A mezőgazdasági üzemekben a telephely, illetve a töltőállomás közötti szállítása, továbbá a szántóterületre történő kiszállítás és kiszolgálás kapacitástól függően kétféle módon történhet: Vagy mobilszerűen platós kiteherautókon, pickupokon illetve utánfutókon elhelyezhető, erre kialakított és engedélyezett speciális felszereltségű műanyag, illetve IBC tartályokban vagy – amennyiben a gépállomány kiszolgálása akkora igényű – erre a feladatra kifejlesztett, a vonatkozó szabályokat kielégítő traktorvontatású, üzemanyagszállító tartálykocsikban. Cikkünkben két konkrét példán keresztül azt mutatjuk be milyennek kell lennie egy korszerű minden előírást kielégítő mezőgazdasági felhasználásra hivatott, traktorvontatású tartálykocsinak. de előtte fontos néhány alapvető szabályt tisztázni.
Fontos tudnivalók a mezőgazdaságban történő üzemanyagszállításról
A mezőgazdasági vállalkozások többsége belső üzemanyag-ellátás céljából végez szállítást, például telephely és földterület között. Ezek az esetek a legtöbbször mentesség alá esnek, de a szabályok pontos ismerete kulcsfontosságú. Fontos továbbá, hogy az IBC-tartály műbizonylattal és rendszeres időszakos ellenőrzéssel rendelkezzen. A magyar mezőgazdasági szereplők az ADR előírások egyes pontjai alól mentesülhetnek, ha kis mennyiségű (jellemzően 1000 liter alatti) üzemanyagot szállítanak saját célra, jóváhagyott tartályban. Ezen túlmenően azonban már teljes körű ADR-szabályozás lép életbe. A szabályok ismerete nemcsak a jogszabályi megfelelés, hanem a balesetek megelőzése miatt is kiemelten fontos. Ha a mezőgazdasági vállalkozás 1000 liternél több gázolajat szállít, az már nem esik az ADR-mentesség alá, és teljes mértékben alkalmazni kell az ADR-szabályozás előírásait. A járműnek ADR-minősítéssel kell rendelkeznie: ez a jármű okmányaiban is szereplő engedély, amely igazolja, hogy a jármű felépítése és felszereltsége megfelel az ADR követelményeinek.

(fotó: Farkas Imre)
A járművet elöl és hátul narancssárga ADR-táblával kell ellátni, szükség szerint az UN 1202 számmal és a veszélyességi azonosítóval (33/1202 – gyúlékony folyadék). A járművezetőnek rendelkeznie kell érvényes ADR bizonyítvánnyal (alaptanfolyam, illetve tartányos képzés, ha tartálykocsiról van szó). A jogosítvánnyal együtt mindig magánál kell tartania az ADR-okmányt, és a képzés időszakos megújítása is szükséges. A mezőgazdasági célra használt vontatott üzemanyagszállító tartálykocsik (például gázolajhoz) esetén – amennyiben a szállított mennyiség meghaladja az ADR szerinti mentességi határokat – teljes ADR-megfelelőség szükséges. Ilyenkor nemcsak a szállítójárműnek (traktornak vagy vontatónak), hanem a tartálykocsinak is szigorú műszaki és biztonsági előírásoknak kell megfelelnie. Amennyiben a mezőgazdasági vontatóval használt tartálykocsi csak belső telephelyen vagy saját földterületen közlekedik – ebben az esetben nem szükséges közúti ADR-engedély, de továbbra is a robbanás- és tűzvédelmi előírások, valamint a munkavédelmi szabályok érvényesek!

Az európai kínálat egyik legkorszerűbb modellje
Az írországi származású, traktorvontatású Cross Super Bowser üzemanyag-szállító tartálykocsik az egyik legkorszerűbbek az európai választékban. Kifejezetten a mezőgazdasági felhasználók számára kínálják és megfelelnek az üzemanyag szállítással kapcsolatos ADR és egyéb tűz és munkabiztonsági előírásoknak is. A termékpaletta 5000, 7000 és 10 000 liter közötti tartálykapacitást kínál, rugalmas konfigurálhatósággal a farmhasználattól az ipari méretű üzemanyag-ellátásig. A gépek alapját 6 mm vastag acélból gyártott, belső vázzal merevített tartálytest adja, ami lényegesen erősebb, mint a szokásos 4 mm-es ipari tartályok. Kérhetőek egyfalú (non-bunded) kivitelben, elsősorban gazdasági használatra, illetve kétfalú (bunded) verzióban, amely megfelel a veszélyes anyagokra vonatkozó HazChem-előírásoknak. A kétfalú kialakítás rozsdamentes acél rekeszekkel is kiegészíthető például AdBlue vagy olaj tárolására.

A magas szintű korrózióállóság biztosítása érdekében minden Cross hígtrágya tartálykocsit két réteg alapozófestékkel, majd két 2 rétegű festékréteggel látnak el, ami hosszú élettartamot biztosít. Az üzemanyag szivattyú villanymotoros (12/24 V) vagy hidraulikus meghajtású lehet, digitális vagy analóg kijelzővel. A rendszer alapfelszereltsége a kettős szűrőegység, amely megakadályozza a szennyeződések bejutását a gépek üzemanyagrendszerébe. A töltőpisztoly automatikus leállító funkcióval is rendelhető, ami tovább fokozza a biztonságot. A tömlőkezelés terén kézi tekerésű vagy rugós visszahúzású tömlődobok választhatók, de elérhető nagy teljesítményű hidraulikus XL tömlődob is, amely hosszabb, nagyobb keresztmetszetű tömlő használatát teszi lehetővé. Ezek a dobok zárható szerszámtartó rekeszekben kapnak helyet, illetve akár a gép hátuljára is szerelhetők. A géphez számos praktikus kiegészítő rendelhető: különálló külső tartályok például olaj vagy AdBlue tárolására, dupla zárható szerszámtartó rekeszek, vagy éppen lépcsős járda a karbantartás megkönnyítésére.

A Cross Super Bowser üzemanyag-szállítók akár több belső tartályrekesszel is rendelhetők, így egyidejűleg többféle folyadék (pl. gázolaj, AdBlue, hidraulikaolaj) szállítása is lehetséges. A rekeszekhez külön-külön szivattyúk és tömlők is kapcsolhatók, így az üzemanyagellátás egyszerre vagy külön időzítéssel is történhet. A korszerű gazdálkodásban egyre nagyobb szerepet kap a nyomon követhetőség és az üzemanyag-felhasználás optimalizálása. Ennek megfelelően a Cross Fuel Bowser felszerelhető kulccsal manuálisan nyitható-zárható vagy PIN-kóddal működő digitális üzemanyag-menedzsment rendszerrel is, amely akár 80 felhasználó adatait képes rögzíteni. A rendszer képes járműszintű fogyasztás-elemzésre, tankolási események naplózására, valamint heti-havi riportok készítésére PC-n keresztül.
Hazai gyártásból
Hazai gyártásból a rendszerváltás előtt jellemzően a tehergépkocsis és pótkocsis szállítás volt jellemző a mezőgazdaságban IFA és Csepel tehergépkocsikra szerelt üzemanyag szállító felépítményekkel, illetve a veszprémi Mezőgép által gyártott, 4000 literes, PÜT típusú, pótkocsi rakfelületre rögzíthető, üzemanyag szállító tartállyal. Rendszerváltás környékén jelent meg a kínálatban szintén hazai gyártásból az első kifejezetten üzemanyag szállításra fejlesztett, traktorvontatású, vonórúdterheléses DETK-135 típusú tartálykocsi. Később ezt váltotta a kínálatban a 2 tengelyes forgózsámolyos kormányzású utódja a DETK–225G típus olyan kompakt, de masszív felépítésű tartálykocsi, amely alkalmas legfeljebb 60 °C lobbanáspontú dízelüzemanyagok, könnyű fűtőolajok és gázolaj szállítására, valamint azok gravitációs vagy kimérőórás rendszerrel történő kiadagolására. A 12 voltos elektromos rendszerrel működő eszköz egyaránt alkalmas szivattyús feltöltésre, így zárt rendszerű üzemanyag-ellátást biztosít, megfelelve a mezőgazdasági telephelyek és mobil üzemanyag-ellátó rendszerek elvárásainak.
A tartály térfogata 5 000 liter, a jármű maximális hosszúsága 6 070 mm, szélessége 2 545 mm, míg teljes magassága 1 900 mm. A gép saját tömege 1 985 kg, megengedett legnagyobb össztömege pedig 5 015 kg, amely azt jelenti, hogy teljes terhelés mellett is megfelelően vontatható a mezőgazdasági kategóriába tartozó erőgépekkel. A vontatáshoz szükséges csatlakozási magasság 730 mm, a traktorvontatású kivitel pedig maximálisan 25 km/h sebességű szállítást tesz lehetővé közúton vagy telephelyen belül. Az 1650 mm nyomtávú, 11,5/80–15,3 méretű PR10 gumiabroncsok stabil haladást biztosítanak különféle talajviszonyok mellett.

A DETK–225G kialakításánál fontos szempont volt a szigorú biztonsági előírásoknak való megfelelés: alapfelszereltségként egyvezetékes légfékrendszerrel rendelkezik, de rendelhető 1+2 vezetékes fékrendszerrel is, amely tovább növeli a fékezés hatékonyságát nehéz terepen. Opcionálisan hitelesített kimérőegység is elérhető, amely lehetővé teszi a pontos és elszámolható üzemanyag-leadás dokumentálását, akár kereskedelmi célú felhasználás esetén is. A forgalomba helyezést igénylő verziók esetében lehetőség van előzetes műszaki vizsgáztatásra is, amit a gyártó igény szerint biztosít.
A gép kizárólag olyan dízel üzemű erőgéppel vontatható, amely műszaki érvényessége nem régebbi egy évnél, és rendelkezik a szükséges 12 voltos elektromos csatlakozással, egyvezetékes légfékcsatlakozással, valamint 40 mm-es csapos vonószerkezettel. Fontos, hogy a vontató jármű vontatható össztömege legalább 7 000 kg legyen, valamint rendelkezzen „B” típusú elsősegély-felszereléssel és egy 6 kg-os porral oltóval, megfelelve a 113/2004. (VIII. 31.) GKM rendeletben előírt feltételeknek.