Zsemle Zsolték 1995-ben kezdtek szántóföldi növénytermesztésbe, és abban az évben megvásárolták az első finn erőgépüket, akkor még Valmet néven. Az a legnagyobb megelégedésükre szolgálta a gazdaságukat, így már bátrabban vásárolták a soron következőket. Tavaly vették át a tizenegyedik Valtrát, amik közül hatot már a Valkon 2007 Kft.-től vásároltak. A jubileumi traktoruk, az N124-es egyedi fényezést is kapott.
CSAK PRECÍZEN!
Nagykátára látogattam el Zsemle Zsolt gazdálkodóhoz, hogy a több évtizedes Valtra tapasztalatáról, illetve a jubileumi N124-es traktorról kérdezzem. A telephely rendezettsége és tisztasága igényes tulajdonosról árulkodott, habár gépeket nem láttam az udvaron. Persze, hogy nem, ugyanis a neves gyártók újszerű erőgépei, kombájnja és munkaeszközei védett helyen, a síktárolóban pihentek. Mindezt látva már kíváncsian kértem Zsoltot, hogy mutassa be az idáig vezető utat.
– Nagybátyámmal 1995-ben kezdtem szántóföldi növénytermesztésbe közel 200 hektár területen, amit nagyapám után kaptunk vissza kárpótlás keretében. Lehetőségeinkhez mérten folyamatosan növeltük a birtokméretet főként bérleményekkel, így jutottunk el a nagyjából 600 hektárig. 2009-ben nagybátyámmal úgy döntöttünk, hogy szétválunk, akkor alapítottuk meg feleségemmel a KÁTA FARM Kft.-t. Kukoricát, napraforgót, kalászosokat, őszi káposztarepcét és vetőmagborsót termesztünk mintegy 500 hektáron, amelyből körülbelül 200 hektárt miniintegrátori szerepben. Talajaink rendkívül heterogének, átlag 26-30 AK közöttiek. A nagyon szármaradványos területeket szántjuk, a többit viszont forgatás nélkül műveljük.
Kilenc éve vásároltuk meg első RTK rendszerünket, amivel felmértük a táblák széleit, és kijelöltük a művelőutakat. Ma már minden műveletet RTK nyomvonalak alapján végzünk, és mielőbb el szeretnénk jutni a helyspecifikus növénytermesztésig. Erre minden gépünk és munkaeszközünk alkalmas, az adatgyűjtést elvégeztük, a térképet elkészítettük.
MINŐSÉGI MUNKÁHOZ MINŐSÉGI TRAKTOR KELL
– Amikor a síktároló ajtaját kinyitotta, arra gondoltam, hogy aki ezt a gazdaságot vezeti, bizonyára nagyon szereti a gépeket, rendkívül figyel azokra…
– Arra törekszünk, hogy bármikor munkára fogható fiatal, minőségi gépekkel dolgozzunk. A feladatokat igyekszünk minél jobb minőségben és időben elvégezni, hogy a tőlünk független tényezők – mint például az időjárás – minél kisebb mértékben hassanak a betakarított termés mennyiségére és minőségére. A gépeket azelőtt igyekszünk cserélni, mielőtt nagyobb javításokra szorulnának.
– Erőgépek tekintetében mindehhez a Valtra nyerte el a bizalmukat. Mikor vásárolták az elsőt?
– Már az indulás évében, 1995-ben, igaz, akkor még nem tudatosan esett a választásunk a Valtra elődjére, a Valmetre. Abban az időben cukorrépát is termesztettünk, és olyan felszedőgépet vásároltunk, amit traktorral kellett tolni. Ausztriában láttuk meg a TwinTrac rendszerű Valmet traktort, amelynek ülése elforgatható, és hátrameneti kormányzással felszerelt. Vásároltunk is egyet a magyarországi márkakereskedőtől, amelynek megbízhatósága, kezelhetősége, alacsony karbantartási igénye nagyon megtetszett. A következőt már bátrabban vásároltuk meg, így jutottunk odáig, hogy azóta is csak Valtrával dolgozunk, amiből tavaly szereztük be a tizenegyediket, egy T175-öst. És a legutóbbi hatot már a Valkon Kft.-től vásároltuk.
„MEGSZOKTUK, MEGSZERETTÜK. MIÉRT VÁLTANÁNK?”
– A tárolóban még kettőt láttam a finn gyártó erőgépei közül.
– Igen, egy 2017-ben vásárolt T174es, valamint a jubileumi, tizedik N124es, ami 2020-ban érkezett hozzánk egyedi fényezéssel.
– Megbízható, kezelhető, alacsony a karbantartási igénye – ezeket említette a Valtrával kapcsolatban. Ennél talán több kell ahhoz, hogy valaki közel három évtizede ne is kacsingasson más márka felé, hiszen napjainkban olyan széles a traktor-termékpaletta.
– Korábban több gyártó betakarítógépét vásároltuk, de azok közül egyik sem nyújtotta azt, amit traktorban a Valtra, amelynél általános tapasztalat, hogy robusztusak, minőségi anyagból készülnek. A közel 30 év alatt egyszer sem kellett anyagtöréssel szembesülnünk. Nagyon jó felszereltséggel vásárolhatók meg, a gazda igényéhez szabhatók. Ráadásul alig tapasztaltunk meghibásodást, kiváló az alkatrészellátottságuk: megszoktuk, megszerettük. Miért váltanánk?
PIROS-FEHÉR-ZÖLD „KÖNTÖSBEN”
– Hadd kérdezzem kicsit bővebben a jubileumi traktorról, ami a társainál kisebb kategóriát képvisel. Azt a szériát mi alapján választották?
– Az N124-es Valtra előtt csak hathengeres erőgépeket vásároltunk, ettől a négyhengeres változattól kissé vonakodtunk is. Mivel bizonyos munkákhoz felesleges a nagytraktor, ráadásul az N-széria kerékcsere nélkül is befér a kapásnövények sorába, úgy döntöttünk, hogy beruházunk egy ilyen Valtra traktorba is. A növényvédelmi feladatokon és kultivátorozáson kívül kiszolgáló traktornak is használjuk permetezéshez, műtrágyázáshoz és betakarításhoz, ezért egy gyári homlokrakodót is rendeltünk hozzá.
– Miben egyedi az N124-es fényezése?
– A Valtra Unlimited Studio szolgáltatásának köszönhetően kívül-belül személyre szabhatók a traktorok. Így kaphatott a gyöngyházfehér fényezésű erőgépünk piros-fehér-zöld csíkozást, a kerekei pedig fekete színt. A legújabb traktorunk, a T175-ös pedig a Valtra 70 éves évfordulójára kiadott limitált széria egyike.
ÉPP ILYEN TRAKTORT KERESTÜNK
– Hány üzemórát dolgozott, és az eddigiek ismeretében miként vélekedik a négyhengeres változatról?
– 1250 üzemórát dolgozott, és ami az első pillanatra nagyon megtetszett az N-szériában, hogy a hátuljától a kabinja elejéig megegyezik a T-sorozattal, még a váltója is ugyanolyan. Annyiban különbözik csupán az N-széria a T-változattól, hogy a négyhengeres motor miatt rövidebb az orra. Tehát annak ellenére, hogy kisebb a traktor, a nagyobb változatéval megegyezően masszív, erős anyagokból készül. A T-szériához hasonló módon robusztus, viszont kisebb a tömege és fordulékonyabb: épp ilyen traktort kerestünk. Habár a többi erőgépeinket magasabb felszereltséggel vásároltuk, az N124-est a legalacsonyabb HIGHTECH változattal rendeltük, mert nem használjuk olyan munkákhoz, amelyekhez nagy hidraulikaigény vagy rendkívül precíz meghajtás szükséges.
– Megbarátkoztak már a négyhengeres motorral?
– Igen. Az erőteljes, nagyteljesítményű, 4,4 literes motor igen alacsony üzemanyag-fogyasztással párosul, és még az egésznapos, terhelés nélküli munkák ellenére sem koszosodik el a tisztítókatalizátora. A nagyobb szériával megegyező, ötfokozatú powershift váltót pedig már előtte is ismertük a nagyobb traktorokból. Négy tartomány közül választhatunk, a mászófokozat kivételével pedig a teljesen automata üzemmód is elérhető. A fokozatkiosztása tökéletes, minden munkához megtalálható az ideális fordulatszám és sebesség kombinációja. Alapkivitelben automata tengelykapcsolóval rendelkezik a Valtra traktor, ami nagyon kényelmes olyan munkáknál, ahol gyakran kell megállni és elindulni. Ennek lényege, hogy kuplungpedál használata nélkül, csak a fékpedálra lépve megállíthatjuk a traktort, ami azután gázadásra ismét elindul.
MAXIMÁLIS KÉNYELEM, ERGONÓMIA ÉS LÁTHATÓSÁG
– A gépkezelők elégedettek az N-széria kényelmével?
– Tökéletesen, ráadásul én is dolgozok vele, ha egyéb teendőim engedik. Tág és kényelmes a fülkéje, a kilátás körben nagyon jó, a műszerek jól láthatók, a kezelőszervei kézre állnak, a kormánya igen sok szögben állítható. A légrugós ülés, a fülkerugózás és a mellső tengelyrugózás tovább fokozzák a komfortot. Az opcionálisan választható Valtra Guide automata kormányzási rendszerrel és egy olyan funkcióval rendeltük, amelynél szabályozhatjuk, hogy a kormány tekerésével milyen mértékben forduljanak a traktor első kerekei: a legmagasabb fokozatnál fél kormányfordulattal például teljesen elfordulnak. Ez jól jön olyan munkáknál, amikor belső térben dolgozunk, de a táblavégi fordulóknál is. A traktort opcionálisan választható automata légkondicionálóval, hűtőgéppel, ülésfűtéssel, valamint egy olyan, nagyon praktikus belső világítással rendeltük, ami mágnessel rögzített, és kézi zseblámpaként is funkcionálhat. A helyén tartva pedig folyamatosan töltődik.
CSEKÉLY KARBANTARTÁSI IGÉNY
– Mennyi időt vesz igénybe a napi karbantartás, és mekkora az N124-es szervizintervalluma?
– A 600 üzemórás intervallumot megfelelőnek tartjuk, a karbantartásra pedig kiemelt figyelmet fordítanak a gépkezelők, amit meg is hálálnak a gépeink. A napi karbantartási igénye csekélynek mondható, mindössze néhány helyen, például a királycsapnál és a mellső hídfelfüggesztésnél szükséges zsírozni. Emellett a levegőszűrő tisztítására is nagy hangsúlyt fektetünk.
Hogy összességében mennyire vagyunk elégedettek a Valtrával, mi sem bizonyítja jobban, hogy már 11 alkalommal tettük le mellette a voksunkat. Mindez természetesen a Valkon Kft. érdeme is – jól egymásra talált a gyártó és a kereskedő. Csak jót mondhatok a magyarországi forgalmazóról: felkészültek, rugalmasak, a problémákra gyorsan reagálnak, a szerelőik pedig kellően képzettek.
Csomor Zsolt