A Mitsubishi Motors Europe tovább folytatja termékoffenzíváját az európai piacon, bemutatva az SUV D-szegmensben az új Outlander PHEV modellt. A vállalat arra számít, hogy egyedülálló tulajdonságainak köszönhetően zászlóshajójuk igazi piaci siker lesz, és átformálja a vásárlók képét a Mitsubishi márkáról.
Az új Mitsubishi Outlander PHEV dinamikus és kifinomult karakterét kifejezetten az európai elvárások alapján formálták meg. Az új modell ugyanakkor az előző három generáció nemzetközi sikerére és szilárd alapjaira is épít. A negyedik modellgeneráció a plug-in hibrid hajtáslánc második változatával, készen arra, hogy túlszárnyalja elődje sikerét, és az innováció új szintjét nyújtsa vásárlóinak.
Dizájn
Az új Outlander gondosan megformált, magabiztosságot sugalló karosszériája látványosan egyesíti az újszerű dizájn-megoldásokat és azokat a klasszikus elemeket, amelyek igazi legendává avatták a Mitsubishi számos modelljét, köztük a Pajero terepjárót. Az orr-rész merész és különleges Dynamic Shield stílusa nemcsak az Outlander teljesítményét érzékelteti, hanem azt is, hogy az autó milyen hatásosan óvja utasai testi épségét.
A markáns vállvonal a stabilitás benyomását kelti, a csúcstechnológiájú adaptív LED első világítótestek pedig olyanok, mintha egyenesen a jövőbe tekintenénk. A magasra beépített első lámpák erőteljes, könnyen felismerhető karaktert kölcsönöznek a járműnek. A fényszórók viszont alacsonyra kerültek, és a bennük elhelyezett 12 önálló LED fényforrás annak megfelelően változtatja meg a fénycsóvát, hogy mi történik éppen az autó előtti útszakaszon, ráadásul úgy, hogy közben nem vakítja el a szembejövőket. A szekvenciális irányjelzők 21 LED diódája dinamikus látványt teremt, miközben egyértelmű jelzést ad a többi közlekedő számára. A hátsó lámpatestek formáját a Grand Horizon dizájn-irányzat határozta meg, és T-alakú kialakításuk szintén a stabilitást hangsúlyozza. A LED fények még szélesebbnek láttatják a karosszériát, és a távoli horizontra mutatnak, amerre az autó halad.
Oldalról tekintve az új Outlanderre azonnal megragadja a figyelmet az erőteljes, horizontális karosszéria-struktúra, a markáns sárvédőszélesítésekkel és a Jet Tail Fin hátsó tetőoszloppal. A 18 vagy 20 colos könnyűfém keréktárcsák formavilága még elegánsabbá varázsolja az Outlandert. Ahogy az orr-részen, úgy a hátsó rész kialakításánál is fontos szempont volt a Mitsubishi-örökség felidézése. A gyönyörűen megformált hatszögletű motívum inspirációját az ikonikus Pajero csomagtérajtaja adta – azé a modellé, amely a Japán Autóipar Halhatatlan Történelmi Típusainak listáján is helyet kapott.
A különböző felszereltségi szintek (Inform, Invite, Intense és Instyle) még erőteljesebbé és sokszínűbbé formálják a D-SUV dizájnját és karakterét, miközben a tartozékok széles választékával a vásárlók izgalmasabbá és egyénibbé tehetik autójukat. Az utastérbe beülve a kabin kialakítása a klasszikus Mitsubishi-hagyományokat követi, ahol a hangsúly a kezelhetőségen, a kilátáson és a kényelmen van. Nőtt a tér, és csökkent az NVH-érték (zaj, rezgés és nyersesség), így az új Outlanderben érezhetően tágasabb, komfortosabb kabin várja az utasokat, akiket az eddiginél is kevesebb zaj és rezgés zavar majd menet közben.
Az új Outlander PHEV utasterének összes megérinthető elemét – a kormánykereket, a sebességváltót, a forgókapcsolókat, az elektromos ablakemelők gombjait és a kilincseket – úgy tervezték, hogy megbízhatóan működjenek és pontos visszajelzést adjanak. A kabin digitális elemei – például a műszeregység, a head-up kijelző és az infotainment rendszer – kialakításánál egyaránt fontos szempont volt, hogy mindegyiket ösztönösen lehessen kezelni, és tetszetős látványt nyújtsanak.
Az Outlander mérnökei egy kifinomult, keret nélküli visszapillantót készítettek, ami kiválóan illik a kabin jellegéhez, ugyanakkor még jobb kilátást biztosít a vezető számára. Amikor a hátsó utasok vagy a magasra tornyozott csomagok beletakarnak a tükör képébe, vagy a környezeti tényezők megnehezítik a kilátást hátrafelé, a vezető átkapcsolhat a tolatókamera képére, így jobban belátja a jármű mögötti területet.
Az utastérben továbbfejlesztett ülések biztosítják az utazás komfortját: a fűthető/szellőztethető, masszázsfunkciós ülések minden eddiginél jobban megtámasztják a testet, és prémium érzetet keltenek. Mindezt átgondoltan kialakított tárolóhelyek és hangulatos belső világítás egészíti ki, hogy az Outlander PHEV-ben elöl helyet foglalókat kellemes, luxuskivitelű környezet fogadja. A hátul ülőknek a fűtésszabályozásnak köszönhetően minden utazás a lehető legkényelmesebb lesz számukra, miközben a magasabb háttámla miatt még a hosszú utakon is kevésbé fáradnak el.
Az új Outlander PHEV utastere szinte fürdik a természetes fényben, ráadásul a nagyméretű panoráma napfénytető nyitható is, ha az utasok friss levegőre vágynak. A 928 mm hosszú és 702 mm széles üveglap a nyitottság és a térérzet utánozhatatlan hangulatával tölti meg a kabint.
A 40:20:40 arányban dönthető hátsó üléssorának köszönhetően az Outlanderben rendkívül rugalmasan, mindig az adott igényeknek megfelelően alakítható a belső tér elrendezése. Az áttervezett csomagtérajtó és a bőségesebb helykínálat miatt számos helyzetben könnyebbé vált a csomagok ki- és bepakolása a 495 literes poggyásztérbe. Ha pedig ennél is több hely kell, a hátsó ülések egy könnyen elérhető karral egyszerűen ledönthetők, és máris 1.422 liternyi tér áll rendelkezésre (a napfénytetővel szerelt változatban).
Hajtáslánc
Az új Outlander PHEV teljes egészében megújult, és az egyik legfontosabb változást az újratervezett PHEV hajtás jelenti, amely nagyobb EV hatótávolságot, az elektromos autóktól elvárt azonnali gyorsítást és még kifinomultabb, csendesebb működést kínál.
Az elektromos működtetésű (shift-by-wire) sebességváltóhoz kapcsolódó rendszer hatásosan egyesíti az üzemanyag-takarékos négyhengeres benzinmotor, a két nagy teljesítményű elektromotor és nagyobb lítiumion akkumulátorcsomag előnyeit, így a hajtáslánc teljesítménye mintegy 40 százalékkal nőtt a kifutó modelléhez képest. A meghajtó akkumulátor teljes kapacitása 22,7 kWh, ezért az új Outlander PHEV nagyobb távolságokon használható tisztán elektromos hajtással, a benzinmotor beindítása nélkül: a hivatalos WLTP mérés alapján EV-üzemmódban a hatótávolság elérheti az 86 kilométert
Az első tengelyhez kapcsolódó elektromotor teljesítménye 85 kW/255 Nm, míg a hátsó villanymotor 100 kW/195 Nm-t ad le, ugyanakkor az integrált motorvezérlő egységnek köszönhetően kisebb helyet foglalnak, így a hajtáslánc egyszerűbb és kompaktabb kialakítású.
A D-SUV hatékonyságát több fejlesztéssel sikerült javítani. A mérnökök mérsékelték az akkumulátor belső ellenállását, így a nagyobb akkumulátorcsomag 108 százalékkal magasabb folyamatos teljesítmény-leadásra képes, mint a kifutó modell. Az új folyadékhűtésnek köszönhetően az akkucsomag teljes potenciálja kiaknázható, ami a lendületes elindulások mellett folyamatosan csendes haladást is biztosít, méghozzá az időjárási körülményektől függetlenül.
Az Outlander hőszivattyús rendszere a klímaberendezés használata közben, illetve télen is mérsékli az energiafogyasztást, hozzájárulva a hosszabb elektromos hatótávolsághoz.
Bár a belsőégésű motor alapvető jellemzői hasonlóak az előző modellgenerációban használt blokkéhoz (2360 cm³, 16 szelep és DOHC), a fejlesztő csapat az új erőforrásban kipufogógáz-visszavezetést, megnövelt hűtőcsatornákat és integrált kipufogó leömlőt alkalmazott az üzemanyag-fogyasztás és a teljesítmény javítására. A 100 kW/203 Nm teljesítményű benzinmotor összehangoltan működik az elektromotorokkal, együttesen 225 kW, azaz 302 LE teljesítménnyel biztosítva az élvezetes menetdinamikát. Ugyanakkor a mérnökök az üzemanyagtartály térfogatát is növelték (53 literre), így az autó teljes hatótávolsága (az EV-üzemmóddal és a hibrid hajtással is számolva) sokkal nagyobb lett. A hivatalos tesztciklus alapján az új Outlander PHEV üzemanyag-fogyasztása 0,8 l/100 km, CO₂-kibocsátása 18 g/km a 18 colos, illetve 19 g/km a 20 colos kerekekkel, teljes hatótávolsága pedig 844 km.
A gyorsítás sokkal dinamikusabb (7,9 másodperc 100 km/órára), ami többek közt az országúti előzések során is remekül kiaknázható. Három különböző üzemmód segít minimumra csökkenteni az üzemanyag-fogyasztást, és a lehető legjobban kihasználni a teljesítményt: az EV, a Soros hibrid és a Párhuzamos hibrid beállítások, amelyek mindegyikét úgy hangolták, hogy az adott helyzet alapján a lehető legjobb vezetési élményt nyújtsák.
EV üzemmód: az autó kizárólag az elektromotor erejével halad az alacsony/közepes sebességtartományban.
Soros hibrid üzemmód: a belsőégésű motor szükség esetén – például emelkedőn gyorsításkor – elektromos áramot termel.
Párhuzamos hibrid üzemmód: az elektromotor és a belsőégésű motor egyszerre működik, például nagy sebességű egyenletes haladáskor.
Emellett a vezető négyféle beállítás közül választva manuálisan is vezérelheti, hogyan használja fel a jármű a menet közben megtermelt elektromos áramot:
Normál: a rendszer automatikusan dönt az EV/Hibrid hajtás optimális használatáról.
EV: tisztán elektromos hajtás (ha az akkumulátor töltöttségi szintje megfelelő).
Eltárolás: az elsőrendű szempont az akkumulátor töltöttségének megőrzése későbbre.
Töltés: Az akkumulátor újratöltése
A tökéletesített PHEV hajtáslánccal az új Outlander sokkal élvezhetőbb sebességtartományokban, akár 135 km/órás tempóig is haladhat tisztán elektromos hajtással, és még a klímaberendezés használata mellett is kellő hatótávolságot biztosít, ráadásul ritkábban kell feltölteni az akkumulátorát külső áramforrásról.
Amikor szükségessé válik a meghajtó akkumulátor feltöltése, az új Outlander PHEV tulajdonosa választhat a kényelmes és hatékony otthoni megoldások, illetve a nagyobb teljesítményű nyilvános töltőállomás használata között, mivel az autót egyaránt felszerelték Type 2 és CHAdeMO szabványú csatlakozókkal. Ha a nyilvános állomást választja, nyugodtan magára hagyhatja a járművet, mert ilyenkor a ‘reteszelés’ funkció teljes biztonságot kínál. És hogy az új Outlander PHEV tényleg a tulajdonos életének teljes értékű részévé váljon, az autó kompatibilis a ‘járműből a házba’ koncepcióval is, amikor szükség esetén maga az Outlander szolgál forrásként az otthoni áramhasználathoz.
Futómű és hajtási rendszer
Az intelligens S-AWC (szuper összkerékmeghajtás) minden közlekedési helyzetben maximális tapadást biztosít, a hét választható üzemmód minden körülményhez és igényhez megfelel. Az 1750 mm magas, 4719 mm hosszú és 1862 mm széles, 2704 mm tengelytávolságú új Outlander PHEV kocsitest dimenziói jól átláthatók, és az autót könnyű uralni.
A továbbfejlesztett S-AWC a legújabb csúcstechnológiával rendkívül kiszámíthatóan működik, anélkül, hogy felülírná a vezető szándékát, mivel az egyes tengelyekhez csatlakozó elektromotorok olyan tökéletesen osztják meg a vonóerőt az első és a hátsó kerekek között, amit lehetetlen lenne elérni a hagyományos, kardántengelyes AWD rendszerekkel. A technológia kompromisszumok nélküli, élvezetes vezetési élményt biztosít – függetlenül attól, hogy az autó milyen útfelületen halad.
Az új Outlander PHEV vezetője hét választható üzemmódot kapcsolhat (NORMÁL, ECO, TELJESÍTMÉNY, ASZFALT, MURVA, HÓ és SÁR), amelyeket úgy hangoltak, hogy az autó bármilyen úton és bármilyen vezetési helyzetben kimagasló teljesítményt nyújtson. A beállítások könnyen és ösztönösen kiválaszthatók a központi forgókapcsolóval, így minden autós teljes biztonságban érezheti magát még a legnehezebb körülmények között is.
A gumiabroncsokat, a lengéscsillapítókat és a rugófeszességet a nagyobb rugózási kényelemre hangolták, a kettős fogasléces elektromos szervokormányt pedig arra tervezték, hogy parkolás közben finomabban, kiszámíthatóbban működjön, közepes és magas sebességtartományban pedig több visszajelzést adjon.
Az új Outlander PHEV agilis viselkedéséhez az újragondolt futómű-konstrukció is hozzájárul: a kis tömegű, ugyanakkor rendkívül merev alumínium elemek alkalmazásával sikerült csökkenteni a szerkezet tömegét, így a rugózás kényelmesebb, stabilabb és egyenletesebb lett.
A többlengőkaros futóművekbe könnyű és merev alumínium csuklókat, üreges (vagyis kisebb tömegű és merevebb) kanyarstabilizátort, valamint kovácsolt alumíniumból készült első alsó és hátsó felső lengőkarokat építettek be. Emellett az első felfüggesztés alsó lengőkarjának hidraulikus bekötési pontja jobb rugózást biztosít, a szerkezet kereszttartója pedig hatékonyan nyeli el az esetleges rezgéseket.
Az új Outlander PHEV futóművének tökéletesítése a fékteljesítményre is kiterjedt. A D-SUV a kifutó modellénél nagyobb féktárcsákat kapott, ami tovább javítja a fékhatást. A 18 és 20 colos könnyűfém keréktárcsák mögött mind az első, mind a hátsó kerekeknél 350 mm-es hűtött féktárcsák találhatók, így a pedál lenyomásához kisebb erő kell, nagy sebességnél pedig biztonságosabb és kiszámíthatóbb a fékérzet.
Digitalizáció és konnektivitás
Az audio-berendezéseiről méltán híres Yamaha is közreműködött az új Outlander PHEV 8 vagy 12 hangszórós Dynamic Sound audiorendszerének kifejlesztésében, amit kifejezetten az utastér akusztikai jellemzőihez hangoltak, hogy prémium minőségű, magával ragadó hangzásával még lelkesítőbbé és kellemesebbé varázsolja az autózás élményét.
A nagy felbontású 12,3 colos digitális műszeregység egy színes TFT kijelzőt is magában foglal, ami közvetlenül a kormánykerék mögött kapott helyet. A sokféleképpen személyre szabható képernyőn rengeteg különféle vizuális elem és tartalom jeleníthető meg, hogy a vezető a saját ízléséhez vagy az adott utazás igényeihez igazíthassa az információáramlást.
A kétféle (klasszikus és modern) beállításban használható, nagy felbontású képernyőn megjeleníthetők az audiorendszer és a navigáció adatai, illetve az energiaáramlás ábrája is, így mindig ellenőrizhető a benzin- és az elektromotor működése. A kormánykeréken elhelyezett kezelőszervekkel minden funkció egyszerűen elérhető. A nagy felbontású, 1280×720 képpontos, érintőpanellel kiegészített 12,3 colos Smartphone-link Display képernyő modern interaktív grafikus kezelőfelületként működik.
A lehető legjobb navigációs élményt olyan megoldások biztosítják, mint a TomTom valós idejű forgalmi információi és a Google Places API legfrissebb lokációs adatbázisa, a testre szabható otthoni widgetek használata az információk saját ízlés szerinti elrendezéséhez, vagy a kijelző bal oldalán látható állandó menüsor. Bármelyik megoldást is választja a felhasználó, a rendszer villámgyorsan jeleníti meg a legfontosabb információkat.
Az utasoknak akkor sem kell kilépniük saját, személyre szabott digitális világukból, amikor beülnek az Outlanderbe, hiszen a vezeték nélküli Apple CarPlay és Android Auto rendszereken keresztül út közben is használhatják kompatibilis alkalmazásaikat. Ráadásul azért sem kell izgulniuk, hogy lemerül a mobiljuk akkumulátora, mert a 15 W-os Qi vezeték nélküli töltővel ez is könnyedén megoldható.
Az új Outlander PHEV számos hangbeállítást kínál a különféle audio-tartalmakhoz, a zenéktől kezdve a podcastokig, és ezek mindegyikét a kabin akusztikai jellemzőihez hangolták, hogy az utasok prémium minőségű, magával ragadó hangzást élvezhessenek, amitől az autózás még lendületesebb, kellemesebb és élvezetesebb élményt jelent. A Mitsubishi a minőségi audio-és zenei berendezéseiről híres Yamaha gyárral együttműködve tervezte meg a Dynamic Sound Yamaha Premium és Dynamic Sound Yamaha Ultimate hangrendszereket, amelyek valóságos zeneszobává varázsolják az utasteret, egyedülálló zenehallgatási élményt teremtve.
A Dynamic Sound Yamaha Premium nyolc, a Dynamic Sound Yamaha Premium pedig 12 Yamaha hangszórót (köztük mélynyomót) tartalmaz; ezek a Yamaha legfontosabb szórakoztató elektronikai terméke, az NS-5000 hangszóró alapjaira épülnek. A rendszer része még a Yamaha DSP (Digital Signal Processor) technológiájával működő kettős erősítő is.
A Yamaha hangmérnökei finomhangolták azokat a beállításokat, amelyek tökéletesítik az Outlander utasterének akusztikai jellemzőit, és ezek az effektek módosíthatók is az utasok ízlésének és a vezetési helyzeteknek megfelelően. A rendszer alkalmazkodik a körülményekhez, a jármű sebességéhez (Premium és Ultimate), illetve az eső és a klímaberendezés zajához (Ultimate) igazítva a hangerőt, hogy a hangminőséget semmi ne csorbíthassa.
A vezetést zavaró tényezők minimalizálása nagyon fontos, ezért az új Outlander PHEV beszédvezérléses rendszerével (amit a ‘Hello Mitsubishi’ paranccsal lehet aktiválni) számos funkció kezelhető anélkül, hogy az autósnak el kellene fordítania a tekintetét az útról.
Az új Outlanderben is elérhető a MITSUBISHI CONNECT, amelynek segítségével az autó szerves részévé válhat a felhasználók digitális életvitelének. A tulajdonos számos biztonsági, vagyonvédelmi és kényelmi szolgáltatás előnyeit élvezheti, ha járművét összekapcsolja egy alkalmazással. Az app lehetővé teszi, hogy használója értesítéseket kapjon a jármű állapotáról, a riasztó beindulásáról, vagy hogy távvezérléssel nyissa/zárja az ajtókat, beállítsa az utastér hőmérsékletét, esetleg egy parkolóban könnyen megtalálja autóját, és hogy elküldje útvonalterveit az Outlander navigációs rendszerébe.
Biztonság és kényelem
Az új Outlander PHEV kiemelkedő biztonsága jól példázza a Mitsubishi törekvését, hogy ezen a téren is a legjobb legyen a piacon. A passzív biztonság további javításával és a sokkal erősebb karosszéria alkalmazásával a D-SUV egészen új lehetőségeket tár fel ezen a téren, nem beszélve az aktív biztonsági rendszerek széles skálájáról, amelyek egyaránt óvják az utasok és a többi közlekedő testi épségét.
A felépítmény legfontosabb részeit ultranagy szakítószilárdságú acélelemek erősítik, és a szerkezet többirányú erőelosztó struktúrája hatékonyabban nyeli el az ütközés energiáját. Az autóban ülőket nyolc légzsák védi, a gyermekülések stabil rögzítéséről pedig ISOfix bekötési pontok gondoskodnak.
A balesetek elkerülésére vagy súlyosságuk mérséklésére az új Outlander PHEV tervezői számos vezetéstámogató és biztonsági rendszert alkalmaztak; ezek a jármű különböző pontjain elhelyezett, a D-SUV környezetét 360 fokban lefedő szenzorokból kapott jelek alapján működnek.
Mindegyik rendszert úgy alkották meg, hogy szinte észrevétlenül, a vezető zavarása nélkül nyújtson maximális biztonságot, kényelmet és nyugalmat. Az ultrahangos érzékelőkre, radarokra és kamerákra épülő technológiák segítenek elkerülni az útakadályokat, figyelmeztetik az autóst, ha elkerülő manőver szükséges, és ha mégis bekövetkezik a baleset, enyhítik az ütközésből eredő károkat és sérüléseket.
A gyalogosvédelem is tovább javult az Ütközésmegelőző rendszernek (FCM) köszönhetően; ez a radaralapú, önállóan működő vészfékezési rendszer folyamatosan figyeli az autó előtti útszakaszt, felismerve a gyalogosokat és a kerékpárosokat, sőt fejlettebb képességei révén már az útkereszteződésekben is segítséget nyújt a vezetőnek. És ez csupán egy abból a több mint tucatnyi fejlett technológiából, amelyek egyedüli célja az új Outlander, az utasok és a többi közlekedő biztonsága.
A vezetéstámogató rendszerek listáján megtalálható még többek közt a Hátrameneti automatikus vészfékezés, a Sávváltó asszisztenssel kiegészített Holttérfigyelő, a Sávelhagyásra figyelmeztetés, a Fejlett sávasszisztens, az Adaptív sebességtartó automatika, a Közlekedési tábla felismerés és a Vezetőfigyelő rendszer is.
Az Outlander azzal is segít folyamatosan fenntartani az autós éberségét, hogy a Vezetőfigyelő rendszer a kormánymozdulatok elemzésével folyamatosan ellenőrzi és értékeli a vezető reakcióit, és ha úgy értékeli, hogy a figyelme elkalandozik, vizuális és hangjelzéssel figyelmezteti erre. Íme egy újabb példa a maximális biztonság megteremtésére!
Az új Outlander PHEV vezetője vontatás közben is számíthat a technológia segítségére. Az Utánfutó stabilizáló asszisztens folyamatosan figyeli a vontatmány kilengését, amit az autó egy vagy több kerekének fékezésével mérsékel. Ha szükséges, a rendszer akár mind a négy kereket fékezni kezdi, és a motor teljesítményét is csökkenti, amíg a menetstabilitás újra helyreáll.
Mindemellett fontos még megemlíteni az eCall funkciót, ami – ha bekövetkezik a legrosszabb eset – segít kapcsolatot teremteni a balesetet szenvedett autó és a vészhelyzeti szolgálatok között.
Az új Mitsubishi Outlander gyártása 2024 végén kezdődik a vállalat Okazaki üzemében, majd az autó csatlakozik a márka megújult termékkínálatához, ahol a nemrégiben megjelent új ASX és a vadonatúj Colt is megtalálható.
Forrás: https://mitsubishicentrum.hu/