Pár napja az AdBlue-hiánnyal sokkolják a modern dízelmotorokkal szerelt gépek üzemeltetőit. Ez keményen érintheti a mezőgazdasági vállalkozókat is. Számos új, az agráriumban teljesítő munkagép erőforrása, hogy az előírt emissziós előírást teljesíteni tudja, az üzemanyag mellett a nitrogén-oxidot átalakító adalékot is fogyaszt. Ez az adalék kezd most hiánycikk lenni.
A modern mezőgazdasági gépek motorjának működéséhez kell AdBlue adalék (Fotó: Horizont Média/Barna Ferenc)
Az elektronika letilt, a gép nem működik
Adalék hiányában a motor nem tudja teljesíteni a környezetvédelmi előírásokat. Ezért úgy lett a rendszer kialakítva, hogy hiányában a szoftveresen jelez, majd letilt, vagyis nem indítható be a motor.
Ezeken a gépeken 13-19 literes AdBlue tartály van külön, az adalékból nem fogyaszt sokat a munkagép.
Drágul a földgáz, drágul az adalék
Az elmúlt időszakban közel 70 százalékot drágult Európában a földgáz, ugyanis az unión belül számos kitermelés leállt a klímacélokra hivatkozva, ezzel párhuzamosan Oroszország a szokásosnál kevesebbet szállított. Így az európai tározókat nem sikerült a téli hónapok előtt a szokásos szintre tölteni. További árfelhajtóként szerepel a témában, hogy – szintén környezetvédelmi megfontolásból – számos szénerőmű került leállításra vagy korlátozott működtetésre, ezzel nőtt a gáz aránya az áramtermelésben.
Az Adblue-gyártás legfontosabb alapanyaga a földgáz, vagyis körbeértünk a magyarázattal.
Drága gázzal drága Adblue-t állítható elő, de előtte még a készleteket kinyomják az előállítók, miközben termelésüket visszafogják, még akkor is, ha ideiglenesen hiányok lépnek fel.
Egyeduralkodó a mezőgazdaságban a dízelüzemű motor, ezért is előírás az emissziós értékek teljesítéséhez az AdBlue rendszer (Fotó: Horizont Média/Barna Ferenc)
A modern technológia csapdája
AdBlue nélkül viszont nem fog menni a közúti áruszállítás, a mezőgazdasági termelés, ugyanis ezeken a területeken a dízelüzemű gépek a jellemzőek. Alternatíva még nincs, az egyéb energiával hajtott gépek aránya oly alacsony, hogy szinte elhanyagolható. Láttunk már elektromos kamiont, e-meghajtású traktort, de nem fut sok belőlük az utakon, a földeken. Egy ilyen hiány nemzeti gazdaságokat állíthat le.
A helyzet megfelelő kommunikálására, kezelésére szükség van a megelőzés érdekében. Amennyiben nincs megfelelő tájékoztatás, tájékozódás, beindul a pánikroham, és az ésszerűtlen felvásárlás fog hiányt okozni.