A New Holland idén ünnepli első saját fejlesztésű Twin Rotor cséplési és elválasztási technológiájával szerelt kombájnja premierjének 50. évfordulóját. Ez a termékvonal 1975-ben egyetlen típussal indult, mára pedig teljes sorozattá bővült, melynek élén a legújabb CR10 és CR11 modellek állnak.
Ajubileumot világszerte különleges bemutatókkal és kiállítási megjelenésekkel ünneplik.
A Twin Rotoros TR és CR kombájnokból eddig több mint 70 000 darabot gyártottak világszerte. A Belgiumban, Zedelgemben működő New Holland betakarítástechnikai központ jelentős beruházáson, illetve korszerűsítésen esett át a legújabb CR10 és CR11 modellek gyártásának előkészítéseként.
A NEW HOLLAND BELÉPÉSE A KOMBÁJNPIACRA
A New Holland, amely elsősorban a szálastakarmány betakarításához használt gépeiről – például bálázóiról és silózóiról – volt ismert, akkoriban elsősorban amerikai gyártó volt. 1964-ben lépett be a kombájnpiacra a belga Claeys vállalat felvásárlásával, amely 1952-ben mutatta be első önjáró kombájnját. Az akvizíciót követő évtizedben a New Holland továbbfejlesztette az örökölt szalmarázóládás gépeket, de elkezdték vizsgálni a gabona cséplésének és leválasztásának új módjait a teljesítmény, illetve a szemtisztaság fokozása és a veszteségek csökkentése érdekében.
AZ ELSŐ TWIN ROTOROS KOMBÁJN
A fejlesztés során a mérnökök a centrifugális erőn alapuló megoldásokkal kísérleteztek – ez alapjaiban tért el a hagyományos tangenciális dobos cséplő és rázóládás magleválasztó módszertől. Az első prototípus gépet a belgiumi Claeys gyár 985-ös szalmarázós modelljéből alakították ki, és 1968-ban kukoricában, a következő évben pedig búzában próbálták ki. A kísérletek azt mutatták, hogy a ferde felhordótól érkező terményáramot kettéosztva, két egymással ellentétes irányban forgó hosszirányú rotorba célszerű táplálni. A nagy sebességű rotáció révén a centrifugális erő hatékonyan választotta ki a szemeket, csökkentve a szemkárosodást és a veszteséget.
1969-re már egy teljesen új konstrukciójú kombájn prototípusa is elkészült, szintén ezekkel a dupla rotoros leválasztóegységekkel, majd a teszteket követően 1975-ben piacra került a TR70 típus – az első New Holland kombájn, amelyet az USA-ban gyártottak. A 145 lóerős motorral és 5 550 literes magtartállyal szerelt gépet 1979-ben a TR75 váltotta, és megjelent a nagyobb testvére, a TR85 is. A következő két évtized során a széria folyamatosan fejlődött, 1997-re már a 25 000. TR kombájn készült el.
A TWIN-FLOW EURÓPAI FEJLESZTÉS
Eközben Európában más úton is zajlott a hagyományostól eltérő cséplő-leválasztó rendszerű, nagy teljesítményű kombájnok fejlesztése. 1983-ban jelentek meg a Twin-Flow modellek, amelyek dobos cséplést, rotációs elválasztást és oldalsó Twin Flow rotorrendszert alkalmaztak, amely a terményt két áramra osztotta a szemek végső leválasztására.
Az 1990-es évek végére azonban a New Holland mérnökei Európában és Észak-Amerikában elkezdtek dolgozni egy teljesen új ikerrotoros kialakításon, amely világszerte megfelel a gazdálkodók igényeinek bármilyen terménytípus esetében. A 2002-ben bemutatott, a TR és TF gépek főbb jellemzőit új fejlesztésekkel és stílussal ötvöző új,333 LE-s CR960 és 428 LE CR980 modellek eredetileg az Egyesült Államokban készültek, majd a gyártást 2005-ben a belgiumi Zedelgem üzembe helyezték át.
A CR960 432 mm-es rotorokat használt, míg a CR980 560 mm-es átmérőjűeket, 12 500 literes magtartállyal. A kezelők egy teljesen új fülke kényelmét élvezhették. A széria folyamatosan bővült, és olyan fejlesztésekkel egészült ki, mint az IntelliSense automatizálás, a távolról állítható rotorlapátokat alkalmazó Dynamic Flow Control, a Dynamic Feed Roll és az Opti-Spread Plus szecskázó- és szórórendszer.
Az Elevation modellek 2007-es fejlesztése bevezette az IntelliCruise sebességszabályozást a maximális teljesítmény érdekében, valamint az OptiClean tisztítási technológiát a szemek tisztaságának további javítása érdekében. Ezekkel és más újításokkal a TR és CR ötvözete több iparági díjat is elnyert világszerte.
REKORDDÖNTÉS ÉS A LEGÚJABB MODELLEK
A fejlesztések csúcspontjaként jelentek meg a CR7.90, CR8.90, CR9.90 és CR10.90 típusok, melyek közül a CR10.90 2014-ben Guinness-rekordot állított fel: 8 óra alatt 797,656 tonna búzát aratott – ez a rekord ma is él.
A CR kombájnsorozat élén ma a legújabb CR11 (775 LE motorteljesítmény, 20 000 literes magtartály-kapacitás) és CR10 (634 LE motorteljesítmény, 16 000 literes magtartály) modelleket kínálják. Ezek továbbra is a Twin Rotor technológiára épülnek, de soha nem látott teljesítménnyel és térfogattal rendelkeznek. A 600 mm átmérőjű és 3600 mm hosszú rotorok a termény kíméletes, mégis hatékony kezelését, a teljes cséplést és elválasztást, valamint a kiváló szemminőséget garantálják.
Forrás és nyitókép: media.cnh.com
Összeállította: Farkas Imre