Az új Servotwin rendszerrel a Mercedes-Benz Trucks a bevált nyomatékrásegítéses kormánymű következő generációját vezeti be. A rendszert nagy első tengelyterhelésű járművekben alkalmazzák, és számos műszaki és funkcionális fejlesztést kínál. Elődjéhez hasonlóan az új Servotwin is kétkörös kormányrendszerre épül, külön hidraulikus és elektromos energiaellátással. A vezető által kifejtett kormányzási nyomatékot elektronikus vezérlésű, kiegészítő kormányzási nyomatékkal egészíti ki – a lehető legnagyobb kormányzási pontosság és finoman szabályozható irányítás érdekében.
A Servotwin rendszer számos előnyt kínál. A kormányzási pontosság tovább javult – különösen nagyobb sebességnél, ami érezhetően simább és biztonságosabb vezethetőséget eredményez. A kormányzási nyomaték most még precízebben adagolható, ezáltal minden vezetési helyzetben jobb járműirányítást biztosít. Az aktív kormánykerék-visszaállítás automatikusan visszahozza a kereket középállásba kanyarodás után. Ez jelentősen tehermentesíti a vezetőt, és növeli a vezetési kényelmet – főként városi és disztribúciós felhasználásban. Új funkcióként a vezető a műszerfalon keresztül három üzemmód közül választhat, amelyek eltérő kormányrásegítést és aktív visszatérési viselkedést kínálnak 30 km/h alatti sebességnél. Így a kormányzási karakterisztika az egyéni igényekhez igazítható.

(fotó: daimlertruck.com)
Az egyenesfutás is célzott fejlesztést kapott. Nagyobb sebességnél a jármű stabilabban tartja a sávot, és kevésbé érzékeny a nyomvályúkra – valódi előny a hosszú távú fuvarozásban. Az álló helyzetű manőverezés különösen kényelmes. A hidraulikus rásegítés és a beépített villanymotor kombinációjának köszönhetően a jármű minimális erőkifejtéssel kormányozható alacsony sebességnél vagy álló helyzetben is. A holtjátékmentes középállás közvetlen és kontrollált kormányérzetet biztosít. A vezérlőegység automatikusan az adott vezetési helyzethez igazítja a kormányrásegítés mértékét, így kiváló kormányzási viselkedést garantál mind alacsony, mind nagy sebességnél. A korábban szükséges pufferakkumulátor elhagyásával nemcsak a karbantartási költségek csökkennek, hanem megszűnik a körülbelül háromévente szükséges csere is. Ez az elődhöz képest tömegcsökkenést is eredményez a teljes rendszerben.
Forrás: daimlertruck.com
GÉPmax Tudástár: Servotwin rendszer – A Mercedes-Benz Trucks által fejlesztett, nyomatékrásegítéses kormánymű új generációja, amely hidraulikus és elektromos energiaellátást kombinál a nagy pontosságú, adaptív kormányzás érdekében. Az elektronikus vezérlésű rásegítés a vezető által kifejtett nyomatékot kiegészítve javítja a jármű stabilitását nagy sebességnél, csökkenti a kormányzási erőszükségletet alacsony sebességnél vagy álló helyzetben, és automatikusan visszaállítja a kormányt középállásba. A rendszer három választható üzemmódot kínál, eltérő kormányrásegítéssel és visszatérési karakterisztikával, valamint csökkentett karbantartási igényű kialakítással, mivel elhagyja a pufferakkumulátort.