A mezőgazdasági és kommunális gépfejlesztések történetében ritkán találkozunk olyan projekttel, amely egyszerre hordozza magában egy legendás márka szellemiségét és egy új mérnöki korszak kezdetét. A FußTrac 1600 egy ilyen gép. Fejlesztése szorosan összefügg Markus Liebherr elképzeléseivel, aki a MALI márkanév alatt kívánta folytatni a megszűnt Schlüter traktorok műszaki örökségét. Az 1990-es évek elején megszületett MALI-koncepció ugyan rövid életűnek bizonyult, de mérnöki alapgondolatai több mint két évtizeddel később is visszaköszönnek a német Fuß Spezialfahrzeugbau GmbH által megvalósított FußTrac programban.
A MALI-TRAC ÁLMA: MARKUS LIEBHERR KÍSÉRLETE A SCHLÜTER SZELLEMISÉG ÚJJÁÉLESZTÉSÉRE
A történet gyökerei a kilencvenes évek elejére nyúlnak vissza, amikor a bajor Anton Schlüter München traktorüzem leállította a termelést. Markus Liebherr – a világszerte ismert építőgépgyártó család tagja – ekkor határozta el, hogy saját mezőgazdasági gépgyártásba kezd. 1994-ben megalapította a MALI GmbH nevű vállalatot, amely nevében is az alapító monogramját viselte.
A cél egyértelmű volt: a MALI-Trac típussal a Liebherr a professzionális nagygazdaságok és bérvállalkozók igényeit akarta kielégíteni. A terv két modellre – 250 és 300 lóerős kivitelre – épült, évi negyven gép gyártásával. A koncepció modernnek számított: teljes rugózás, 50 km/h-s végsebesség, tágas, forgatható vezetőfülke, gyorsan cserélhető hidraulika- és függesztőblokk, valamint a különféle adapterekhez illeszkedő moduláris kialakítás szerepelt a műszaki tervben.
A Schlüter-örökség és a Liebherr-féle hajtástechnika házasításával azonban nem sikerült kiforrott hajtásláncot létrehozni. A tesztelt sebességváltók nem feleltek meg az elvárásoknak, így a projektet leállították. Liebherr ezután saját ötletű, fokozatmentes hajtómű kifejlesztésébe kezdett. Ezzel megszületett az a műszaki alap, amelyből évekkel később a trac120 és a későbbi FußTrac koncepció is kinőtt.
A TRAC120 ÉS A MALI-FEJEZET LEZÁRÁSA
A Schönebeckben működő MALI Spezialfahrzeugbau GmbH tapasztalt traktorépítő mérnökei folytatták a fejlesztést. A cél egy univerzális, önjáró munkagép-koncepció volt, amely a mezőgazdaság mellett a kommunális és ipari feladatokra is alkalmas. Így született meg a trac120, egy 120 lóerős, kompakt, de nagy teljesítményű gép, amelyben már a házon belül fejlesztett fokozatmentes hajtás dolgozott.
A 2009-re felépített új gyártócsarnok avatása után a sorozatgyártásra is készen álltak, ám a vállalatot tragikus fordulat érte: Markus Liebherr 2010ben váratlanul elhunyt. Az ő személyes irányítása és tőketámogatása nélkül a cég két év alatt csődbe jutott, és 2012-ben megszűnt. Ezzel lezárult a MALI-fejezet, de a gépészeti fejlesztések nem vesztek el – ezek képezték a későbbi FußTrac konstrukció alapját.
ÚJRAKEZDÉS SCHÖNEBECKBEN: A FUSS SPEZIALFAHRZEUGBAU MEGALAKULÁSA
2015-ben Sebastian Fuß vállalkozó megvásárolta az egykori MALI üzemet, és megalapította a Fuß Spezialfahrzeugbau GmbH-t. Az új cég tudatosan a Liebherr-féle örökségre épített, de a kor követelményeihez igazította a fejlesztési irányt. Az ipar, az önkormányzati szolgáltatások és a mezőgazdaság határterületein egyre nagyobb igény mutatkozott olyan gépekre, amelyek egész évben, különböző feladatokra – szállításra, karbantartásra, hóeltakarításra, zöldfelület-kezelésre – egyaránt használhatók.

Ennek a kihívásnak a válasza lett a FußTrac 1600, amely már nem egy traktor a klasszikus értelemben, hanem egy univerzális eszközhordozó, a mezőgazdasági erőgépek, az önjáró kommunális járművek és a speciális ipari gépek határvonalán.
A FUßTRAC 1600 KONSTRUKCIÓS ALAPELVEI
A fejlesztés célja egy robusztus, de rugalmas felépítésű jármű létrehozása volt, amely 12–13 tonnás össztömegével és 2,1 méteres szélességével szűk utcákban, közutakon és terepen is bevethető. A gép váza monoblokk jellegű, hegesztett acélkeret, amelyre négy különböző adapterzóna építhető: front, hátsó, tető mögötti és középső rögzítési pontokkal. Ez a kialakítás a traktor, a tehergépjármű és a munkagép ötvözete – mindhárom világból a legjobb szerkezeti megoldásokat alkalmazva.
MOTOR ÉS EMISSZIÓKEZELÉS
A hajtásról a Deutz TCD 4.1 L4 soros, vízhűtéses, négyhengeres dízelmotor gondoskodik, amely 156 lóerőt és 610 Nm nyomatékot ad le 1600-as fordulaton. A motor a legszigorúbb Stage V és US Tier 4f normáknak is megfelel, a DVERT® rendszer, a szelektív katalitikus redukció (SCR) és a részecskeszűrő révén. A közös nyomócsöves befecskendezés és az intelligens motorvezérlés optimalizálja a fogyasztást és a nyomatékleadást – a teljes járműrendszer hatásfokát a motor és a váltó összehangolt szabályzása biztosítja.
FOKOZATMENTES HAJTÁS:V-TRONIC CVT
A FußTrac szíve a házon belül fejlesztett V-tronic fokozatmentes hajtómű. Ez a rendszer lehetővé teszi a menetirány váltását, a terhelés alatti sebességállítást és a motorfordulat optimális tartományban tartását. A hidromechanikus erőátvitel mellett hidrodinamikus retardert is beépítettek, amely motorfék-hatással csökkenti a fékek igénybevételét és javítja a biztonságot. A hajtáslánc állandó kerékkapcsolatot biztosít, ezáltal minimális a vonóerő-veszteség még csúszós felületen is.
CARRARO HAJTOTT TENGELYEK
Mindkét tengely a nehézgépes szegmensből ismert Carraro 26.25 típusú hajtott tengely, 100%-os differenciálzárral. Az olajban futó lamellás tárcsafékek korrózióállók, karbantartásigényük alacsony, és rövid fékutat biztosítanak. Az első tengely hidropneumatikus felfüggesztést kapott, automatikus szintszabályzással ±50 mm tartományban. A nyolcfokos lengési szög révén a jármű stabilitása nagy sebességnél és munkavégzés közben is kiemelkedő. A tengelyek teherbírása 6,5 tonna, de megerősített abroncsokkal 7 tonnáig növelhető.
KORMÁNYZÁS ÉS MANŐVEREZHETŐSÉG
A négykerék-kormányzás (AWS) a FußTrac egyik legkarakteresebb eleme. A kormányzott tengelyek mindkét oldalon 50°-nál nagyobb kitérést engednek, a vezérlőrendszer pedig három üzemmódot kínál: első tengely, összkerék és „oldalazó”-járás, azaz oldalazó haladás. 20 km/h fölött a hátsó kormányzás automatikusan blokkol, majd 10 km/h alatt fokozatosan újra bekapcsol. Az elektronikus vezérlés lehetővé teszi az egyedi programozást is, így az alkalmazás függvényében változtatható a kormányzási karakterisztika.
HIDRAULIKA ÉS ENERGIAELLÁTÁS
A gép Load Sensing rendszerű hidraulikája akár 100 liter/perc térfogatáramot és 200 bar nyomást biztosít, hat prioritásos körrel. A rendszer front- és hátsó hidraulikus csatlakozókkal, valamint többkörös vezérléssel rendelkezik; a funkciók egy központi színes kijelzőről szabályozhatók. Az önálló szivattyúosztó váltó külön hajtja a hidraulika-szivattyúkat és a hátsó TLT-t, így a munka- és menetüzem teljesen elkülönül.

FÜLKE ÉS KEZELŐI KÖRNYEZET
A teljesen zárt, por- és zajszigetelt kabin 360°-os panorámás kilátást nyújt. A pneumatikus rugózású ülés, az állítható kormány és a mechanikusan rugózott utasülés hosszú műszakban is kényelmes munkát tesz lehetővé. A klímarendszer, a fűthető szélvédők és tükrök, valamint a központi LCD-vezérlő kijelző a kezelői komfortot a tehergépkocsik szintjére emeli. A kabin tágas, jól átlátható, és helyet biztosít a kéziszerszámoknak és a dokumentumoknak is.
A TÖBBCÉLÚ KONCEPCIÓ GYAKORLATI MEGVALÓSÍTÁSA
A FußTrac négy különálló adapterzónája – front, hátsó, kabin mögötti és középső – biztosítja, hogy a gép egyetlen alapplatformként egész évben különféle feladatokra alakítható. A frontoldali DIN 3 kategóriás gyorscsatlakozó lemez, a hátsó hárompontos függesztés és a tető mögötti felépítmény-csatlakozás egyaránt gyors szerszámcserét tesz lehetővé.
NYÁRI ÉS TÉLI ÜZEM: ZÖLDTERÜLET- ÉS KÖZÚTKEZELÉS
A kommunális üzemeltetésben a FußTrac 1600 különösen a zöldfelület-karbantartásban mutatja meg előnyeit. Frontkaszával, oldalkaszával, útpadka-karokkal, sövénynyíróval vagy nagy teljesítményű mosóberendezéssel is felszerelhető. A rövid első túlnyúlás és a négykerék-kormányzás városi környezetben is pontos irányíthatóságot biztosít. A hátsó platón elhelyezett víztartállyal és szivattyúrendszerrel a gép magasnyomású tisztításra, öntözésre vagy anyagszállításra is bevethető. A hidraulikus rendszer és a nagy teherbírású alváz miatt a FußTrac 1600 a téli szolgálatban is teljes értékű gép. A hátsó hárompontos függesztésre sószórók, sószóró-tartállyal kombinált felépítmények, valamint szololdat-tartályok szerelhetők. A frontoldalra hómarók, szárnyas vagy osztott hóekék csatlakoztathatók. A 4×4 hajtás és a zárható differenciálművek révén a jármű havas, jeges körülmények között is megtartja vonóerejét és irányíthatóságát.
AGRÁR ÉS IPARI FELHASZNÁLÁS
A mezőgazdaságban a FußTrac közúti vontatásra, szállításra és speciális adapterek meghajtására alkalmas. A 50 km/h-s közúti sebesség miatt a szállítási feladatoknál kiváltja a klasszikus traktort és a teherautót is. Az ipari környezetben pedig a karbantartó, logisztikai vagy hőszolgáltatói cégek használják, ahol a különböző évszakokban eltérő munkaeszközök szükségesek. A koncepció így gazdaságilag is észszerű: egy alváz, számos adapter, minimális állásidő.
A FEJLESZTÉS MÉRNÖKI JELENTŐSÉGE
A FußTrac 1600 nem egyszerűen egy speciális eszközhordozó, hanem a MALI Liebherr örökség modern folytatása. A fejlesztés során sikerült megvalósítani azt a hajtáslánc- és alvázfilozófiát, amely a korábbi MALI-Trac tervekben még csak koncepció szintjén létezett. A saját fejlesztésű CVT-hajtás, a teljesen integrált hidraulika és a négykerék-kormányzás kombinációja egyedülálló módon ötvözi a traktor, a kommunális jármű és az ipari gép előnyeit.
A Fuß Spezialfahrzeugbau mérnökei tudatosan kerültek minden felesleges bonyolítást: a gép fő szerkezeti elemei ipari szabványokból épülnek, így a karbantartás és az alkatrész-utánpótlás is hosszú távon biztosítható. A konstrukciós fi lozófi a lényege az egyszerű, de moduláris rendszer: a vázra épülő adapterpontok révén a gép egyetlen nap alatt teljesen új funkciót kaphat.
A FußTrac 1600 tehát nemcsak műszaki értelemben tekinthető utódnak, hanem szellemiségében is tovább viszi Markus Liebherr elképzelését – egy sokoldalúan alkalmazható, a nehéz munkakörülményekhez igazított, megbízható gép létrehozását.
Farkas Imre
GÉPmax Tudástár: FußTrac 1600 – univerzális eszközhordozó jármű, amely a mezőgazdasági, kommunális és ipari felhasználás határterületén működik, fokozatmentes CVT-hajtással, négykerék-kormányzással, moduláris adapterzónákkal és nagy közúti sebességgel, egész éves, többfunkciós üzemeltetésre tervezve.
