AGCO Power elektromos hajtásláncok a gyakorlat igényeire

Írta: Farkas Imre - 2025 november 27.

Az AGCO Power az Agritechnicán mutatta be azt a koncepcióakkumulátort, amely egy új generációs, teljesen elektromos traktor hajtásláncának alapját adhatja. A fejlesztés mögött az a felismerés áll, hogy az elektromos átállás a mezőgazdaságban csak akkor lehet életképes, ha a megoldások valóban a gazdálkodók igényeire épülnek – és nem csupán a személyautó-ipar mintázatait másolják.

A mezőgazdasági gépgyártó számára nem idegen a saját hajtáslánc-technológia fejlesztése, hiszen a dízelmotoroknál évtizedek óta a házon belüli kompetencia jelenti a versenyelőnyt. „Az akkumulátor drága részegység, ezért fontos, hogy a tervezés során magunk döntsünk a kialakításról és a költségi kérdésekről” – mondja Juha Heikkilä, az AGCO Power akkumulátortechnológiai kutatás-fejlesztési vezetője. Szerinte csak így biztosítható, hogy a konstrukció megfeleljen a mezőgazdasági gépek speciális igényeinek.

A traktor nem alakítható az akku köré

A személyautó-iparban gyakran egész járművek épülnek a nagy méretű akkumulátorblokkok köré. A mezőgazdaságban azonban fordított a helyzet: a traktor kialakítását szigorú funkcionális kötöttségek határozzák meg. A frontfüggesztés, a homlokrakodó, a hátsó hárompontos függesztés, a munkagépek csatlakozási pontjai mind előre adott kereteket szabnak. A gyártónak ezek között a korlátok között kell olyan akkucsokrot elhelyeznie, amely egyszerre biztonságos, jól hűthető és megfelelő teljesítményt ad.

Az AGCO Power által bemutatott prototípus egy kisebb teljesítményű traktorhoz készül, ahol az elektromos hajtás előnyei jobban kiaknázhatók. Ilyen terület például az istállótelepi takarmánykiosztás, a kommunális feladatok, a szőlő- és gyümölcstermesztés vagy a fedett térben végzett munka, ahol a csendes üzem és a helyi emisszió hiánya különösen nagy előnyt jelent.

AGCO Power koncepcióakkumulátort
Az AGCO Power által bemutatott prototípus egy kisebb teljesítményű traktorhoz készül
(fotó: agcopower.com)

A 150 kWh-s akku a könnyebb feladatokban lehet igazán hatékony

A koncepcióakku 150 kWh kapacitású, és a 100 kW alatti teljesítménykategóriájú elektromotorhoz készült. Az energiaforrás NMC kémiát alkalmaz, amely jó energiasűrűséget és megfelelő töltési teljesítményt kínál. A hengeres cellák mellett a hosszú távú gyárthatóság is szólt, ami a mezőgazdasági gépek évtizedes életciklusát tekintve kiemelt szempont.

A rendszer −30 és +45 °C közötti hőmérsékleti tartományban működik, ezért hideg körülmények között előmelegítésre van szükség, míg a szélsőséges terhelési körülményekre a szerkezeti kialakítás és a mellékrendszerek biztosítanak tartalékot. Tipikus könnyebb munkák esetén 5–6 órányi üzemidőt ad egy töltéssel, ami a telepi vagy kertészeti munkák zöméhez elegendő.

A gazdaságok többségében ma még egy 50–100 kW-os töltő az életszerű, de a cellakémia a magasabb jövőbeli töltési teljesítményeket is lehetővé teszi. Félórás töltéssel optimális töltöttségi szint érhető el, míg az éjszakai lassú töltés a gép élettartama szempontjából is kedvező.

A nehéz, nagy vonóerőt igénylő feladatokra – például szántásra – azonban jelenleg nem ez az út a megfelelő, mivel a motor átlagos terhelése akár a 80%-ot is elérheti, ami egy-két óránkénti töltést követelne. „A hosszú, megszakítás nélküli műveletekben a töltési szünetek nem férnek bele. Ha jó az idő, a gazdálkodónak dolgoznia kell, a gépnek pedig rendelkezésre kell állnia” – jegyzi meg Heikkilä.

Új lehetőségek az elektromos munkagépekkel

Az elektromos traktort nemcsak a meghajtás egyszerűsége és az alacsonyabb üzemeltetési költség teszi vonzóvá, hanem azok az új lehetőségek is, amelyeket a gép energiaellátása nyit meg. Az elektromos munkagépek fejlesztése még gyerekcipőben jár, ám a TLT-ről hajtott mechanikus rendszerek részben vagy teljesen kiválthatók közvetlen villamos „tápellátással”. Ez új műszaki megoldások előtt nyithat utat, és a gépkezelési feladatokat is módosíthatja.

A gyári látogatások során a gazdálkodók olyan ötleteket is megfogalmaztak, mint például az elektromos traktor akkumulátorának használata mobil áramforrásként. Egy mező szélén végzett javításnál például a hegesztőgép energiaellátása is megoldható lenne a traktorról, így nem kellene visszatérni a műhelybe vagy a hálózati csatlakozási ponthoz.

A fejlesztés tehát nem csupán egy új akku bevezetéséről szól, hanem arról is, hogy az elektromos hajtás miként alakíthatja át hosszabb távon a mezőgazdasági munkavégzés gyakorlatát.

Forrás: agcopower.com

▼Hirdetés

▼Hirdetés

GÉPmax
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.