fbpx

Tíz éve a gépbérlet piacán

Írta: GÉPmax-2024/VI. lapszám cikke - 2024 november 18. -Hirdetés

Folyamatosan bővülő cégcsoport

Tíz éve még sokakat meglepett a piacon a speciális gépbérleti konstrukciókkal dolgozó Business Contract Kft. megjelenése, mára viszont tekintélyes cégcsoporttá nőtte ki magát a vállalkozás. Berbekár Tamás tulajdonos-ügyvezetővel az elmúlt évtized tapasztalatairól, a bekövetkezett változásokról, sikerekről beszélgettünk.

AA PÉNZÜGYI MINŐSÍTÉSSEL

– Tíz éve indította vállalkozását. Mit lát ma a legnagyobb sikernek, amit elért ez alatt az idő alatt a cég?

– Legnagyobb sikerünknek azt tartom, hogy egy dinamikusan fejlődő cégcsoport részévé váltunk. Az elmúlt évtizedben számos kihívással szembesültünk, ám kitartásunk és elkötelezettségünk lehetővé tette számunkra, hogy a kezdeti egyetlen vállalkozásból egy egész cégcsoportot formáljunk. A cégcsoportunk több üzletágból áll, melyek mindegyike különböző területeket fed le a mezőgazdaság és az építőipar széles skáláján. A diverzifikált portfóliónk lehetővé teszi számunkra, hogy rugalmasan reagáljunk az iparág változásaira és ügyfeleink igényeire. Azt mondják, hogy aki mindenhez ért, az végül semmihez sem. Ez vezetett minket oda, hogy bizonyos tevékenységeket külön cégben végezzünk, így önállóságra késztetve a rendszereket.

Berbekár Tamás
Berbekár Tamás tulajdonos-ügyvezető, Business Contract Kft.

Egyébként önmagában a mai világban az is nagy eredmény, hogy a folyamatosan változó jogi és gazdasági környezet ellenére 10 éve fennálló cégről beszélünk. A legbüszkébb pedig arra vagyok, hogy tevékenységünkkel meg tudtuk változtatni emberek pénzügyi kultúráját és a finanszírozáshoz való hozzáállásukat. Ma már egyre több termelő felismeri a pénzügyi tervezés és menedzsment fontosságát, azonban még mindig sok a fejlődési potenciál ezen a területen.

– Nemrég a Business Contract elnyerte az AA pénzügyi minősítést – mit jelent ez pontosan? Mit ad ez a partnereknek?

– Ez hatalmas elismerést jelent számunkra, a minősítés bizonyítja pénzügyi stabilitásunkat és megbízhatóságunkat, így potenciális partnereink bizalommal fordulhatnak hozzánk. Az elmúlt években a mögöttes finanszírozó partnereinknél is elértük, hogy szerződéses kereteink a duplájára nőttek, ami szintén azt bizonyítja, jó úton járunk, és megbízható vállalkozást üzemeltetünk.

– Melyik volt a legsikeresebb év az elmúlt 10 közül? Miért lehetett az a legjobb?

– Az elmúlt tíz közül számos sikeres év volt, azonban kiemelkedőnek tartjuk azokat, amikor sikerült új piacokra lépnünk, és innovatív megoldásokat kínálnunk ügyfeleinknek. A nagy ugrás 2019-ben indult, ekkor kezdtük el élesben üzemeltetni az egyedileg fejlesztett konstrukciókat. Ezek az évek azért voltak kiemelkedőek, mert lehetőséget adtak számunkra, hogy növeljük piaci részesedésünket, és erősítsük brandünket. Minden idők legjobb pénzügyi éve várhatóan a 2024-25-ös lesz, ez az újabb szerződéseinknek köszönhető.

A PIAC VÁRJA AZ ALAGÚT VÉGÉT…

– Hogyan látja most a mezőgazdaság és az önök által szintén kiszolgált építőipar helyzetét gépesítési, fejlesztési szempontból?

– A mezőgazdaság és az építőipar területén jelenleg nagy változások zajlanak, különösen a megrendelések és a fizetőképes kereslet terén. Ezeket a változásokat cégünk lehetőségként kezeli, és folyamatosan keresünk új, innovatív megoldásokat ügyfeleink számára. Mi már 2023 januárjában jeleztük, hogy az év közepére megtorpanás várható, amely a 2024-es évben kitart, és nem tudni, mit hoz a következő tizenkét hónap. Jelenleg még nem látom a 2025-ös évre vonatkoztatva az alagút végét, ilyen szempontból biztató válaszokkal sajnos nem szolgálhatok, de mindent megteszünk, hogy partnereink jól jöjjenek ki belőle.

– Sok minden változott tíz év alatt az egész iparágban. Mit tart ezek közül a legfontosabbnak?

– Valóban, az elmúlt tíz évben az iparág számos változáson ment keresztül, melyek közül meg kell említeni a kamatkörnyezet változásait, a banki hozzáállás átalakulását, valamint az áremelkedések és terményárak alakulását. Sajnos ezek hosszabb folyamatok, melyek apróbb változásai is egy vízbe dobott kőhöz hasonlóan hullámokat generálnak, ami miatt aztán még rosszabb folyamatok érkeznek. Ezek mind kihívásokat jelentenek számunkra, a rugalmas üzleti modellünk azonban lehetővé teszi, hogy alkalmazkodjunk ezekhez a változásokhoz.

– Korábban sokat ostorozta a magyarországi tulajdonszemléletű hozzáállást. Változott-e a végfelhasználók, a termelők hozzáállása a gépbérlettel kapcsolatban?

– Igen. Megfigyeltük, hogy a végfelhasználók, termelők egyre inkább felismerik a bérelt gépek előnyeit és rugalmasságát, és egyre nyitottabbak az ilyen típusú szolgáltatásokra. Tevékenységünk, létezésünk eredménye, hogy ha bár lassan is, de sikerül a generációkon át örökölt hibás pénzügyi szemléletet és kultúrát változtatni az emberek fejében. Ennek eredménye az évről évre növekvő megkereséseink száma.

A bérelt gépek esetében kiemelten fontos számunkra a megfelelő szervizháttér biztosítása. Ügyfeleink számára biztonsági hálót kínálunk, mely garantálja, hogy gépeik mindig optimális állapotban legyenek, és folyamatosan rendelkezésre álljanak. Alap az e-flotta szolgáltatás az általunk bérbe adott gépek esetében, így mind az állagmegóvásra, mind pedig a szorosabb adminisztratív felügyeletre felkészülten működünk együtt partnereinkkel. Vagyonbiztosításaink minden kockázatra kiterjednek, így az esetleges káresemények esetére is védve vagyunk.

– Tapasztalatai szerint szigorúbb-e a finanszírozások kihelyezése, mint az elmúlt években?

– Az elmúlt időszakban valóban tapasztaltunk egyfajta szigorodást a finanszírozások terén, mi azonban továbbra is elkötelezettek vagyunk ügyfeleink támogatása mellett, rugalmas megoldásokat kínálva. Tapasztalatunk szerint néhány finanszírozó inkább a kockázatkerülő kategóriába ment át. Mivel eszközalapon „finanszírozunk”, így egy monitor előtt ülő, a géphez egyáltalán nem értő „kocka” ügyintéző túlzott óvatosságával csak az általa képviselt finanszírozót fogja nehéz helyzetbe hozni. Azt szoktuk mondani, hogy ha valamit nem tudok megcsinálni, az senkit nem érdekel, így mi inkább úgy állunk a feladatokhoz, hogy ha az eredeti igények szerint nem tudjuk vállalni a finanszírozást, megnézzük, hogy hogyan lehet mégis megoldani az ügyletet. Az onnantól már az ügyfelünk döntése, hogy amit kínálunk, számára vállalható, avagy nem.

– Megszoktuk már, hogy mindig bővül a szolgáltatási palettájuk. Most mi az újdonság ezen a téren?

– Cégünk folyamatosan törekszik új szolgáltatások bevezetésére, melyek még jobban kiszolgálják ügyfeleink igényeit. Ezek közé tartozik például az, hogy rendszereink lehetővé teszik, hogy kisebb IT-eszközöket, mint például mobiltelefon vagy laptop, esetleg elektromos kerékpár, is bérbe adjunk céges ügyfeleinknek. Tulajdonképpen ott tartunk, hogy bármit bérbe tudunk adni, amit el lehet mozdítani, és van egyedi azonosítószáma. Sok minden változott tehát, és mindig törjük a fejünket valami új lehetőségen, új terméken, szolgáltatáson. A cégcsoportban büszkén tekintünk vissza az elmúlt tíz év eredményeire, és izgatottan várjuk a jövő kihívásait és lehetőségeit.

Fodor Mihály