kések húzóerőt kifejtve működnek, és a 380, ill. 510 mm átmérőjű hengeren csigavonalban ellentétes lefutásúak
Az átfedés még kevés
Fent három furattal és lent kettővel rendelkező függesztőszerkezet
Ami jó: van egy hidromechanikus szállítási zár
A hátsó egységek hidraulikusan terhelt paralelogrammára vannak felfüggesztve
HÁTSÓ PARALELOGRAMMA
A hátsó részben két 3,0 m széles WTM szegmens található, amelyek a frontegységhez hasonlóan központi forgásponttal rendelkezve enyhén követni tudják a talajkontúrt. A paralelogramma felfüggesztésnek köszönhetően keresztirányban is lehetséges bizonyos mértékű alkalmazkodás a talaj egye‑netlenségeihez. A paralelogramma azonban elsősorban más célt szolgál: összecsukáskor szállítási helyzetben a két hengerszegmenst közelebb hozza a kerethez, hogy a gép 3,0 m szállítási szélesség alatt tudjon maradni. Annak pedig, hogy a hátsó egység ilyen messzire hátranyúlik, van egy egyszerű oka: a kukoricatarlón végzett munkához a henger elé beépíthető egy Baß száraprító. A hajtása hidraulikusan történik az egyik WTM hátsó egységen elhelyezett, TLT-hajtású olajszivattyú és a hozzá tartozó saját olajtartály (80 l) plusz olajhűtő segítségével. Természetesen a front-WTM-hez is tartozik egy száraprító berendezés – az elöl lévő késes henger elé van a keretre karimával felerősítve, és egy hátulról elvezetett vezetéken keresztül a hátul található olajszivattyú hajtja meg. A száraprító berendezés vezérlé‑se a WTK dobozon keresztül történik a vezetőfülkében.
A hátsó függesztőszerkezet a front WTM egységhez hasonlóan két függő‑leges rögzítési helyzettel rendelkezik az alsó függesztőkarokhoz és hárommal a felső karhoz. A támasztólábaknak köszönhetően a hátsó egység helytakarékosan, összecsukott állapotban letámasztható – de szétnyitott állapotban, munkahelyzetben is lerakható. Ami jó: két hidraulikus retesz akadályozza meg a nem szándékos szétnyitást a közúton. Összességében a WTM 900 a traktoroldalon csak két kétkörös hidraulika‑csatlakozást igényel plusz egy egyszeres működésűt a szállítás biztosításához. Ez régebbi traktorok számára is lehetővé teszi a tandem késes henger használatát.
VÁGÁS HÚZÁS KÖZBEN
Ezzel eljutottunk a vágószerszámhoz: a Wallner azért döntött a két késes henger kombinációja mellett, hogy a kukorica‑tarlón még nagyobb hatásfokot tudjon elérni. A különböző átmérők fordulatszámkülönbséget biztosítanak a késes hengerek között, és ez különböző elméleti vágási hosszat is jelent. Mivel a 380 mm-es, valamint az 510 mm-es hengeren egyaránt 8 található, az elméleti vágási hossz 149 és 200 mm között változik. Mindkét henger nyitott kialakítású.
A késeket mindig csigavonalban szerelik fel, ami vágáskor húzó hatást eredményez. Mivel a kések az első és a hátsó hengeren ellenkező irányba fordulva helyezkednek el, ez trapéz alakú vágásképet eredményez, ami a növényi maradványokat és a köztes növényeket intenzívebben zúzza szét és aprítja. Jellegzetesen Wallner: a kések kettesé‑vel, kissé átfedésben, egy menetes csap‑szeggel vannak rögzítve a hengerre.
A frontegység a mi tesztünk esetében fogazott késekkel volt felszerelve
Pillantás a perforált terelőlapra és a két ballasztsúlyra
Minden kés párosával van felcsavarozva a nyitott hengerekre
Minden hengercsapágyon csavarral rögzített sárkaparók találhatók
A bezsírozható hosszanti lengés feszítőcsavarokkal lerögzíthető
Mellesleg a tesztgépünkön a front WTM egységre az új fogazott kések kerültek, melyet a Wallner ebben az évben vezetett be a kínálatába. A feladatuk mindenekelőtt az, hogy a kukoricata‑lón lévő maradványokat intenzívebben feltárják – ezek azonban kissé érzékenyebbek a kövekre, mint a sima kések. A fogakat a gyártás során (egy beszállítónál) az anyagból kimarják – de csak az egyik oldalon. Ennek eredményeként, ha szükséges, a megfordítható késeknek köszönhetően a fogazott késekről sima késekre is lehet váltani.
Összegzés
A WTM 900 egy kompakt, nagy hatékonyságú tandem késes henger, mely a traktor hárompontfüggesztéséhez kapcsolódik, elöl és hátul. A munka minősége, mint minden késes hengernél, erősen függ a talajtól (az ellenkés szerepét tölti be) és a munkaterület egyenességétől. A felhasználás lehetőségeit korlátozzák a mély nyomvonalak és a túl laza talaj. A repcetáblán a száraz tarlómaradványokat és a szárakat intenzíven szétvágja, ill. széttöri és felaprítja, a zöld szárakat és tarlómaradványokat inkább szétzúzza és megtöri, a zöld tarlón a növények egy része ezután ismét kiegyenesedik – ez szintén jellemző a többi késes hengerre is. Érdekes a WTM 900 kombinációja a Baß száraprítóval kukoricatarlón történő felhasználásra, ahol a késes hengerek a klasszikusan mélyen dolgozó mulcsozógépeknek a nyomába sem érhetnek.
nagy hatékonyság, osztott szerkezet
trapéz alakú vágás dupla hengerrel
opcionálisan aprítóval kombinálható
saját gyártmányú fogazott fordítható pengék
a nyomvonalakat nem műveli
Fontos részlet: Klaus Wallner minden hengercsapágyra (amelyek egyébként a lengőcsapágyakkal ellentétben karbantartásmentesek) sárkaparót csavarozott, amelyek megakadályozzák, hogy aprószulák vagy hasonló növény fonódjon a csapágyak köré. A kaparókat időnként ellenőrizni kell, mert a kövek vagy a föld károsíthatja őket vagy elmozdulhatnak.
MUNKA KÖZBEN
A WTM 900 késes hengerrel repcetarlón dolgoztunk egy 130 lóerős traktorral. A vágás minősége jó volt, ugyanakkor a nyomvonalon, ahogy ez az összes késes hengernél tapasztalható, nem végzett aprítást. Klaus Wallner ezért azt fontolgatja, hogy a jövőben a WTM késes hengert más eszközökkel fogja kombinálni, hogy a nyomvonalakat is meg tudja munkálni a gép. A tendenciákat tekintve a hátsó egységek kissé jobban dolgoztak, mint a front-WTM henger, ami valószínűleg a lengést megszüntető merev beállításon múlott. A fogazott és a sima kések munkája között csak alkalmanként tudtunk különbségeket felfedezni – hiszen ezeket a késeket elsődlegesen kukoricához fejlesztették ki. A zöld tarlón előfordult, hogy néhány szár nem tört meg, ill. a henger elhaladása után újra felegyenesedett. Más szárakat viszont függetlenül attól, hogy zöldek vagy fonnyadtak voltak, részben levágott a henger. Ott, ahol a talaj kissé lazább volt, ezeket a kések feldobták, és összekeverték a betakarítás után vissza‑maradt növényi részekkel. Részben föld is keveredett a repcetarlón a maradványok közé.
A gyomok nagy részét is levágta a henger, és a talaj felszínén hagyta, így azok kiszáradhattak. A különböző hengerátmérők miatt a megmunkált tarlón eltérő darabolási hosszakat mértünk. A legkisebb hosszúság a trapézvágásnak köszönhetően dupla átgördüléssel körül‑belül 4 cm volt, míg a legtöbb szárrész hosszúsága mintegy 9-14 cm közé esett. Ahol a szárak a megmunkálás irányához képest keresztirányban vagy ferdén helyezkedtek el, túl hosszú szármaradványok is találhatók – ahogy a többi késes hengernél is. Néhány helyen, a front-WTM henger és a hátsó hengerek közötti átmeneti részen egyenes haladáskor is maradtak álló növényi részek a tarlón, ami azt mutatja, hogy az átfedés nem elég nagy. Ezen a Wallner javítani kíván.
A jobb oldal megmunkált, a bal nem: a nyomvonalakat a WTM 900 ugyanúgy nem műveli, mint a többi késes henger
A vágási hossz átlagosan 10-14 cm volt, a legrövidebb vágott részek körülbelül 4 cm hosszúságúak voltak
Néhány meghajlított szár a zöld tarlón a henger után ismét felegyenesedett – ez nem szokatlan
A késes henger a zöld gyomnövények nagy részét is levágta, és a talajra rakta, ahol azok kiszáradnak
Felhasított, talajjal töltött tarlómaradvány
Mint minden késes hengernél, meglehetősen alacsony volt a rövidre vágott tarlómaradványok száma
Ahol a talaj laza volt, a késes henger össze tudta keverni a tarlómaradványokat a talajjal. Visszatömörítés azonban nem volt
Matthias Mumme