fbpx

60 éve Unimog

Írta: Szerkesztőség - 2012 november 20.

 

A világ legtöbb országában forgalmazott, rendkívül népszerű és sokoldalú Mercedes-Benz Unimog tavaly volt 60 éves. De mit is takar valójában az Unimog típuselnevezés, és tényleg 1951-e az univerzális jármű születésének dátuma? A kérdés megválaszolására a második világháború végéig kell visszatekintenünk.

 

 

 

A  háború  utáni  Németország  újjáépítéséhez  olyan  új  járműre  volt szükség,    amely    képes    talajviszonyoktól  függetlenül  a  lehető  legtöbb feladat   ellátására,   és   különösen   a mezőgazdaság    újraindítására.    Egy ilyen  „Universal  MotorGerät”  (UniMoG)  –  szabad  magyar  fordításban: univerzális  motoros  eszköz  –  létrehozásának gondolata a Daimler-Benz korábbi  mérnökei,  Albert  Friedrich és  Heinrich  Rößler  fejében  született meg. A fő cél a traktoroknál sokoldalúbb jármű kifejlesztése volt. A jármű prototípusa    a    Schwäbisch-gmündi Erhard&Söhne  aranyműves  vállalat segítségével,  még  1946.  október  9-én készült el.

 

 

Az U szelvényekből épített rugalmas, mégis nagy teherbírású létraalváz  alá  rugózott,  rendkívül  nagy szabad  hasmagasságot  biztosító  portáltengelyeket  szereltek.  Az  összekerék-meghajtás, a kerékagyaknál alkalmazott fogaskerék áttétel és a zárható differenciálművek  minden  addiginál kiválóbb   terepjáró-képességet   eredményeztek. A tesztek elsöprő sikerrel jártak,  és  mindenkit  lenyűgöztek!  A rendkívül könnyű és kedvező előállítási  költségekkel  bíró  járművön  csak a  benzines  motorral  nem  voltak  elégedettek a tervezők, de nagyon rövid időn belül erre is megoldás született.

 

 

Az 1947-ben megrendezett Ludwigsburgi Mezőgazdasági Vásáron került először  a  nagyközönség  elé  az  Unimog; ekkor már az OM 636 típusjelű, 25 Le-s, 1700 cm 3  dízelmotorral. A siker az előzetes várakozásoknak megfelelően  óriási  volt:  három  nap  alatt 150 megrendelés érkezett! A gyártáshoz új, arra alkalmasabb üzemet kellett keresni, így 1948-tól a göppingeni Boeringer   Szerszámgépgyárba   költöztették  az  Unimog  gyártását;  a  jármű ekkortól viselte egyúttal a gyártó cég nevét is, a motorháztetőn a piros kosfej emblémával.

 

 

A Daimler-Benz vezetése azonban ekkor már fantáziát látott a korszakalkotóan új konstrukcióban, és megvásárolták  az  Unimog  gyártási  jogát,  a tervezőket pedig újra alkalmazták. A Daimler új gyárat épített, így került az Unimog gyártása Gaggenauba. Mindez  1951-ben  történt,  így  ez  a  magyarázata  annak,  hogy  a  Daimler-Benz idén, 2011-ben ünnepli a 60 éves jubileumot.

 

 

A fejlesztések ettől kezdve új, minden   addiginál   nagyobb   lendületet kaptak, s az éves gyártási darabszám is  meredeken  emelkedett.  A  Daimler-Benz  még  1951-ben  a  hamburgi DLG  kiállításon  hatalmas  és  impozáns saját kiállítói standján mutatta be a járművet, amelyen a korábbi kos-fej embléma  és  a  Mercedes-Benz  csillag is még egyaránt szerepelt. A már sorozatban   gyártott   járművek   (2010; 401;  411  típusok)  népszerűségére  jellemző,  hogy  azokat  egészen  1974-ig gyártották, összesen több mint 39.000 példányban.

 

 

Az  Unimog  kezdetben döntően   a   mezőgazdaság   számára készült, mivel minden tekintetben felülmúlta az akkori traktorokat. Képes volt  63  km/h  sebességgel  közúton haladni,  és  pótkocsikat  vontatni,  de sokfokozatú   sebességváltójának,   illetve irányváltójának eredményeként nagyon lassú sebességgel is tudott haladni előre vagy hátra. Kétszemélyes, eső  ellen  védelmet  nyújtó  vezetőfülkével és saját platóval is rendelkezett.

 

 

Az   Unimog   nyomtávolságát   (1270 mm)  a  krumpliföldek  vetési  távolságához  igazították.  A  jármű  kis  tengelytávolságának köszönhetően különösen fordulékony volt. Az  elsődleges  mezőgazdasági  felhasználás mellett az Unimogok – sokoldalúságukból  következően  –  más ágazatokban  is  gyorsan  teret  nyertek.  Büszkeséggel  tölthet  el  bennünket,  hogy  a  volt  szocialista  országok közül először, már 1958-ban kerültek Unimog  járművek  Magyarországra.

 

 

Az  első  hazánkba  szállított  Unimog 411-es típusok az erdőgazdaság gépesítése  keretében  érkeztek  jelentősebb számban. Ezek közül több jármű még a mai napig is használatban van! Összességében elmondható: kevés olyan terület van, ahol ne használnának Unimogot.  Mégis  érdemes  talán  néhány kiemelt ágazatot felsorolni, olyanokat, amelyek  Magyarországon  is  számottevő  Unimog-flottával  rendelkeznek: közúti igazgatóságok, autópálya-üzemeltetés,   repülőtér-fenntartás,   honvédelem, tűz- és katasztrófavédelem, kötöttpályás   közlekedés   (vasút   és városi   közlekedés);   bányaművelés, energiaszektor,    közműszolgáltatók, erdő- és mezőgazdaság, vízügy, település- és városüzemeltetés, stb…

 

 

Annak  érdekében,  hogy  az  Unimog  járművek  a  kor  követelményeihez  igazodva  hosszú  távon  is  megfeleljenek  a  felsorolt  területek  egyre magasabb elvárásainak szükségszerű az állandó fejlesztés.
Az  Unimog  járművek  gyártmányválasztéka jelenleg 3 modellcsaládból áll, amelyek közül kettő az ún. eszközhordozó járművek közé tartozik: ez az Unimog  U20  és  az  UGN  típuscsalád (U300/U400/U500),  valamint  a  kiemelkedő  terepjáró  képességű  UHN típuscsalád (U4000/U5000). A járművek  mindegyike  EURO5  környezet-védelmi besorolású, és kiemelkedően takarékos  motorokkal,  elektropneumatikus (EPS) vezérlésű sebességváltóval,  vezetőinformációs  rendszerrel rendelkezik.

Végsebességük 90 km/h, elektronikus leszabályozás mellett. A járművek   motorteljesítménye   (150-286  Le)  és  megengedett  legnagyobb össztömege  (7,5-16  t)  z  alkalmazási igényeknek megfelelően választható. A   hagyományos   mezőgazdasági feladatok  ellátására  az  UGN  típuscsalád modelljei a legalkalmasabbak.

 

 

Az akár 150 kW teljesítmény leadására  képes  első  és/vagy  hátsó  kardánkihajtás   (1.000/540   1/min)   mellett akár  négy,  egymástól  független  hidraulika-rendszer   (200/240/300   bar) is  rendelkezésre  áll,  csakúgy,  mint  a hidrosztatikus  hajtás  vagy  a  billenthető plató. A speciális feladatokhoz a 24+22 fokozatú sebességváltóval 0,12 km/h „gyorsasággal” is haladhatunk, névleges  (2.200  1/min)  motorfordulatszám  mellett.  Nem  kell  ugyanakkor lemondanunk a kényelemről és a biztonságról  sem,  hiszen  a  klíma,  az elektromos  ablakemelő  és  tükör,  az ABS fékrendszer csak néhány a számtalan szériatartozék közül.
Az Unimog – hűen a kezdetekhez – remélhetően legalább további 60 éven keresztül  szolgálhatja  még  a  mezőgazdaságot (hazánkban is).
Bakondi Károly, Pappas Autó Magyarország Kft.